Gå til innhold

Hva slags tripod har du?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt flere forskjellige stativer, ett rimeligere Velbon-stativ og ett dyrere, men gammelt Velbon-stativ. I utgangspunktet var jeg egentlig ganske fornøyd med det litt eldre stativet fra Velbon, helt til jeg tok det med på fjellet en natt:

 

Etter en 45 minutters gåtur i bekmørket uten noe som helst lys kom jeg endelig fram til radiokulen på toppen av fjellet som jeg skulle fotografere. Planen var å lage startrails, som jeg har laget et par ganger tidligere med stor suksess. Det gikk med rundt 30 minutter med å finne riktig vinkel og posisjon i forhold til stjernehimmelen, og jeg var egentlig klar til å starte fjernutløseren min; måtte bare justere vinkelen biiiiittelitt... Da kom det et søtt lite "knekk" fra stativet, og mutteren i festeplaten på stativet knakk inne i kameraet mitt. Du kan tro jeg var forbanna når jeg gikk ned igjen!

 

Det var vel egentlig med dette det gikk opp for meg at det var på tide å investere i noe som fungerer.

 

Har bestemt meg for å kjøpe et kvalitetsstativ, og tenker å legge meg på et budsjett på rundt 4.000 +/-

 

Hvilket stativ og hvilket hode anbefaler dere?

Kulehode eller treveishodet - hva er mest stabilt av disse?

 

Skal brukes til alt fra nattfotografering, stjerner, nordlys med lange lukkertider til fuglefotografering. Må også kunne brukes ute i dårlig vær med vind.

 

 

Jeg trengte et stativ som skulle gjøre nogen lunde det samme som du har, ettersom det skulle holde en ganske tung kombo: ett 1D med 24-70/70-200. Etter å ha forhørt meg mye på POTN fikk jeg klar beskjed om at det beste kjøpet klart var et Manfrotto 055XPROB med et Manfrotto 498RC2 kulehode. Denne komboen kjøpte jeg i statene, og jeg er strålende fornøyd! Ser at prisen er mer enn overkommelig her i Norge også, så jeg ville absolutt ikke undervurdert dette stativet. Det er også utrolig fleksibelt, og kan gå fra bare en cm over bakken til nesten 2m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg Benro-stativ med kulehode for en stund siden og er meget fornøyd.

Skal jeg ha større teleobjektiver enn jeg har nå bør det nok oppgraderes selvsagt. Men den tid, den...glede?!

 

- Benro A-197 M8 Flexpod med Benro B-2 Kulehode

(- Benro A-49T Monopod med Benro DJ90 hode.)

 

Kjøpte og med en del ekstra festeplater, så man slipper å bytte rundt på en eller to mellom kamera/objektiver..

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

For tiden bruker jeg Manfrotto 055CXPRO3 med MH055M0-RC2 hode. Angrer ikke på at jeg la litt mer i hodet. Dette er et svært godt kulehode etter min mening, og går Gitzo-hodet jeg også har liggende en høy gang. Hadde før et Gitzo reisestativ som kosta skjorta (og halve buksa), men det fikk jeg frastjålet fra bilen en kald vinternatt for et år siden...

Lenke til kommentar

Jeg har Manfrotto 7089b og er veldig fornøyd med den. Selv om den er ganske liten klarer den fint Sigma 150-500 + Pentax K20d som veier cirka 3 kilo til sammen. Ellers har jeg Manfrotto 055PROB tripod med Manfrotto 498RC2 kulehode som er en tripod på normal størrelse.

Sånn vil jeg også ha. Fra ebay mest sannsynlig. Sjekka der, det finns masse av den der. Forresten.. 709b ikke 7089b, kopierte først fra teksten din for ebay-søket og fikk ingen treff. "Merkelig", tenkte jeg da.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...