Gå til innhold

Google lanserer billig 1 gigabit-nett i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å teste google sitt linje tilbyd ved brukt av remote desktop?

 

Så kan vi vite hva vi går glipp av, hadde vært gøy om vi kunne få på plass erfaringer hvordan en gigabit bredbånd funger. Har vanskeligheter å tro at ftp.uninett.no klarer mange gigabit brukere samtidig.

 

Jeg lurer bare på hvordan google løser problemet med fildelere er neppe gøy om en bruker tar hele båndbredden på torrent. Godt mulig disse mister sin fine internetlinje.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det mulig å teste google sitt linje tilbyd ved brukt av remote desktop?

 

Så kan vi vite hva vi går glipp av, hadde vært gøy om vi kunne få på plass erfaringer hvordan en gigabit bredbånd funger. Har vanskeligheter å tro at ftp.uninett.no klarer mange gigabit brukere samtidig.

 

Jeg lurer bare på hvordan google løser problemet med fildelere er neppe gøy om en bruker tar hele båndbredden på torrent. Godt mulig disse mister sin fine internetlinje.

Det er ikke ISP-ens ansvar.

Jeg regner med det ikke gjøres noe før det blir tatt rettslige skritt.

Lenke til kommentar

Men er det ikke usa som er mest for Stop Online Piracy Act (SOPA)?

 

Vertfall de som begynte med det ganske så tidlig, selv om jeg kan forstå google ikke tar ansvar her.

Ikke at det er veldig viktig, men det er nok internetlevrandørene som kommer med den unskyldingen for høyere en 100 mbit også det at prisen blir dette veldig dyrt.

 

Jeg sliter litt å se hvordan google kan tjene inn fiberkostnader kun ved mindre beløp og reklameinntekter? I så fall må det være en del firma som sponser google.

Lenke til kommentar

Er det virkelig bare jeg som er skeptisk til det her? Aldri i livet om jeg noen gang kommer til å ha en nettlinje fra Google. Det stinker overvåkning av det her når det er såpass billig. Båndbredde koster faktisk penger folkens, spesielt 1Gbit/s, og det er høyst tvilsomt at 70 dollar i måneden vil dekke det. Hvor kommer resten av inntektene fra tro? Google tjener jo fett på reklame fra før, hva med å bli enda bedre til å målrettet treffe riktig bruker med riktig annonse og dermed ta enda litt mer for det? Greit å eie linja til brukeren isåfall, for da er det jo lett å finne ut hva brukeren driver med og interesserer seg for …

Endret av Ernie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google kommer ikke til å bli eneleverandør av dette. Så langt jeg forstår er det prisen på WDM-PON utstyr som gjør dette økonomisk mulig. AON, som mange mindre leverandører benytter blir dyrt å bygge ut i stor skala da en må ha voldsomt mye fiber. TDM-PON, som er vanligst i store FTTH systemer i dag, skalerer dårlig til 1Gbps hastighet. Godt mulig Google vil bli husket som de som fant opp 1Gbps hastighet på fiber til hjemmet, men det er strengt tatt alcatel, verison osv. som lager utstyret og de fleste ISPer har vel vurdert tidspunkt for overgang til WDM-PON for lengst... Apple er jo husket som de som oppfant nettbrettet... mye samme ulla.

Lenke til kommentar
Moores lov sa at antallet transistorer på et areal ville dobles hver 24. måned. Denne loven har blitt brukt i en rekke tilfeller i dataverdenen, og for ting som harddisker og prosessorer stemmer det godt. .Foto: Google

 

 

Vet ikke om det bare var jeg som la merke til det der?

Er ikke så veldig høy tetthet av transistorer i en harddisk, selve lagringsplata har ingen men det er jo såklart endel av de på IO kortet.

 

Hvis dere mener SSD så får dere skrive det da harddisk og SSD er to forskjellige ting, men begge brukes til lagring.

Lenke til kommentar

"Denne loven har blitt brukt i en rekke tilfeller i dataverdenen" - hva var det du ikke forstode? Sier seg selv at det ikke er snakk om transistorer her, men at økningen i hastighet, kapasitet osv svarer til utviklingen i Moores lov - aøltså at de dobles ca. hcer 24. måned. Det har jo unektelig ikke vært tilfelle for netthastighetens del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Denne loven har blitt brukt i en rekke tilfeller i dataverdenen" - hva var det du ikke forstode? Sier seg selv at det ikke er snakk om transistorer her, men at økningen i hastighet, kapasitet osv svarer til utviklingen i Moores lov - aøltså at de dobles ca. hcer 24. måned. Det har jo unektelig ikke vært tilfelle for netthastighetens del.

 

Neida, det er en flott skrevet setning. /sarkasme

 

Kanskje sjekke hva Moore's Lov sier før du sier at jeg ikke skjønte hva det stod?

Den omhandler transistorer, ikke lagringskapasitet eller andre ting.

Den brukes ikke om andre ting enn transistorer heller, grunnen til at den feks brukes for CPUer er fordi de består av sinnsykt mange transistorer (holdt på å skrive at de kun består av transistorer, men det skal jeg ikke si for sikkert, regner med det er endel andre komponenter der også)

 

 

REDIGERT:

Jeg har lest gjennom wiki artikkelen om Moore's Law nå og de tar faktisk for seg bla. lagringsmedier. Dette er ikke noe som omhandles av Moore's Law men blir kalt for Kryder's Law, http://en.wikipedia....ki/Mark_Kryder.

 

A 2005 Scientific American article, titled "Kryder's Law", describes the work of Mark Kryder and the fact that magnetic disk areal storage density is increasing very quickly, at a pace much faster than the doubling transistor count occurring every 18 months in Moore's Law.[2]

 

 

Jeg holder fortsatt fast ved at setningen under bildet kan forandres da det er lett å tolke det slik at Moore's Law omhandler lagringsmedier, og da spesifikt harddisker.

Endret av nemo81
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152
Google er hjertelig velkommen til norge :) hadde vært deilig å ikke måtte betale 500 kr pr mnd.. for 25/5 ..
Betaler 500 for ~6mb ned

 

Bytt leverandør :)

Lenke til kommentar

Det er mulig at Båndbredde koster mer en mange kanskje tror, men det er ingen som skal få meg til å tro at det er så kostbart som de prisene vi har i Norge tilsier. Er jo bare å se over grensa til Sverige. Selv campingplassene i Sverige tilbyr billig internett til folk som overnatter der.

 

Nei, Norge er ett bakvendtland når det gjelder dette. Når selskaper tar 500lappen i mnd for egentlig laber hastighet, er det ikke fordi de ikke kan, men de vil ikke tilby mer. De skjuler seg bak at det koster, og prisen på internett er egentlig ekstrem. 200 kroner for 50 mbit i mnd er evig nok, spør du meg. Lett å melke markedet for penger når alle gjør det samme.

 

Minner veldig om hva Telenor gjorde med ISDN, de hadde jo mer eller mindre monopol på kopper, og som salgsrepresentant for Telenor, måtte jeg selge en viss mengde ISDN abonnementer til potensielle kunder. De driver vel ikke med dette idag, men ADSL er den nye ISDN, og de og andre jobber på samme måte her.

 

All ære til selskaper som bygger ut fiber, men fiber via feks Altibox er jo veldig kostbart. Jeg tror vi burde hatt staten på banen her, og subsidiert fiberutbygginga, som de gjorde for å få telefon ut til alle i Norge. Den gamle kopperen som ligger rundt i gatene i landet her, ble betalt for av våre besteforeldre og deres generasjon etter krigen. Telenor eier i dag dette, og soper inn kroner, gjennom dyre linjeleier til alle, inkludert de som ikke engang har Telenor.

 

Uansett, jeg tror dette presser seg frem, ettersom folk vil ha mer og mer gjennom kabelen, TV, Telefon, internett osv. Kopperkabelen blir nok utdatert før eller siden, siden den ikke kommer til å takle de mengdene data og ikke minst den hastigheta folk kommer til å trenge om noen år. Da tenker jeg på streaming av film, musikk og TV, som nå blir mer og mer vanlig, og da spesielt av de som vokser opp nå, og som er typisk 14-20 år.

 

Så. Ja til subsidiert utbygging og pris rundt 200 kroner for 50-100 mbit. Det er passe. Og når man leser at staten går med 67 mrd i årlig overskudd, burde det ikke være vanskelig å avse noen kroner til utbygging av høyhastighets internett til hele landet, inkludert små, bortgjemte dalstrøk som knapt nok har 3G i dag.

 

 

Asu

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så. Ja til subsidiert utbygging og pris rundt 200 kroner for 50-100 mbit. Det er passe. Og når man leser at staten går med 67 mrd i årlig overskudd, burde det ikke være vanskelig å avse noen kroner til utbygging av høyhastighets internett til hele landet, inkludert små, bortgjemte dalstrøk som knapt nok har 3G i dag.Asu

 

Du har et godt poeng. Er hjemme hos mor nå i ferien, og her har vi Telenor Mobilt Bredbånd. topper (hvis du er heldig) 30 kb/s og det går på EDGE dekning.. tok meg faktisk to minutter å laste denne siden -.-

 

Eneste andre muligheten er Telenor TREGBÅND, 0,7/0,2 og dette har gamle mor ikke råd til å koble opp til..

Lenke til kommentar

Ja, ja, ja!!! Nå fløy jeg nesten i taket her jeg satt! Dette er f**n meg bra! Du kan si mye om Google, men at de ikke har servert innovasjon til folket kan ingen nekte på!

 

Dette kan bli begynnelsen på en god utvikling! Håper de gruser konkurrentene så de for en gangs skyld får opp øynene! Er bare flott hvis Google lager serriøse økonomiske problemer for konkurrentene i fremtiden, så lærer de kanskje!

 

Er veldig spent på hvor mye og hvor fort de utvider tilbudet! Google er et selskap som tilbyr mye bra!

 

 

 

 

Dere må huske at prisen ( 420 + 1800 ) blir MYEEEE mer i norge.. Alt er dobbelt så billig i USA.

840 NOK for 1000/1000 er uansett en fantasipris i Norge! Til og med 1000 NOK for 1000/1000 er et røverkjøp (fint tall er det også)! Hadde gjort mye for å fått tak i et sånt tilbud!

 

Det er nesten så jeg fikk lyst til å flytta bare pga. Google Fiber!

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer faktisk på hvor mange folk i usa som faktisk har 1 gigabit begge veier?

 

Og om man faktisk får den hastigheten om alle belaster linjene maksimalt heletiden.

I så fall må google ha mange servere tilgjengelig som bruker eller noen andre må ha:

 

OCZ PCI Express Gen. 2x8 SSD Z-Drive R4 CM88 3.2TB RW:2800/ 2800 MB/s MLC VCA2.0 TRIM SMART SuperScale Accelerator MAX IOPS selv en slik klarer vel bare å dele ut 22 personer om alle laster ned 125 MB/S.

 

Men hvis prisene blir omtrent likt for firmaer så kan det tenkes det man får høyere nedlastinghastigheter fremover nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg lurer faktisk på hvor mange folk i usa som faktisk har 1 gigabit begge veier?

 

Og om man faktisk får den hastigheten om alle belaster linjene maksimalt heletiden.

I så fall må google ha mange servere tilgjengelig som bruker eller noen andre må ha:

 

OCZ PCI Express Gen. 2x8 SSD Z-Drive R4 CM88 3.2TB RW:2800/ 2800 MB/s MLC VCA2.0 TRIM SMART SuperScale Accelerator MAX IOPS selv en slik klarer vel bare å dele ut 22 personer om alle laster ned 125 MB/S.

 

Men hvis prisene blir omtrent likt for firmaer så kan det tenkes det man får høyere nedlastinghastigheter fremover nå.

 

Selvfølgelig får man ikke den hastigheten om alle kjører full spiker hele tiden, men det vil ikke skje med så høy kapasitet.

 

Å fore data fra disker er ikke googles problem i dette tilfellet, det er det nettsider/servere som må stå for.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...