Gå til innhold

Strømming lønner seg mer og mer


Anbefalte innlegg

du gidder ikke engang å lenke til regnestykket (som jeg er så godt som hundre prosent sikker på ikke viser det det påstår du gjør.

 

Det er gitt tidligere i denne tråden? Hvor lat er du, eksakt?

 

Du er tydeligvis ikke interessert i en fruktbar diskusjon

 

En fruktbar diskusjon forutsetter at du faktisk leser hva som blir skrevet og kan ved behov gå tilbake til det. Du gidder ikke (eller ikke kan, noe jeg nekter å tro -- du kan opplagt lese). Hvem kommer ikke med fruktbare bidrag nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er altså ikke det samme som å si at Spotify er mer innbringende enn å gi ut CDer eller selge låter på iTunes, da ingen av disse tingene er gjensidig ekskluderende.

 

Min opprinnelige påstand var (og er) at samarbeid med spotify er ikke økonomisk levedyktig for artistene. Kun det.

 

Spørsmålet er egentlig hvorvidt en artist selger flere eller færre CDer dersom han eller hun også er tilgjengelig på Spotify. Arrestér meg om jeg tar feil, men jeg tror ikke jeg har sett en kilde på det. Hadde vært veldig interessant å se noe data der.

 

Absolutt. Eller, rettere sagt, hvordan utvikler seg inntektene til en artist før/etter spotify-samarbeid.

Lenke til kommentar

Min opprinnelige påstand var (og er) at samarbeid med spotify er ikke økonomisk levedyktig for artistene. Kun det.

 

Absolutt. Eller, rettere sagt, hvordan utvikler seg inntektene til en artist før/etter spotify-samarbeid.

 

Her føler jeg du motsier deg selv litt. Med mindre du sier noe angående den andre halvdelen av innlegget blir jo første del som sagt ren spekulasjon, og ikke opplest og vedtatt. Unntaket blir om du med dette mener "samarbeid med Spotify på bekostning av alle andre former for salg og lisensering av innspilt musikk".

 

Hvis det du prøver å si er at få artister kan leve utelukkende av Spotify, tror jeg ingen her er uenige med deg.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Min opprinnelige påstand var (og er) at samarbeid med spotify er ikke økonomisk levedyktig for artistene. Kun det.

 

Absolutt. Eller, rettere sagt, hvordan utvikler seg inntektene til en artist før/etter spotify-samarbeid.

 

Her føler jeg du motsier deg selv litt. Med mindre du sier noe angående den andre halvdelen av innlegget blir jo første del som sagt ren spekulasjon, og ikke opplest og vedtatt.

 

Med fare for å ha misforstått budskapet ditt -- at en vilkårlig artist ikke kan leve av spotify-samarbeid følger umiddelbart av utbetalingene som flere artister har sitert de får fra spotify. Det går ikke an å tjene nok til livsopphold med 0.009NOK/avspilling selv for relativt populære artister.

 

Man kan muligens hevde at spotify er en ypperlig reklameplatform som i så måte øker artistens inntekter gjennom andre kanaler (f.eks. konserter, salg av andre digitale media, salg av fysiske media, bekledning, o.l), men hittil har ingen gitt noen referanser som antyder at spotify-samarbeid resulterer i at en artists finansielle situasjon blir vesentlig endret (jeg er klar over artikkelen om J Johansson, men jeg tviler svært sterkt på at tall fremstilt i artikkelen stemmer).

 

Hvis det du prøver å si er at få artister kan leve utelukkende av Spotify, tror jeg ingen her er uenige med deg.

 

Vel. Det var da noe :)

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Når du sier at 0,009 NOK * X avspillinger = ikke til å leve av så sier du indirekte at X er et lavt tall. Lavt tall betyr små nisjeartister som neppe vil kunne leve av CD-salg heller. ~10 NOK (til artisten) per CD * Y salg = ikke til å leve av. X og Y vil følge hverandre.

 

Artistinntekter fordeler seg omtrent som lottopremiene. Uhyre få blir styrtrike. Ganske få klarer å leve av det. Mange har det som biinntekt. De aller fleste tjener ikke noe på det, (ut over å kanskje kunne dra damer på nachspiel). Sånn var det med CD og sånn er det med nettbasert distribusjon.

Lenke til kommentar

Når du sier at 0,009 NOK * X avspillinger = ikke til å leve av så sier du indirekte at X er et lavt tall.

 

Lavt og lavt, fru Blom. X = 760'388 gir 1G. For å ha en relativt beskjeden lønn, altså, si 40'000NOK/mnd, må man opp i rundt 4.4M avspillinger... per måned... over hele sin karriere som artist. Hvor mange greier det?

 

Det ville ha vært urimelig å forvente megautbetalinger fra spotify til en som ikke er parkert på billboard top 100. Og jo mer populær spotify er, dess flere brukere kan de spre sine faste kostnader på (som forhåpentligvis vil resultere i større utbetaling til artistene).

 

Lavt tall betyr små nisjeartister som neppe vil kunne leve av CD-salg heller. ~10 NOK (til artisten) per CD * Y salg = ikke til å leve av. X og Y vil følge hverandre.

 

Det er mer at antall avspillinger må VELDIG høyt opp på spotify før det blir noe penger å snakke om (jfr eksempelet med Adele).

 

De aller fleste tjener ikke noe på det, (ut over å kanskje kunne dra damer på nachspiel).

 

:D

Lenke til kommentar

Men si meg en ting, eksakt hvor skrev jeg "får (sic) overlever av"?

 

Du har ikke eksakt skrevet det (hvor har ATWindsor eksakt skrevet at du har gjort det? :p), men du har implisert at f.eks. Adele kan overleve av Spotify alene, noe som igjen innebærer at noen få er i stand til dette.

 

Jeg føler diskusjonen her har gått litt i stå. Det er vel ingen som mener Spotify-grunkene velter inn for de aller fleste som har en skive der, og det er heller ingen som påstår at tjenesten er helt verdiløs for artistene. Istedenfor å krangle om parafrasering, innrømmelser og eksakte sitater, går det ikke an å dreie diskusjonen over på mer reelle problemstillinger? Det finnes jo en hel masse av dem, for eksempel det som ble tatt opp for noen sider siden, men kjapt forbigått: Er det lønnsomt for en artist å være på Spotify? Mer konkret, vil tilstedeværelse på Spotify påvirke salg av CDer og enkeltlåter i den grad at artistens totale inntekter fra innspilt musikk vil bli negativt påvirket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...