Gå til innhold

Førsteinntrykk: Nikon D600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja men så er du kanskje også amatør fotograf?.. Personlig klarer jeg ikke enngang å forestille hvordan man setter opp kamera for "Wedding" :) Da det er både i kirken, før kirken med styling, med dedikerte blits system på location... skal ett sett dekke alt dette? :) beklager at jeg er litt sarkastisk her, men din tilnærming her er bare ubrukelig.

 

Hvorfor kjøpte du ikke en D4?

Lenke til kommentar

D4 og D800 er veldig vanesak, tok noen måneder før jeg var venn med D4'ene mine. Til presse fungerer fortsatt ikke D800-kamera for meg.

 

Det som overrasker meg er at noen kjøper D800 for presse...

Ikke alle ønsker å svi av uendelig med midler på kamerahus, det fungerer jo - men man må være klar over at disse massive filene fort tar livet av arbeidsflyten. Jeg personlig er veldig happy med D4'ene mine for presse og D800 for studio/landskap/reiser. For bryllup pleier jeg bruke D4 for sermonien og festen; D800 for de offisielle bildene (enkelte ganger bruker jeg D4 på alt). Vi er alle forskjellige, så det som fungerer for meg er ikke nødvendigvis det optimale for andre.

 

Naturligvis, ingen regel uten unntak med tanke på hvilket kamerahus man bruker til hva ;)

Lenke til kommentar

Ja men så er du kanskje også amatør fotograf?.. Personlig klarer jeg ikke enngang å forestille hvordan man setter opp kamera for "Wedding" :) Da det er både i kirken, før kirken med styling, med dedikerte blits system på location... skal ett sett dekke alt dette? :) beklager at jeg er litt sarkastisk her, men din tilnærming her er bare ubrukelig.

 

Hvorfor kjøpte du ikke en D4?

 

Det har jeg svart på i innlegg #28. Kort oppsummert er det flere "presse" gevinster med D800 kontra D4 for meg.

 

D4 og D800 er veldig vanesak, tok noen måneder før jeg var venn med D4'ene mine. Til presse fungerer fortsatt ikke D800-kamera for meg.

Det som overrasker meg er at noen kjøper D800 for presse...

 

Det overrasker meg at folk kjøper et så crapy kamera som D4. Slik jeg ser er nesten alt (bortsett fra 16mpx og WT-5) er blitt dårligere med D4 siden D3s/D3.

* Flattere filer (ligner mer på D7000 enn D3)

* Dårligere på ISO

* Mindre brukervennlig plassering av knapper

* Dårligere batteri kapasitet

 

Alle de tingene gjelder også for D600 og D800. Men D600 er litt mer brukervennlig, er like god på ISO, men har litt mer mpx - så det gir noe spesielt/ekstra/buffer for de gangene man kun har 24-70mm men skulle ønske man også hadde 70-200.

 

Pressekamera for meg er ett kamera som gir et brukbar bilde til avistrykk uansett situasjon.

 

Edit: Tips til alle som står mellom D800, D800E, D4, D600 - kjøp D600.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, tipper dette kameraet ble klart omtrent samtidig med D800 og de har nok produsert opp en buffer før lansering for ikke å gå på en ny D800 smell.

 

Mye å være kritisk på angående tilgang og informasjon angående D800 men kommer D600 i butikkene i morgen med ok antall har ihvertfall Nikon lært, ikke alle gjøre det.

Lenke til kommentar

Ja men så er du kanskje også amatør fotograf?.. Personlig klarer jeg ikke enngang å forestille hvordan man setter opp kamera for "Wedding" :) Da det er både i kirken, før kirken med styling, med dedikerte blits system på location... skal ett sett dekke alt dette? :) beklager at jeg er litt sarkastisk her, men din tilnærming her er bare ubrukelig.

 

Hvorfor kjøpte du ikke en D4?

 

Det har jeg svart på i innlegg #28. Kort oppsummert er det flere "presse" gevinster med D800 kontra D4 for meg.

 

D4 og D800 er veldig vanesak, tok noen måneder før jeg var venn med D4'ene mine. Til presse fungerer fortsatt ikke D800-kamera for meg.

Det som overrasker meg er at noen kjøper D800 for presse...

 

Det overrasker meg at folk kjøper et så crapy kamera som D4. Slik jeg ser er nesten alt (bortsett fra 16mpx og WT-5) er blitt dårligere med D4 siden D3s/D3.

* Flattere filer (ligner mer på D7000 enn D3)

* Dårligere på ISO

* Mindre brukervennlig plassering av knapper

* Dårligere batteri kapasitet

 

Alle de tingene gjelder også for D600 og D800. Men D600 er litt mer brukervennlig, er like god på ISO, men har litt mer mpx - så det gir noe spesielt/ekstra/buffer for de gangene man kun har 24-70mm men skulle ønske man også hadde 70-200.

 

Pressekamera for meg er ett kamera som gir et brukbar bilde til avistrykk uansett situasjon.

 

Edit: Tips til alle som står mellom D800, D800E, D4, D600 - kjøp D600.

 

Dersom D4 er dårligere enn D3s, så er da D3s kanskje det du trenger?

 

I og med at du anbefaler D600, har du testet det?

Endret av Epp
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...