Jump to content
ramses

Diskusjon rundt Fuji X serien

Recommended Posts

Shirmah skrev (14 timer siden):

Stabilisator er bare positivt synes jeg, men et nytt og drøyere batteri hadde ikke gjort noe. Nå har jeg både X-H1 og X-Pro3 og er kjempefornøyd med begge til sitt bruk, så noen X-T4 blir det nok ikke på meg, men jeg tror det er et lurt valg av Fujifilm. Stabilisator er fryktelig kjekt både til foto og video, og selv bruker jeg det mest på foto. Nå er jeg litt motsatt Okapi, dvs jeg tar stort sett IKKE bilder av mennesker og dyr, men heller arkitektur og landskap, og da er IBIS kjempekjekt. X-H1 er etter min mening det beste kameraet til slikt i sin prisklasse, med ergonomi i toppklasse (som egentlig er mye viktigere enn akkurat IBIS, jeg ville ha foretrukket X-H1 fremfor X-T3 selv om ingen av dem hadde IBIS også...)

Det som blir spennende er om de samtidig lanserer ny bildebrikke og prosessor, eller hva de gjør med resten av kameraet. Dønn likt X-T3 men bare med IBIS hadde ikke vært noe særlig synes jeg.

Ja stabilisator er utrolig praktisk ved naturfoto, det har vært en lettelse ved overgang til Fuji at jeg kan ta håndholdte bilder ved elver med passe lang lukkertid, uten måtte rigge opp stativ. Da jobber jeg utrolig mye raskere og mer fleksibelt og effektivt. Så langt har det holdt fint med OIS i objektivene, selv 55-200 funker bra med 1/20s. Den nye 16-80 harr ekstremt bra OIS! Da er det også fordel med lett hus, bruker X-T20 mye også.

X-H1 har vært latterlig billig, selger ut resten for 9000 nå, det er virkelig mye for pengene!

Håper kanskje at de slår sammen H og T-serien, X-T4 kan kanskje bli litt større og få bedre ergonomi, skjermen fra X-H1 er unødvendig siden alt er synlig og kan stilles direkte. Og bedre batteritid. Men det godt være de beholder H-serien til virkelig proffbruk, og kanskje enda mer videorettet? Så får de heller beholde X-Tnn for de som vil ha det minst mulig, utrolig kjekt reisekamera..

On ‎1‎/‎14‎/‎2020 at 3:42 PM, Okapi said:

Jeg føler vel egentlig at behovet for IBIS til stillbilder er litt overdrevet. …….

Det er flere egenskaper som i dag mange er hysterisk opptatt av. Værtettet, to kortplasser og IBIS er noen av dem. Med det mener jeg ikke at de er unyttige - tvert imot, men det er funksjonalitet som ekstremt mange har klart seg bra uten veldig lenge.  

Dette er imidlertid ting som stadig trekkes frem i tester, reklame osv så å ikke ha IBIS når alle andre (bortsett fra Canon) har det betyr sannsynligvis at en del velger bort Fuji. For øvrig har jo Fuji en del veldig gode objektiv uten IS som IBIS vil gjøre mer anvendelige i lite lys.

16 hours ago, se# said:

Det er flere egenskaper som i dag mange er hysterisk opptatt av. Værtettet, to kortplasser og IBIS er noen av dem. Med det mener jeg ikke at de er unyttige - tvert imot, men det er funksjonalitet som ekstremt mange har klart seg bra uten veldig lenge.  

Dette er imidlertid ting som stadig trekkes frem i tester, reklame osv så å ikke ha IBIS når alle andre (bortsett fra Canon) har det betyr sannsynligvis at en del velger bort Fuji. For øvrig har jo Fuji en del veldig gode objektiv uten IS som IBIS vil gjøre mer anvendelige i lite lys.

Det er sant, spesielt når sensorteknologien har stagnert så mye som den har. Påfallende lite forskjell bildekvalitetsmessig på et kamera fra 2013 og et fra 2019. Ikke kan man selge på megapiksler heller, siden MFT/APS stort sett har stoppet på 20-26 MP.

Personlig er jeg mye ute i båt om sommeren, og vil mye heller ha værtetting enn IBIS, men det er jo ikke som om det er enten/eller, og begge deler koster. Det kan også være produsentene er tjent med å porsjonere ut sånne oppgraderinger over tid, så de faktisk får solgt nye modeller. Jeg antar X-T4 får "alt", men tviler litt på at X-E4 og X-T40 gjør det.

Går rykter om tilt-skjerm, WR og nytt objektiv på neste X100, ser jeg. Frister veldig, men jeg tror kanskje prisen gjør det litt utilgjengelig.

https://www.fujirumors.com/exclusive-fujifilm-x100v-with-2-way-tilt-screen/

Annonse

Jeg liker ikke tilt-skjerm, og spesielt ikke på et kamera som x100. Det vil jeg helst ha lite, enkelt og godt, uten ting som gjør det større og som kan føre til feil. jeg lever med tilt-skjerm på min GFX 50R men ville helst ikke hatt det på det kameraet heller.

Flott at de kom med første fastobjektiv i XC-serien, 35mm f2! Skal være optisk lik XF35 f2, men trolig med dårligere coating. Men uten WR så klart, og blenderring. AF hastighet vistnok lik, og kan bruke samme solblendere. Veier bare 130gr og koster ca halvparten av XF-versjonen, så den er et ypperlig reiseobjektiv! Og blir vel et lett og fint objektiv til gatefoto.

Sjekk omtale av Jonas Rask:

https://jonasraskphotography.com/2020/01/23/fujifilm-xc-35mm-f-2-first-look-preview/