Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har du kjøpt småbil? Da vil jeg høre hva du syns.


arya

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 23 med en liten en på 2år. Jeg skal kjøpe min første "ny"bil og pga økonomi og behov har jeg valgt å se på småbiler.

 

Jeg står mellom Toyota Aygo, Citroen C1, Peugot 107, Kia Picanto og VW UP!

 

Har dere noen erfaringer med noen av disse bilene?

 

Jeg har alt lest meg gjennom tester og diverse men jeg trenger strengtatt meninger fra folk som bruker bilen.

 

Jeg har ikke tenkt å bruke mer enn 130-140 000 på bilen.

 

Mitt spørsmål er egentlig hvordan er bilene og kjøre, hvordan er komforten, problemer med bilene etc..?

 

Både positive og negative meninger tas i mot med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motorene er så som så. Kommer helt an på om du skal kjøre i by eller mellom byer med litt oppoverbakker, da vil du garantert savne litt mer kraft.

Vil si at de alle har mer eller mindre tomt interriør.

Kjørecomforten er vel mer eller mindre lik.

Om jeg skulle velge så hadde jeg heller satt pengene mine i en bil som er et par år gammel, da du kan spare deg ganske mange tusen, og samt mye bedre comfort og ikke minst plass.

Du vil straks merke at du får mye mer "bil" for pengene. Har en liten knapp på Aygo da jeg mener dette er den mest driftsvennlige av disse bilene.

 

Spør gjerne om du vil ha noen forslag til evt en annen og større bil.

Alt ettersom du har plass til å parkere vel og merke :)

Lenke til kommentar

joda parkering er ikke et problem, tanken var i bunn og grunn at jeg er dritt lei å besøke verksteder annen hver måned og som jente vil jeg at bilen skal være litt fin og se på.

 

Jeg trenger ikke overlegent plass i bagasjerommet da jeg ikke har planer om å kjøre på lengre turer enn en time eller to.

 

Bilen skal i bunn og grunn kjøres til og fra jobb (i Bergen) og til butikken.

 

Aygo er den jeg heller mest mot (da jeg syns den er finest og har etter det jeg har lest om den) den koster 130000 ny og kan få en utstyrspakke til ca 7000 hvis jeg trenger det.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en Aygo, da den har bedre baksete enn de andre og for meg føltes den stillere og hadde mindre ulyder. (har ikke prøvd peugeot sin, men citroen og toyota) Citroengen var god å kjøre, men jeg fikk ikke stilt inn setet ordentlig, setetinnstillingene var bedre på toyotaen. Jeg er 183kg og 100+kilo.

Lenke til kommentar

Picanto eller Up!

 

C1/107/Aygo er i praksis samme bil, og var greie småbiler da de kom. Problemet er at dette er relativt gamle biler, og både Up og Picanto oppleves som mye mer moderne biler i dag. Det vil si at både komfort og kjøreegenskaper er mye bedre enn i trillingene. I tillegg er det mye bedre kvalitet innvendig - med andre ord virker de som mye finere biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Volkswagen er jo gode biler, rett og slett. Sikkert lettere å selge en slik også, når den tid kommer. Ellers syns jeg den var finere enn de andre bilene.

 

Picanto har dog 7 års garanti (!!) noe som absolutt kommer godt med, om du ikke har mye mer penger å bruke på bil.

 

Har aldri prøvd noen av disse bilene selv.

 

my 2c

Lenke til kommentar

Diesel er grei til langkjøring. Bensin til bykjøring.

Vil si jeg ikke fikk mye lyst på en VW UP! da jeg så bilen utstillt og samtlige lykter var punkterte og hadde store mengder fukt i seg. Og det på en splitter ny bil.

Jeg synes også interriøret er grusomt kjedelig.

Du trenger absolutt ikke å besøke verkstedet hele tiden om du velger rett bil, og noe som ikke er over 5 år gammelt.

Sjekk NCAP testene som syar2003 linker så får du absolutt mer info enn å hoppe inn i et bilkjøp du angrer på.

 

Når det er sagt så faller jo nybil ganske mye i pris fra du har fått nøkkelen og det er absolutt ikke sikkert at du holder deg borte ifra verkstedene. Greit er det at det da dekkes av garanti, men det er verdt å sjekke hvilke biler som holder seg best.

Lenke til kommentar

Har eid Toyota Aygo i litt over et år, før familiesituasjonen tvingte frem kjøp av ny bil.

 

Har få ting å utsette på Aygoen, og jeg skal trekke frem det negative, blir det dette:

 

Motoren på 1.0L er noe snau med fulllastet bil i motbakker.

Plassen i bagasjen sier seg selv at er noe liten

Setene innbyr ikke til langkjøring

Knotete å ta av antennen på taket hver gang du skal gjennom en maskinvask

 

Det positive:

 

Det å fylle på tanken gjør du ikke ofte for å si det sånn

Ingen feil med bilen over hodet på den tiden jeg hadde den

Billig forsikring!

Såpass ny bil at du er innenfor de fleste garantier/reklamasjonsretter etc

Smidig i bytrafikk

Overraskende god på vinterføre med smale dekk og pigg!

Rask varm cupe med bensinmotoren (tror ikke de kommer med disel?)

 

 

Tips:

 

Kjøp "+" utgaven. Da får du AC, varme i seter pluss pluss

Se etter rust hvor evt forrige eier har prøvd å feste skistativ, (dette er en forferdelig knotete oppgave)

Lenke til kommentar

Ja har vurdert ELbil men la tanken fort fra meg igjen

 

Har få ting å utsette på Aygoen, og jeg skal trekke frem det negative, blir det dette:

 

Motoren på 1.0L er noe snau med fulllastet bil i motbakker.

Plassen i bagasjen sier seg selv at er noe liten

Setene innbyr ikke til langkjøring

Knotete å ta av antennen på taket hver gang du skal gjennom en maskinvask

 

Det positive:

 

Det å fylle på tanken gjør du ikke ofte for å si det sånn

Ingen feil med bilen over hodet på den tiden jeg hadde den

Billig forsikring!

Såpass ny bil at du er innenfor de fleste garantier/reklamasjonsretter etc

Smidig i bytrafikk

Overraskende god på vinterføre med smale dekk og pigg!

Rask varm cupe med bensinmotoren (tror ikke de kommer med disel?)

 

Tusen takk for innspill, dette er akkurat slike ting jeg tenger å vite og faktisk kan forholde meg til.

 

I forhold til hva jeg har klart å lest meg til så langt så er Aygo, Picanto og UP! de bilene jeg tror jeg heller mest mot, men jeg har enda å prøve alle bilene.

 

Håper det er flere som kommer med innspill lik den over på både den og de andre bilene.

Lenke til kommentar

Hyundai i10 er "tvillingen" til Picanto, kan jo være verdt å prøve den også. Ford KA er vel eller ikke nevnt her.

 

Kjøper du 1 år gammel bil er det jo fullt mulig få en Skoda fabia eller Hyundai I20 med 4 års garanti igjen til 150k, men da er man jo over budsjettet ditt. Dog tilbyr disse mye mer plass.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Dersom du ikke skal kjøre bare i byen, bør du vurdere å gå opp en størrelse til Polo/Corsa/Fiesta/A1/Mini. Da får du litt (ikke nødvendigvis mye) bedre komfort, sikkerheten er bedre, og utvalget i både motorer og utstyr er bedre. I denne bilstørrelsen ville jeg anbefalt bensinmotor, spesielt dersom du har mye småkjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...