Gå til innhold

Guide: Derfor bør du ikke kjøpe Windows 8


Anbefalte innlegg

Artikkelen er vel et resultat av tilbakemeldingene om at artikler som "8 grunner til å kjøpe Windows 8" er en lang strøm av positiv reklame uten særlig kritisk innhold. Her har de i hvert fall forsøkt å sette et kritisk blikk på det nye OSet fra Microsoft, men etter min mening med litt vaklende hell. Jeg vil nok kanskje strøket et par av punktene som er lett å omgå, men føyd på et par andre punkter:

6. Secure boot setter kjepper i hjulene for kjøpere som ønsker å oppgradere til andre OS etter å ha betalt Windows-skatten sin. Det gjør det blant annet vanskeligere å installere populære Linux-OS og for spesielle nisje-OS som BeOS og gamle Solaris x86, kanskje umulig.

7. Microsoft tar 30% av inntektene fra salg i programvarebutikken. Det er i sterk kontrast til hvordan man skaffer seg programmer i dag, der hele kjøpesummen går til de som selger programvaren. Det er ikke populært blant programvareselskapene. Blant annet Valve har gått hardt ut mot den modellen og vil boikotte salg via microsofts programbutikk. Inntil videre går det an å installere programmer uten å gå via den butikken, men det blir antagelig mange advarsler a la "vil du risikere å installere ikke sertifisert programvare?" og kanskje vi med Windows 9 mister den muligheten helt. Forbered dere heller på at Windows forsøker å kopiere Apple sin salgstrategi. Konkret: Hør på Valve, velg et annet OS.

8. RT-utgaven er i mine øyne verdiløs siden den ikke har normal desktop og heller ikke mulighet til å kjøre kjente og kjære Windows-programmer. Den er å anse som en nykomling med lignende programutvalg som WebOS, Android, iOS og Windows Phone hadde ved sine lanseringer. Jeg tviler på at utvalget klarer å vokse seg stort slik de behandler utviklerne under punkt 7.

6. Dette er opp til OEM'ene, alt Microsoft har gjort er å gi muligheter for økt sikkerhet.

7. Microsoft tar 30% av salg av metro-apps, og senker denne til 20% når appen har omsatt for $25.000, 30% er meg bekjent standard for både WP, IOS, Android og Mac, og ingen av de andre senker til $20 såvidt jeg vet ihvetfall.

Valve tar nok også selv en % av kaka i sin app store. Så å si at de går hardt ut mot den modellen blir jo bare tåpelig så lenge de har den samme modellen selv så grunnen til at de vil boikotte er nok mer pga at det er en konkurrent enn noe annet.

For ikke-metro-apper så tar ikke Microsoft noen % i det hele tatt. Alt de tar der er en årlig registreringsavgift for utviklere, for personer er denne på $50, for selskaper er den på $100i året. Og det går faktisk ann å få serifisert sine programmer av Microsoft selv om de ikke er metro-apper, det var f.eks. dette de ville gjøre med Minecraft, og det var bare småting som skulle til for å få Minecraft serifiset.

For mer info: http://www.withinwindows.com/

Og "hør på Valve velg et annet OS" blir rett og slett for dumt. Det er mer "Hør på oss (valve) fortsett å bruke vår butikk."

8. RT-utgaven er langt fra verdiløs, og vil nok ha flere apper enn det både Ipad og den første Android-tabletten hadde ved lansering. I tillegg er Windows verdens største plattform så utviklere vil nok komme til plattformen av seg selv, men Microsoft er også ekstremt flinke med utviklere, noe man kan se på WP-plattformen som har over 100.000 apps for det som er en relativt liten anndel brukere. Og hvordan "de behandler utviklere" er faktisk ikke verre enn det hverken Apple eller Google gjør, faktisk behandler de sine utviklere bedre.

Og på toppen av dette får du Office med på kjøpet av Windows RT tablets.

Når det kommer til selve artikkelen så er det tydelig at de rett og slett har slitt kraftig med å finne ankepunkter mot Windows 8.

Endret av hvakrg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en merkelig artikkel. "Tenkt å kjøpe Microsofts neste operativsystem? Tenk om igjen."

 

Helt enig! hw.no bør i enda større grad fungere som selskapenes forlengede PR-arm. Dette er bare rett og rimelig. Her har MS jobbet i år og dag med et nytt operativsystem, også forteller hw.no om grunner til å IKKE kjøpe det. Kvalmende og forkastelig!

Lenke til kommentar

For en merkelig artikkel. "Tenkt å kjøpe Microsofts neste operativsystem? Tenk om igjen."

Helt enig! hw.no bør i enda større grad fungere som selskapenes forlengede PR-arm. Dette er bare rett og rimelig. Her har MS jobbet i år og dag med et nytt operativsystem, også forteller hw.no om grunner til å IKKE kjøpe det. Kvalmende og forkastelig!

 

Vel, når de ikke finner noen skikkelige ankepunkter så trenger de vel strengt tatt ikke poste noe i det hele tatt?

 

1. Om du ønsker det så er eneste endringen at du har en start-meny som ser litt annerledes ut. Men om du faktisk tar imot endringene så blir hverdagen din mer effektiv enn den er i dag.

 

2. Oppstart og avslutting av maskin er faktisk noe som er viktig, det som er spesielt viktig i dag er "oppvåkning" av maskin fra dvale, og der har Windows 8 store fordeler, spesielt når det kommer til det å koble til nettverket igjen etter oppvåkning. At spill-benchmarks ikke bedre er selvfølgelig en uting, men skulle gjerne sett en retest etter med RTM og skikkelige drivere.

 

3. IOS og Android har flere 100.000 apper, men dette er ikke tablet apper.

 

Og denne påstanden:

 

Forskjellen er imidlertid at Mac App Store tilbyr fullverdige programmer for det vanlige skrivebordet, mens Windows Marketplace fortsatt bare tilbyr programmer for den berøringsvennlige startmenyen.

 

Er jo rett og slett løgn, bare å søke etter f.eks. Skydrive så finner du en desktop app.

 

4. Windows 8 er ikke kjedelig uten touchmuligheter, det er ett langt mer integrerende OS enn det Windows 7 er.

 

5. Dette gjelder vel alt som er av teknologi? Og å klage på driverproblemer for ett OS som ikke er lansert på en tablet som enten ikke er lansert eller ikke er beregnet på Windows 8, eller er en demotablet blir strengt tatt feil.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

De følte vel at de måtte følge strømmen siden det er så populært å hate Windows 8. Jeg har brukt Windows 8 en stund nå og jeg kan ikke si at jeg har merket noen spesielle negative sider ved det ift. Windows 7. Det man får ut av å oppgradere er jo raskere oppstart, bedre søking og potensiell kompatibilitet med andre tabs og mobiler. Om man ikke bryr seg om de tingene er jo Windows 7 riktignok veldig likt, i hvert fall på overflaten. "Underflaten" veit jeg ikke så mye om.

 

vel for det første hadde de både en artikkel om de GODE grunnene, og nå denne med Minusene, sist jeg sjekket kalles dette bare bra journalistikk, altså å få med begge sidene, og nei Windows 8 er søppel så lenge de nekter oss å få startmeny isteden for den helmongolide metro skiten. :)

Lenke til kommentar

Ha, dette er ren matematikk. Det er 8 grunner til å velge W8 men bare 5 grunner imot. Det må bety at vi bør kjøpe. Jeg har allerede informert MS om at jeg vil kjøpe en oppgradering fra W7 til W8.

 

ikke så smart du da med andre ord.

 

 

Ikke så morsom som jeg tror heller tydeligvis :nei::green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en merkelig artikkel. "Tenkt å kjøpe Microsofts neste operativsystem? Tenk om igjen."

 

Helt enig! hw.no bør i enda større grad fungere som selskapenes forlengede PR-arm. Dette er bare rett og rimelig. Her har MS jobbet i år og dag med et nytt operativsystem, også forteller hw.no om grunner til å IKKE kjøpe det. Kvalmende og forkastelig!

 

Har microsoft jobbet hardt for å lage W8? Det vet du ingenting om, ikke jeg heller, men tenker like mye som en gjennomsnitting soldat i det Norske Forsvaret, etter ni måneder der begynner du vurdere om dette er en spøk. Bortsløsing av resurser, pyse går i militæret - pyse kommer ut fra militæret, en liten kødd som tar med seg Renati inn.Litt offtopic, men jeg ser resultatet, og det skuffer meg - men ikke den gjennomsnittige Sersjanten. Både militæret(soldater/serjant) og microsoft(programmere/direktører/adminer) bør finne MYE mere inspirasjon, ideer og ambisjoner, yte mer. Og høre ikke bare på vanlige mennesker men også på "power-users" selv om det er bare ca. 1% av oss som er ivrige, resten er bare toys, dessverre. Ingen yter maks, kun UNGE GRÜNDERE og riktig motiverte spesialsoldater(spesialstyrker) resten tar seg bare øl, fett mat, tar seg en joint og sier "Chillern, bro" Sånne jobber i microsoft ser det ut som

Lenke til kommentar

... og nei Windows 8 er søppel så lenge de nekter oss å få startmeny isteden for den helmongolide metro skiten. :)

 

Det er nå din ganske så subjektive mening. Windows 8 "metro" er etter min erfaring mye mer effektivt enn startmenyen. Skulle gjerne hatt tiles for shutdown etc som standard da.

 

Er derimot enig i at det er bra at de viser begge sider av saken, spesielt nå etter at de endret ingressen.

Endret av Ayb
Lenke til kommentar

vel for det første hadde de både en artikkel om de GODE grunnene, og nå denne med Minusene, sist jeg sjekket kalles dette bare bra journalistikk, altså å få med begge sidene, og nei Windows 8 er søppel så lenge de nekter oss å få startmeny isteden for den helmongolide metro skiten. :)

 

Slikt kan bare kalles bra om det de faktisk skriver både er sant og av faktisk betydning. Jeg har spurt dette spørsmålet så mange ganger og det er smått komisk at jeg ikke har fått ett svar enda, nøyaktig hva er det som er problemet med startskjermen? Du har de samme funksjonene du har i dagens startmeny + noe attåt.

 

 

Å ikke kunne ha kontroll over "metro" er en grunn nokk

å ikke kunne dele skjermen på en fornuftig måte er en annen

 

Hvilken "kontroll" er det du snakker om? Og du kan fint dele skjermen nøyaktig som du gjør i dag.

 

En ting som slår meg med Windows 8 er at olk klager og klager uten helt å vite hva de snakker om. Det er så enkelt at du kan fortsette å bruke Windows 8 nøyaktig som du bruker Windows 7 om du ønsker det, i tillegg får du endel forbedringer og ekstra funksjonalitet.

 

Om noen ikke liker startskjermen av kosmetiske årsaker så er det 100% opp til dem, men funksjonsmessig er startskjermen overlegen den gamle startmenyen

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

i klassisk modus skal skrivebordet ligne på W7 sies det

i metro utsende blir alt annerledes

 

Problemet er at man ikke har helt kontroll over når metro utseende finner det for godt å slå til , selv om man har slått det av

hvis noen av dere ikke har fått det med seg enda så var problemet at disse flisene tok opp for mye plass og man hadde få muligherr til å gjøre noe med det. De var rett og slett i veien

 

Et annet problem var nettopp deling av skjermen.

Man kunne bare dele den 2/3 på den ene siden og 1/3 på den andre

dette har man heller ikke fortalt hvordan man kunne andre på

 

 

i tillegg gjør fraværet av Aero at det blir kjedelig . Aero frisket opp W7.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
La inn win 8. Slettan etter 1 time.
Nettop, det er et forferdelig dårlig operativsystem.
Godt vi har forskjellige meninger ;)
Subjektive meninger blir irrelevant når objektiv fakta tydeliggjør nøyaktig hvor dårlig Win 8 egentlig er, dette er ganske skuffende med tanke på at et nytt OS er ønsket.

 

http://www.techspot.com/review/561-windows8-vs-windows7/

 

Les den, den er fin og objektiv :)

 

Du vil se at Win8 vinner på det meste uten om ssd ytelse og spill ytelse.

 

Når det gjelder spill ytelse var kun snakk om på det aller meste 7 fps, gjennomsnittelig rundt 1-2.

 

Prøver og holde meg objektiv, men jeg er en stor Win8 fan.

 

Så jeg avslutter med å ramse opp hva den vant på:

 

Boot o.l:

-Startup Time

-Shutdown Time

-Time it takes to wake from sleep mode

 

Generel ytelse test på komponenter:

-PCMark 7

 

Browser hastighetstester:

-Mozilla Kraken Browser Performance

-Google v8 Browser performance

 

Video håndtering:

-x264 HD Benchmark 5.0

-Handbrake

 

Ytelse Windows programmer

-Excel MonteCarlo test

-Large File copy - draw in small file copy

 

Win7 vant på tre ting:

-SSD ytelse

-Spill ytelse

-3Dmark 11

 

Les testen(http://www.techspot.com/review/561-windows8-vs-windows7/) for og få tallene.

 

Beklager enkelte inskudd på engelsk, gamer en del så det er derfor :p

 

Har forsåvidt ikke merket noe til tap av fps.

 

Ekstra bonus med Win8 er taskmanager'en har blitt fantastisk.

 

ABoni

 

 

 

Lenke til kommentar
La inn win 8. Slettan etter 1 time.
Nettop, det er et forferdelig dårlig operativsystem.
Godt vi har forskjellige meninger ;)
Subjektive meninger blir irrelevant når objektiv fakta tydeliggjør nøyaktig hvor dårlig Win 8 egentlig er, dette er ganske skuffende med tanke på at et nytt OS er ønsket.

 

http://www.techspot....s8-vs-windows7/

 

Les den, den er fin og objektiv :)

 

Du vil se at Win8 vinner på det meste uten om ssd ytelse og spill ytelse.

 

Når det gjelder spill ytelse var kun snakk om på det aller meste 7 fps, gjennomsnittelig rundt 1-2.

 

Prøver og holde meg objektiv, men jeg er en stor Win8 fan.

 

Så jeg avslutter med å ramse opp hva den vant på:

 

Boot o.l:

-Startup Time

-Shutdown Time

-Time it takes to wake from sleep mode

 

Generel ytelse test på komponenter:

-PCMark 7

 

Browser hastighetstester:

-Mozilla Kraken Browser Performance

-Google v8 Browser performance

 

Video håndtering:

-x264 HD Benchmark 5.0

-Handbrake

 

Ytelse Windows programmer

-Excel MonteCarlo test

-Large File copy - draw in small file copy

 

Win7 vant på tre ting:

-SSD ytelse

-Spill ytelse

-3Dmark 11

 

Les testen(http://www.techspot....s8-vs-windows7/) for og få tallene.

 

Beklager enkelte inskudd på engelsk, gamer en del så det er derfor :p

 

Har forsåvidt ikke merket noe til tap av fps.

 

Ekstra bonus med Win8 er taskmanager'en har blitt fantastisk.

 

ABoni

 

Lavere ytelse er lavere ytelse.

 

Metro er en omvei.

 

I tillegg så er det en del bugs.

 

Alt i alt, Win 8 er ikke verdt en oppgradering.

Lenke til kommentar
Metro kan ikke skrus av, men det er en glimrende måte å starte programmene dine på. Slipper å drive å lete gjennom startmenyen.

 

Kanskje det, men den er stygg som juling. Vet du om mulighetene til å forandre på utseendet? For jeg ser de samme stygge fargerike ikoner som ser ut som de ble tegnet med MS paint.

Endret av Xmasbeer
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke noe i mot artikkelen bortsett fra denne setningen ->

"Tenkt å kjøpe Microsofts neste operativsystem? Tenk om igjen".

 

Skjønner helller ikke alt bråket om Start-menyen. Personlig har jeg ikke brukt den siden oppgradering til Windows 7. Jeg trykker kun Windows-tasten og søker når jeg skal starte et program (gidder ikke bruke tid på navigering i startmenyen).

 

BTW: "Gamle vaner er vond å vende" passer velding bra når man ser hva som skrives om Windows 8. For meg virker W8 som et glimrende system og ser virkelig frem til å få endelig versjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...