Gå til innhold

Bruk av skjøtekabel på trommel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PS. Hvis det er skjøteledning på trommel, husk å rulle ut hele før bruk. Sånne skal aldri brukes med kabel på trommelen.

Joda, men med måte. De fleste slike ruller har påklistret en lapp som viser maks effekt i inn- og utrullet tilstand. :)

Så da bare begrenser du denne effekten manuelt da hvis du kortslutter på enden av denne kabelen, og den står på trommel?

 

Eg sier som Simen: Rull den ut!

Endret av Jotun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Har ikke det forsåvidt lite og si med kortsluttning og mer med overbelastning pga. varmgang i kabelen når den er rullet inn?

Nei, det er igrunn farlig begge deler.

 

Det som derimot gjør det veldig farlig med en rull med lang skjøteledning er at kortslutningsstrømmen blir så lav at vernet ikke kobler ut momentant. Da kan den ligge inne i alt fra sekunder til mange minutter og faktisk ikke koble ut for lang lang tid, på det termiske vernet.

 

Når du da i tillegg har den liggende på rullen har man en brannfelle.

 

Derfor skal man ALLTID rulle den helt ut. Er min både anbefaling og mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har ikke det forsåvidt lite og si med kortsluttning og mer med overbelastning pga. varmgang i kabelen når den er rullet inn?

Nei, det er igrunn farlig begge deler.

 

Det som derimot gjør det veldig farlig med en rull med lang skjøteledning er at kortslutningsstrømmen blir så lav at vernet ikke kobler ut momentant. Da kan den ligge inne i alt fra sekunder til mange minutter og faktisk ikke koble ut for lang lang tid, på det termiske vernet.

 

Når du da i tillegg har den liggende på rullen har man en brannfelle.

 

Derfor skal man ALLTID rulle den helt ut. Er min både anbefaling og mening.

 

Men om den er inrullet eller ikke har ingenting å si når det gjelder momentan utkobling av kortsluttningsvern. Dessuten har alle "rulle" skjøteledninger egene sikringer, som sikrer kabelen etter de, med tanke på varmgang, og kortsluttning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da foreslår eg at du har den på rull du da....

 

Alle rulle skjøteledninger har ikke sånn sikring nei....

Og grunnen til at kotslutningen gjør det verre er at egenskapen som gjør det farlig blir enda verre med store strømmer. Og det kan begynne å brenne før vernet rekker å koble ut. Hvis du da har den rullet ut er skal det mer til for at den begynner å brenne.

 

Åsså er eg litt interressert i hvordan de løser dette med den interne sikringen i rulla, når du sier at rullene har forskjellig oppgitt effekt man kan bruke på de om de er rullet ut eller ei.

 

Er det da en annen sikring når kabelen er rullet inn?

 

Den sikringen er mer til pynt og irritasjon enn til hjelp.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan man lure lit på hva poenget med en skyteledning på rull er når man må rulle ut f.eks alle 25 meterne før man kan bruke den , selv om man kanskje bare egentlig bare har bruk for 10 meter den ene gangen. en anen gang har man kanskje bare bruk for 5 meter.

her er det ikke så mye bedre å bruke kortere ledninger som kobler sammen i en kjede

Lenke til kommentar

Poenget er at jeg tror det er noe overdrevet, bruker du sunn fornuft brenner ingenting ned, selv om den er inrullet mens du bruker den, bare ikke koble på tunge laster som ovner etc.

 

Og selv om kabelen i seg selv blir ødelagt i en kortsluttning som ikke blir tatt raskt nok av vernet i sikringskapet, så leder det ikke veldig sansynlig til en brann uten videre, og med jordfeilbryter blir sansynligheten for at mennesker blir skadet enda mindre igjen.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Åsså er eg litt interressert i hvordan de løser dette med den interne sikringen i rulla, når du sier at rullene har forskjellig oppgitt effekt man kan bruke på de om de er rullet ut eller ei.

 

Er det da en annen sikring når kabelen er rullet inn?

Det er en termisk utløser som er montert midt inne i trommelen, akkurat der hvor det blir varmt når kabelen er kveilet opp (og dermed løser også sikringen raskere ut, siden den blir varmere) , ikke en vanlig kortslutningssikring. Er kabelen rullet helt ut løser denne "aldri" ut, fordi det da ikke blir varmt midt inne i "spolen" som dannes av den sammenrullede kabelen.

Lenke til kommentar
Da kan man lure lit på hva poenget med en skyteledning på rull er når man må rulle ut f.eks alle 25 meterne før man kan bruke den , selv om man kanskje bare egentlig bare har bruk for 10 meter den ene gangen. en anen gang har man kanskje bare bruk for 5 meter.

her er det ikke så mye bedre å bruke kortere ledninger som kobler sammen i en kjede

Trommel er et praktisk oppbevaringssted når kabelen ikke er i bruk. Det er hele poenget.

 

Trenger du ulike lengder kjøper du trommel eller løse kabler med de lengdene du trenger.

Lenke til kommentar

Og kortslutter man på enden på denne 25 meter lange kveilen, samtidig som man er langt ute på kursen vil man kunne få de farligste kortslutningsstrømmene.

 

Det er de som er så små at kortslutningsvernet ikke tar de, slik at det termiske vernet må ta de, noe som kan ta lang tid.

Lenke til kommentar
Åsså er eg litt interressert i hvordan de løser dette med den interne sikringen i rulla, når du sier at rullene har forskjellig oppgitt effekt man kan bruke på de om de er rullet ut eller ei. Er det da en annen sikring når kabelen er rullet inn?
Det er en termisk utløser som er montert midt inne i trommelen, akkurat der hvor det blir varmt når kabelen er kveilet opp (og dermed løser også sikringen raskere ut, siden den blir varmere) , ikke en vanlig kortslutningssikring. Er kabelen rullet helt ut løser denne "aldri" ut, fordi det da ikke blir varmt midt inne i "spolen" som dannes av den sammenrullede kabelen.

 

Dette var veldig interressant. På den ene min er jo denne mulig å resette. På den andre finnes det ikke.

 

Så det vil si at det er betydelig tryggere å bruke den som har dette vernet, da den ikke baserer seg i like stor grad på strømstyrken som de andre verna gjør. Den uten sikring er overhodet ikke bra å bruke uten å rulle den ut, er min mening.

 

Selvsagt er det litt overdrevet. Veldig få dør i året grunnet disse tingene. Men hvorfor ta sjansen når faren så definitiv er der? Eg har ikke slitt på meg brokk mens eg ruller ut og inn de få metrene det faktisk er snakk om. I tillegg mener eg at man ikke bør ha for lange slike i heimen, da husets anlegg ikke er dimensjonert for 25meter ekstra 1,5 kvadrat kabel. Da bør man heller få seg et par ekstra stikkontakter rundt om.

Lenke til kommentar
Da kan man lure lit på hva poenget med en skyteledning på rull er når man må rulle ut f.eks alle 25 meterne før man kan bruke den , selv om man kanskje bare egentlig bare har bruk for 10 meter den ene gangen. en anen gang har man kanskje bare bruk for 5 meter.

her er det ikke så mye bedre å bruke kortere ledninger som kobler sammen i en kjede

Trommel er et praktisk oppbevaringssted når kabelen ikke er i bruk. Det er hele poenget.

 

Trenger du ulike lengder kjøper du trommel eller løse kabler med de lengdene du trenger.

 

så hvis du har behov for en skjøteledning som varierer mellom 5 og 30 meter , alt ette hva hvor langt det er til nærmeste stikkontakt så vil du kjøpe deg en 5-6 forskjellige skjøteledninger ?

slike kommer også i standard lengde så hvordan vet du får tak i den som har den optimale lengden ?

Man kan heller ikke sette opp en ekstra stikkontakt hvor som helst

og ikke minst en elektriker koster mye penger

Lenke til kommentar

Man kan heller ikke sette opp en ekstra stikkontakt hvor som helst

Jo. Hvor er det du skal ha stikkontakt da? Oppi badekaret ditt? For der vil eg ikke anbefale en sånn kabelrull heller....

og ikke minst en elektriker koster mye penger

Selvsagt. Og det er opp til deg selv å vurdere dette. Eg personlig bruker en ganske lang skjøteledning når eg klipper plen. Denne er riktignok ikke på rull.

 

Bruker eg en lang skjøteledning på rull så ruller eg den alltid ut. Og eg er veldig forsiktig med f.eks hekkesaksen.

 

Men, det går som regel bra. Det går også som regel bra å kjøre uten bilbelte. osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
så hvis du har behov for en skjøteledning som varierer mellom 5 og 30 meter , alt ette hva hvor langt det er til nærmeste stikkontakt så vil du kjøpe deg en 5-6 forskjellige skjøteledninger ?

Nei, jeg trenger ikke 5-6 ulike lengder. For meg holder det fint med en på 5 og en på 20 meter.

 

Jeg skrev:

Trenger du ulike lengder kjøper du trommel eller løse kabler med de lengdene du trenger.

Trenger du så mye som 5-6 stk så kjøper du 5-6 stk. Hvilke lengder du trenger og om du velger løse eller på trommel får være opp til deg. Det skal ikke jeg blande meg borti.

 

Ta det som et vennlig og velment råd å rulle kabelen helt ut først. Både hvis du velger trommel eller oppbevarer den løse kabelen i kveil. Og hvis du tar sjansen på å ikke følge rådet bør du ikke belaste kabelen noe særlig. Det kan føre til varmgang og risiko for smelting, overbelastning og brann.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
så hvis du har behov for en skjøteledning som varierer mellom 5 og 30 meter , alt ette hva hvor langt det er til nærmeste stikkontakt så vil du kjøpe deg en 5-6 forskjellige skjøteledninger ?

Nei, jeg trenger ikke 5-6 ulike lengder. For meg holder det fint med en på 5 og en på 20 meter.

 

Jeg skrev:

Trenger du ulike lengder kjøper du trommel eller løse kabler med de lengdene du trenger.

Trenger du så mye som 5-6 stk så kjøper du 5-6 stk. Hvilke lengder du trenger og om du velger løse eller på trommel får være opp til deg. Det skal ikke jeg blande meg borti.

 

Ta det som et vennlig og velment råd å rulle kabelen helt ut først. Både hvis du velger trommel eller oppbevarer den løse kabelen i kveil. Og hvis du tar sjansen på å ikke følge rådet bør du ikke belaste kabelen noe særlig. Det kan føre til varmgang og risiko for smelting, overbelastning og brann.

 

Hva om du trenger en på 10 meter og en på 15 meter i tillegg. hvis du kobler dem sammen så får du 25 meter men da kan ledningen bli logende i en kveil hvis behovet er mellom 15 og 25 meter

Lenke til kommentar

Man kan heller ikke sette opp en ekstra stikkontakt hvor som helst

Jo. Hvor er det du skal ha stikkontakt da? Oppi badekaret ditt? For der vil eg ikke anbefale en sånn kabelrull heller....

og ikke minst en elektriker koster mye penger

Selvsagt. Og det er opp til deg selv å vurdere dette. Eg personlig bruker en ganske lang skjøteledning når eg klipper plen. Denne er riktignok ikke på rull.

 

Bruker eg en lang skjøteledning på rull så ruller eg den alltid ut. Og eg er veldig forsiktig med f.eks hekkesaksen.

 

Men, det går som regel bra. Det går også som regel bra å kjøre uten bilbelte. osv osv.

 

Man setter ikke opp en skjøtekontakt 10 - 15 meter ute på marka , men finner nemmeste husvegg

Lenke til kommentar

10-15 ja, men når man må opp i skjøteledninger på 25m og oppover bør man, man må ikke, men man bør vurdere å gjøre noe annerledes.

 

Det går jo også an å skaffe skjøteledninger med større kvadrat, noe som gjør det litt bedre, men det er grenser oppad for hva anlegget er dimensjoner for.

 

Og det er ikke noe som helst problemer å sette opp en stikkontakt hvor som helst Elgen.

 

Men når det er sagt, kjøp deg en på rull da vel, og rull ut hele og bruk den hvor du trenger den. Ser ikke problemet så lenge den ikke er for lang og det ikke er noe permament, siden det da ikke er lov.

Lenke til kommentar

10-15 ja, men når man må opp i skjøteledninger på 25m og oppover bør man, man må ikke, men man bør vurdere å gjøre noe annerledes.

 

Det går jo også an å skaffe skjøteledninger med større kvadrat, noe som gjør det litt bedre, men det er grenser oppad for hva anlegget er dimensjoner for.

 

Og det er ikke noe som helst problemer å sette opp en stikkontakt hvor som helst Elgen.

 

Men når det er sagt, kjøp deg en på rull da vel, og rull ut hele og bruk den hvor du trenger den. Ser ikke problemet så lenge den ikke er for lang og det ikke er noe permament, siden det da ikke er lov.

 

Selvfølgelig er dett bare middeltidlig .

saken er jo at man vil ikke ha så mange skjøteledninger i flere lengder , når en lende dekker alt.

alternativet til ikke rulle ut hele lengden når den ikke er i bruk er at det ligger i en kveil som heller ikke er bra.

 

vet du hva som skjer hvis man tar deg på orde å anlegger en stikkontakt absolutt hvor som helst ?

jo man kan får en stikkontakt midt på jordet eller 5 meter oppe i luften

 

nå var poenget ( hvis det var vanskelig å forstå ) at man kan ikke anlegge kontakten hvor som helst for det er ikke hensiktsmessig.

forresten så er det ikke lov heller siden det kan bli en hindring for ferdsel o.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...