Gå til innhold

HBO kommer også til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Netflix er jeg ikke nødvendigvis noen enorm fan av, men det er behagelig å bla rundt i biblioteket deres og spontant finne noe å se på. Etter å ha brukt den amerikanske Netflix en liten stund savner jeg en eller annen måte og bygge opp en "samling" på. Jeg hadde satt veldig stor pris på muligheten til å samle f.eks spesifikke serier på èn side og enkelt sjekke den for nye sesonger og episoder. Nå glir vel en del serier både inn og ut av biblioteket stadig vekk, men å søke opp alt man vil se på hele tiden er litt tungvindt.

 

HBO derimot er jeg veldig spent på. Får tilsynelatende ikke nok av HBO.

Lenke til kommentar

Et steg i riktig retning, men det er grusomt irriterende at hvert studio insisterer på å ha sin egen løsning. Hvor mange kommer til å gidde å sjonglere x antall streaming abonnement / klienter..?

 

Enig, det er litt slitsomt. Sånt dytter jo folk i retning pirat igjen, hvis det blir mindre arbeid. For min del bør HBO/Netflix/etc. helst også integreres i XBMC, hvis ikke tar det litt tid før jeg melder meg inn iallefall.

Lenke til kommentar

 

 

Nå tror jeg faktisk ikke seertall er det viktigste for innkjøp av mange av de hendelsene (f.eks sport etc). Det er nok like mye for å tilfredsstille "bredden" i tilbudet som faktisk formålet til en stor grad krever. Og jeg sier ikke at seertall ikke betyr noe, men det har i langt mindre grad en betydning enn for en kommersiell kanal. Ellers så bruker nok NRK desidert størst andel av aktørene på egenproduksjon eller samproduksjoner. Jeg er heller ikke enig i at kommersielle tilbydere kunne tatt seg av alle disse, da jeg faktisk mener det er riktig at et visst minimum av disse er tilgjengelig uten at man må betale ekstra etc.

 

Kommersielle kanaler har en tendens til å splitte produktene på en måte som gjør totalkostnadene relativt høy.

 

Ser man ellers på den totale sendeflaten til TV2 (samtlige kanaler som er ikke-betalingskanaler) synes jeg ikke den er preget av egenproduksjon.

 

Tro er kjekt det, men det er en sannhet i at seertall og markedsandeler er vitkige for NRK. Kringkastingssjefen vil også forsvare dette - slik han blant annet gjorde senest på Nordiske Mediedager i år da kritikk kom på det faktum at NRK er med og presse opp priser når de går i budkrig med kommersielle aktører.

 

(Jeg underviser i Kringkastingshistorie ved Universitet, derfor jeg er opptatt av temaet og følger det tett).

 

At seertall ikke er like viktig som for annonsekanaler, det har du til dels rett i. En annonsekanal er ikke nødvendigvis opptatt av størst markedsandel, de er oppatt av størst markedsandel i den demografien som er attraktiv for annonserer (dvs, TV2 ville ikke vært særlig fornøyd om de hadde flest seere, men NRK vant flest seere blant 18-34 åringer).

 

Samtidig kan det diskuteres om seertall og markedsandeler er viktigere for NRK enn en betalingskanal, det er ikke nødvendigvis tilfellet. Her er det viktig skille blant de kommersielle aktørene.

 

NRK er også en forholdsvis dyr kanal. Ja, bredde-forpliktelsene koster så absolutt. Men det er ikke billig for allmennkringkaster TV2 heller (konsesjonsvilkår dikterer en del av hva de forplikter seg til - blant annet en stor andel norskprodusert innhold).Det blir ikke billigere for dem når NRK går i budkrig om å sende neste Brann-kamp heller.

 

NRK var i sin tid en institusjon som nektet selv det å ha seermålinger. I dag har de en helt annen filosofi, de konkurrerer, mot-programmerer (eksempel ved å flytte nyhetssendingen sin før TV2 premierte på 90-tallet for å holde på seerne prime-time) og driver med salg av leker og annet.

 

Ser man på en helt annen løsningsmodell kan vi gå til statene og PBS, som ikke er ute etter å hanke inn de største og dyreste begivenhetene.

 

Hva som er å foretrekke er en interessant diskusjon. Begge modellene (samt en tredje, som jeg ikke skal gå inn på her) opplever sterk kritikk og sterk støtte. :)

Lenke til kommentar

Skudd i mørket, men håper at når dette har vært tilgjengelig en stund, så "kanskje" kommer det tjenester hvor du kan gi tilbakemeldinger / forum av no slag hvor du for eksempel kan komme (som nevnt) tilbakemeldinger / ideer, eller "votes" for f.eks fler sesonger av allerede utgitte serier, eller ideer for nye serier, der faktisk de som er veldig serie / film elskere føler at de kan bidra med ideer. Dette er ett savn hos meg (og sikkert fler) som har 5000+ filmer sett og stort sett alt av serier er enten sett eller ikke relevant, og som sitter med massevis av ideer o.l som man gjerne skulle fått ut.

 

Som sagt, ett skudd laangt inni mørket, men vi er tross alt i 2012, man vet aldri hva eller når muligheter for dette blir lansert.

Lenke til kommentar

Så har vi en situasjon der du har en dunge TV/Film selskaper som tilbyr online tjenester selv fremfor at disse leveres av en enkelt leverandør som har "alle" kanaler. Jeg må da enten betale veldig mye penger for å få alt, eller velge tjeneste ved å prioritere hva jeg ønsker å se.

 

Hvorfor skal TV2, HBO, TV3 ha egne webtjenester for dette? Jeg kunne heller tenke meg at de selger innhold til TV/Film portalleverandører som da har et bredere tilbud. Liksom vi kjøper Canal digital og får mange kanaler der i en pakke.

Lenke til kommentar

Når TV2 var nevnt og man kom inne på hvordan de oppfører seg i dette markedet så fik jeg lyst til nevne noen om en spesiell serie.

Det måtte være en gang på 90 tallet.

Tv2 ,TVN og flere drev og sende flere serier av StarTreek.

Når den en kanalen hadde sendt en serie så gikk det en liten stund og så ble samme serien sendt på en annen kanal

 

nå vet jeg ikke hvorfor men etter noen serier og midt i en serie så bestemte TV2 seg for ikke lenger å sende disse seriene

 

Senere fant de på en science fiction kanal der mange science serier ble sendt til faste tider

problemet var at dett bare fungerte gjennom TV2 sumo.

Da hadde man heller ikke muligheter til å ta opp episodene eller på noen måter se dem på endre tidspunkter opt hadde man ikke anledning til se disse da . Dette var egentlig bare videre formidling av en danske kanal.

Nå er den lagt ned.

 

Så hvis det skal være noen poeng med å se programmer på Internett så må man selv kunne bestemme når man skal se dem

Lenke til kommentar

Jeg håper bare for Guds skyld at de holder seg vekke fra Silverlight! Da tror jeg dette vil bli et fint alternativ til de andre streamingtilbyderene vi har idag.

 

jeg håper for din skyld at du er klar over at for mange så er silverlight de neste som fungere for å få se video.

Selv slet jeg med å få nrk sin nett tv til fungere for en tid tilbake , da var silverlight det enste som fungerte

 

nå det er sagt så kan det være greit at man ikke må bruke silverlight men at det er et frivillig alternativ når ikke noe annet virker

Lenke til kommentar

Et steg i riktig retning, men det er grusomt irriterende at hvert studio insisterer på å ha sin egen løsning. Hvor mange kommer til å gidde å sjonglere x antall streaming abonnement / klienter..?

Ja, det er nok ikke TV-selskapene som er redningen for sluttbrukerne, det blir nok selskaper som Sony, Apple og Microsoft som vil klare å levere det vi ønsker.

 

Jeg håper bare for Guds skyld at de holder seg vekke fra Silverlight! Da tror jeg dette vil bli et fint alternativ til de andre streamingtilbyderene vi har idag.

Silverlight er dødt fra Microsofts side, men jeg sliter med å se bedre løsninger på markedet. Venter på at det kommer løsninger med HTML5, men virker ikke å være klart enda.

Lenke til kommentar

Jeg drømmer om at jeg en dag kan få VOD i H.264-format rett til MPC-HC-avspilleren min sammen med alle filterene mine! :wee:

 

 

:hm: Men jeg er ganske overbevist over at det kommer til å forbli en drøm i all evighet... :nei2: :ermm:

Det jeg ønsker er en online database med alt av filmer og tv-serer med API'er slik at en kan utvikle plugins for f.eks. Mediaportal, eneste en trenger er brukernavn og passord, samt betale en fast sum pr måned. Ville med glede betalt 300kr måneden for noe slikt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ønsker er en online database med alt av filmer og tv-serer med API'er slik at en kan utvikle plugins for f.eks. Mediaportal, eneste en trenger er brukernavn og passord, samt betale en fast sum pr måned. Ville med glede betalt 300kr måneden for noe slikt.

Angående API, så kontaktet jeg Vudu om dette faktisk. Tror ikke de var så veldig ivrige på saken for å si det sånn. :p

 

Dessverreligvis. :/ Jeg hadde gladlig betalt 300 NOK for noe slikt i måneden (3600 NOK i året).

 

Men kanskje hvis flere kontakter Vudu, Netflix, eller kanskje også mindre selskaper angående dette, så ser de forhåpentligvis annerledes på saken. Sider som hardware.no skulle ha postet artikler om dette, og kontaktet dem direkte. Samt informert leserene om fordelene med noe sånt!

 

Jeg oppfordrer herved alle som leser dette å kontakte så mange de vet angående dette. Jo flere, jo bedre. Tause sjeler blir ikke hørt, ei heller svart.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får håpe at de forstår at det nordiske markedet er et marked som ikke er redd for å bruke torrent dersom tilbyderne velger å drite på kundene sine.

 

Det blir ikke jeg som gidder å sitte i en uke og bli spoilet på nettet mens jeg venter på at HBO Nordic skal få fingeren ut av anuset og få sendt siste episode av Game of Thrones eller True Blood her på berget.

 

De kan for eksempel tilby seriene ubesudlet til samme tid som i USA, og senere tilføye tekst-tjenester for de som virkelig behøver sånt fjas. (de fleste av de som behøver norsk tekst vet ikke hvordan en datamaskin fungerer uansett, så hva er vitsen?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...