Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

trn100 skrev (20 timer siden):

Da var P2Sen montert og det er en aldeles fantatisk skriver! Men jeg sliter litt med å sette Bambu Studio med filamentet fra PolyAlkemi. Er det noen som har peiling på hvordan dette gjøres?

Jeg har lastet ned og installert config filen for filamentet, men sjønner ikke hvordan jeg skal unngå at både farger og filament-type endrer seg uansett hva jeg jeg klikker på?

Har satt opp dette 10 talls ganger, men hver gang jeg starter programmet må jeg sette det opp på nytt?

image.png.f9cd85cc5ee7044d3048064279a88a6e.png

Det du ser der er "project filaments" og gjelder kun for det prosjektet du er inne i. Innstillingene fra config-fila skal være importert og lagret om du klikker på tannhjulet helt til høyre på linja hvor det står "Project Filaments" og ser på Custom Filaments

image.png.80cec15560c6f41bb0f35ab027ec52ff.png

Hvis du har AMS og det er snakk om å få inn rett filament fra den, så må noen andre hjelpe, da jeg ikke har AMS.

Endret av Llandari
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Llandari skrev (På 5.2.2026 den 17.27):

Det du ser der er "project filaments" og gjelder kun for det prosjektet du er inne i. Innstillingene fra config-fila skal være importert og lagret om du klikker på tannhjulet helt til høyre på linja hvor det står "Project Filaments" og ser på Custom Filaments

image.png.80cec15560c6f41bb0f35ab027ec52ff.png

Hvis du har AMS og det er snakk om å få inn rett filament fra den, så må noen andre hjelpe, da jeg ikke har AMS.

Tusen takk! Har AMS ja og fikk også litt hjelp av Sindre på Polyalkemi. Satte opp fargene i selve skriveren og kjørte en ny sync, og da fungerte i alle fall fargene! 🙂 Når jeg printer fra appen i telefonen får jeg imidlertid ikke valgt oppsettet for filamentet til Polyalkemi men bare PLA. Har kanskje ikke så mye å si da utskriftene uansett blir veldig bra! 🙂

image.png

Endret av trn100
Skrevet
31 minutes ago, trn100 said:

Når jeg printer fra appen i telefonen får jeg imidlertid ikke valgt oppsettet for filamentet til Polyalkemi men bare PLA. Har kanskje ikke så mye å si da utskriftene uansett blir veldig bra! 🙂

Du får ikke den samme kontrollen i app som i Bambu Studio/Orcaslicer, det gjør ikke så mye vanligvis. Men du ønsker å bruke en PLA matte profil for matte prints, og PLA silk for silk PLA, det er mest fordi disse ofte krever lavere print-hastighet for å lage bra prints/ikke tette dysa. Men "generic" profilene er veldig trygge.

• Liker 1
Skrevet
Thor. skrev (4 minutter siden):

Du får ikke den samme kontrollen i app som i Bambu Studio/Orcaslicer, det gjør ikke så mye vanligvis. Men du ønsker å bruke en PLA matte profil for matte prints, og PLA silk for silk PLA, det er mest fordi disse ofte krever lavere print-hastighet for å lage bra prints/ikke tette dysa. Men "generic" profilene er veldig trygge.

Takk for tips Thor! Skal ha det i bakhodet og eventuelt skrive ut fra Bambu Studio om det skulle bli avgjørende. Har imidlertid hentet inn modeller i Bambu Studio som ødelegger hele filamentoppsettet også 😮

Skrevet (endret)
19 minutes ago, trn100 said:

Takk for tips Thor! Skal ha det i bakhodet og eventuelt skrive ut fra Bambu Studio om det skulle bli avgjørende. Har imidlertid hentet inn modeller i Bambu Studio som ødelegger hele filamentoppsettet også 😮

Når du laster ned en ferdig modellfil (3mf) og åpner denne i Bambu Studio så følger filament innstillingene med fra den som lastet opp filen til Makerworld (eller printables osv..). For å beholde profilene du har laget så må du lagre disse tidligere. Hvis du bare skifter farge så er det ikke så viktig å lagre profiler, men hvis du endrer flowrate, temperatur, vifteinnstillinger osv (eller laster ned ferdige profiler).. så vil du helst lagre filamentprofilene.

Hvis du trykker på filamentene i BBS så kan du erstatte disse med det som er på printeren din nå, eller velge de som du lastet ned (bildet er fra Orcaslicer, men det er ganske likt det i BBS).

image.png.b062036ec76bd59b3e65ccc3e953233b.png

Edit: relvant video

Endret av Thor.
  • Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Aetius said:

På onsdag leveres min Creality K2 Combo. Noen som har tips og triks til hvordan få best mulig resultat ut av den?

Moderne printer, så er ganske plug & play vil jeg anta. Natt og dag sammenlignet med din gamle Ender 3.

Litt å lære seg hvis en skal printe multifarge-prints optimalt. Bruke PETG som PLA support og omvendt er en gamechanger under visse forhold.

• Liker 1
Skrevet

Et triks som er lurt å gjøre, som nesten ingen nevner(har ikke sett videoen over), er å legge til custom filament slik som Llandari nevner, men ikke velg det det fra "prepare"-tabben. Velg velg det fra "device"-tabben. Da blir det oppdatert på skriveren også. Da trenger du bare synce skriveren hver gang du laster ned noe som har et annet oppsett. 

• Liker 2
Skrevet
Thor. skrev (På 6.2.2026 den 20.31):

Når du laster ned en ferdig modellfil (3mf) og åpner denne i Bambu Studio så følger filament innstillingene med fra den som lastet opp filen til Makerworld (eller printables osv..). For å beholde profilene du har laget så må du lagre disse tidligere. Hvis du bare skifter farge så er det ikke så viktig å lagre profiler, men hvis du endrer flowrate, temperatur, vifteinnstillinger osv (eller laster ned ferdige profiler).. så vil du helst lagre filamentprofilene.

Hvis du trykker på filamentene i BBS så kan du erstatte disse med det som er på printeren din nå, eller velge de som du lastet ned (bildet er fra Orcaslicer, men det er ganske likt det i BBS).

image.png.b062036ec76bd59b3e65ccc3e953233b.png

Edit: relvant video

Takk igjen Thor! Har fått til noen gode utskrifter tross alt så jeg kanskje bare litt overpirkete! 😉

Skrevet (endret)
On 2/7/2026 at 1:17 PM, Aetius said:

På onsdag leveres min Creality K2 Combo. Noen som har tips og triks til hvordan få best mulig resultat ut av den?

Gjør deg kjent med Creality sin slicer. Den er basert på Orca og helt OK i bruk - men den forenkler ting en del siden den snakker med printeren og vet hvilken fager og materialer du har i CFS boksen.

Om ikke fluidd er aktivert som default så burde du aktivere root å installere det (eventuelt mainsail som jeg foretrekker).

Creality sitt webgrensesnitt er ganske simpelt, og har rariteter som "Wind speed" istedefor fan speed. 

Du kan styre printeren fra creality slicern da som funker bra men er fint å kunne nå den fra alle enheter.

Og sjekk bedmesh map. De bruker å trenge litt justering.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
23 hours ago, ilpostino said:

Jeg trodde Creatily var noe herk å kalibrere / sette opp, men kan hende de har blitt bedre de siste årene. 

Er blitt ganske så bra. Nå har jeg ikke noe erfaring med Prusa eller Bambu så vet ikke om det er spesielt vanskeligere enn der.
For meg er det veldig fint at Creality sine printere er åpen så man kan installere hva man vil på dem og få dem som man vil.

Jeg installerte Mainsail på min K1 med noen enkle kommandoer i SSH noe som gir mye bedre interface kontra den orginale simple. 

Endret av Complexity
Skrevet
On 2/10/2026 at 2:53 PM, ilpostino said:

Jeg trodde Creatily var noe herk å kalibrere / sette opp, men kan hende de har blitt bedre de siste årene. 

Nei, akkurat det var ganske enkelt, men jeg var iddiot og lastet PetG i ene slotten ved en feiltagelse. Hadde ikke brillene på meg og klarte ikke å lese lappen på spolen (som heller ikke hadde RFID).

Skrevet

Noen stater i USA jobber intenst med å innsnevre bruken av 3D printere for å få kontroll over "ghost guns" (3D printede pistoler). Dette blir sett på av mange som en dekkoperasjon for å få mer kontroll over konsumere sine printere.

Dette planlegger de å gjøre ved å:
Analysere det du printer, det som vises på printer-kamera feeden, 3D modeller og lignende også blokkere deler som ligner på våpen. Data kan potensielt sendes til tredjeparts-servere for slik analyse, "AI".
Bakgrunns-sjekk, ventetid på utlevering av printer, fysisk oppmøte for å hente disse i butikk er også nevnt.
Ekstern server skal logge alt som hver enkelt printer produserer, hvor printeren stod da den printet det etc..
På sikt kan dette utvides til å beskytte intellektuell eiendom, blokkere reservedel-printing etc..

Det ryktes at selskapet FLOCK er involvert, de er kjent for kamera spredt over hele USA som overvåker biler hele døgnet.

Dette påvirker kanskje ikke oss nå, men det er ganske typisk at strengeste lovverk definerer produktets oppførsel globalt, så at 3D printere spionerer på oss i fremtiden er ikke utenkelig.

Skrevet
Complexity skrev (På 11.2.2026 den 14.11):

Er blitt ganske så bra.

Så bra.  ;) For 2.5 år siden kjøpte jeg meg en Creality CR-10 Smart Pro. Jeg kjøpte den da jeg så meg blind på størelsen på printbeden og hvor store prints man kunne lage. jeg hadde før det skrevet ut veldig mye 3D på Folkeverskedet på Deichmann Bjørvika. Jeg slet litt med å stille den inn / justere den skikkelig. jeg søkte litt rundt og det virket som mange hadde hatt sin stri med å sette de opp skikkelig. Så ble jeg syk og lå 8 måneder på sykehus. Etter at jeg kom ut har jeg ikke funnet motivasjonen til å gjøre ferdig konfigureringen og komme i gang. Det kan hende det har kommet ny firmware som gjør det lettere. 

Skrevet
Thor. skrev (45 minutter siden):

Noen stater i USA jobber intenst med å innsnevre bruken av 3D printere for å få kontroll over "ghost guns" (3D printede pistoler). Dette blir sett på av mange som en dekkoperasjon for å få mer kontroll over konsumere sine printere.

Det skjedde noe liknende med printere for mange år siden. Utfordringen den gang var at printere var i ferd med å bli bra nok til å skrive ut sedler. Forskjellen mellom 3d-printede våpen og falske sedler er at det er et begrenset antal gyldige seddeldesign i verden mens potensielle våpenkonstruksjoner er i praksis uendelig. Stoppe falske sedler er med andre ord en overkommelig oppgave mens å stoppe våpen er potensielt uoverkommelig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...