Gå til innhold

Førsteinntrykk: Nikon D600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...

Kanskje skulle du bytte kamera om det er slik som du beskriver din opplevelse med D800, for hvist det er slik at det går raskere for deg å ta bilde med mobil så kan det være at D800 ikke passer din arbeidsstil.

Jeg har programmert alle 4 opptaksbankene for ulike scenarier, og har døpt de for:

A: Natur og Landskap, B: Point and Shoot, C: Portrait en Wedding, D: Sports and Action, og disse fungerer meget bra.

...

mvh

Birger :)

Ja men så er du kanskje også amatør fotograf?.. Personlig klarer jeg ikke enngang å forestille hvordan man setter opp kamera for "Wedding" :) Da det er både i kirken, før kirken med styling, med dedikerte blits system på location... skal ett sett dekke alt dette? :) beklager at jeg er litt sarkastisk her, men din tilnærming her er bare ubrukelig.

 

Jeg snakker om situasjon på f.eks. Skal vi danse, andre direktesendte tv-programmer, jobber der hver minutt teller. Ute i skogen kan jeg godt bruke Mamiya RZ67 og lysmåler - da har jeg allverdens tid.

 

Ubrukelig skalerte JPEG-filer (dvs JPEG ikke i 36mpx) - ser mildt sagt elendig ut.

Høres rart ut..Du snakker om nedskalering med resampling? Hvilken metode bruker du? Mine bilder ser fine ut etter nedskalering, men jeg har D800, ikke D800E..

 

Går bar ned til 9mpx - men de nedskalerte bilder blir ikke like skarpe som de i 36mpx - føles som oppskarping skjer før nedskalering.

Lenke til kommentar

...

Kanskje skulle du bytte kamera om det er slik som du beskriver din opplevelse med D800, for hvist det er slik at det går raskere for deg å ta bilde med mobil så kan det være at D800 ikke passer din arbeidsstil.

Jeg har programmert alle 4 opptaksbankene for ulike scenarier, og har døpt de for:

A: Natur og Landskap, B: Point and Shoot, C: Portrait en Wedding, D: Sports and Action, og disse fungerer meget bra.

...

mvh

Birger :)

Ja men så er du kanskje også amatør fotograf?.. Personlig klarer jeg ikke enngang å forestille hvordan man setter opp kamera for "Wedding" :) Da det er både i kirken, før kirken med styling, med dedikerte blits system på location... skal ett sett dekke alt dette? :) beklager at jeg er litt sarkastisk her, men din tilnærming her er bare ubrukelig.

 

Jeg snakker om situasjon på f.eks. Skal vi danse, andre direktesendte tv-programmer, jobber der hver minutt teller. Ute i skogen kan jeg godt bruke Mamiya RZ67 og lysmåler - da har jeg allverdens tid.

 

Ubrukelig skalerte JPEG-filer (dvs JPEG ikke i 36mpx) - ser mildt sagt elendig ut.

Høres rart ut..Du snakker om nedskalering med resampling? Hvilken metode bruker du? Mine bilder ser fine ut etter nedskalering, men jeg har D800, ikke D800E..

 

Går bar ned til 9mpx - men de nedskalerte bilder blir ikke like skarpe som de i 36mpx - føles som oppskarping skjer før nedskalering.

Men det er vel heller du som oppfattes som amatør og som ikke klarer av situasjoner du er i pga et verktøy som du ikke behersker. :)

Det virker på meg som at du gjør ting vanskeligere enn nødvendig og ja, jeg vet hva jeg prater om.

Jeg sa også at i tillegg til å velge rett opptaksbank så var det mindre justeringer etter behov.

Å jobbe med dedikerte blitzsystem på location er vel ingen problem og har ingenting med kamera å gjøre.

Kanskje har du havnet på feil hylle her i livet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ubrukelig skalerte JPEG-filer (dvs JPEG ikke i 36mpx) - ser mildt sagt elendig ut.

Går bar ned til 9mpx - men de nedskalerte bilder blir ikke like skarpe som de i 36mpx - føles som oppskarping skjer før nedskalering.

Jeg sitter med en hundgammel versjon av PS (CS3) der går nedskaleringen som en drøm. I vår testet jeg CS6, og opplevde at bildene så pre-oppskarpet ut. Ikke pent. Lurer på om det er en algoritme i programmet som gjør dette?

Lenke til kommentar

Går bar ned til 9mpx - men de nedskalerte bilder blir ikke like skarpe som de i 36mpx - føles som oppskarping skjer før nedskalering.

Jeg sitter med en hundgammel versjon av PS (CS3) der går nedskaleringen som en drøm. I vår testet jeg CS6, og opplevde at bildene så pre-oppskarpet ut. Ikke pent. Lurer på om det er en algoritme i programmet som gjør dette?

Det han mente er hvis du ikke bruker full oppløsning ved opptak, men redusert (eks medium/Small). Altså ikke i etterredigering, da blir det sikkert ok.

Jeg bruker det ofte selv på min 12Mp D300s, til en del opptak holder det med 6Mp (eller 3)

Sikkert fordel å kunne ta mindre oppløsning direkte hvis man ikke trenger 36Mp, og da bør jo bildene også bli bra!

Lenke til kommentar

...

Men det er vel heller du som oppfattes som amatør og som ikke klarer av situasjoner du er i pga et verktøy som du ikke behersker. :)

Det virker på meg som at du gjør ting vanskeligere enn nødvendig og ja, jeg vet hva jeg prater om.

Jeg sa også at i tillegg til å velge rett opptaksbank så var det mindre justeringer etter behov.

Å jobbe med dedikerte blitzsystem på location er vel ingen problem og har ingenting med kamera å gjøre.

Kanskje har du havnet på feil hylle her i livet :)

 

Google navne mitt og navne ditt - så ser du hvem som driver med hva ;)

 

Du bruker kamera i situasjoner der du har tid til å gjøre endringer. Prøv deg på bilder av kongefamilien, Skal vi danse, Oslo Fashion Week eller div konserter med 3min-regel til å ta alle bildene du trenger, som f.eks. Rihanna

 

Har man ett kamera der man må inn i menyen så er det så å si ubrukelig i pressesammenheng. Det å stå blant 30 andre fotografer på samme sted som tar bilder av det samme evente - men så er det dine som blir kjøpt å havner på forsider dagen der på - de må du bare oppleve for å få den forståelsen jeg har og for å kunne være så kritisk til utstyret som jeg er.

 

Og ja, mange (inkludert Nikon) sier at D4 er bedre og mer riktig kamera enn D800. Det er jeg uenig i. Med D800 så har jeg samme ISO som D4, men pga 36mpx så har jeg med 70-200mm rekkevidde som tilsvarer 70-400mm. Riktig nok så har D4 veldig fin løsning for trådløs-sender - men er like irriterende når det kommer til fokuspunkt endringer og modusknappen. Så jeg tar heller ekstra rekkevidde med D800.

 

Riktig nok så vil D4x med 36mpx være perfekt - men det er ei stund til den kommer.

 

Edit: D600 er veldig fin kompromiss kamera - lettere å bruke, varer lengere på battari, har mulighet for trådløssender og med 24mpx er det forsatt gode muligheter for crop.

Endret av GCardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Men det er vel heller du som oppfattes som amatør og som ikke klarer av situasjoner du er i pga et verktøy som du ikke behersker. :)

Det virker på meg som at du gjør ting vanskeligere enn nødvendig og ja, jeg vet hva jeg prater om.

Jeg sa også at i tillegg til å velge rett opptaksbank så var det mindre justeringer etter behov.

Å jobbe med dedikerte blitzsystem på location er vel ingen problem og har ingenting med kamera å gjøre.

Kanskje har du havnet på feil hylle her i livet :)

 

Google navne mitt og navne ditt - så ser du hvem som driver med hva ;)

 

Du bruker kamera i situasjoner der du har tid til å gjøre endringer. Prøv deg på bilder av kongefamilien, Skal vi danse, Oslo Fashion Week eller div konserter med 3min-regel til å ta alle bildene du trenger, som f.eks. Rihanna

 

Har man ett kamera der man må inn i menyen så er det så å si ubrukelig i pressesammenheng. Det å stå blant 30 andre fotografer på samme sted som tar bilder av det samme evente - men så er det dine som blir kjøpt å havner på forsider dagen der på - de må du bare oppleve for å få den forståelsen jeg har og for å kunne være så kritisk til utstyret som jeg er.

 

Og ja, mange (inkludert Nikon) sier at D4 er bedre og mer riktig kamera enn D800. Det er jeg uenig i. Med D800 så har jeg samme ISO som D4, men pga 36mpx så har jeg med 70-200mm rekkevidde som tilsvarer 70-400mm. Riktig nok så har D4 veldig fin løsning for trådløs-sender - men er like irriterende når det kommer til fokuspunkt endringer og modusknappen. Så jeg tar heller ekstra rekkevidde med D800.

 

Riktig nok så vil D4x med 36mpx være perfekt - men det er ei stund til den kommer.

 

Edit: D600 er veldig fin kompromiss kamera - lettere å bruke, varer lengere på battari, har mulighet for trådløssender og med 24mpx er det forsatt gode muligheter for crop.

Du kan umulig vite hva jeg holder på med bare ved å google mitt navn, men kanskje er det oppfatningen hos mange at det ikke finnes en verden utenfor det man finner på webben.

Jeg skal gjerne innrømme at jeg stiller blankt angående pressefotografering, men der er det vel ikke den samme kvalitet som til portrett- og bryllupsbilder som gjelder.

Å kunne ta gode bilder er også å være forut for situasjonen og å kunne plassere seg riktig samt gjøre rette grep med kamera.

De grep som det kreves i naturen er vel like vanskelig der du skal ta bilder av dyr.

Alt i alt bunner det å være der i nuet og som alle kan klare, men å forutse en situasjon krever intuisjon og erfaring.

Jeg var inne på din Flickr-konto og det du har lagt ut der, motsier vel at du har spesielt problem med din 800E i situasjoner som location med lyssetting krever.

Jeg skulle gjerne tatt bilder av kongefamilien bare jeg slipper stylingsjobben og det samme med andre celebriteter.

Dessverre er jeg blitt ufør, men fortsetter som jeg alltid har gjort med å studere og prøve ut ting som jeg har interesse av.

Har nå heldigvis den evnen at jeg lett tilegner meg nytt stoff på egen hånd.

Selve fotograferingen blir det noe mindre av pga helsen, men jeg snakker aldri om ting jeg ikke selv har erfaring med :)

Endret av Birger Mulvik
Lenke til kommentar

...

 

Poenget mitt er at pressefoto på ett nivå med beinhard konkurranse setter enn hver kamera på prøve. Ute i natur, f.eks. ett landskapsbilder - med litt tid så kan man kompensere for det mest - også for mangle på f.eks. til-shift objektiver eller div filter.

 

Men selvsagt etter ikke den beste serien fra sist skal vi danse, er jeg litt bedre forberedt for kvelden imorn. Når det er sagt, så føler jeg at det er nettopp kamera som har forårsaket den middelsresultat - og her mener jeg at med D600 så kunne jeg ha levert bedre resultat (innenfor mine egne begrensninger).

Lenke til kommentar

YES!!!

 

Skal til Hong Kong om to uker. Det er en viss fare for at det ligger en D600 i bagen på veien hjem ;)

 

Lykke til, splitter ny modell, barnesykdommer, INGEN garantihjelp i Norge.

 

Hadde dessverre ikke kjøpt der for å spare noen få tusen kroner men det er selvsagt ditt valg.

Jeg har aldri hatt problemer med nytt Nikonutstyr før, så den risikoen er jeg villig til å ta. De som gir lyd fra seg på nettet er de som har problemer, majoriteten som er fornøyd hører man ikke så mye til.

 

YES!!!

 

Skal til Hong Kong om to uker. Det er en viss fare for at det ligger en D600 i bagen på veien hjem ;)

Pass på at du kjøper ekte vare da. Mye fake i Asia som ser 100% ekte ut. Og husk å gå en tur innom tollen når du kommer hjem til Norge da. Ellers risikerer du at D600'en din havner der og ikke lenger ;) Surt å få konfiskert kameraet eller få en stor bot.

 

Tollerne er flinke til å snappe opp slike nyheter, og da blir det opp til deg å bevise at du har kjøpt det i Norge enten med kvittering eller bevis på at den var med deg ut av landet (kan fås hos tollen ved utreise). Og ja, det er faktisk ditt ansvar å ha disse papirene i orden.

 

Og med en tur innom tollen ender nok prisen omtrent som det samme som i Norge, og uten noe som helst av garanti eller reklamasjonsrett. Enkelte tror at elektronikk er så utrolig mye rimeligere i utlandet, men det er sjelden store summer å spare... og går kameraet i stykker er gjerne det man har spart spist opp og mere til.

Jeg har reist med svær fotobag utallige ganger til USA, og et par ganger til Asia, og har aldri opplevd at tollerne vil ha dokumentasjon på at jeg kjøpte utstyret i Norge.

Etter 4 forskjellige Nikonkameraer uten seriøse problemer anser jeg også sjansen som svært liten for at kameraet går i stykker.

Uansett ser jeg an prisen når jeg er der nede. Det man evt. sparer må måles mot den lille risikoen det er for at noe skjærer seg og du taper pengene ;)

Lenke til kommentar

D4 og D800 er veldig vanesak, tok noen måneder før jeg var venn med D4'ene mine. Til presse fungerer fortsatt ikke D800-kamera for meg. GCardinal har helt rett i at kravene innen presse er noe helt annet enn folk flest tror, bildene hans forteller at han vet hva han gjør.

 

D800 for presse, hovedproblemet er filstørrelsen og ræva nedskalering i kamera. Man driver fortsatt å importerer bilder til laptop når de skulle vært ute. Fant til min store overraskelse ut at D800-filene er kompatible med D4, dvs man kan bruke D4 til å sende bilder. Skal grunnet brutal avstand kjøre 400mm på 1.5 crop med D800 i dag, så sende fra D4.

 

Edit:

På info jeg fikk fra Nikon, så skal ISO egenskapene til D600 være identisk med D800.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

De som gir lyd fra seg på nettet er de som har problemer, majoriteten som er fornøyd hører man ikke så mye til.

LYYD! ;)

Jeg har kjøpt de aller fleste kameraene mine i utlandet eller handlet via nettet fra utlandet! Dreier seg vel om noen titalls kameraer opp gjennom årene!

Til dags dato har jeg ikke hatt et eneste problem med disse, ei heller har jeg blitt stilt spørsmål fra tollere... (Går som regel med kameraet i liten fotobag gjennom kontrollen)... :eek:

I ca. 1/4 av tilfellene med handel via nettet har pakken også sluppet gjennom posten uten å bli "tollet" med...! :ph34r:

Tips: mht. det siste så har det vist seg lurt å handle rett før store høytider - ser visst ut som de slipper mer gjennom uten kontroll da...... , men det må du ikke fortelle til Posten altså.... :innocent:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

De som gir lyd fra seg på nettet er de som har problemer, majoriteten som er fornøyd hører man ikke så mye til.

LYYD! ;)

Jeg har kjøpt de aller fleste kameraene mine i utlandet eller handlet via nettet fra utlandet! Dreier seg vel om noen titalls kameraer opp gjennom årene!

Til dags dato har jeg ikke hatt et eneste problem med disse, ei heller har jeg blitt stilt spørsmål fra tollere... (Går som regel med kameraet i liten fotobag gjennom kontrollen)... :eek:

I ca. 1/4 av tilfellene med handel via nettet har pakken også sluppet gjennom posten uten å bli "tollet" med...! :ph34r:

Tips: mht. det siste så har det vist seg lurt å handle rett før store høytider - ser visst ut som de slipper mer gjennom uten kontroll da...... , men det må du ikke fortelle til Posten altså.... :innocent:

Godt å høre!

Jeg begynte å lure på om det bare var jeg som hadde vært kanonheldig som aldri har møtt på hverken tollere eller oppstartsproblemer med nye kameraer ;)

Lenke til kommentar

D4 og D800 er veldig vanesak, tok noen måneder før jeg var venn med D4'ene mine. Til presse fungerer fortsatt ikke D800-kamera for meg. GCardinal har helt rett i at kravene innen presse er noe helt annet enn folk flest tror, bildene hans forteller at han vet hva han gjør.

 

D800 for presse, hovedproblemet er filstørrelsen og ræva nedskalering i kamera. Man driver fortsatt å importerer bilder til laptop når de skulle vært ute. Fant til min store overraskelse ut at D800-filene er kompatible med D4, dvs man kan bruke D4 til å sende bilder. Skal grunnet brutal avstand kjøre 400mm på 1.5 crop med D800 i dag, så sende fra D4.

 

Edit:

På info jeg fikk fra Nikon, så skal ISO egenskapene til D600 være identisk med D800.

Det at man ikke har muligheten å sende filer fra D800 kan jeg nok forstå blir et problem og noe omstendig prossess, men synes du maler fanden på veggen når du sier "ræva nedskalering i kamera".

Jeg opplever ingen problem med nedskalering helt til basic nivå på jpg-filene som jo er bra nok for det mediet som det er beregnet for.

Det er nok for mange pixelpeepere der ute som tar bilder som i stor grad er for både store og med unødvendig høy oppløsning med tanke på det media de skal presenteres i.

Dette er ikke myntet på noen spesielle her i tråden, men heller et generelt sukk og oppgitthet over hvor liten forståelse mange har om dette med krav til bildefiler for et bestemt media.

Men for de av dere som krever mere enn det som D800 klarer av må jo heller kjøpe et annet verktøy i stedet for den svartmaling som kan virke til tider useriøse. Er man fagmann så man også kunne velge riktig verktøy. :)

Endret av Birger Mulvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

...

 

Nikon har lansert UT-1 så sending direkte fra D800 er nå mulig. Når det gjelder skalering av JPEG filer i kamera, så er det ikke kvalitet på komprimering av JPEG filer (det er 2 intillinger), men selve størrelsen large/medium/small - og det er den small som er på ca. 9mpx som ikke er skarp rett fra kamera. Dette er også ikke komprimeringsnivå eller komprimeringsalgotirthme men selve nedskalering fra 36mpx.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...