Gå til innhold

Arbeiderpartiet ønsker at fravær skal påvirke karakterer i videregående skole


Anbefalte innlegg

Hvis man først skal gå på VGS får man måte opp.

 

Jeg har ingen ønske om at skattepengene mine skal lønne lærere som skal stå å undervise en vegg fordi ingen møter opp.

 

Har man ikke planer om å møte opp bør man heller ta fag som privatist.

 

Jeg mener dermed at om man har x% fravær bør man ikke få godkjent året, dog bør ikke fravær gå utovre karakterer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg studerer absolutt ikke tre ganger mer enn noen som tar et fulltids studium - hvilket også er poenget mitt. Fordi jeg kan lese på det jeg trenger å lese på, når jeg vil, og i mitt tempo (hvilket jeg igjen presiserer at er raskere enn forelesningstempo), sparer jeg ekstremt mye tid. Hvorvidt studiene jeg tar er "enkle", mener jeg også er personavhengig, men hvis du virkelig mener at du objektivt kan kalle dem enkle, vet ikke jeg om vi oppnår noe med å diskutere akkurat dette videre. Jeg er dog ikke av samme oppfatning.

Årsaken til at du sparer tid er fordi studiene dine er enkle.

 

La oss sammenligne. De fleste fag hvor vi har bøker så går vi igjennom ca 600 sider med ingeniørfag, og de har 10 sider med innleveringer, og igjennomsnitt ett kode/designprosjekt. Klarer du å gå igjennom 7200 sider, levere inn 120 sider med prosjektinnleveringer og kode/designe 10 programmer, ha 2-3 timer lab hver dag og i tilegg ha 30 prøver i semesteret?

 

Realiteten er at fagene dine er lette. Det er årsaken til at du klarer å ta 90 studiepoeng i semesteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gått på mange skoler. Jeg har gått på Nordberg, Grefsen, og IB på Berg, I tilegg har jeg mange venner som gikk på andre skoler. Det var høyt fravær blandt de dårligere elevene, mens de bedre elevene hadde omtrent null i fravær. De dårligere elevene bryr seg faktisk noe om karakterene sine, men de har ingen insentiv til å gå på skolen. Har du høyt fravær fra før av, så betyr det ikke noe om fraværet ditt blir enda høyere. Ihvertfall tenker de slik.

 

Dette er elever som virkelig hadde godt av om de møtte opp mer på skolen.

Jeg har også gått på Nordberg og Berg. Mitt inntrykk er at de fleste brydde seg en del om fraværet, også de som fikk dårligere karakterer. Uansett, poenget er at det faktisk allerede straffer seg å ikke møte opp, siden arbeidsgiver sannsynligvis vil legge vekt på det.

 

Jeg ser ikke helt hvordan dette systemet hadde gjort det så mye bedre. Hadde nok fort endt med enda høyere frafallsprosent, siden flere hadde strøket.

 

Det er riktig det, men vippen er for liten faktor. Det man egentlig bør gjøre er å gå over til et prosentsystem og når man legger samme prosentene så blir det omgjort til en karakter.

 

Jeg er ikke for en 15% grense. Jeg tror en 15% grense vil være negativt fordi elever som overstiger grensen vil ikke møte opp i det hele tatt.

 

Det man bør gjøre etter min mening er å legge inn 3 komponenter. F.eks. 20% kan være oppmøte, 20% kan være deltagelse i timen og 60% er prøver/forelesninger. Og så kan vi sette grensene slik.

0 - 25% , 0

25 - 40% , 1

40 - 55% , 2

55 - 70% , 3

70 - 85% , 4

85 - 95%, 5

95 - 100% 6

 

0 og 1 er da stryk.

Men nå var det maksgrense Helga Pedersen foreslo. Siden man hadde en 15% grense før, regner jeg med at det er ca. det grensen de vil innføre vil ligge på.

 

Min erfaring er at dette fungerte elendig da lærerne mine praktiserte det. Jeg hadde f.eks en heftig influensa en gang, og måtte holde sengen i to uker. Fikk da et varselbrev fra skolen om at jeg risikerte å ikke få vurdering dersom jeg fikk mer fravær. Dette selv om jeg hadde gjennomført nærmere 10 (!) vurderingssituasjoner i faget det halvåret, med gode karakterer.

 

Ditt system ville ikke ført til at noen strøk ene og alene på grunn av fravær, men det er litt problematisk om det blir umulig å få sekser om man har litt sykefravær. Ser heller ikke hvorfor man trenger å dra dette inn i fagkarakterene, når man bare kan fikse orden og adferdssystemet.

 

Med et slikt system ser arbeidsgiver hva som er kunnskap og hva som er fravær. Med ditt og Helga Pedersen sitt system, vet man ikke om fireren i norsk skyldes at personen er god til å skrive, eller om vedkommende bare har møtt opp i alle timene, men egentlig har fagkunnskaper tilsvarende en treer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også gått på Nordberg og Berg. Mitt inntrykk er at de fleste brydde seg en del om fraværet, også de som fikk dårligere karakterer. Uansett, poenget er at det faktisk allerede straffer seg å ikke møte opp, siden arbeidsgiver sannsynligvis vil legge vekt på det.

 

Nordberg er en av de beste skolene i Oslo. Det var også Berg inntill nylig. Og du hang trolig med de bedre elevene på Berg.

 

Hadde elevene brydd seg så mye om fravær så hadde det ikke vært en diskusjon rundt dette emnet.

 

Ditt system ville ikke ført til at noen strøk ene og alene på grunn av fravær, men det er litt problematisk om det blir umulig å få sekser om man har litt sykefravær. Ser heller ikke hvorfor man trenger å dra dette inn i fagkarakterene, når man bare kan fikse orden og adferdssystemet.

Sykefravær er gyldig fravær. Ergo, sykefravær vil ikke føre til at en 6-er er umulig.

 

Med et slikt system ser arbeidsgiver hva som er kunnskap og hva som er fravær. Med ditt og Helga Pedersen sitt system, vet man ikke om fireren i norsk skyldes at personen er god til å skrive, eller om vedkommende bare har møtt opp i alle timene, men egentlig har fagkunnskaper tilsvarende en treer.

Det er ingenting som heter fagkunnskap tislvarende en 3-er fordi vi har ikke nasjonale eksamner i alle fag. Jeg tror uansett jeg vil heller ha en elev som er svak i noen fag, enn en elev som er borte hele tiden eller gjør en dårlig jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg studerer absolutt ikke tre ganger mer enn noen som tar et fulltids studium - hvilket også er poenget mitt. Fordi jeg kan lese på det jeg trenger å lese på, når jeg vil, og i mitt tempo (hvilket jeg igjen presiserer at er raskere enn forelesningstempo), sparer jeg ekstremt mye tid. Hvorvidt studiene jeg tar er "enkle", mener jeg også er personavhengig, men hvis du virkelig mener at du objektivt kan kalle dem enkle, vet ikke jeg om vi oppnår noe med å diskutere akkurat dette videre. Jeg er dog ikke av samme oppfatning.

Årsaken til at du sparer tid er fordi studiene dine er enkle.

 

La oss sammenligne. De fleste fag hvor vi har bøker så går vi igjennom ca 600 sider med ingeniørfag, og de har 10 sider med innleveringer, og igjennomsnitt ett kode/designprosjekt. Klarer du å gå igjennom 7200 sider, levere inn 120 sider med prosjektinnleveringer og kode/designe 10 programmer, ha 2-3 timer lab hver dag og i tilegg ha 30 prøver i semesteret?

 

Realiteten er at fagene dine er lette. Det er årsaken til at du klarer å ta 90 studiepoeng i semesteret.

Nå er programmering og labøvelser temmelig fagspesifikke, slik at de, som sagt, hører unntaket til. Innleveringer har vi så å si ikke, og prøver har jeg ikke hatt siden videregående. Imidlertid har jeg obligatorisk klinisk undervisning i medisin som tar opp mye av tiden min (før sommeren for eksempel fulltids utplassering fra 8 til 16:30 i flere uker). I tillegg har jeg mer enn nok av rene sider å lese, om du summerer antall sider hørende til 30 studiepoeng i medisin, sammen med 60 studiepoeng i jus pr. semester. Studiene våre er med andre ord ikke direkte sammenliknbare, da vi har mye den andre ikke har, men jeg vet ikke om du kan si at ditt studium direkte medfører flere sider å lese på snaue seks måneder. Jeg fastholder fremdeles at, om studiene mine er enkle, utover mengden å lese, er personavhengig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå er programmering og labøvelser temmelig fagspesifikke, slik at de, som sagt, hører unntaket til. Innleveringer har vi så å si ikke, og prøver har jeg ikke hatt siden videregående. Imidlertid har jeg obligatorisk klinisk undervisning i medisin som tar opp mye av tiden min (før sommeren for eksempel fulltids utplassering fra 8 til 16:30 i flere uker). I tillegg har jeg mer enn nok av rene sider å lese, om du summerer antall sider hørende til 30 studiepoeng i medisin, sammen med 60 studiepoeng i jus pr. semester. Studiene våre er med andre ord ikke direkte sammenliknbare, da vi har mye den andre ikke har, men jeg vet ikke om du kan si at ditt studium direkte medfører flere sider å lese på snaue seks måneder. Jeg fastholder fremdeles at, om studiene mine er enkle, utover mengden å lese, er personavhengig.

Ingen har sagt at det er enkelt å ta 90 studiepoeng.

 

Derimot, det jeg sier er at fagene du tar er enkle. Altså for normale mennesker er det null problem å ta 30 studiepoeng og ikke møte opp på forelesningene. Du sier jo det selv, ingen innleveringer, ingen labber, ingen prosjekter, ingen prøver.

Lenke til kommentar
Nå er programmering og labøvelser temmelig fagspesifikke, slik at de, som sagt, hører unntaket til. Innleveringer har vi så å si ikke, og prøver har jeg ikke hatt siden videregående. Imidlertid har jeg obligatorisk klinisk undervisning i medisin som tar opp mye av tiden min (før sommeren for eksempel fulltids utplassering fra 8 til 16:30 i flere uker). I tillegg har jeg mer enn nok av rene sider å lese, om du summerer antall sider hørende til 30 studiepoeng i medisin, sammen med 60 studiepoeng i jus pr. semester. Studiene våre er med andre ord ikke direkte sammenliknbare, da vi har mye den andre ikke har, men jeg vet ikke om du kan si at ditt studium direkte medfører flere sider å lese på snaue seks måneder. Jeg fastholder fremdeles at, om studiene mine er enkle, utover mengden å lese, er personavhengig.

Ingen har sagt at det er enkelt å ta 90 studiepoeng.

 

Derimot, det jeg sier er at fagene du tar er enkle. Altså for normale mennesker er det null problem å ta 30 studiepoeng og ikke møte opp på forelesningene. Du sier jo det selv, ingen innleveringer, ingen labber, ingen prosjekter, ingen prøver.

Nei, det har ingen sagt - ikke heller jeg. Imidlertid skriver du:

Årsaken til at du sparer tid er fordi
studiene dine er enkle
.

Og det er det jeg svarer på:

(...)
om studiene mine er enkle
, utover mengden å lese, er personavhengig.

Få innleveringer, ingen labber, ingen prøver, men klinisk undervisning, praksis, obligatoriske kurs og prosjektoppgave. Hva man synes er "enklest" av dette, må vel også være personavhengig? Jeg sier ikke at noen studier ikke er faglig vanskeligere enn andre, jeg sier bare at de fleste studier ikke kan karakteriseres som "universelt vanskelige" eller "universelt enkle"; dette mener jeg er avhengig av person - alt fra interesser, til evner i ulike fagområder. Om det er noen studier som kan karakteriseres som "universelt vanskelige", mener jeg altså at disse hører til unntaket.

Endret av Pixma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det har ingen sagt - ikke heller jeg. Imidlertid skriver du:

Årsaken til at du sparer tid er fordi
studiene dine er enkle
.

Og det er det jeg svarer på:

(...)
om studiene mine er enkle
, utover mengden å lese, er personavhengig.

Få innleveringer, ingen labber, ingen prøver, men klinisk undervisning, praksis, obligatoriske kurs og prosjektoppgave. Hva man synes er "enklest" av dette, må vel også være personavhengig? Jeg sier ikke at noen studier ikke er faglig vanskeligere enn andre, jeg sier bare at de fleste studier ikke kan karakteriseres som "universelt vanskelige" eller "universelt enkle"; dette mener jeg er avhengig av person - alt fra interesser, til evner i ulike fagområder. Om det er noen fag som kan karakteriseres som "universelt vanskelige", mener jeg altså at disse hører til unntaket.

Nei, det finnes vansklige og lettere studier. Det er studier som du kan bare møte opp på eksamen og så får du A. Dine studier er nok noe vanskligere, men de er opplagt lettere enn de studiene jeg tar.

 

Det er opplagt fordi om du ganget arbeidet som jeg må gjøre med 3 så finnes det ikke timer igjen. Du får rett og slett ikke tid til å lese og lære 7200 sider i ingeniørfag, levere inn 120 sider med prosjektinnleveringer og kode/designe 10 programmer, ha 2-3 timer lab hver dag og i tilegg ha 20 prøver.

 

Opplagt nok var studiene dine noe enklere. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du gjør dette. Om du ikke lyver, så søk deg inn på Harvard, ta juss og medisin, få toppkarakterer i alle fag og du vil få de beste jobbene i verden. I Norge så vil folk bare se på deg som sprø. Og selv de som ikke gjør det, har ikke bruk for en person som deg.

Lenke til kommentar

Nei, det har ingen sagt - ikke heller jeg. Imidlertid skriver du:

Årsaken til at du sparer tid er fordi
studiene dine er enkle
.

Og det er det jeg svarer på:

(...)
om studiene mine er enkle
, utover mengden å lese, er personavhengig.

Få innleveringer, ingen labber, ingen prøver, men klinisk undervisning, praksis, obligatoriske kurs og prosjektoppgave. Hva man synes er "enklest" av dette, må vel også være personavhengig? Jeg sier ikke at noen studier ikke er faglig vanskeligere enn andre, jeg sier bare at de fleste studier ikke kan karakteriseres som "universelt vanskelige" eller "universelt enkle"; dette mener jeg er avhengig av person - alt fra interesser, til evner i ulike fagområder. Om det er noen fag som kan karakteriseres som "universelt vanskelige", mener jeg altså at disse hører til unntaket.

Nei, det finnes vansklige og lettere studier. Det er studier som du kan bare møte opp på eksamen og så får du A. Dine studier er nok noe vanskligere, men de er opplagt lettere enn de studiene jeg tar.

 

Det er opplagt fordi om du ganget arbeidet som jeg må gjøre med 3 så finnes det ikke timer igjen. Du får rett og slett ikke tid til å lese og lære 7200 sider i ingeniørfag, levere inn 120 sider med prosjektinnleveringer og kode/designe 10 programmer, ha 2-3 timer lab hver dag og i tilegg ha 20 prøver.

 

Opplagt nok var studiene dine noe enklere. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du gjør dette. Om du ikke lyver, så søk deg inn på Harvard, ta juss og medisin, få toppkarakterer i alle fag og du vil få de beste jobbene i verden. I Norge så vil folk bare se på deg som sprø. Og selv de som ikke gjør det, har ikke bruk for en person som deg.

Kan det ikke tenkes at noen som synes matematikk er vanskelig, får dårlig karakter med mye arbeid, selv om vedkommende har meldt seg opp i et enkeltemne med 200-siders pensum? Kan det ikke tenkes at noen som synes språk er enkle, med mye mindre arbeid enn den forrige personen, kan sikre seg toppkarakterer i mastergraden sin, med mye mer pensum?

 

Subsidiært lurer jeg på om du setter likhetstegn mellom antall timers arbeid, og hvor vanskelig noe er. Kan det ikke tenkes at obligatoriske labber (uten å si noe deskriptivt om studiet ditt) tar opp flere timer av dagen din, uten at de er spesielt vanskelige?

 

Hvis du ønsker at jeg skal kommentere mitt spesifikke tilfelle, så er jeg straks ferdig med medisinutdanningen, men har bestemt at jeg ikke ønsker å jobbe resten av livet mitt som lege. Imidlertid ønsker jeg å jobbe som jurist, for deretter å bli advokat eller dommer i fremtiden. Det er bakgrunnen for at jeg har begynt med jus. Om jeg i fortiden har gjort et dårlig valg, ønsker jeg ikke å diskutere her, da det ikke er til å unngå at tråden bare blir mer off-topic av dette. Jeg er imidlertid ikke innbilsk, og tror ikke arbeidsmarkedet har bruk for begge utdanningene mine, hvis det er dette du sikter til.

Endret av Pixma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker at jeg skal kommentere mitt spesifikke tilfelle, så er jeg straks ferdig med medisinutdanningen, men har bestemt at jeg ikke ønsker å jobbe resten av livet mitt som lege. Imidlertid ønsker jeg å jobbe som jurist, for deretter å bli advokat eller dommer i fremtiden. Det er bakgrunnen for at jeg har begynt med jus. Om jeg i fortiden har gjort et dårlig valg, ønsker jeg ikke å diskutere her, da det ikke er til å unngå at tråden bare blir mer off-topic av dette. Jeg er imidlertid ikke innbilsk, og tror ikke arbeidsmarkedet har bruk for begge utdanningene mine, hvis det er dette du sikter til.

Der tar du feil. Medisinsk juss er et stort felt spesielt i USA. Og det er heller ikke for sent å søke seg inn på et toppuniversitet.

 

Saken er at du sikter for lavt. Det er få mennesker i verden som klare å studere dobbelt juss og medisin på en gang. Jeg er 100% sikker på at jeg hadde strøket i nesten alle fag om jeg prøvde. Det er ikke for sent i det hele tatt, om du ikke er 30+.

 

Du bør komme deg inn på et toppuniversitet. Det vil åpne opp mange dører for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker at jeg skal kommentere mitt spesifikke tilfelle, så er jeg straks ferdig med medisinutdanningen, men har bestemt at jeg ikke ønsker å jobbe resten av livet mitt som lege. Imidlertid ønsker jeg å jobbe som jurist, for deretter å bli advokat eller dommer i fremtiden. Det er bakgrunnen for at jeg har begynt med jus. Om jeg i fortiden har gjort et dårlig valg, ønsker jeg ikke å diskutere her, da det ikke er til å unngå at tråden bare blir mer off-topic av dette. Jeg er imidlertid ikke innbilsk, og tror ikke arbeidsmarkedet har bruk for begge utdanningene mine, hvis det er dette du sikter til.

Der tar du feil. Medisinsk juss er et stort felt spesielt i USA. Og det er heller ikke for sent å søke seg inn på et toppuniversitet.

 

Saken er at du sikter for lavt. Det er få mennesker i verden som klare å studere dobbelt juss og medisin på en gang. Jeg er 100% sikker på at jeg hadde strøket i nesten alle fag om jeg prøvde. Det er ikke for sent i det hele tatt, om du ikke er 30+.

 

Du bør komme deg inn på et toppuniversitet. Det vil åpne opp mange dører for deg.

Du har helt rett, det var unøyaktig beskrevet, beklager: Jeg snakket om Norge. Som du kanskje er klar over, er ikke helserett i Norge akkurat den store døråpneren. Dette ble veldig mye om meg, og vi kan sikkert diskutere videre via personlige meldinger, om du ønsker det. Den korte historien er at jeg ikke ønsker å sikte så høyt (å komme inn på medisin i USA, for ikke å snakke om Harvard, for eksempel, krever mer enn jeg er villig til å gi), og gjerne vil bo i Norge i fremtiden.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man først skal gå på VGS får man måte opp.

 

Jeg har ingen ønske om at skattepengene mine skal lønne lærere som skal stå å undervise en vegg fordi ingen møter opp.

 

Har man ikke planer om å møte opp bør man heller ta fag som privatist.

 

Jeg mener dermed at om man har x% fravær bør man ikke få godkjent året, dog bør ikke fravær gå utovre karakterer.

 

Bygger videre på det: Hvis eleven/arbeideren skofter jobben 3 ganger uten grunn - bør arbeideren/eleven "sparkes" og ny elev/arbeider ansettes. Det er ikke nok med akademisk forståelse, det må ansvarliggjøring til, ellers ender vi opp med enda flere godt utdannede, men ubrukelige arbeidere grunnet dårlig arbeidsmoral og holdninger.

 

:)

Lenke til kommentar

Nordberg er en av de beste skolene i Oslo. Det var også Berg inntill nylig. Og du hang trolig med de bedre elevene på Berg.

 

Hadde elevene brydd seg så mye om fravær så hadde det ikke vært en diskusjon rundt dette emnet.

Tja, noe av grunnen til at det diskuteres er vel at enkelte tror strengere tiltak mot fravær vil føre til at færre dropper ut. Jeg tror ikke nødvendigvis det trenger å være slik, siden mange av de som nesten ikke møter opp sannsynligvis bare vil fortsette i samme mønster og ikke få vurdering i det hele tatt. Mange som i dag klarer å karre til seg en ståkarakter på prøver ville røket ut.

 

Sykefravær er gyldig fravær. Ergo, sykefravær vil ikke føre til at en 6-er er umulig.
Problemet er at man i videregående fører fravær selv, og gyldig og ugyldig fravær ser likt ut på vitnemålet. Enten vil man enkelt kunne omgå systemet ved å finne på en unnskyldning, eller så må man kreve legeattest.

 

Så vidt jeg vet, var det tidligere "15% and you're out" uansett om man var syk eller skulket. Krevdes kronisk sykdom eller lignende for å unngå stryk. Det blir urettferdig.

 

Det er ingenting som heter fagkunnskap tislvarende en 3-er fordi vi har ikke nasjonale eksamner i alle fag.
Ikke engang på nasjonale eksamener vil man kunne vurdere alle helt likt, men med dagens system vet man ihvertfall at karakterne måles utifra kunnskap og ikke oppmøte.

 

Jeg tror uansett jeg vil heller ha en elev som er svak i noen fag, enn en elev som er borte hele tiden eller gjør en dårlig jobb.
Nettopp det er enda en grunn til at dagens system er bedre. I dag kan du som arbeidsgiver se på fraværet og ordenskarakteren for å sjekke oppmøte, og karakterene for å sjekke fagkunnskapene. Med det nye systemet til Pedersen, blir alt sauset sammen. Altså, du vet ikke om 4eren i norsk betyr at kandidaten har godt oppmøte eller gode fagkunnskaper.
Lenke til kommentar

Hvis man først skal gå på VGS får man måte opp.

 

Jeg har ingen ønske om at skattepengene mine skal lønne lærere som skal stå å undervise en vegg fordi ingen møter opp.

 

Har man ikke planer om å møte opp bør man heller ta fag som privatist.

 

Jeg mener dermed at om man har x% fravær bør man ikke få godkjent året, dog bør ikke fravær gå utovre karakterer.

 

Bygger videre på det: Hvis eleven/arbeideren skofter jobben 3 ganger uten grunn - bør arbeideren/eleven "sparkes" og ny elev/arbeider ansettes. Det er ikke nok med akademisk forståelse, det må ansvarliggjøring til, ellers ender vi opp med enda flere godt utdannede, men ubrukelige arbeidere grunnet dårlig arbeidsmoral og holdninger.

 

:)

Hvis vi følger den tankegangen, burde vi innføre oppmøteplikt på alle studier også. Realiteten er dog at det er ganske stor forskjell på jobb og skole. Som elev/student går det kun utover deg selv om du ikke møter opp eller gjør ting skikkelig, mens som arbeidstaker skal du yte en tjeneste overfor andre.

 

Barne og ungdomsskolen skal i tillegg til å lære bort, også til en viss grad oppdra barna. Voksne mennesker skal ikke oppdras av staten, de skal lære og bevise at det kan stoffet ved å levere oppgaver eller eksamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg ansette noen, og de har lagt ved vitnemålet fra videregående, er fravær det første jeg ser på. På en arbeidsplass er man avhengig av at folk møter, og da tar jeg heller en med middels karakterer og nær null fravær, fremfor en med bedre karakterer og masse fravær (selvsagt mye mer enn det som teller, men dere skjønner poenget).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man først skal gå på VGS får man måte opp.

 

Jeg har ingen ønske om at skattepengene mine skal lønne lærere som skal stå å undervise en vegg fordi ingen møter opp.

 

Har man ikke planer om å møte opp bør man heller ta fag som privatist.

 

Jeg mener dermed at om man har x% fravær bør man ikke få godkjent året, dog bør ikke fravær gå utovre karakterer.

 

Bygger videre på det: Hvis eleven/arbeideren skofter jobben 3 ganger uten grunn - bør arbeideren/eleven "sparkes" og ny elev/arbeider ansettes. Det er ikke nok med akademisk forståelse, det må ansvarliggjøring til, ellers ender vi opp med enda flere godt utdannede, men ubrukelige arbeidere grunnet dårlig arbeidsmoral og holdninger.

 

:)

Hvis vi følger den tankegangen, burde vi innføre oppmøteplikt på alle studier også. Realiteten er dog at det er ganske stor forskjell på jobb og skole. Som elev/student går det kun utover deg selv om du ikke møter opp eller gjør ting skikkelig, mens som arbeidstaker skal du yte en tjeneste overfor andre.

 

Barne og ungdomsskolen skal i tillegg til å lære bort, også til en viss grad oppdra barna. Voksne mennesker skal ikke oppdras av staten, de skal lære og bevise at det kan stoffet ved å levere oppgaver eller eksamen.

 

Som skattebetaler ser jeg på meg selv som arbeidsgiveren til eleven/arbeideren - og jeg forlanger ikke mer av den arbeideren enn hvilken som helst annen arbeider, eller for den del, meg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ett annet moment, er at for de som har litt småproblemer med sosialiseringen, nytter det slett ikke å øve seg på den biten ved å dra seg unna andre mennesker.

Lenke til kommentar

Som skattebetaler ser jeg på meg selv som arbeidsgiveren til eleven/arbeideren - og jeg forlanger ikke mer av den arbeideren enn hvilken som helst annen arbeider, eller for den del, meg selv.

Så på bakgrunn av at du er med å finansiere utdanning, sidestiller du utdannelse med jobb? Til tross for at forskjellene er åpenbare? Du kan like gjerne se på eleven/studenten som sin egen arbeidsgiver. Vedkommende finansierer sin egen utdannelse med skatten h*n tjener i ettertid.

 

Man får ikke noe gratis av å ikke møte opp i timer, man må fortsatt stå ved eksamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...