Gå til innhold

Ikke vær redd


Anbefalte innlegg

Har fortsatt til gjengjeld å bli presentert noen gode grunnen for å søke noen form for guddommelighet, så jeg tror jeg takker nei. Sett utenfra er et liv som kristen preget av alt for mye restriksjoner, selvbedrag og kognitiv dissonans til at jeg anser det som attraktivt.

 

Virker som det er gøy for mange å fornekte Gud. Gir det innhold i tilværelsen?

Ikke nødvendigvis fornektelse av gud(er) spesielt, men mer diskusjon og meningsutveksling generelt.

 

Og samme spørsmål kan jo sendes i retur: Virker som det er gøy for mange å forfekte Gud. Gir det innhold i tilværelsen? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, for min del synes jeg det er uheldig hvis det jeg mener er irrasjonelle påstander får stå uimotsagt, særlig når de er ment for å rekruttere andre til å tro på disse. Jeg mener kristendommen alt for lenge har fått legge begrensninger på menneskers råderett over egne liv i vårt samfunn, og dess færre som har en tilhørighet til religioner i samfunnet vårt, dess mindre blir også religionenes innvirkning på samfunnet all den gang vi lever i et demokrati.

 

Og du velger jo for øvrig også å misjonere på en arena hvor du må forvente å møte stor motstand. Du står selvfølgelig fritt til å gjøre dette, men jeg står også da fritt til å kritisere ditt budskap ;)

 

Edit: Jeg stusser dog over at du mener at spørsmålet ikke kan stilles i retur. Gir ikke misjonering deg innhold i tilværelsen? Vekkes det ingen positive tanker eller følelser i deg når du skriver på forumet her...?

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, for min del synes jeg det er uheldig hvis det jeg mener er irrasjonelle påstander får stå uimotsagt, særlig når de er ment for å rekruttere andre til å tro på disse.

 

Du har altså en frykt for at flere skal bli religiøse.

 

Og du velger jo for øvrig også å misjonere på en arena hvor du må forvente å møte stor motstand.

 

Tja.. er det selvsagt at man på et nettforum vil møte på nesten bare ateister? Bør man ikke da spørre seg om disse ateistene burde finne noe bedre å gjøre? Det er jo selvsagt sånn at mange har tid til overs i vårt samfunn, slik at en god del timer av døgnet kan brukes til underholdning. Mange har tid til å se på TV-serier fire timer om dagen, dersom de velger det.

 

Gir ikke misjonering deg innhold i tilværelsen? Vekkes det ingen positive tanker eller følelser i deg når du skriver på forumet her...?

 

Liker ikke å diskutere med folk som framstår som fanatikere, på noe område. Det være seg "panzerfeminister, panzersosialister eller panzerateister". Det er anstrengende.

Men disse menneskene leser også det jeg skriver. Og det er ikke så vanskelig å legge ut en tekst på nettet, man kan selv velge å ta pause fra diskusjonen, ignorere brukere el.lign.

Må nok dessverre si at brukeren som stadig legger ut bilder av kirkebranner, er veldig nær ved å bli ignorert. Da det vil være en enkel måte å slippe unna krenkende bilder av brennende kirker. Men man har fortsatt muligheten til å åpne enkeltinnlegg etter at en bruker er ignorert, for å sjekke om vedkommende av og til skriver noe interessant, eller stiller et spørsmål.

 

Som sagt har kristne fått misjonsbefalingen, men det spørs om det har noen nytteverdi å diskutere med noen som gang etter gang forkaster budskapet. Det står skrevet at man skal gå til landsbyene og presentere budskapet, og hvis de sier nei skal man "trampe støvet av føttene", vise dem ryggen og gå videre til mer lovende misjonsfelter. Dette er jo egentlig det mest hensiktsmessige for begge parter!

Men nettdebatter har også lesere som ikke deltar direkte i diskusjonene. Disse passive leserne er vel grunnen til at jeg gidder å legge ut noe her. Og det er en trening for meg i å misjonere. Men om det er en nyttig tidsbruk, er usikkert. Dette med nyttig og unyttig tidsbruk har forøvrig sklidd helt ut i de siste generasjonene; tidligere var man mye mer opptatt av at hvert eneste minutt skulle være fylt av en nyttig og gjennomtenkt aktivitet. Dersom aktiviteten ikke var planlagt eller nyttig, måtte man sporenstreks gå over til å gjøre noe nyttig! Sløsing med tid var ikke bra.

Lenke til kommentar

Nei, isolert sett bryr det meg lite om hva den enkelte tror på. Det jeg ikke ønsker, eller frykter om du vil, er unødvendige begrensninger av råderetten over egne liv.

 

Det er selvsagt ingen selvfølge at dette forumet har en overvekt av ateister, men med tanke på hvor stor andel av befolkningen som er ateister, så er det kanskje forventet? Og nå er jo etter hvert dette blitt en kjent sak, eller bør i hvert fall ha blitt det, for både deg og LonelyMan. Spørsmålet om ateistene burde finne på noe annet å gjøre blir i mine øyne dermed ubetimelig, og litt som om jeg skulle oppsøke en religiøs forsamling og spørre dem om det samme.

 

Fanatikere er slitsomme å diskutere med ja, og de finnes i alle leire. At du lar deg provosere av brennende kirker kan jeg godt forstå, og jeg tenker det er ganske umodent. Men så skal man huske at det er ganske mange unge brukere på dette forumet her, og det eneste man gjør ved å faktisk bite på slike provokasjoner er at man får flere av dem. Selv synes jeg det er voldsomt frustrerende at brukere som feks. LonelyMan får lov til å opprette tråd etter tråd hvor han fremmer en påstand, for deretter å fordufte helt... skjønt kanskje er det like greit at han gjør det slik når man ser fyrens oppførsel i faktiske diskusjoner - ikke mye tåleranse der i gården, og det lukter narsissisme lang vei. Eller konspirasjonsteoretikerne her som legger skylden på jødene/illuminati for samtlige ting som ikke er helt som det skal være i verden. Så tenker jeg det beste man kan gjøre er å trekke pusten dypt et par ganger og enten kommentere på en mest mulig sakelig måte, eller så har man alltids muligheten til å ignorere som du sier...evt. så finnes det en av-knapp ;)

 

Men det jeg leser ut av det du skriver er at du jo faktisk gjør dette fordi du i siste ende gir deg innhold i tilværelsen. For bibelen gir deg jo helt klart muligheten for å slippe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke å diskutere med folk som framstår som fanatikere, på noe område. Det være seg "panzerfeminister, panzersosialister eller panzerateister". Det er anstrengende.

Men disse menneskene leser også det jeg skriver. Og det er ikke så vanskelig å legge ut en tekst på nettet, man kan selv velge å ta pause fra diskusjonen, ignorere brukere el.lign.

Må nok dessverre si at brukeren som stadig legger ut bilder av kirkebranner, er veldig nær ved å bli ignorert. Da det vil være en enkel måte å slippe unna krenkende bilder av brennende kirker. Men man har fortsatt muligheten til å åpne enkeltinnlegg etter at en bruker er ignorert, for å sjekke om vedkommende av og til skriver noe interessant, eller stiller et spørsmål.

Prøv å se det i sammenheng. Se hva som står i posten over hvert tilfelle for eksempel. Det er en reaksjon på kristenfanatisme. Å prøve å kommunisere med ord er fånyttes, særlig i de tilfellene du spesifiserer. Der går det stort sett ut på at noen har forstått den fulle og hele sannheten og alle som ikke tror og tenkre på nøyaktig samme måte er ulogiske idioter. Hvis du ikke ønsker å bli krenket så skap og delta i tråder der krenkelse ikke er en del av start og videre diskusjon.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Du har altså en frykt for at flere skal bli religiøse.

 

Ikke alene, om de klarer å holde påstandene for seg selv da... Det er når religiøse mennesker skal begynne å bestemme over andre at problemene oppstår, for de har en egen evne til å tro at påstandene som står i boka deres passer for absolutt alle og de som ikke bøyer seg for påstandene skal som regel få svi for det... Når det kommer mange nok religiøse til makten...

 

Dessuten finner jeg det farlig at folk tror på slikt sludder, for hva annet kan de ikke tro på også? Som at folk faller ned i hull skyldes master planen til en gud foreksempel.... En dum gud riktignok, men endag.... Slikt er farlig fordi vi har både bedre viten og bedre kunnskap enn slike eldgamle påstander byr på og det farlige med religiøse begynner når de setter visvas foran skikkelig kunnskap og viten.

 

Derfor er jeg i mot at folk blir religiøse ja...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gud har aldri skapt noe ondskap! Det er Djevelen som vil drepe og ødelegge mennesker og skaper aids, krig, vold osv. Gud er glad i oss og vil aldri gjøre oss noe vondt! Men når det finnes en forferdelig mann som heter "Djevel" er Gud ikke så allmektig. Dere kan ikke gi vår Herre skylden for ondt i verden! Det er Djevelens skyld.

 

Gud er med dere alle sammen!

Lenke til kommentar

Gud har aldri skapt noe ondskap! Det er Djevelen som vil drepe og ødelegge mennesker og skaper aids, krig, vold osv. Gud er glad i oss og vil aldri gjøre oss noe vondt! Men når det finnes en forferdelig mann som heter "Djevel" er Gud ikke så allmektig. Dere kan ikke gi vår Herre skylden for ondt i verden! Det er Djevelens skyld.

 

Gud er med dere alle sammen!

 

Så guden din er bare *litt* allmektig?

Nei, din fantasifigur er ikke med alle sammen. Vi er, tvert i mot, overlatt til oss selv - noe som er helt greit og lett å leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud har aldri skapt noe ondskap! Det er Djevelen som vil drepe og ødelegge mennesker og skaper aids, krig, vold osv. Gud er glad i oss og vil aldri gjøre oss noe vondt! Men når det finnes en forferdelig mann som heter "Djevel" er Gud ikke så allmektig. Dere kan ikke gi vår Herre skylden for ondt i verden! Det er Djevelens skyld.

 

Gud er med dere alle sammen!

 

Så guden din er bare *litt* allmektig?

Nei, din fantasifigur er ikke med alle sammen. Vi er, tvert i mot, overlatt til oss selv - noe som er helt greit og lett å leve med.

 

Tror det nok er best slik ja!

Lenke til kommentar

Gud har aldri skapt noe ondskap! Det er Djevelen som vil drepe og ødelegge mennesker og skaper aids, krig, vold osv. Gud er glad i oss og vil aldri gjøre oss noe vondt!

Så hvorfor lar han denne djevelen fortsette med sin ondskap da? er han ikke allmektig og derfor kan utrydde denne djevelen? Eller er han egentlig ikke er allmektig? Det er så LETT for kristne å spy ut sine ignorante, ja direkte barnslige syn på denne guden sin, men går man litt i dybden av dette spørsmålet, og ikke bare blindt godtar at ting må være sånn fordi man er program forpliktet til å syntes og si det, så ser man fort at hele ideen er muggen og selvmotsigende...

 

For gud kan rett og slett ikke være allvitende og allmektig, det er bare å se seg rundt i verden det, for står han bak alt dette kan han også stoppe djevelen med letthet, men gjør han det? Nope....

 

 

Men når det finnes en forferdelig mann som heter "Djevel" er Gud ikke så allmektig. Dere kan ikke gi vår Herre skylden for ondt i verden! Det er Djevelens skyld.
Til tross for 42 bibelens lovnader om guds allmektighet så er han altså ikke allmektig...? Det vil si, han er allmektig, men bare delvis? er det da allmektighet?

 

 

 

Gud er med dere alle sammen!

Nei. Gud er kun med den som innbiller seg at gud finnes. For alle oss andre er den guden kun en påstand... og like "med oss" som enhjørninger, troll og drager er det....
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud har aldri skapt noe ondskap! Det er Djevelen som vil drepe og ødelegge mennesker og skaper aids, krig, vold osv. Gud er glad i oss og vil aldri gjøre oss noe vondt! Men når det finnes en forferdelig mann som heter "Djevel" er Gud ikke så allmektig. Dere kan ikke gi vår Herre skylden for ondt i verden! Det er Djevelens skyld.

 

Gud er med dere alle sammen!

 

Det er så trist å lese slikt tøv og vite at du sitter der å tror på denne galskapen. Det er på grensen til barnemishandling at dine foresatte har latt dette skje...

 

Du sier at Gud ikke er så allmektig pga Djevelen, men Djevelen var jo en gang en engel skapt av Gud?

Den allmektige Gud har skapt alt, da må han og være allmektig over det han har skapt.

 

Men ok. La oss tenke at Gud ikke er så allmektig pga Djevelen. Hva sier det oss? Jo det sier oss at Gud ikke allmektig.

Så da blir det logisk å komme med et nytt spørsmål. Hvis Gud ikke er allmektig, må det finnes noe som er mer allmektig en Gud.

I følge din logikk tilsier det at dette må være Djevelen.

 

I bunn og grunn sier du at Djevelen er mer allmektig enn den store og flotte Guden du tror på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før media kom så hadde vi ikke disse problemene. Men fordi vi ser for mye på det så får vi følelsen at alt vi ser på TV skjer rett utenfor hjemmet vårt. Det som skjer er en akkumulering av alt som skjer i hele verden. For hver lille lokale gruppe er det ikke mye, det kan være mye noen ganger, men helhetlig har menneskene det godt på jorden.

Det var akkurat like mye vold og faanskap den gang som nå, mer faktisk.

 

Men dette du sier her er det en del kristne som bygger sin endetid konklusjon på, de tror rett og slett at elendigheten er hundredobblet fordi de ikke skjønner det faktum at nyhetene kommer når de skjer over hele verden rett hjem i stua... Og derfor tror de at endetiden er nær....

 

BTW, har du noen bevis for at isrealittene var i egypt eller tror du bere blindt på løgnene bibelen serverer deg fordi du er kristen?

 

Hva mener du med at bibelen lyver? Er bibelen en fakta bok eller en vitenskaps bok? Det fins ikke konsensus på hva bibelen belærer enda i dag.

 

Om du ser på bibelen som en fakta bok, så kan du si at den lyver, men om du ser på den som hva den er, noe som enda studeres, så lyver den ikke.

 

Kanskje handler dette bare om at du ikke vet hva bibelen er for noe.

 

Bibelen er en eventyrbok..

Lenke til kommentar

Nja. Det er en del historiske hendelser som kan dokumenteres.

Selvfølgelig. Det styrker jo troverdigheten, ikke sant? Og hvis du legger merke til det så er det ingen kristen som "tolker" bynavn eller andre ting som tilfeldigvis stemmer heller, kun det som ikke stemmer... Temmelig avslørende hvorfor egentlig, problemet er jo å få kristne til å innse at de alltid tolker oppspinn, faktafeil og motsigelser i favør av sin tro, slik at de kan forstsette å tro. Noen klarer ikke dette rotte racet lenger, for det blir verre og verre å fornekte fakta når mer og mer informasjon foreligger om bibelens feil og helt klare fakta mangler, samt hvor store deler av boka vi rett og slett ikke aner annet enn at det er skrevet av helt andre enn det bibelen påstår har skrevet det.

 

Tror du noen ville stolt på et dokument med så mange hull, feil og mangler som bibelen hvis de hadde blitt presentert for det i dag, UTEN den foranløpende hjernevaskingen og helliggjøringen av det? Det tror ikke jeg... Tror ikke du ville funnet en eneste kristen sjel som ville trodd på noen påstander på et så tynt grunnlag som bibelen presenterer om de hadde kommet over dem uten forprogrameringen de alle utsettes for. Like lite som du ville fått dem til å betale 100 000 mer i skatt fordi noen i skatte direktoratet påsto det... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange diskusjoner jeg har hatt med kristne der de trekker frem nettopp dette i bibelen, at ikke ALT er feil og derfor, når noe er fakta, kan de ikke se bort i fra at det andre IKKE er feil heller....

 

Så jo, for kristne så høyner disse små faktaene troverdigheten ja, for oss andre...., vel, blinde høner finner også korn ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...