Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sjef som truer?


TomTucker

Anbefalte innlegg

Først og fremst. Hadde 5 dagers avtalt ferie uten lønn, kom tilbake på dag 2 av ferien og begynte å jobbe.

 

Har ferie til uka nå igjen, uten betaling selvfølgelig og avtalt.

 

Har hatt bilkjøring, altså øvelsekjøring med skole, å var syk i hele 2 dager, med sykemelding grunnet matforgiftning.

 

Under sykemeldingsperioden dro jeg på hytta med kjæresten og slappa av.

 

 

Han mente at under 1mnd, 30dagers arbeid, har jeg vært på jobb 80%.

 

Da regnet han med 2 av 5 dagers ferie (som var avtalt) og sykemeldingsperioden min på hele 2 dager (som var med sykemelding fra lege)

 

Han sa da at det så ikke lyst ut, at ballen var på min side, at det så mørkt ut for meg.

 

Jeg har regelrett lyst til å gå mot sak, både mot han, å mot firmaet som jeg er ansatt i.

 

3mnd ansettelse, vikarbyrå i Oslo, selger yrke, mann 23.

- Ingen perioder med sykemelding tidligere, alltid hatt fast jobb, å alltid vært på jobb tidsnok.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må du forklare bedre. Du skal gå til sak mot arbeidsgiver og firmaet fordi...?

 

Å gå mot sak er vel litt i overkant, men jeg har jo følelsen av å nærmest bli truet med oppsigelse fordi jeg har vært sykemeldt med matforgiftning i hele 2 dager, å at jeg hadde 3dager ferie, der 5 dager ferie var avtalt.

 

Så du mener ikke at når din egen sjef sier "Det ser ikke lyst ut for deg her", "det ser mørkt ut for karrieren din hos oss" med grunnlag i det nevnte, ikke er truende oppførsel?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Det høres ut som sjefen gir deg en tilbakemelding på arbeidsinnsatsen din.

Han har ikke gitt deg noen formell advarsel eller noe som helst så hva er det du skriker sånn opp over?

 

Det er ulovlig å si noen opp fordi de er sykemeldt, men det er fult mulig å si noen opp mens de er sykemeldt pga andre grunner enn selve sykefraværet. Det går heller ikke ann å si noen opp fordi de avvikler avtalt og gyldig fravær.

Men siden du er midlertidig ansatt (vikarbyrå) så står de jo fritt til å velge hvor lenge de ønsker å forlenge kontrakten din. Velkommen til arbeidslivet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Truer deg med oppsigelse? For meg fremstår det som om sjefen gir uttrykk for at en 80 % nærværsratio er rimelig dårlig hvis man søker karriere og å oppnå fast ansettelse i firmaet. Dette er både sant såvel som rimelig: Du forfremmer ikke personen med 80 % sykemelding uavhengig av hvor dyktig vedkommende har vært den ene dagen i uka han har vært på jobb.

 

Å gå til sak mot din sjef personlig høres ut som en kjapp måte å donere penger til advokatbransjen på, slik du beskriver forholdene. Å gå til sak mot firmaet likedan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er da klar over det. Jeg var sykemeldt i 2 dager. Av dager som jeg har vært vekk, har dette vært avtalt med sjef. Slik jeg ser det, så klager han på dager jeg har vært vekk, noe han har godkjent.

 

Det blir som å ringe Mastercard, øke credit grensa til 100 000kr, for så å få en smell. Det er ikke Mastercard sin feil, det er din egen feil, å det er slik det er med sjefen. Det er ikke min skyld at jeg har søkt om fri, å fikk fri. Om han ikke ville at jeg skulle få fri, så ikke gi fri da?

 

Jeg har vært i arbeidslivet i 5-6år, så dropp sarkasmen, GodMorgenNorge.

 

Krikkert ; Har _ikke_ hatt fravær på 80%. Jeg har hatt godkjent fravær med 2-3 dager (godkjent og avklart med sjef) og sykemeldt grunnet matforgiftning i 2 dager. Altså 20% sier han da.

 

Irritasjonsmomentet er også selvfølgelig vikaransettelse. 2dagers sykemelding er ikke grunnlag for oppsigelse, men med månedskontrakter, kan man jo velge å ikke fornye kontrakt på null bakgrunn, annet at man feks ikke liker en person.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Jeg sa heller ikke at du hadde vært borte 80 %. Jeg sa at man ikke forfremmer fyren med 80 % sykefravær uansett hvor god han har vært de resterende 20 %, for å illustrere poenget om at høyt fravær er karrierehemmende uansett hvor lovlig fraværet er. Og 20 % fravær er mye fravær.

Lenke til kommentar

Jeg sa heller ikke at du hadde vært borte 80 %. Jeg sa at man ikke forfremmer fyren med 80 % sykefravær uansett hvor god han har vært de resterende 20 %, for å illustrere poenget om at høyt fravær er karrierehemmende uansett hvor lovlig fraværet er. Og 20 % fravær er mye fravær.

 

Nei, det er jo helt greit. Aldri bedt om en forfremmelse heller.

 

Det er snakk om en oppsigelse. Grunnlaget for oppsigelse er jo da godkjent fravær. Jeg har alltid kommet tidsnok, å hatt en sykemelding grunnet matforgiftning over 2dager.

 

20% fravær er da med godkjent sykefravær, å godkjent fri fra sjef.

 

20% fravær er ikke mye over 1mnd, sålenge de 20% er godkjent fri i samtale med sjef, ikke betalt, å sykemelding over 2 dager.

 

Om han IKKE ville at noen skal få fri, så hadde han vel heller ikke gitt det.

Lenke til kommentar

Det virker som om du er mer ute etter å klage enn å få en diskuskon rundt dette emnet.

 

 

20% fravær er mye uansett hvor lenge man måler det, spesielt med tanke på at du jobber i vikarbyrå.

Hadde jeg brukt et vikarbyrå for å ansette noen så hadde jeg ikke ansatt en som spurte etter fri de første tre månedene og atpåtil ble syk samme periode. Holdningen din ovenfor arbeidsgiver virker ikke helt god.

 

Edit: skrivefeil

Endret av 3irik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker som om du er mer ute etter å klage enn å få en diskuskon rundt dette emnet.

 

 

20% fravær er mye uansett hvor lenge man måler det, spesielt med tanke på at du jobber i vikarbyrå.

Hadde jeg brukt et vikarbyrå for å ansette noen så hadde jeg ikke ansatt en som spurte etter fri de første tre månedene og atpåtil ble syk samme periode. Holdningen din ovenfor arbeidsgiver virker ikke helt god.

 

Edit: skrivefeil

 

 

Deg om det. Førstehånd er jo dette for å få en diskusjon om temaet her. Jeg synes ikke at gyldig fravær er en gyldig grunn til en oppsigelse.

 

Jeg var syk, å kunne ikke komme på jobb, det bekrefter da min kjære lege. At du blir matforgifta kan da ikke bli brukt imot deg. Ingen har lyst til å bli syk.

Du kan da be om fri iforhold til det å ta kjørekort. Om du får fri eller ei, er jo en vidt forskjellig sak.

 

Jeg gjør en veldig god jobb, å min sjef, kalger over fri som han har gitt meg.

Totalt har jeg da vært vekk hele 3dager med avtalt fri.

 

 

Mener det er helt OK med selvinnsikt her, men å være vekk da 3dager av en ferie som da var avtalt 5dager, er da helt sinnsykt å få en trussel om å være abreidsledig om 20dager grunnet dette.

OM han IKKE vil at jeg skal ha en dag fri, eller gå tidlig en dag iforhold til kjøretimer, så kan han vel ikke gi meg det?

 

 

Du kan ikke avtale noe, gi klarering til det, for så å trekke det to uker seinere, å true med oppsigelse!?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Han truer ikke med oppsigelse. Han informerer deg om at de ikke liker at folk er mye borte, uansett hva som er grunnen. I praksis er dette ikke en sak hvor jussen har så mye å si. Å bruke vikarbyrå med midlertidige kontrakter for å "prøvekjøre" potensielle ansatte er ulovlig, det samme er å si noen opp fordi man ikke liker trynet deres eller de har mye (gyldig) fravær, men i realiteten er man rettsløs når man er innleid.

 

Sannsynligvis kan du gå til sak mot firmaet og kreve at retten fastslår at du er fast ansatt, siden vilkårene for midlertidig ansettelse høyst sannsynlig ikke er til stede, men hvem i all verden gjør det? Det eneste forumet kan hjelpe deg med er å gi utløp for frustrasjonen din, men det er ganske lite fruktbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slikt fravær er jo ikke noen gyldig grunn til oppsigelse, men som de andre i tråden her påpeker har du heller ikke blitt oppsagt og tilsynelatende heller ikke fått en advarsel av noe slag. Hvordan du tolker utsagnet, er jo opp til deg, men det kan virke som det er ment som en tilbakemelding på hvordan de anser mulighetene dine for f.eks forlengelse av vikariat eller å få fast ansettelse, hvilket mange gjerne får om de imponerer som f.eks vikar. (finner ingen grunner til å gå ut i fra annet enn at du kun er midlertidig ansatt etter loven.)

 

Siden du tar dette såpass negativt foreslår jeg at du tar det opp med tillitsvalgt eller verneombud på jobben, eller kanskje lettest med sjefen selv, forklar på en ydmyk måte at du syns det er dumt om det har skjedd noen misforståelser ang. fraværet ditt eller noe. Å reagere med juridiske trusler eller liknende vil du grantert ikke komme noen vei med..

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

OM han IKKE vil at jeg skal ha en dag fri, eller gå tidlig en dag iforhold til kjøretimer, så kan han vel ikke gi meg det?

 

Det handler vel kanskje litt om at folk som støtt og stadig 'må' ha fri til noe er et stort irritasjonsmoment i lengden på arbeidsplasser der man enten må fylle stillingen mens vedkommende er borte eller risikerer å tape penger på at jobben ikke blir gjort.

 

At fraværet er betalt eller ikke har jo fint lite å si for de andre som er igjen på jobben og må gjøre vedkommende sin jobb når han/hun er borte - det er jo ganske få firmaer som leier inn hjelp for å dekke opp en dag her og en dag der.

 

Og 20% fravær i løpet av en periode er ganske drøyt hvis det er utenom tider da man normalt har planlagte ferier i firmaet.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Vil ikke si at han truer deg, men han hørres ut som en jevla idiot :)

 

Han høres rett og slett ut som en drittsekk!, for og si det som det er, en jobb skal ikke være et terrorregime, og sjefen skal skjønne og forstå at du faktisk kan være sjuk flere gang på rad faktisk. Nei..tror jeg hadde funnet meg noe annet rett og slett, Men beholdt jobben mens jeg aktivt hadde sett etter en fin plass og jobbe uten og nevne noe til sjefen eller noen andre. :)

Lenke til kommentar

Han er vel av den typen som sier ja når du ber om fri, men som ikke akkurat synes det er OK å be om fri første måneden. Enkelte sjefer er ikke så greie å kommunisere med. Men da vet du det til neste gang, at denne sjefen synes det er negativt å be om fri første måneden.

Lenke til kommentar

De fleste sjefer er snille og strekker seg langt for sine ansatte når de ber om fri - men de samme sjefene tenker også på hva som gir de den beste hverdagen når de skal evt vurdere om vikariat forlenges, om deltider skal få tilbud om større stillingsprosent osv.

 

Slik er blant annet jeg. Ser ikke akkurat på det som spesielt teit måte å tenke på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men da har du vel en viss formening om hvor viktig fri er for vedkommende? Jeg kunne lett bedt om fri for å gå på en konsert, eller en spesielt bra fest, uten å ha dårlig samvittighet, og regner med at arbeidsgiver hadde sagt "Det går AN, men det passer ikke VELDIG bra. Må du?" hvis det passet dårlig. Nå skal det sies at jeg ikke må erstattes hvis jeg er borte en dag da, og ofte jobber det inn neste uke i stedet, da jeg jobber deltid et par ganger i uken.

 

"Ferie allerede første måneden? Joda, det kan vi vel fikse..." hadde jo vært et greit hint. Skal jo kanskje sies at man gjerne er litt OBS på sånt i starten av et arbeidsforhold da, nå er det tre år siden jeg skiftet jobb sist...

Lenke til kommentar

Nå vet jo ikke vi hva trådstarters sjef har sagt ;). Og ja, jeg sier det da fint på den måten der. Og gjerne rett fram også om det åpner seg en mulighet.

 

Samtidig så handler det ikke bare om hvorvidt det passer bra eller dårlig for meg - men hvor mye jeg ser personen brenner for jobben.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...