Gå til innhold

Oslo vs. Bergen


TheodorBjork

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bodd ca et halvt år i hver by. Her er min kåring:

 

Bergen:

 

Bra:

- kompakt bykjerne, lett å finne fram og finne det man trenger, og så komme seg hjem igjen

- bra studentliv

- bra uteliv

- pølseboden i Kong Oscars gate

 

Dårlig:

- narkiser med brødkniv i Nygårdsparken

- narkiser på rollerblades som lager fuglelyder i gatene på natta

- det jævla regnet

- enspora og kjedelig arkitektur utenom bykjerna

- forstedene

- at de la ned bussen jeg tok til jobb, sånn at det tok 53 minutter å reise 11 kilometer

- at man strengt tatt ikke kan gjøre annet enn å drikke øl

 

Oslo:

 

Bra:

- lett å gjemme seg i mengden og slippe å se de samme trynene hver dag

- fantastisk kollektivtransport

- godt og variert kulturtilbud

- ekstremt gode og varierte shoppingtilbud

- interessant og veldig variert arkitektur

 

Dårlig:

- vanskelig å orientere seg som nyinnflytta

- deler av byen der det er vanskelig å føle seg trygg til visse tider av døgnet

- litt kjedelig og alt for spredt uteliv

 

Alt i alt trives jeg veldig mye bedre i Oslo enn i Bergen. Det er sikkert ting man som ny i en by sliter med uansett, men i Bergen følte jeg meg rett og slett ikke velkommen. Dit flytter jeg ikke igjen hvis jeg ikke må.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Klar over det, jeg er også bosatt i Lindås Kommune, men det er ikke noe problem å kjøre ut her om man absolutt vil shoppe.

 

Kanskje litt off-topic men hvor i Lindås bor du ? Trenger ikke gate og nummer, men Knarvik, Seim osv :)

 

Wow, noen fra Lindås her! :)

 

Har forresten hytte på Sævråsvåg. Duda?

 

 

Isåfall. Oslo har mer shoppingmuligheter enn Bergen. Utvalget her i Bergen er veldig dårlig! :p

 

Lenke til kommentar

Klar over det, jeg er også bosatt i Lindås Kommune, men det er ikke noe problem å kjøre ut her om man absolutt vil shoppe.

 

Kanskje litt off-topic men hvor i Lindås bor du ? Trenger ikke gate og nummer, men Knarvik, Seim osv :)

 

Wow, noen fra Lindås her! :)

 

Har forresten hytte på Sævråsvåg. Duda?

 

 

Isåfall. Oslo har mer shoppingmuligheter enn Bergen. Utvalget her i Bergen er veldig dårlig! :p

 

Jeg er fra Alversund :)

Lenke til kommentar

må si jeg ikke er spesielt glad i Bergen. Det regner i uker i strekk, eneste bra været kommer som regel midt i eksamenslesingen. Vinteren er også en trist affære, der slaps er det nærmeste du kommer noe hvitt. Ellers er det frykelig irriterende at folk er så glade i Brann, er jo omtrent det eneste de vil snakke om.

 

Irriterende bergenske gloser:

Bekkalokk - Kumlokk

Løpehjul?? - Sparksykkel

Hytten - Hytta

Jenten - Jenta

Ligge seg i sengen - Legge seg i sengen

Pikken!! - Sisten.

 

Nå skal jeg gi deg pikken, kjempepikken!!

Lenke til kommentar

I Bergen var det mange som bruke betegnelsen å "pikke" noen på ryggen, istedenfor å prikke noen på ryggen. Ellers er rare ting de sier:

 

"Belit deg!" (Innse at du har tapt?)

"Å heiane" (Å hutte meg tu?)

"Luddig!" (Morsomt?)

 

Har bodd i Bergen i tre år, og bare vært i Oslo 3-4 ganger, så det blir litt dumt å sammenligne. Har et veldig godt forhold til Bergen. Savner Stoltzen, Fløyen (elsket å jogge opp dit), Ulriken, bybanen, spise pølser på tre kroner på fylla, osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er vel tikken det kalles

 

http://www.sprakrad.no/nb-NO/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_1997/Spraaknytt_1997_4/Om_aa_leke_sisten/

 

Når det gjelder Bergen og flere steder ellers på Vestlandet, er ordet det berømmelige pikkeleisten med variantene pikkelesten og pikkeleken. Bakgrunnen for dette mener man er tysk picke-letzten, som skulle bety 'slå den siste'. Det er et ord som må være kommet inn med hanseatene. I Bergen, og flere andre steder i vest, brukes ikke minst den forkortede utgaven PIKKEN. Vestlendingene får øyensynlig ingen gale assosiasjoner ved det siste ordet, som på Østlandet kun betyr én ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er vel tikken det kalles

 

http://www.sprakrad....aa_leke_sisten/

 

Når det gjelder Bergen og flere steder ellers på Vestlandet, er ordet det berømmelige pikkeleisten med variantene pikkelesten og pikkeleken. Bakgrunnen for dette mener man er tysk picke-letzten, som skulle bety 'slå den siste'. Det er et ord som må være kommet inn med hanseatene. I Bergen, og flere andre steder i vest, brukes ikke minst den forkortede utgaven PIKKEN. Vestlendingene får øyensynlig ingen gale assosiasjoner ved det siste ordet, som på Østlandet kun betyr én ting

 

Jeg har ALDRI hørt noen si pikken elller skrive deg når det gjelder ''sisten'' bare tikken

Lenke til kommentar

Jeg har bodd i Bergen i hele mitt liv, kan godt gjøre det resten av livet og, sett bort fra studenttid, militær og sånt. Syns byen er helt fantastisk. Akkurat passe stor, bra bykjerne, fin natur og masse flotte folk. Har ikke vært så mye i Oslo, så kan ikke uttale meg så mye, men syns ikke det er så spesielt kult der. For stort og upersonlig for min smak. Dessuten er store deler av østlandet alt for flatt, det er helt supert å bo blant syv fjell ;)

 

Og det regner ikke så mye i Bergen, det er bare litt høyere luftfuktighet.. Pluss de dagene solen virkelig skinner, er livet i sentrum helt fantastisk. Bergensere vet å sette pris på godt vær :)

 

Litt OT, må jo bare elske dialekten:

 

http://www.bt.no/quiz/?id=13987

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...