Gå til innhold

Førsteinntrykk: Nikon D600


Anbefalte innlegg

Se innlegg nr 109. D600 faller nok til ca 60% av prisen på D800 om ikke så lenge. Det tror jeg blir en riktigere prisplassering i forhold til både D800 og andre konkurrerende kameraer fra Nikon og andre.

 

Personlig mener jeg prisen på FX-objektiver ødelegger morroa. Det er en delvis skjult merkostnad man får med på kjøpet, hvis man oppgraderer fra DX. Om ikke skjult så tror jeg mange lar seg friste av fine priser på husene uten å tenke nok på følgekostnadene (objektiver).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tatt over 60000 bilder med Nikon D700 og driter bokstavelig talt i DXO !

 

Mine kamera klarer ikke DxO å teste engang :) Så DxO er ikke så relevant, men det er morsomt å se hvordan kamera fra andre merker scorer innbyrdes

 

Den oversikten popper jo f meg opp på ørten fotosider om dagen, skal man lese det som står der med hue godt planta ett viss sted så burde sikkert Canon lagt ned som ikke er på topp 10 engang, mens Nikon har 60 % av modellene.

Lenke til kommentar

Se innlegg nr 109. D600 faller nok til ca 60% av prisen på D800 om ikke så lenge. Det tror jeg blir en riktigere prisplassering i forhold til både D800 og andre konkurrerende kameraer fra Nikon og andre.

 

Personlig mener jeg prisen på FX-objektiver ødelegger morroa. Det er en delvis skjult merkostnad man får med på kjøpet, hvis man oppgraderer fra DX. Om ikke skjult så tror jeg mange lar seg friste av fine priser på husene uten å tenke nok på følgekostnadene (objektiver).

 

Du får veldig mye god Nikon-optikk på ebay til en rimelig penge. Særlig om du kan klare deg med manuell fokus, da kan det bli billig :)

Lenke til kommentar

Se innlegg nr 109. D600 faller nok til ca 60% av prisen på D800 om ikke så lenge. Det tror jeg blir en riktigere prisplassering i forhold til både D800 og andre konkurrerende kameraer fra Nikon og andre.

 

Personlig mener jeg prisen på FX-objektiver ødelegger morroa. Det er en delvis skjult merkostnad man får med på kjøpet, hvis man oppgraderer fra DX. Om ikke skjult så tror jeg mange lar seg friste av fine priser på husene uten å tenke nok på følgekostnadene (objektiver).

 

Er enig i at prisforskjellen mellom D800 og D600 bør bli større og ca 60% av D800 er nok veldig riktig.

 

Er ikke helt enig at pris på fx ødelegger noe spesielt da de fleste som faktisk vet hva de får om man kjøper ett fx hus også vet at man må ha en viss type objektiver for å utnytte hele sensoren. De få som kjøper ett fx hus som ikke vet dette har nok mer enn nok penger like vel. Da mener jeg... man kjøper ikke hus til 15 000 kr ++ uten at man vet hva man kjøper eller har veeldig mye penger.

Lenke til kommentar

Spesielt når jeg gikk til scene-mode,

 

Hva skal man med scene mode på slike kamera? Greit på entry, men er det noen som kjøper D600 for å kjøre full auto?

Vel, D600 ER nok i høy grad tenkt som entry, men entry FX!! Sikkert mange som kan tenke seg den ekstremt bra dynamikken og støyegenskapene. Det er nok bare en uvant tanke for de fleste av oss, FX + entry...

Men det var jo også SLR i stor grad da D40 kom, SLR var vel for det meste for entusiaster, så kom det et superbrukervennlig SLR.

Så Nikon prøver nok å nå et nytt marked. For oss som har lang erfaring fra SLR og crop, er som nevnt kanskje ikke D600 det beste valget.

Men jeg sier heller ikke nei til automodus, kjekt å ha det også i blandt. Men jeg merker det skurrer, husker jeg bare tenkte NEEEEEI da jeg så scene-valgene på skjermen, men det er som sagt trolig fordi DX fortsatt er regnet som så eksklusivt og kun for proffene, slik blir det forhåpentlig ikke lenger!

 

Regner med du mente FX og ikke DX over. Poenget mitt er at on du skal bruke 30k på kamera og optikk hva pip skal man med full auto?

Lenke til kommentar

Regner med du mente FX og ikke DX over. Poenget mitt er at on du skal bruke 30k på kamera og optikk hva pip skal man med full auto?

 

Vi skjønte nok poenget men er ikke enig, fullformat entry for de som kjører på automatikk er det sikkert ett marked for. Fordelen med fullformatbrikke er jo der til tross for at man skyter i grønn modus etter det jeg vet, bare ikke alle som ser det.

Lenke til kommentar

hva pip skal man med full auto?

Tja, greit hvis man skal låne det bort til tante Olga Josefine som har nok med å finne avtrekkeren - eller naboen som knapt kan ta bilder med mobilen.

 

Så egentlig er det samme pokker hva kamera det er snakk om, grønn dame/mann/kanin-i-hatten kan være greit å ha når f.eks andre låner kameraet - om ikke annet så blir bildene da mer normale enn om de skulle begynne å justere texas på ting de ikke har peiling på. Jeg tror heller ikke at oppsettet for auto er laget av idioter, men heller folk som har rimelig peiling.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hva pip skal man med full auto?

Tja, greit hvis man skal låne det bort til tante Olga Josefine som har nok med å finne avtrekkeren - eller naboen som knapt kan ta bilder med mobilen.

 

Så egentlig er det samme pokker hva kamera det er snakk om, grønn dame/mann/kanin-i-hatten kan være greit å ha når f.eks andre låner kameraet - om ikke annet så blir bildene da mer normale enn om de skulle begynne å justere texas på ting de ikke har peiling på. Jeg tror heller ikke at oppsettet for auto er laget av idioter, men heller folk som har rimelig peiling.

 

Tor

Tror det er nok av potensielle kunder som har nok penger til å kjøpe et kamera som gir ekstremt bra bilder på automatikk.

Men det er som andre nevner kjekt i blandt, hvis du har midt inne i en situasjon et sted, og har noen sære instillinger med kompensasjon. Så dukker det plutselig opp noe helt annet, som krever helt andre instillinger. Da er det utrolig kjekt å kunne vrenge kamera på grønt, som slår av kompensasjon, på med auto ISO og andre ting, og du mest trolig får et mer enn brukbart bilde. Bare å skifte til P gjør ikke alt dette.

Lenke til kommentar

Nå er prisen på D600 allerede nede på 12.999, men det var visst kun til klokken 10.00 i morgen (Japan Photo). Men det kan tyde på at det kan bli normalpris ganske snart. Ikke så rart, for prisen var overraskende høy i forhold til D800.

 

Med D600 til 13 K og D800 til 21 K er vel prisene litt mer balansert enn de var når D600 over 17 K.

 

Mange potensielle D800 kjøpere ville vel gått for D600 istede når det er så mye å spare men tross alt er jo D800 ett helt annet kamera, kan ikke være annet enn veeeeldig fornøyd med kjøpet jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Nå er prisen på D600 allerede nede på 12.999, men det var visst kun til klokken 10.00 i morgen (Japan Photo). Men det kan tyde på at det kan bli normalpris ganske snart. Ikke så rart, for prisen var overraskende høy i forhold til D800.

 

12.999,- er nok urealistisk lav. Tror prisen til FotoVideo på 14.999,- er det som blir normalpris.

 

12.999,- er prisen på utdatert Canon 5D Mark II, selv 6D koster mer enn det.

Lenke til kommentar
Nå er prisen på D600 allerede nede på 12.999, men det var visst kun til klokken 10.00 i morgen (Japan Photo). Men det kan tyde på at det kan bli normalpris ganske snart. Ikke så rart, for prisen var overraskende høy i forhold til D800.

Det var vel ikke så mange som seriøst trodde D600 skulle koste 17000 i lang tid? Det var vel rimelig opplagt at prisen ville falle kort tid etter lansering. Jeg tipper normalprisen vil falle ytterligere fra 15 000 til 13 000 i løpet av ca et halvår.

Lenke til kommentar
Nå er prisen på D600 allerede nede på 12.999, men det var visst kun til klokken 10.00 i morgen (Japan Photo). Men det kan tyde på at det kan bli normalpris ganske snart. Ikke så rart, for prisen var overraskende høy i forhold til D800.

Det var vel ikke så mange som seriøst trodde D600 skulle koste 17000 i lang tid? Det var vel rimelig opplagt at prisen ville falle kort tid etter lansering. Jeg tipper normalprisen vil falle ytterligere fra 15 000 til 13 000 i løpet av ca et halvår.

 

Du har helt sikkert rett. Og man trenger ikke være våken engang for å tippe at prisen deretter bare vil gå ned, ned, ned...akkurat som med det meste annet av produkter som er utsatt for konkurranse og videreutvikling av nye produkter...

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er vel litt mer nyansert enn som så. D800 fikk enorm etterspørsel i starten og dermed holdt introprisen seg i flere måneder. D600 fikk ikke leveringsproblemer siden etterspørselen var litt laber rett etter lansering, dermed måtte prisen falle for å øke etterspørselen i antall til nærmere produksjonen i antall. Man trenger som du sier ikke være rakettforsker for å se at prisene vil falle over tid, men det kreves litt mer insikt i mottagelsen for å se hvor fort prisen faller.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...