Gå til innhold

Til dere som betaler for musikk og filmer.


Anbefalte innlegg

Men film og TV-serier? Har de en Spotify-ordning for Norge? Ikke meg bekjent. Ingen steder jeg kan bli medlem, betalle en hundrings ellerno i måneden, og dermed ha tilgang til alle filmene jeg noen sinne skulle ønske meg.

Hadde det kommet, hadde jeg blitt med. Dette vet jeg, for jeg har både Wimp og Spotify-kontoer som er aktive.

For film har man vel f.eks SF Anytime. Men det er jo ikke noe månedsabonnement der da. Der betaler man for hver film og prisene er vel litt stive også og utvalget er ikke så enormt, og man får ikke beholde filmene sine, men får bare se på dem i et døgn. Og for serier så har man vel ingen ting tilgjengelig i Norge. Så nei men har ikke noe alternativ på høyde med WiMP eller Spotify for film og serier, men man har ihvertfall "noe" for film (selv om det ikke er helt på høyde med WiMP og Spotify)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå snakker jeg vel hovedsakelig om Hollywood artister. Ikke Sputnik liksom..

 

Tar meg friheten av å hente fram denne fra to siden lengre frem.

 

Hollywood-artister/skuespillere sier du. Hollywood produserer rundt 800 større filmer hvert år. Bare cirka 60 av disse får en større internasjonal utgivelse. Og dette er tross alt Hollywoodstudio sine lanseringer. Mange skuespillere er underbetalte der. Det er FÅ skuespillere, selv i Hollywood, som faktisk tjener greit.

 

Det samme gjelder de som lager filmer. Fleste filmer er finansiert så de akkurat kan lage filmene, mens de som jobber ofte får dårlig betalt - og selv crew tjener ofte MER enn skuespillere.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på hvorfor noen velger å betale for noe som de kan få gratis?

 

Er det ut av redelighet?

 

At dere vil støtte artistene/skuespillerne/bransjen?

 

Bedre kvalitet og mindre virus etc?

 

 

Jeg syns bare det er rart når man kan få like bra underholdning gratis.

 

En får ikke like bra kvalitet på film uansett å bra rippet det er, musikk derimot kan bli taps fri.

 

Jeg kjøper filmer pga kvaliteten, men da igjen så sitter jeg ikke å ser film på en et lite frimerke og lydkvalitet er like viktig.

 

Musikk er så billig å lett tilgjengelig idag med tjenester som Spotify, selv om lydkvaliteten kunne vært noe bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

En får ikke like bra kvalitet på film uansett å bra rippet det er, musikk derimot kan bli taps fri.

 

Jeg kjøper filmer pga kvaliteten, men da igjen så sitter jeg ikke å ser film på en et lite frimerke og lydkvalitet er like viktig.

 

Musikk er så billig å lett tilgjengelig idag med tjenester som Spotify, selv om lydkvaliteten kunne vært noe bedre.

 

I hvilken grad vil det å laste ned en Bluray fra nettet ikke være tapsfritt ?

 

Forøvrig, så tror jeg ikke alltid det ligger et økonomisk perspektiv bak piratkopieringen, i den forstand at man unnskylder seg med ikke å ha råd. Altfor mange jeg kjenner som piratkopierer i stor stil har flust med penger, stort hus, flere biler og penger ut øra. Så hvorfor driver man med det da, når man åpenbart har råd til det ? Svaret er enkelt, fordi man kan, og ikke har noen problemer med å gjøre seg til kriminell sålenge faren for å bli tatt er liten nok. (Samtidig hjelper det nok litt på at piratkopiering stort sett er ansett som stuerent, overraskende nok. Til og med ikke fattern reagerer..)

Lenke til kommentar

Joda har lastet ned fra nettet - helt sikkert pirat.

 

Men kjøper også musikk og filmer, særlig vinyl / lp

Vinyl helst brukt, så her tjener heller ikke rettighetshaverne mye - enn så lenge.

Blir vel en avgift på brukt vinyl også - selv 16rpm og 78rpm plater fra svunnen tid.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kort fortalt så er det kun kjøpt musikk og film i fysiske formater som gir det tilbudet jeg er interessert i. Hverken streaming eller lovlig/ulovlig nedlasting er intressant for meg.

 

Musikk:

Jeg hører stort sett kun på musikk som er en helhetsopplevelse, dvs at en bestemt sang må knyttes opp mot en bestemt plate og tilgang til komplett cover og eventuelt medfølgende ting er helt nødvendig. Cover gir bl.a en utfyllende historie og nødvendige kommentarer, mens tilegg har vært både speil og tegneserier som utdyper opplevelsen til det nivå jeg ønsker. Det finnes ingen tekonlogiske løsninger som erstatter dette, og selv favorittplater jeg har i fysisk form er toptalt uinteressante som streaming eller nedlasting. Lydmessig så er det også forskjeller. Noe handler om dynamikk og noe handler om komprimering. Jeg opplever mesteparten av streaming og nedlastet musikk som flat og kjedelig, uten at jeg kan sette fingeren på hva det skyldes.

 

Film:

Her handler det om ekstramateriale og oppsett. Ser stort sett kun på dokumentarer og sanne historier samt diverse episke eventyrfilmer. Det er veldig viktig for meg å se dokumentarer som er med i ekstramaterialet hvor man f.eks intervjuer personen som er portrettert i filmen. Andre ganger er det mer artige ting som er kjekt å ha, som f.eks enkle spill. Lydmessig så handler det om å velge det lydbildet som støttes av surroundanlegget. Andre ganger er det viktig for meg å gå i dybden på temaer i filmen. Jeg elsker f.eks å se klippet av "the angel" fra saw serien, og har sett det utrolig mange ganger. I ekstramaetrialet er det også alternative slutter, noe som ofte gir et totalt annet inntrykk av filmen. Bortklipte scener kan gi utfyllende tilleggsinformasjon, spesielt siden filmer idag slippes i masse versjoner (kinoversjon, dvd versjon, bluray versjon, directors cut, extended version, remakes, opppuset versjon osv osv).

 

Faren for virus og annen malware er også en viktig årsak, men selv med garantert trygghet mot dette så ville det ikke vært interessant for meg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ihvertfall at jeg ikke gidder å betale for filmer som jeg skal se bare en gang. Ikke vits ha filmer liggende på pc eller ha betalt for film som man aldri mer skal se igjen.

Hva hadde du sagt om din arbeidsgiver hadde sluttet på betale deg lønn, fordi du heller kunne jobbe gratis? Same deal.

Lenke til kommentar

Det er jo du selv som proklamerer at de som er på Spotify får dine kroner siden du hører på dem hele dagen. Jeg personlig driter i det, de som er på Spotify tjener enten grisemye uansett og/eller er bare interessert i at folk skal høre på musikken.

Det finnes mange fattige artister på Spotify, f.eks.: så tjener Lady Gaga 0,23 øre per avspilling. Som kjent er ikke Spotify en stor inntektskilde for artistene, men mer for promotering og muligheten til å spre musikken videre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skal man ta piratkopieringdiskusjonen så er det gode grunner både for og imot. Manglende tilgjengelig er en god grunn for. Mange serier og dokumentarer er kun gitt ut i usa, som har en annen dvd sone og langt fra alle dvd spilelre kan gjøres sonefrie. Mye musikk er ikke lenger å få tak i. Så har vi valget om å dele verden inn i soner. Som nevnt så fører det til piratkopiering fordi mye man ønsker å se er kun utgitt i feil sone.

 

En annen sak man ser er at ting slippes til ulik tid rundt om i verden. Folk i norge vil gjerne være med å diskutere filmer og serier som er sendt i usa, og kan da ikke vente i månedsvis til de dukker opp her. Dette skaper selvsagt endel piratkopiering.

 

Videre har man show som oscar, hvor folk gjerne vil se filmene som kjemper om priser før oscarutdelingen, men de er ikke tilgjengelig i norge på lovlig måte så alle som vil vite noe om filmene som er nominert må laste ned ulovlig.

 

Spesielt på musikk, men også på film, ser man at det gis ut ulike versjoner rundt om i verden. En plate vil ha ulike ekstraspor avhengig av hvor den gis ut, og en fan i norge vil i praksis ikke få muligheten til å skaffe seg alle låtene av sitt favorittband på lovlig måte.

 

Det er vel kanskje de grunnene jeg ser for meg er grunner til å laste ned piratkopier.

 

Når det gjelder det at man kun skal se filmen en gang, så synes jeg det er en veldig dårlig argumentasjon. Samme argumentasjon kunne man brukt om å kreve å se en film gratis på kinoen, man skal kun se den en gang der også. Man betaler FOR å se den, og da spiller det ingen rolle om man ser den 20 ganger eller om man kun ser den 1 gang.

 

På den annen side, så kan man jo se på dette i den store sammenhengen. Digital distribusjon, streaming osv er fremtiden og jeg tror ikke jeg får kjøpt ting i fysisk format lenge. For min del så dør da min interresse ut, og vil nok slutte helt å kjøpe film og musikk. Så bransjen taper ihvertfall meg som kunde den dagen de ikke tilbyr produktene slik jeg trenger dem. Det kan tenkes at om man klarer å integrere en surroundreceiver med ett nettbrett, så kan man lage løsninger hvor man laster ned film med alt ekstramateriale og alle lydspor (ihvertfall de receiveren støtter) og en tilsvarende løsning til musikk. Så må receiveren og nettbrettet kommunisere slik at man får opp cover på nettbrettet og kan bla idet tilsvarende man gjør idag. Noe slikt kunne fungert, men har ikke sett noen som gjør dette ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...