Gå til innhold

Arbeiderpartiet ønsker at fravær skal påvirke karakterer i videregående skole


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10060335

 

Helga Pedersen vil at elevenes fravær skal påvirke karaktervurderingen, samt innføre en maksgrense for hvor mye fravær en elev kan ha (ved mindre den skyldes dokumentert sykdom), noe 7 av 10 lærere støtter. Kristin Halvorsen støtter ikke forslaget.

 

Selv synes jeg at dette er galt, da en karakter skal gjenspeile ens elev evner innen faget, ikke elevens evne til å møte opp på skolen. Med Pedersens ordning ville en elev med mye fravær få dårligere karakter enn en elev som har vært i alle timene, selv om den første eleven har klart å lære seg ting på egenhånd, og de har gjort det like bra på alle prøver i et fag. Jeg ville heller gått den andre veien, nemlig gitt elevene mer ansvar og frihet til å velge sine egne veier til å nå læremålene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv synes jeg at dette er galt, da en karakter skal gjenspeile ens elev evner innen faget, ikke elevens evne til å møte opp på skolen. Med Pedersens ordning ville en elev med mye fravær få dårligere karakter enn en elev som har vært i alle timene, selv om den første eleven har klart å lære seg ting på egenhånd, og de har gjort det like bra på alle prøver i et fag. Jeg ville heller gått den andre veien, nemlig gitt elevene mer ansvar og frihet til å velge sine egne veier til å nå læremålene.

Helt enig med det du skriver her. Føler at videregående i større grad burde fokusere på å forberede elevene på en universitetsutdannelse, noe dagens system overhodet ikke gjør.

Endret av Bob Sacamano
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at udokumentert fravær skal påvirke karakterene.. Ikke bare fordi det fører til bedre oppmøte og bedre karakterer, men fordi det er korrekt.

 

Formålet med dagens skolesystem er ikke bare å lære elevene matte og diktanalyse som Elevorganisasjonen hevder. Formålet med dagens skolesystem er å gjøre unge til ansvarsfulle statsborgere.

 

Formålet er å forberede ungdom for jobb og universitetet. Dårlig oppmøte på jobb er absolutt et problem i Norge, og dårlig oppmøte på universitetet er en av årsakene til at så mange studenter dropper ut.

Endret av Camlon
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det var da et forferdelig trangt syn på det, Tollari?

 

Mange elever lærer bra, om ikke bedre, når de får være alene med bøkene. Meg inkludert.

Jeg hadde skyhøyt fravær fordi jeg mistrivdes på skolen. Hjemme kunne jeg sette meg ned med bøkene alene og lære i et behagelig miljø i eget tempo, raskere enn timene på skolen. Og jeg lå fremdeles på toppen i karakterer, så at elever med fravær automatisk får dårlige karakterer bunner bare ut i trangsynthet.

 

Jeg mener så absolutt at skolene bør bli friere på dette, og heller tillate elever å lære hjemme i blant om de så føler. Så får de heller ta tak i enkelttilfeller hvor det misbrukes fremfor å straffe alle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det var da et forferdelig trangt syn på det, Tollari?

 

Mange elever lærer bra, om ikke bedre, når de får være alene med bøkene. Meg inkludert.

Jeg hadde skyhøyt fravær fordi jeg mistrivdes på skolen. Hjemme kunne jeg sette meg ned med bøkene alene og lære i et behagelig miljø i eget tempo, raskere enn timene på skolen. Og jeg lå fremdeles på toppen i karakterer, så at elever med fravær automatisk får dårlige karakterer bunner bare ut i trangsynthet.

 

Jeg mener så absolutt at skolene bør bli friere på dette, og heller tillate elever å lære hjemme i blant om de så føler. Så får de heller ta tak i enkelttilfeller hvor det misbrukes fremfor å straffe alle.

 

Hvordan har du tenkt til å overføre en slik praksis til arbeidslivet? Du kan ikke bare droppe å komme på jobben et par dager fordi du ikke trives der eller ikke liker å stå opp tidlig... Det er helt greit at folk lærer på forskjellig måte, men det har noe med å lære elevene holdninger i forhold til oppmøte. I enkelte fag er det også en fordel med en viss modning. Du kan selvsagt pugge deg til gode karakterer i omtrent samtlige fag, men kunnskapen du sitter igjen med et år senere er minimal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herlighet så trangsynte vi var da. Skolen er ikke det samme som jobben. Ikke i nærheten engang. Det jobbes begge plasser, og de er en del av livet. Ellers har de lite til felles.

 

Jeg hadde mye fravær på skolen nettopp fordi jeg lærte mye bedre sånn, så jeg kunne forberede meg ytterligere for livet etter skolen, noe skolen feilet meg på. Uten å gå for mye inn på mitt personlige liv kan jeg nevne kraftig sosial angst og det som følger med, og derfor slet jeg med å lære når jeg var på skolen.

 

Men det trenger da langt i fra bety at jeg bare gir faen i å møte opp på jobben om jeg føler det yter meg best der og da. Faktisk har jeg null fravær på jobben, og utelater bare å møte om jeg er nærmest halvdød. Tar på meg ekstravakter i hytt og gevær og, fordi jeg liker jobben.

 

Og joda, det er greit å lære elever holdninger og så videre, men ikke alle trenger det. Allikevel skal det tvinges på dem. Og her kommer jeg inn på et grunnleggende problem i (hvertfall det norske) skolesystemet: Alle skal behandles likt, og de sterke skal hjelpe de svake opp. Ofte på bekostning av egen progresjon.

 

Jeg ga faktisk opp skolen både i niende klasse og etter VG1. Har aldri gått verken tiende eller VG2/3. Allikevel kan jeg minst like mye av fagene som de som går ut med fullført videregående, fordi jeg har en interesse for det. Er det jeg eller skolesystemet som feilet da?

Endret av Saft Suse
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Herlighet så trangsynte vi var da. Skolen er ikke det samme som jobben. Ikke i nærheten engang. Det jobbes begge plasser, og de er en del av livet. Ellers har de lite til felles.

 

Jeg hadde mye fravær på skolen nettopp fordi jeg lærte mye bedre sånn, så jeg kunne forberede meg ytterligere for livet etter skolen, noe skolen feilet meg på. Uten å gå for mye inn på mitt personlige liv kan jeg nevne kraftig sosial angst og det som følger med, og derfor slet jeg med å lære når jeg var på skolen.

 

Men det trenger da langt i fra bety at jeg bare gir faen i å møte opp på jobben om jeg føler det yter meg best der og da. Faktisk har jeg null fravær på jobben, og utelater bare å møte om jeg er nærmest halvdød. Tar på meg ekstravakter i hytt og gevær og, fordi jeg liker jobben.

 

Og joda, det er greit å lære elever holdninger og så videre, men ikke alle trenger det. Allikevel skal det tvinges på dem. Og her kommer jeg inn på et grunnleggende problem i (hvertfall det norske) skolesystemet: Alle skal behandles likt, og de sterke skal hjelpe de svake opp. Ofte på bekostning av egen progresjon.

 

Jeg ga faktisk opp skolen både i niende klasse og etter VG1. Har aldri gått verken tiende eller VG2/3. Allikevel kan jeg minst like mye av fagene som de som går ut med fullført videregående, fordi jeg har en interesse for det. Er det jeg eller skolesystemet som feilet da?

 

Utifra ett sosialistisk ståsted så er det jo ikke noe galt med skolesystemet så det må bare være deg. Att en del individer takler læringsprossesen fortere blir i mange tilfeller sett på som abnormalt da dette strider i mot det sosialistiske syn på skolesektoren som en helhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det trenger da langt i fra bety at jeg bare gir faen i å møte opp på jobben om jeg føler det yter meg best der og da. Faktisk har jeg null fravær på jobben, og utelater bare å møte om jeg er nærmest halvdød. Tar på meg ekstravakter i hytt og gevær og, fordi jeg liker jobben.

Hva om du ikke hadde likt jobben? Ville du møtt opp da?

Lenke til kommentar

Herlighet så trangsynte vi var da. Skolen er ikke det samme som jobben. Ikke i nærheten engang. Det jobbes begge plasser, og de er en del av livet. Ellers har de lite til felles.

 

Jeg hadde mye fravær på skolen nettopp fordi jeg lærte mye bedre sånn, så jeg kunne forberede meg ytterligere for livet etter skolen, noe skolen feilet meg på. Uten å gå for mye inn på mitt personlige liv kan jeg nevne kraftig sosial angst og det som følger med, og derfor slet jeg med å lære når jeg var på skolen.

 

Men det trenger da langt i fra bety at jeg bare gir faen i å møte opp på jobben om jeg føler det yter meg best der og da. Faktisk har jeg null fravær på jobben, og utelater bare å møte om jeg er nærmest halvdød. Tar på meg ekstravakter i hytt og gevær og, fordi jeg liker jobben.

 

Og joda, det er greit å lære elever holdninger og så videre, men ikke alle trenger det. Allikevel skal det tvinges på dem. Og her kommer jeg inn på et grunnleggende problem i (hvertfall det norske) skolesystemet: Alle skal behandles likt, og de sterke skal hjelpe de svake opp. Ofte på bekostning av egen progresjon.

 

Jeg ga faktisk opp skolen både i niende klasse og etter VG1. Har aldri gått verken tiende eller VG2/3. Allikevel kan jeg minst like mye av fagene som de som går ut med fullført videregående, fordi jeg har en interesse for det. Er det jeg eller skolesystemet som feilet da?

 

Du hadde enormt fravær på VG1 sier du, fordi du mente du lærte best slik. Resultatet ble at du droppet ut og ikke fullførte skolen. Likevel mener du dette var den beste måten å komme gjennom skolen på? Du er ikke åpen for at andre måter å gjennomføre på ville holdt deg på skolen og gitt deg et vitnemål?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva om du ikke hadde likt jobben? Ville du møtt opp da?

Da hadde jeg ikke søkt på jobben, så problemstillingen din blir urealistisk.

 

Du hadde enormt fravær på VG1 sier du, fordi du mente du lærte best slik. Resultatet ble at du droppet ut og ikke fullførte skolen. Likevel mener du dette var den beste måten å komme gjennom skolen på? Du er ikke åpen for at andre måter å gjennomføre på ville holdt deg på skolen og gitt deg et vitnemål?

Jeg droppet ut grunnet skolens pågående og eskalerende innblanding i livet mitt pga. fraværet. Tross flere forsøk på forklaringer om at jeg trivdes best med litt frihet, ble de bare verre. De misforsto totalt, og jeg ble fullstendig lei som følge av å bli uglesett konstant. Studiekompetansen kunne jeg ordne seinere, og holder faktisk på med den nå.

 

Målet mitt var aldri å komme gjennom skolen samme hva. Målet var å lære, og skolen viste seg å være et dårlig alternativ for meg personlig. I det minste i situasjonen jeg var i psykisk, som skolen hadde null forståelse for.

Endret av Saft Suse
  • Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste studier har jo ikke oppmøteplikt.

 

Karakterene skal gjenspeile hvor mye du kan i hvert enkelt fag, for fravær har vi en egen ordenskarakter. Dessuten kan arbeidsgiver be om å se fraværet. Det er mer enn nok straff i seg selv.

 

Er det rettferdig om en som alltid møter opp i timene, men bare sitter på Facebook og ikke får med seg noen ting, får bedre karakter enn en som faktisk viser kompetanse ved å være muntlig aktiv og svare godt på prøver?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det rettferdig om en som alltid møter opp i timene, men bare sitter på Facebook og ikke får med seg noen ting, får bedre karakter enn en som faktisk viser kompetanse ved å være muntlig aktiv og svare godt på prøver?

 

Det er jo veldig sannsynlig at en person som ikke følger med i timen får mer enn en 2er i karakter.

Lenke til kommentar

Er det rettferdig om en som alltid møter opp i timene, men bare sitter på Facebook og ikke får med seg noen ting, får bedre karakter enn en som faktisk viser kompetanse ved å være muntlig aktiv og svare godt på prøver?

 

Det er jo veldig sannsynlig at en person som ikke følger med i timen får mer enn en 2er i karakter.

Flere fag på VGS jeg kunne fått 5 i uten å møte opp i en eneste time. Går fint an å lese på egenhånd, pluss at man ofte allerede kan mye av det fagene inneholder.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste studier har jo ikke oppmøteplikt.

Kanskje ikke, men det er langt vanskligere å gjøre det bra om man ikke møter opp. Den dårlige oppmøten fører til den høye frafallsprosenten.

 

Karakterene skal gjenspeile hvor mye du kan i hvert enkelt fag, for fravær har vi en egen ordenskarakter. Dessuten kan arbeidsgiver be om å se fraværet. Det er mer enn nok straff i seg selv.

For de som tar allmenn så er ikke det relevant. Det er heller ikke en særlig god straff at arbeidsgiver kan be om fravær, fordi det krever en langsiktig tankegang som elevene ikke har.

 

Er det rettferdig om en som alltid møter opp i timene, men bare sitter på Facebook og ikke får med seg noen ting, får bedre karakter enn en som faktisk viser kompetanse ved å være muntlig aktiv og svare godt på prøver?

Vi kan gi karakter for deltagelse i timen også. Det hadde nok fått elevene til å oppføre seg litt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...