Gå til innhold

Dette mangler i iPhone 5


Anbefalte innlegg

Nok en neve solide spikre i kisten til Apple vil jeg påstå. Jeg tipper etter denne skuffende lanseringen vil vi se mange (selvsagt unntatt de "religiøse") som bytter til andre produsenter. Kanskje det er dette som får pilen til å vippe oppover for Win 8 mobilene og Nokia? PS: Jeg ønsker trådløs lading velkommen, da jeg har store problemer med å treffe det lille hullet i mobiltelefonen der jeg plugger inn ledningen etter en fuktig kveld på byen eller i mørket på soverommet. Men er det nå ikke slik at man fint kan lade de fleste mobiler (også iPhone) med disse "trådløse" laderne som alle benytter seg av induksjonsteknologi? Eller må telefonen m/ batteri tilpasses en spesiell lader?

 

Trådløs ladning krever en spesiell spole i telefonen for at dette skal fungere, så nei, man kan ikke lade en hvilken som helst mobil på denne måten.

 

Det finnes imidlertid tilleggsutstyr for dette. Disse kommer i form av dongler som henger i ladeporten eller diverse innkapslinger som også har en plugg i ladeporten.

 

Disse nye 920 mobilene har denne spolen integrert. 820 har ikke dette integrert, men kommer med et Nokiaprodusert deksel som ser ut til å løse dette på en sømløs og elegant måte.

 

Det krever også en spesiell ladestasjon/plate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Schiller mener heller ikke det er så veldig mange fordeler med trådløs lading..."

 

Hva annet kan han si, når telefonen ikke har trådløs lading?

 

Hva er best av å legge ned telefonen, eller knote med kabel?

 

Forøvrig er det synd at telefonen ikke får NFC. Det vil forsinke utbygging av NFC i Norge. Eple går selvsagt for en egen sære løsning hvor man låser kundemassen fast til seg selv.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde sett frem til iphone 5, dette skulle muligens bli mitt første forsøk på en i-telefon... Men den gang ei. Ingen ting overraskende her som "selger" seg til meg, dette var vel egentlig mer en iphone 4S2!

 

At Apple prøver å bortforklare den praktiske delen ved å bruke trådløs lading er bare trist. Man bærer jo ikke rundt på en slik ladestasjon? Jeg har min faste lader plugget i veggen hjemme, og må hver kveld putte i ledningen i telefonen. Ikke laderen i stikkontakten altså. Apple kunne fint gitt oss begge deler, med en lader som man kan ha med seg mens man reiser e.l.

 

Ingen NFC var også en skuffelse, om Apple hadde tatt i bruk dette hadde endelig denne teknologien kommet mer på banen. Apple Passport derimot, er uinteressant, da det er nok en propertiær løsning.

 

Nei, da er det bare å vente på iphone 5S eller iphone 6, fordi dette var bare skuff!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor NFC og trådløs lading er mangler (LTE er obvious i seg selv):

 

NFC: Åpner for en kommunikasjonsprotokoll som kan benyttes til svært mange ting, med riktige API-er (slik som WIndows Phone Wallet), kan man tilegne attributter basert på hva NFC-brikken skal kommunisere med. Den skalerer til svært mange tjenester.

 

Induksjon: Scenarioet for meg er at når jeg er på jobb, så pleier jeg alltid å ta ut mobilen av lommen. Den ligger på sin faste plass på bordet. Der kommer jeg til å ha en induksjonsmatte, noe som i praksis vil si at jeg ikke trenger å lade telefonen om natten, slik jeg gjør med min iPhone.

Lenke til kommentar

Hvorfor NFC og trådløs lading er mangler (LTE er obvious i seg selv):NFC: Åpner for en kommunikasjonsprotokoll som kan benyttes til svært mange ting, med riktige API-er (slik som WIndows Phone Wallet), kan man tilegne attributter basert på hva NFC-brikken skal kommunisere med. Den skalerer til svært mange tjenester.Induksjon: Scenarioet for meg er at når jeg er på jobb, så pleier jeg alltid å ta ut mobilen av lommen. Den ligger på sin faste plass på bordet. Der kommer jeg til å ha en induksjonsmatte, noe som i praksis vil si at jeg ikke trenger å lade telefonen om natten, slik jeg gjør med min iPhone.

 

Yes, i tilelgg; som mange nevner ovenfor:

Om natten, da legger man telefonen på nattbordet. Kabelen er alltid så vidt lang nok til å rekke bort, men så får man en SMS eller man finner ut: fan, glemte jeg alarmen?

 

Det man vanligvis da må gjøre, er å plugge ut kabelen av telefonen. Deretter ser man på telefonen, svarer gjerne på smsen eller justerer telefonen (ev. sender et ord i wordfeud). Når man da skal legge den på plass og lade videre, må man slå på lyset for å treffe riktig vei med microusb. Så, ja.. Trådløs lader på soverommet må være digg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det HELT sikkert at LTE ikke vil fungere i Norge? Finnes det noen telefoner i dag som har støtte for LTE, i så fall hvilke, og hvis ikke, er det noen rykter/planer om mobiler som kommer til å få dette?

 

Begynner nemlig å ble temmelig lei 3G-nettet nå...

 

Takk for svar :)

 

Dette diskuteres selvfølgelig flere steder i dag, og det ser pt. ikke ut til at noen telefoner garantert støtter dette...

 

Det er altså muligheter for at Nokias nye Lumia-mobiler 920 og 820 vil fungere på NetComs LTE-nett, men selskapets pressesjef Øyvind Vederhus garanterer ingenting før de selv har testet:

 

«Ift Nokia må telefonen testes i nettet før vi kan si hvorvidt den vil fungere på 4G i 2,6 båndet», forklarer han til ITavisen.no, og sier det samme om Apples nye:

 

«Ift iPhone 5 avventer vi videre specs fra Apple før vi kan si noe sikkert om den vil fungere på LTE i Norge. Vi avviser det ikke, men trenger mer informasjon fra Apple før vi kan være konkrete.»

Lenke til kommentar

Aldri forstått greia med trådløs ladning når du fortsatt må plugge noe i veggen.

Du trenger bare å koble til strøm en gang.

 

Det er jo litt digg når en kan legge fra seg telefonen på en "pute" så lader den.

her i huset er det no no å la ladere etc stå i veggen når de ikke er i bruk. Just saying. Kunne godt sett for meg trådløs lading. Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de mest ihuga fansene er ikke NFC nødvendig fordi iPhone har noe bedre (som Apple skal tjene penger på), som de ikke hadde hørt om før igår. Trådløs lading er tåpelig da Apple ikke har det og sier at det er unødvendig.

 

Verre er det ikke

 

Men den har nanosim, og det er jo fantastisk. Det er jo den utimate nyheten.

 

Seriøst. Apple setter ikke standarden lenger, enkelt og greit. og det er ikke noe å grine over. Det kommer sikkert sterkere tilbake.

 

Denne var litt interessant

 

Nei, du tar feil! De er innovative og tenker nytt hele tiden! De har ikke gjort åpenbare endringer på telefonens UI på 6 år, Eller endret noe på design fronten heller. Det er dette som kalles inovasjon per idag! Det å kunne kopiere en hver ny funksjon fra sine konkurrenter og kunne kalle det sitt eget! DET ER INOVASJON. Det eneste de har endret design messig er helt ny ladeplugg :) Og selvsagt nye farger bak på. Men jeg ønsker at du ikke kommer med slike påstander, slik at saueflokken kan leve inne i sin egen lille boble :)

Endret av MadRos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Schiller mener heller ikke det er så veldig mange fordeler med trådløs lading..."

 

Hva annet kan han si, når telefonen ikke har trådløs lading?

Ehh...nå tror jeg du forveksler årsak og konsekvens. Det er slik at iPhone selvsagt ville hatt trådløs lading dersom Apple hadde ønsket det.

Altså, med teskje: iPhone har ikke trådløs lading som en konsekvens av at Apple ikke ser noen vesentlige fordeler med å bygge inn en slik løsning.

 

Hva er best av å legge ned telefonen, eller knote med kabel?

Å sette telefonen i en dock har fungert helt utmerket for meg i over 4 år, og har også den fordelen at skjermen vender mot meg her jeg sitter og ikke opp mot taket.

 

Forøvrig er det synd at telefonen ikke får NFC. Det vil forsinke utbygging av NFC i Norge. Eple går selvsagt for en egen sære løsning hvor man låser kundemassen fast til seg selv.

Hvilken "utbygging av NFC i Norge", og til hvilket formål? Snakker du egentlig om NFC som en "løsning" som ikke er resultatet av et behov eller problem her?

Hva slags "sær løsning" fra Apple er det du sikter til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor NFC og trådløs lading er mangler (LTE er obvious i seg selv):

 

NFC: Åpner for en kommunikasjonsprotokoll som kan benyttes til svært mange ting, med riktige API-er (slik som WIndows Phone Wallet), kan man tilegne attributter basert på hva NFC-brikken skal kommunisere med. Den skalerer til svært mange tjenester.

Noen nyttige tjenester, som du kan nevne eksempler på, som man ikke gjør like enkelt på andre måter?

 

Induksjon: Scenarioet for meg er at når jeg er på jobb, så pleier jeg alltid å ta ut mobilen av lommen. Den ligger på sin faste plass på bordet. Der kommer jeg til å ha en induksjonsmatte, noe som i praksis vil si at jeg ikke trenger å lade telefonen om natten, slik jeg gjør med min iPhone.

Og i stedet for en induksjonsplate kunne du selvsagt ikke hatt en liten dock som du setter telefonen ned i, som lader mer effektivt, med mindre varmeutvikling og som attpåtil okkuperer mindre av skrivebordsflaten din...

Lenke til kommentar

Aldri forstått greia med trådløs ladning når du fortsatt må plugge noe i veggen.

Du trenger bare å koble til strøm en gang.

 

Det er jo litt digg når en kan legge fra seg telefonen på en "pute" så lader den.

her i huset er det no no å la ladere etc stå i veggen når de ikke er i bruk. Just saying. Kunne godt sett for meg trådløs lading.

Jeg tviler på at en trådløs ladestasjon som er full av elektronikk og magnetspoler er noe tryggere å ha plugget inn i veggen enn en enkel iPhone-dock.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...