Gå til innhold

Google lanserer billig 1 gigabit-nett i USA


Anbefalte innlegg

Jeg lurer faktisk på hvor mange folk i usa som faktisk har 1 gigabit begge veier?

 

Og om man faktisk får den hastigheten om alle belaster linjene maksimalt heletiden.

I så fall må google ha mange servere tilgjengelig som bruker eller noen andre må ha:

 

OCZ PCI Express Gen. 2x8 SSD Z-Drive R4 CM88 3.2TB RW:2800/ 2800 MB/s MLC VCA2.0 TRIM SMART SuperScale Accelerator MAX IOPS selv en slik klarer vel bare å dele ut 22 personer om alle laster ned 125 MB/S.

 

Men hvis prisene blir omtrent likt for firmaer så kan det tenkes det man får høyere nedlastinghastigheter fremover nå.

Det er som regel kraftig oversubscription. Typisk mellom 1:100 og 1:1000. Mange chassis switcher tar 500+ GbE linjer og så kobles de gjerne opp med 2 til 4 10GbE linjer mot en kjerne som typisk har lav oversubscrition. Gjerne en plass mellom 1:2 og 1:1. Men ofte vil vel linken til andre providere være en flaskehals skulle jeg tro.

 

Når det gjelder større fil og web server systemer så leverer de ofte mye data fra RAM, kanskje mer enn 90% for enkelte web løsninger som f.eks nettaviser. Derfor behøver en ikke så mye disk som en skulle tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen da forklare?

 

http://www.itavisen....er-google-fiber

 

Er det bare tull eller snakk om manglende oppkobling fra google? Så det virker litt rart. Hvis dette er fremtidens linjer foretrekker jeg heller dagens linjer snakk om lureri.

(Sh)IT-Avisen driver med lureri, ikke Google. En eller annen i redaksjonen har røykt noe lureri mens vedkommende har skrevet artikkelen. Les kommentarene der og se hvordan ITAvisen skiller seg vesentlig fra kilden.
Lenke til kommentar

Et under at den bestemte gjøken i IT-avisen fortsatt har jobb... Men se i kilen a Google kever at du bruker deres boks som router. Kan ikke si jeg liker det helt. Storebror-paranoia. :ph34r:

Hva slags forskjell gjør det? De ser nøyaktig like mye av trafikken i nettet ditt om du legger på en egen router mellom google-routeren og ditt eget nettverk. Ikke at jeg tror de er forberedt på den skandalen det ville vært om de overvåket interntrafikken hos folk... joda de har gjort noen brølere, men de kan vel ikke regne med at tabbekvota skulle romme noe slikt?

Lenke til kommentar

Neida, jeg tror jo egentlig ikke det.

 

Ruter gir en langt større innsikt nettverksbruken, og gjør det mlig å koble nettbruken til den enkelte enhet. Gjør det også mulig å f.eks. se hvem (hvilken MAC-adresse) som er hvor, spesiet mtp. pbli hotspots men også hvem som besøker hvem i hvilke privat hjem. FBI hadde sikkert ikke hatt noe imotden infoen for bestemte personer. :wee:

Lenke til kommentar

I linken (til ITAvisen) som ble postet her står det under overskriften "Google Fiber - Dyrt og dårlig?"

 

Vil advare folk mot den artikkelen. Ta forøvrig hele ITAvisen med en klype salt (sleng i litt hornsalt for å være sikker).

 

For det første er dette en tidlig versjon av produktet/tjenesten, altså i en test-fase og er heller ikke tilgjengelig for private personer. For det andre så var vedkommende som testet dette koblet på et LAN, med andre tilkoblet. For alt ITAvisen vet var det flere som ville "teste" linjen og dermed påvirket resutatene. Dette kan heller ikke kalles en skikkelig test, heller en sniktitt. Og vet vi i det hele tatt at nettstedet han brukte var i stand til å levere så høye hastigheter? Husk at det er andre som kobler seg opp til de serverene!

 

Noe lureri driver Google neppe med. Uansett så er prisen for den hastigheten og de inkluderende produktene langt i fra dårlig eller dyrt. Det er et fantastisk initiativ, noe ITAvisen tydeligvis ikke skjønner.

 

ITAvisen er IT-verdens svar på Se og Hør, er ikke ofte jeg har sett en artikkel uten feil og vranginformasjon! Virker som de spekulerer og lager urovekkende overskrifter bare for å tiltrekke lesere! Faktisk kan det i mange tilfeller defineres som lureri når informasjonen ikke stemmer en gang! Har lest opptil flere artikler med feilinformasjon, og det er ikke ofte jeg leser noe fra det nettstedet. Det sier sitt.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg mener "Reelle hastighet" ikke noe opp til tall.

 

Men det kan godt være den speedtesten der, er med en PC kun med Cat5e og nettverkkort i mellom klassen. Eller bruker kun Asus RT-N56U router, det er jo ikke noen dårlig router det men blir vel litt feil å måle gigabit hastighet med en router som kun klarer ca 900 mbit Wan/LAN.

 

 

Denne er vel kanskje mere maks på nedlasting.

Men opplasting kan vel ikke måles mot google.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg mener "Reelle hastighet" ikke noe opp til tall

 

 

Reelt mot hva? Det er utallige ledd som kan være mellom deg og det du skal laste ned. Er sannsynligheten høy for at noe anent er flaskehalsen med 1 gbit? Ja. I så måte får du ikke 1 gbit "reellt", er linja høyst sannsynlig en 1 gbit-linje som kan levere det uten andre flaskehalser? Ja. Isåfall får man 1gbit "reellt"

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Har selv 100/100 fra Altibox og jeg ser ikke behovet for gigabit riktig enda. Men at det vil bli behov for det før eller siden, det er det ingen tvil om. Så det er bra at Altibox er med på å få opp hastighetene, da er konkurrentene strengt tatt nødt å gjøre noe for å kunne konkurrere. Det er en vinn-vinn situasjon for kundene i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...