Gå til innhold

Kalorifattig og rimelig saus til kylling/ris


Anbefalte innlegg

Flytter ut av barndomshjemmet, og har tenkt til å stramme litt opp. Trener aktivt, men har alltid hatt et par kilo for mye. Skal derfor legge om kostholdet og har funnet en god plan. Kostholdet består av mye kylling og grov ris. Greia er at jeg er veldig matglad, og synes slik mat blir veldig fort kjedelig. Jeg spør derfor dere om forslag til saus/krydder som smaker godt og er kalorifattig. Vil helst lage sausen selv for å lære meg å lage sunn og god mat. Noen forslag?

 

EDIT: Forslag om en erstatter til whey-protein er også hjertelig velkommen. Har begynt å bli så dårlig i magen av det.

 

Da leste jeg meg opp på at soya-protein er tingen. Da spør jeg heller om forslag på et protein som smaker helt greit!

Endret av ryc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Soyasaus 1 dl = ca 70 kcal

Appelsinjuice 1 dl = ca 45 kcal

Maizena 2 ts = ca 40 kcal

Honning 1 ss = 40 kcal

Sum = 195 kcal

 

Resten er det lite med kalorier i, i tillegg til at det skal så lite til, så jeg tror ikke det er noe å tenke på.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye saus du bruker, men dette burde holde til 3 personer. Altså rundt 65 kcal per person.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Jeg er kokk. Noe av det første man lærer på kokkeskolen er såkalt grunnjevning. Dette er selve basen for det meste av sauser. Når du lærer å lage grunnbase til saus (og supper, samme fremgangsmetode) - er det bare å kjøre på!

Foreslår følgende: 
Smelt 1 ts smør (30-40 kcal)
Bland 1 ss hvetemel (15 kcal)
- 5 dl vann
- Kok opp!

Der har du basen din, for 5 dl saus. Totalt ca 50 kcal eller 10 kcal pr dl. 
- Så trenger du litt smak.

Karri passer best til kyllingris. Du får 100 gram karriblanding/krydder på internasjonale matbutikker til 15 kr. En slik krydderpose pleier å være 300-350 kcal. Du trenger bare en liten spiseskje (ca 7-8 gram) til 5 dl. Så rundt 25 kcl der. 

Du kan tilsette mye gøy i "basen". Jeg er glad i noe som er syrlig/søtt - gjerne en kombo av dette, med et hint av friskhet. Istedenfor vann kan du bruke kokosmelk. Du kan tilsette bitte litt fruktpure (mango, ananas, bringebær e.l.). Hva med friske urter, slik som mint/mynte, sitronmelisse, basilikum e.l. Masse spennende krydder du kan leke deg med. Oh - og chili selvfølgelig. 😜

Eller kanskje noe av det enkleste..... 2 buljongterninger. 

Med grunnbasen, smak, krydder og det du ellers måtte finne på. Kan du fint lage gode sauser på 30-50 kcal pr dl. 

Husk at det som øker kaloriene er ikke krydder, urter, buljong eller smaken. Men fett/smør og sukker. Fett er også det som gir smak. Krydder forandrer seg i møte med fett. Akkurat som om "porene i krydderet" åpner seg opp. Derfor er det lurt å steke krydderet litt i smørblandingen før jevningen tilsettes og kokes opp. Da får du en mye rikere krydderopplevelse. 

Dr. Brodsky skrev (På 21.7.2012 den 15.34):

Soyasaus 1 dl = ca 70 kcal

Appelsinjuice 1 dl = ca 45 kcal

Maizena 2 ts = ca 40 kcal

Honning 1 ss = 40 kcal

Sum = 195 kcal

Ikke spesielt sunt. Sukker, salt og stivelse. Heller ikke særlig kalorifattig. Tvert i mot en kaloririk saus vil jeg påstå. 
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Virke skrev (På 19.7.2012 den 22.03):

EDIT: Forslag om en erstatter til whey-protein er også hjertelig velkommen. Har begynt å bli så dårlig i magen av det.

Forslag èn er å prøve å få i seg nok proteiner uten å bruke pulver. 
forslag to er å kjøpe vegansk proteinpulver, feks basert på erter. Er litt "tørrere" smak på det, men funker, er jo ikke noe man skal kose seg med. 

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Brunost og prim er full av myseprotein(whey). Bruk det mer på brødmaten så er det en matnyttig kilde. Man trenger ikke ty til proteinpulver, det behovet er mer basert på kommersielle grunner for å skape et "behov". Når det er sagt så kan en kaseinshake på kvelden være lurt, særlig på diett, men det er ikke ett must. Liker forslaget om karrisaus, det er en kalorifattig og god saus👍

Lenke til kommentar

Jeg bruker Slender chef eller balsamicoeddik hvis jeg bruker saus til middagen. Føles dog ofte ikke nødvendig for meg. 

Et tips for å redusere behovet for saus i maten er å ha med grønnsaker med en del vann i seg. Jeg bruker f.eks champignon og squash i middag. Da blir middagen ikke like tørr synes jeg, også får man jo i seg grønnsaker og væske som uansett er bra ting :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...