Gå til innhold

Bruk av skjøtekabel på trommel


Anbefalte innlegg

vet du hva som skjer hvis man tar deg på orde å anlegger en stikkontakt absolutt hvor som helst ?

jo man kan får en stikkontakt midt på jordet eller 5 meter oppe i luften

Ja, hva så? Så lenge man følger forskriftene så er det ingenting i veien for det. Det blir søkt, ja, men det er igrunn hele denne diskusjonen.

 

nå var poenget ( hvis det var vanskelig å forstå ) at man kan ikke anlegge kontakten hvor som helst for det er ikke hensiktsmessig.

forresten så er det ikke lov heller siden det kan bli en hindring for ferdsel o.l

Man må jo selvsagt følge forskriftene. Men det faktum at du kan konkludere med at "det ikke er lov fordi det kan bli en hindring for ferdsel o.l" gjør jo hele denne diskusjonen fånyttes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva om du trenger en på 10 meter og en på 15 meter i tillegg.

Hva om jeg ..? Jeg sier at jeg trenger ikke det. Da blir det jo bare virkelighetsfjernt å diskutere "hva vis jeg gjør noe jeg ikke gjør i virkeligheten".

 

Finnes det et land hvor:

 

- Gj.snitts temperaturen er 20-25°C.

- Godt og stabilt klima med mye bra vær.

- Mulighet for å bo ved havet, men relativt kort vei til fjell og vakker natur.

- Engelsktalende befolkning.

 

Anyone?

Mange av de karibiske øyene treffer midt i blinken.

- Gjennomsnittlig sommertemperatur rundt 20-25 grader.

- Godt og stabilt klima med unntak av sommersesongen der det er fare for orkaner.

- Man bor ved havet, men øyene har likevel vulkantopper/fjell og vakker natur.

- Befolkningen på mange av øyene er engelsktalende med karibisk-engelsk accent.

Lenke til kommentar

Hva om du trenger en på 10 meter og en på 15 meter i tillegg.

 

Hva om jeg ..? Jeg sier at jeg trenger ikke det. Da blir det jo bare virkelighetsfjernt å diskutere "hva vis jeg gjør noe jeg ikke gjør i virkeligheten".

 

poenget var om du hadde behov for 10,15 og 25 meter skjøteledning og alle ledning måtte rulles ut før bruk. Her det ikke det noe bedre at ledningen ligger i en kveil i stedt for være opprullet.

Begge kan jo føre til overopheting

Her sier dere at man må ha 2 ( eller 3 forskjellige ledninger hvis man ikke kan koble 2 sammen ) noe de fleste vil mene er unødvendig da en ledning på 25 meter også dekker de kortere strekningene

En skjøt er slet ikke så bra det heller med hensyn til kortslutning o.l.

Lenke til kommentar

Det er jo nok at skjøten ( når man kobler dem sammen ) havner i en vannpytt med urent vann eller at man drar koblingen delvis fra hverandre slik at kontakten bli legende åpen og blir utsatt for vær og vind

jeg er klar over at man kan få tak i en boks som skal beskytte koblingen men slik er det ikke mange som tenker på.

Lenke til kommentar
Det er jo nok at skjøten ( når man kobler dem sammen ) havner i en vannpytt med urent vann eller at man drar koblingen delvis fra hverandre slik at kontakten bli legende åpen og blir utsatt for vær og vind

 

Det finnes ikke slikt utstyr som tåler feilbruk. Man må alltid bruke det riktig, samt vedlikeholde det.

 

Bruker man utstyret riktig har en skjøt minimalt å si for både kortslutninger varmgang etc. og eg tror fordelen overvinner ulempene mtp at alle gangene man ikke trenger så lang ledning så bruker man den kort, og det fører til at det elektriske anlegget er mer robust, og riktig dimensjonert.

Lenke til kommentar

Problemet er at det alltid finnes noen som ikke klarer å bruk slike ledninger på riktig måte.

For å hindre feil så har man forsøkt med en slik boks selv om det ikke er mange som bruker det

 

En utekontakt vil være utsatt for være og vind . hvis kontakten ikke står skikkelig i så kan det oppstå kortslutning elle strømlekkasje.

Mange fortsetter også å bruke den gamle ledningen selv om den er skadet

Problemene er ikke store men de er nå der og kan plutselig få konsekvenser hvis man ikke passer på

 

Så hvis man kun har en lang skjøteledning men trenger en kort så vil man bruke den lange

Har man bare korte ledninger og trenger noe som når lit lenger bort så vil man skøte dem de få gangen man har bruk for det .

Er de mere permanent så ordner man det på en annen måte

 

Å koble samme flere korte skjøteledninger midt på vinteren , som blir dekket av sne i koblingspunktet trenger beskyttelse for vann og is.

Lenke til kommentar

Jau, men hva har det med denne diskusjonen å gjøre?

 

De som ikke kan bruke utstyret, som du i dette tilfellet, vil vi aldri klare å forklare allikevel.

 

Som Simen1 sier: Det er et velmenende råd. Men du fortsetter å diskutere, og kverulere. Kjør på du, bruk kabelen på rulle, og belast den i hue og ræv. Kjøp driiiiitlange skjøteledninger og koble de til terrassevarmere og alt mulig annet drit.

 

Det er ikke mitt hus som brenner ned, i verste tilfellet.

 

Hvis du ikke har råd til å kjøpe ledninger tilpasset bruken din, så er det ditt tap. Eg personlig kjøpte meg en skjøteledning som eg kappet akkurat så lang som eg trenger den til plenklipping. Denne bruker eg til nettopp dette bruket, og den er 2,5mm2 fordi den ble såpass lang som den ble.

 

Eg har en skjøteledning på 10m på rulle. Denne drar eg nesten alltid helt ut mens eg bruker den.

 

Du kan gjøre som du vil. Fint det.

Lenke til kommentar

Jau, men hva har det med denne diskusjonen å gjøre?

 

De som ikke kan bruke utstyret, som du i dette tilfellet, vil vi aldri klare å forklare allikevel.

 

Som Simen1 sier: Det er et velmenende råd. Men du fortsetter å diskutere, og kverulere. Kjør på du, bruk kabelen på rulle, og belast den i hue og ræv. Kjøp driiiiitlange skjøteledninger og koble de til terrassevarmere og alt mulig annet drit.

 

Det er ikke mitt hus som brenner ned, i verste tilfellet.

 

Hvis du ikke har råd til å kjøpe ledninger tilpasset bruken din, så er det ditt tap. Eg personlig kjøpte meg en skjøteledning som eg kappet akkurat så lang som eg trenger den til plenklipping. Denne bruker eg til nettopp dette bruket, og den er 2,5mm2 fordi den ble såpass lang som den ble.

 

Eg har en skjøteledning på 10m på rulle. Denne drar eg nesten alltid helt ut mens eg bruker den.

 

Du kan gjøre som du vil. Fint det.

 

Man skal kjøpe en skjøteledning som er akkurat lang nok for det kan (teoretisk) skje ett eller annet.

Det er skalden man finner den som er helt riktig lenge

 

Her ville noen si at du burde dra ledningen helt ut .

men hvis man tenker på den teoretiske faren hva er da som er sikrest om resten av kveilen er på trommelen eller om den ligger i en kveil på bakken ?

her er det viktig å tenke på at en varmesikring ikke vil virke like godt hvis hele kveilen ligger på bakken

 

 

Aangående bildene hvilke valg har de ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

men hvis man tenker på den teoretiske faren hva er da som er sikrest om resten av kveilen er på trommelen eller om den ligger i en kveil på bakken ?

her er det viktig å tenke på at en varmesikring ikke vil virke like godt hvis hele kveilen ligger på bakken

Du er fullstendig håpløs.

 

Det er INGEN som har sagt at man skal legge den i en kveil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

men hvis man tenker på den teoretiske faren hva er da som er sikrest om resten av kveilen er på trommelen eller om den ligger i en kveil på bakken ?

her er det viktig å tenke på at en varmesikring ikke vil virke like godt hvis hele kveilen ligger på bakken

Du er fullstendig håpløs.

 

Det er INGEN som har sagt at man skal legge den i en kveil.

 

Ledningen blir liggende i en kveil hvis man drar ut mange meter mere en det man har bruk for

Da blir spørmålet kveil eller trommel ?

Lenke til kommentar

men hvis man tenker på den teoretiske faren hva er da som er sikrest om resten av kveilen er på trommelen eller om den ligger i en kveil på bakken ?

her er det viktig å tenke på at en varmesikring ikke vil virke like godt hvis hele kveilen ligger på bakken

Du er fullstendig håpløs.

 

Det er INGEN som har sagt at man skal legge den i en kveil.

 

Ledningen blir liggende i en kveil hvis man drar ut mange meter mere en det man har bruk for

Da blir spørmålet kveil eller trommel ?

Ledningen blir liggende i en kveil om du vil at den skal bli liggende slik.

Lenke til kommentar

Det utgjør ingen forskjell. En spole er en spole.

 

Men når trommelen har en thermosikring så må det da gjøre forskjell. ?

 

hvordan kveilen blir lignede utgjør neppe så stor forskjell hvis man har mye ledning liggende.

 

Jo, fordi du antar at kveilen blir helt lik- Uansett hvor den er. Når ledningen er på trommelen så er den kveilet tett opp, bue på kveilen er krapp og ledningene ligger tett sammen. når kveilen ligger på bakken kan den ha større radius og ledningene ligger sannsynligvis ikke så tett sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...