Gå til innhold

Arbeiderpartiet ønsker at fravær skal påvirke karakterer i videregående skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, Camlon, siden du liker å sammenligne med bedrifter.. hvor produktivt er det at jeg møter opp på jobb og gjør en jobb jeg allerede pliktoppfyllende har gjort, på nytt?

Slapp av, det er alltid nok av jobber i en bedrift. Hvis ikke så vil jeg trolig sparke en av de ansatte,

 

"Sorry, jeg gjorde denne jobben i går, på min egen tid, på din oppfordring".

"Da må jeg dessverre sparke deg".

Lenke til kommentar

"Sorry, jeg gjorde denne jobben i går, på min egen tid, på din oppfordring".

"Da må jeg dessverre sparke deg".

Nei, jeg ville gitt deg en ny arbeidsoppgave,

 

Jeg sa at hvis jeg ikke har nok nok arbeidsoppgaver til mine ansatte så vil jeg sparke en av ansatte. Trolig den som gjør den dårligste jobben hvis det er lovlig. Hvis ikke, så må man sparke den som har vært i bedriften kortest.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du at man skal avtale å møte klokken 8 hver dag, da?

Nei si det. Hvis du hadde en bedrift, ville du likt om dine ansatte møtte sporadisk.

For det første så kommer det helt an på bedriften. For det andre: Jeg er enig i at avtaler skal holdes og at det er viktig, men de burde ha et bedre formål enn å simulere en tenkt bedrift som du synes skolen burde likne på.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du at man skal avtale å møte klokken 8 hver dag, da?

Nei si det. Hvis du hadde en bedrift, ville du likt om dine ansatte møtte sporadisk.

 

Personlig hadde jeg egentlig gitt faen i når mine ansatte møtte på jobb, bare jeg kunne stole på at de gjorde jobben de var satt til innenfor de tidsrammer vi blir enige om på forhånd. Om de vil gjøre den hjemme eller på kontoret får være ett fett og opp til de, bare den blir gjort. Men så har jeg en slik jobb selv. :)

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg egentlig gitt faen i når mine ansatte møtte på jobb, bare jeg kunne stole på at de gjorde jobben de var satt til innenfor de tidsrammer vi blir enige om på forhånd. Om de vil gjøre den hjemme eller på kontoret får være ett fett og opp til de, bare den blir gjort. Men så har jeg en slik jobb selv. :)

Nå er det stor sjanse for at jobben ikke blir gjort om de ikke møter opp på jobb.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg egentlig gitt faen i når mine ansatte møtte på jobb, bare jeg kunne stole på at de gjorde jobben de var satt til innenfor de tidsrammer vi blir enige om på forhånd. Om de vil gjøre den hjemme eller på kontoret får være ett fett og opp til de, bare den blir gjort. Men så har jeg en slik jobb selv. :)

Nå er det stor sjanse for at jobben ikke blir gjort om de ikke møter opp på jobb.

 

Drar vi fremdeles paralleller til studenter eller? Isåfall, utdyp.

Lenke til kommentar

Friår betyr i praksis "jobbeår".

 

Nope, I mine kretser betyr friår slappe av år. Hvis de jobber så sier de at de skal tjene litt penger,

 

De færreste har råd til å slappe av et helt år uten inntekt.

Helt feil. Det er billig å bo hjemme hos pappa og mamma.

 

 

Flere jeg kjenner søkte jobb rett etter videregående, og mange til og med imens de gikk der. Veldig få søker jobb først etter fullført mastergrad. Altså varierer det hva som får konsekvenser først, karakterer eller fravær. Vi trenger ikke å ta helt av med konsekvenser bare fordi noen få er korttenkte.

Du gikk på noen av de beste skolene i Norge, og trolig hang bare med de bedre elevene. Dine venner er ikke representative for resten av befolkningen.

Rart. De fleste på trinnet mitt var fra relativt velstående hjem, men jeg vet ikke om noen som tok friår i den forstand. Foreldrene mine hadde fint hatt råd til det, men jeg hadde aldri fått lov til å sitte hjemme og spille PlayStation i et helt år.

 

Greit nok at skolene jeg gikk på ikke er representative, men de fra dårligere skoler og fattigere strøk har jo vanskeligere for å finansiere friår, så jeg ville trodd det var omvendt.

 

Skjønner ikke hvorfor vi ikke bare kan legge mer vekt på ordenskarakterene, og eventuelt spre mer propaganda om at fravær er skadelig på arbeidsmarkedet. Da blir det ryddigere, med fravær/orden og fagkarakterer hver for seg.

 

Kunne skrevet mer, men skal på forelesning nå. Må være flink gutt ;)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Drar vi fremdeles paralleller til studenter eller? Isåfall, utdyp.

De fleste elever gjør en langt bedre jobb om de møter opp på skolen, enn om de blir hjemme hele dagen. Det finnes unntak, men ikke mange,

 

Hjemme er det stille og rolig, man slipper klasseromstøyen. I tillegg kan man ta pause når man selv føler det er behov for istedenfor å ha 10min til rådighet nå og 15min til rådighet da, man kan ha fokus på faktisk å lære istedenfor at læreren skravler om gud vite hva som du allerede har lært om per oppgitt lekseplan fra samme lærer. Og så slipper man sosiale forstyrrelser fra medelever man ikke ønsker å ha noe med å gjøre (som regel utgjør dette minst halvparten av elevene i klasserommet), og som man av og til tvinges motvillig til å samarbeide med (der man blir tvunget til å dra lasset, litt sånn som sosialisme). Man slipper at opptil 2 timer av dagen går med på å sitte på et dårlig nedslitt offentlig transportmiddel.

 

Altså, nevn gjerne en god grunn til å faktisk være på skolen, utenom testing, naturligvis.

Lenke til kommentar

Drar vi fremdeles paralleller til studenter eller? Isåfall, utdyp.

De fleste elever gjør en langt bedre jobb om de møter opp på skolen, enn om de blir hjemme hele dagen. Det finnes unntak, men ikke mange,

 

Hjemme er det stille og rolig, man slipper klasseromstøyen. I tillegg kan man ta pause når man selv føler det er behov for istedenfor å ha 10min til rådighet nå og 15min til rådighet da, man kan ha fokus på faktisk å lære istedenfor at læreren skravler om gud vite hva som du allerede har lært om per oppgitt lekseplan fra samme lærer. Og så slipper man sosiale forstyrrelser fra medelever man ikke ønsker å ha noe med å gjøre (som regel utgjør dette minst halvparten av elevene i klasserommet), og som man av og til tvinges motvillig til å samarbeide med (der man blir tvunget til å dra lasset, litt sånn som sosialisme). Man slipper at opptil 2 timer av dagen går med på å sitte på et dårlig nedslitt offentlig transportmiddel.

 

Altså, nevn gjerne en god grunn til å faktisk være på skolen, utenom testing, naturligvis.

Men, hjemme så har man TV, hjemme har man spillemaskiner, hjemme har man en seng, hjemme har man facebook, etc.

 

Det er noen som jobber best hjemme, og jeg synes vi skal forbedre privatistkursene for dem. Men for de fleste så ender de opp med å gjøre alt mulig annet om de ikke drar på skolen.

Lenke til kommentar

Drar vi fremdeles paralleller til studenter eller? Isåfall, utdyp.

De fleste elever gjør en langt bedre jobb om de møter opp på skolen, enn om de blir hjemme hele dagen. Det finnes unntak, men ikke mange,

 

Hjemme er det stille og rolig, man slipper klasseromstøyen. I tillegg kan man ta pause når man selv føler det er behov for istedenfor å ha 10min til rådighet nå og 15min til rådighet da, man kan ha fokus på faktisk å lære istedenfor at læreren skravler om gud vite hva som du allerede har lært om per oppgitt lekseplan fra samme lærer. Og så slipper man sosiale forstyrrelser fra medelever man ikke ønsker å ha noe med å gjøre (som regel utgjør dette minst halvparten av elevene i klasserommet), og som man av og til tvinges motvillig til å samarbeide med (der man blir tvunget til å dra lasset, litt sånn som sosialisme). Man slipper at opptil 2 timer av dagen går med på å sitte på et dårlig nedslitt offentlig transportmiddel.

 

Altså, nevn gjerne en god grunn til å faktisk være på skolen, utenom testing, naturligvis.

Men, hjemme så har man TV, hjemme har man spillemaskiner, hjemme har man en seng, hjemme har man facebook, etc.

 

Det er noen som jobber best hjemme, og jeg synes vi skal forbedre privatistkursene for dem. Men for de fleste så ender de opp med å gjøre alt mulig annet om de ikke drar på skolen.

 

Hm, hva om vi møtes på midten.

 

De mest disiplinerte, altså de som alltid møter opp med lekser unnagjort og som stort sett sitter og kjeder seg i timene fordi de allerede kan det som blir undervist får i mye større grad muligheten til å bestemme hvor vidt de ønsker å delta i skoleundervisningen?

Lenke til kommentar

Hm, hva om vi møtes på midten.

 

De mest disiplinerte, altså de som alltid møter opp med lekser unnagjort og som stort sett sitter og kjeder seg i timene fordi de allerede kan det som blir undervist får i mye større grad muligheten til å bestemme hvor vidt de ønsker å delta i skoleundervisningen?

Det kommer aldri til å bli godtatt av de andre elevene, Også, hvordan skal man bedømme om en elev er flink nok?

 

Den beste løsningen er at eleven får muligheten til å jobbe for seg selv.

Lenke til kommentar

Hm, hva om vi møtes på midten.

 

De mest disiplinerte, altså de som alltid møter opp med lekser unnagjort og som stort sett sitter og kjeder seg i timene fordi de allerede kan det som blir undervist får i mye større grad muligheten til å bestemme hvor vidt de ønsker å delta i skoleundervisningen?

Det kommer aldri til å bli godtatt av de andre elevene, Også, hvordan skal man bedømme om en elev er flink nok?

 

Den beste løsningen er at eleven får muligheten til å jobbe for seg selv.

 

Sosialistisk tankegang igjen. Da må de andre elevene pent fortelles at de kan oppnå akkurat samme rettigheter om de bare holder kjeft og gjør leksene sine.

 

Man bedømmer jo om en elev er flink nok gjennom prøver...?

 

Er forøvrig enig i at muligheten til å gjøre prosjektarbeid alene er en begynnelse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det er så fint å jobbe hjemmenfra - så synes jeg kravene også skal økes til dem som får den fordelen.

 

Velkommen til sosialistverden, der disiplin og pålitelighet straffes.

 

Kutt ut sosialistvåset ditt - det er ikke det det handler om. Hvis det er slik at noen får bedre resultater av å jobbe hjemmefra, bør vi vel utnytte den situasjonen, og forlange høyere "avkastning" fra eleven. Hvis ikke det lar seg gjøre, så fortjener ikke elvene den fordelen. Det vil være med på å "hamre inn" gode holdninger til rutiner og utholdenhet. Det er egenskaper som "alle arbeidsplasser etterspør" - og det er like greit at elevene lærer seg dette før de kommer til en arbeidsgiver som skal bli belemret med å "skjerpe" en nyansatt på disse selvfølgelige områdene.

 

:)

Lenke til kommentar

Hvis det er så fint å jobbe hjemmenfra - så synes jeg kravene også skal økes til dem som får den fordelen.

 

Velkommen til sosialistverden, der disiplin og pålitelighet straffes.

 

Kutt ut sosialistvåset ditt - det er ikke det det handler om. Hvis det er slik at noen får bedre resultater av å jobbe hjemmefra, bør vi vel utnytte den situasjonen, og forlange høyere "avkastning" fra eleven. Hvis ikke det lar seg gjøre, så fortjener ikke elvene den fordelen. Det vil være med på å "hamre inn" gode holdninger til rutiner og utholdenhet. Det er egenskaper som "alle arbeidsplasser etterspør" - og det er like greit at elevene lærer seg dette før de kommer til en arbeidsgiver som skal bli belemret med å "skjerpe" en nyansatt på disse selvfølgelige områdene.

 

:)

 

Hm, mulig jeg misforsto deg/vi snakker om hverandre nå. Jeg mener naturligvis at man skal sette visse krav til de som får denne muligheten, dette har jeg skrevet om lengre oppe, men det jeg overhodet ikke er enig i er at en hjemme-5'er og en skole-5'er skal være forskjellig vurderingsgrunnlag. Da erkjenner man jo at det er vanskeligere å skaffe seg en 5'er på skolen enn hjemme?

Lenke til kommentar

Sosialistisk tankegang igjen. Da må de andre elevene pent fortelles at de kan oppnå akkurat samme rettigheter om de bare holder kjeft og gjør leksene sine.

Det er en god ide, men det ville nok fungert dårlig i Norge. Det ville ført til sinte elever og foreldre.

 

Du kan prøve å forklare dem at de kan få det samme om de gjør leksene sine, men det vil trolig gjøre dem enda surere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...