Gå til innhold

Nå forsvinner TV-lisensen


Anbefalte innlegg

Fordelene med en TV-skatt er at forbrukere dermed kan betale mer «etter evne», men også å fange inn inntekter fra de som ser på TV uten å betale lisens.

En annen fordel er at du kan fange inn inntekter fra de som ikke ser på TV uten å betale lisens. :)

 

Jeg er positiv til betaling over skatt, for da blir det mye strengere krav til hvor mye som skal betales og hva det skal benyttes til og argumentet «dersom du mener det er for dyrt så bare bli kvitt mottakeren, det er ikke nødvendig med TV for å leve!!!!» faller bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så de som ikke har tv må betale selv om de ikke vil ha det? Dette er IKKE løsningen på problemet. Selv finansiering av alle kanaler er løsningen. Staten trenger ikke en egen propaganda kanal lengre.

 

Propagandakanal?

 

Er du så på viddene at du tror NRK er en propagandakanal for staten i Norge så bør du begynne å tenke deg om.

 

I ett lite land som Norge så trenger vi en TV-kanal som ikkje jobber ut ifra kommersielle hensyn til kva som gir størst reklameinntekter. Vi trenger noen som kan ta vare på Norsk kultur bedre enn en kommersiell kanal kan. Vi trenger NRK.

 

At folk ikkje skjønner det er trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man husker jo hvor elendig NRK var før TV2 kom på banen. Et par av ukas høydepunkter var Detektimen og Mandagsfilmen som gjerne var tung og kulturell.

De utelot til og med ting som mord og lignende. fra nyhetene da de mente det norske folk ikke trengte denne iformasjonen.

NRK er noe jeg ikke vil støtte, men la de gjerne bli en betalingskanal for min del.

 

Edit: Fant en skrivefeil og la til et ord :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Kanalen kan jeg være enig i at vi bør ha, men det er den urettferdige finansieringen og det at den går på tvers av lovverk andre må forholde seg til jeg reagerer på. Nå idag bruker de flere millioner bare på å inndrive lisens. Så få det over på en mer rettferdig ordning og still krav til effektivitet og kvalitet. Ikke mer og flere kanaler, samt fjern reklamen de kaller "levert av" (eller hva de kaller det) - skal den være reklamefri, så bør den da også være det.

Lenke til kommentar

Sammenligner du skole og NRK? Dessuten har vel alle gått på skole engang, og ikke noen få. Skole er et fellesgode, mens NRK er underholdning.

 

Så du vil at jeg skal betale for din TV underholdning, selv om jeg ikke ser på TV? Greit. Men da forutsetter jeg at du er med på å betale mine kinobilletter. Over skatteseddelen selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå idag bruker de flere millioner bare på å inndrive lisens. Så få det over på en mer rettferdig ordning og still krav til effektivitet og kvalitet. Ikke mer og flere kanaler, samt fjern reklamen de kaller "levert av" (eller hva de kaller det) - skal den være reklamefri, så bør den da også være det.

 

Akkurat disse poengene kan eg godt skrive under på. Lisensordningen har store kostnader tilknyttet registrering og innkreving, det vil være mye billigere å fullfinansiere NRK over statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

I ett lite land som Norge så trenger vi en TV-kanal som ikkje jobber ut ifra kommersielle hensyn til kva som gir størst reklameinntekter. Vi trenger noen som kan ta vare på Norsk kultur bedre enn en kommersiell kanal kan. Vi trenger NRK.

 

At folk ikkje skjønner det er trist.

Ok, så du mener at vi burde støtte en nasjonal kanal, hvorfor er det 4 kanaler? er det ikke nok med 1 kanal og kunne ikke da resten vært reklamefinansiert å spart folk for store summer årlig?

 

Skal sies hadde med glede betalt for nrk super den dagen jeg får et barn om de hadde dedikert den til barnetv serier fra 90 tallet i stedet for den hjernedøde dritten som de insisterer på å lage i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan banne på at mange som sier at de "ikke ser på NRK og ikke har TV" følger med på nettet under store arrangement som f. eks OL. NRK finnes i flere kanaler - TV, nett og radio og de blir også brukt av de som ikke betaler. Lisens over skatteseddelen er derfor rettferdig.

 

Å sammenligne underholdning med nødvendige goder blir bare tull, men å sammenligne den med andre underholdningstilbud blir mer korrekt. Jeg har eksempelvis liten behov for en svindyr opera - andre liker nok ikke støtten til korps/idrett. Det finansieres i dag underholdningstilbud over skatteseddelen som den enkelte ikke har bruk for - men som mange mener er nyttig og verdt å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at folk klager på statlig støtte til museum og andre kulturtilbud jeg bare antar at det er ett fåtall av befolkningen som benytter seg av i stor grad. Så hvorfor denne motstanden mot NRK, en av de mest brukte, og mest nyttige av kultur/medietilbudene?

 

Ja til finansiering over skatteseddelen. Så forenkler det hele greia. Skjønt det er vel noen NRK ansatte i Mo i Rana som blir sure fordi de mister jobben ;)

Lenke til kommentar

NRK-lisensen er usosial og lite treffsikker, ettersom store deler av befolkningen ikke betaler. Hvis det først skal være valgfritt å betale lisens burde det også være valgfritt selv om man eier et TV-apparat. Teknologien eksisterer idag til at det kan være valgfritt å ta inn NRK.

 

NRK har blitt altfor stort. Det er helt unødvendig med et drøss med TV og radiokanaler. Dette er sløsing av våre hardt tjente penger. Den arbeidskraften som frigjøres idet NRK slankes til en brøkdel av hva det er idag kommer godt med i vårt samfunn som er sultet på arbeidskraft.

 

Innskrenk lisensen til 1-5% av det den er idag og ta den inn over skatteseddelen slik at hele folket betaler. Hvis ikke dette er akseptabelt for NRK, så er det bare å avskaffe hele lisensen og NRK.

Lenke til kommentar

Problemet er val at avgiften blir høyere og høyere hvert eneste år, på grunn av at de starter nye kanaler hele tiden..

Er det ikke nok med NRK?

Trenger man egentlig NRK2 og 3 og alt annet de har startet?

Trenger man 20 forskjellige NRK radio kanaler?

 

NEI, kutt ned på tullet og senk avgiften

0,5% av inntekt og maks 1200 så skal jeg godta det, per husstand, ikke per person

Blir uansett mange flere betalende enn i dag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

NRK lisensen er, etter min mening, håpløs slik det er per i dag.

 

NRK er totalforandret i forhold til det som var utgangspunktet, kanalen er nå en direkte konkurrent til reklamefinansierte kanaler (som vi jo også betaler for), og de lanserer konkurrent etter konkurrent til de populære fredag og lørdagsprogrammene som er på andre kanaler. Jeg må innrømme at jeg har svært liten lyst til å bli tvunget til å finansiere noen som konkurrerer med noen jeg allerede betaler, som resulterer i at prisen går opp.

 

NRK burde ikke konkurrere med reklamefinansierte kanaler, enkelt og greit. Hvert eneste år økes lisensen for at NRK skal bli bedre stilt til å konkurrere, man kjøper opp arrangementer og lanserer nye produkter.

Lenke til kommentar

Det mange glemmer eller ikke har fått med seg er at det har lenge vært diskusjoner om å legge om lisensordningen. Det mest sannsynlige scenariet har lenge vært å inkludere pc, mobil og andre enheter som kan vise media i lisensordningen.

Det er en meget dårlig løsning syns jeg.

 

Lisens er noe dritt, men det er veldig kjekt med en relativt nøytral medieaktør som ikke er totalt avhengig av å finansiere drift med reklame. De kan ta dristige valg uten å være bekymret for finansiering.

Å ta det over skatteseddelen og leve av bevilgninger gitt av Storting/regjering kan imidlertid bli skummelt, da NRK plutselig kan få halvvert støtten etter en upopulær dokumentar om en sleip statsminister eller lignende...

 

Men 1%, maksimalt 1200kr hørtes fryktelig mye ut egentlig. Det finnes jo ingen (ihvertfall i Norge) som tjener under 120'000kr bortsett fra studenter, dvs at prisen ikke går ned selv om de øker inntektsgrunnlaget betraktelig. Og skikkelig uflaks for studenter som bor i bokollektiv... 4-6 stk som må betale 800-1000kr hver i lisens, istedetfor dagens 2500kr.

Lenke til kommentar

Men en opera betaler alle for med glede? Eller andre tåpelige skattefinansierte goder som bare gagner en liten promille av befolkningen. NRK blir brukt av ganske mange i løpet av en dag - enten de hører på radio på vei til jobb eller ser nyhetene om kvelden. Operaen og andre nisjeprodukter som koster skattemilliarder brukes av fåtallet. Så jeg ser ærlig talt ikke hvorfor noen skal klage på at det blir skattefinansiert.

 

Edit: Veldig bra om de inkluderer mobil og andre enheter (skulle også hatt nettilgang med i lisensen). Da får en bukt med de som snylter. Skrikene etter lisens over skatteseddelen hadde fort fått en høyere klang fra skeptikerne om det blir tilfelle.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar
Fordelene med en TV-skatt er at forbrukere dermed kan betale mer «etter evne», men også å fange inn inntekter fra de som ser på TV uten å betale lisens.

Akkurat som jeg har argumentert for i Norge i en årrekke. Men jeg vil ikke at det skal være en ekstra særskilt beregnet skatt. Jeg vil at det skal smeltes inn i den skatteinnkrevingen vi har i dag, uten øremerking. Dette vil gi flere fordeler: Nytten av kringkasting vil mer dynamisk måles opp mot nytten av å bruke pengene på andre ting som skole og helsevesen. Det vil også gjøre skatteberegningen mindre byråkratisk. Bare det å fjerne lisenskontrollen vil spare rundt 40 millioner kroner hvert år.

 

I stedet for å tenke selv, regner jeg med at politikerne ramler etter Sverige om et tiår.

 

NRK har vært frampå og flinke til å tilpasse seg nye medieformer (nettsatsingen), men politikerne bør nok redefinere NRKs rolle som rikskringkaster og vurdere mer anbud på ulike kringkastingsoppdrag. F.eks sportsarrangementer. Og hvor mye samfunnsnytte får man egentlig av å kringkaste sport? Skal staten konkurrere som underholder eller drive folkeopplysing? Kanskje NRK bør få flere eller andre roller innen kommunikasjonen mellom stat og folk?

 

En ting er i hvert fall sikkert: NRKs finansieringsmodell og statlige oppdrag er på høy tid å revidere grundig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...