Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Måter å slippe arveavgift


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

En onkel ønsker å gi meg en større pengesum (ca 1 mill). Jeg ønsker selvfølgelig ikke å betale noe skatt eller arveavgift eller noe slikt tøv.

 

Jeg tenkte på en mulighet. Han kjøper en leilighet til f.eks 2 millioner og så videreselger han den til meg for 1 million.

 

Eller er det noen andre kurante måter å slippe arveavgiften på? Anonym poster: c66fc41159dc9f1dfa63a754b508b33f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom din onkel har egne barn rammes ikke overføringen av arveavgift i det hele tatt, fordi arveavgift bare skal betales av gaver fra giver til nærmeste arving etter lov/testament og slektning i rett nedadstigende linje fra nærmeste arving.

 

Har din onkel egne barn er de hans nærmeste arvinger, og du er ikke i nedadstigende linje. Altså ingen arveavgift.

 

Har din onkel ikke egne barn er hans foreldre (søsken hvis foreldre er døde) nærmeste arvinger etter loven. Litt avhengig av familieforholdene er du slektning i nedadstigende linje fra hans foreldre/søsken. Da er gaven avgiftspliktig.

 

 

Det finnes ingen kurante måter å slippe unna arveavgift på såfremt gaveforholdet først er avgiftspliktig så lenge vi antar at du er interessert i å slippe unna straffansvar.

 

Kjøper han en leilighet for to millioner og selger den til deg for én million foreligger det en gave på minst én million.

 

Kjøper han edelmetaller kontant og gir til deg vil det forsvinne formue fra hans selvangivelse - rimelig mye formue. Forutsetter vi at du er interessert i å holde deg unna straffansvar vil disse midlene dukke opp på din selvangivelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes ingen kurante måter å slippe unna arveavgift på såfremt gaveforholdet først er avgiftspliktig så lenge vi antar at du er interessert i å slippe unna straffansvar.

 

Kjøper han en leilighet for to millioner og selger den til deg for én million foreligger det en gave på minst én million.

 

 

Det er forskjell på markedsverdi og ligningsverdi. Derfor vil det vel være mer økonomisk lønnsomt å få personen til å kjøpe en leilighet og så selge den billigere til meg.

 

For verdien av leiligheten på selvangivelsen er mindre enn verdien i markedet ikke sant? Men jeg husker ikke hvor mye mindre den er. Anonym poster: c66fc41159dc9f1dfa63a754b508b33f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...