Gå til innhold

Til dere som betaler for musikk og filmer.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg bare lurer på hvorfor noen velger å betale for noe som de kan ta gratis?

 

Tok meg friheten å rette på deg ;)

 

Nei hvorfor betale for ting ? Du synest det vel er greitt å snike på bussen også ? Det er jo ingen ekstra utgifter for busselskapet å ta deg meg. Dessuten er de fleste trafikkselskapene griske gribber som ikke fortjener penger..

 

Jeg pleier å tenke som følger: Hvis det ikke skaper noen ulemper for dem du "tar" fra hvis alle hadde gjort det, så kan jeg se argumentet. Hvis alle hadde vært blodigler som deg, hva hadde da skjedd ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så problemet er at du tror at alle artister er rikinger. Kjenner du så mange artister, egentlig? Jeg kjenner en del, og nesten alle sammen arbeider de ekstra som sykepleier, vaskehjelp, dørvakt, tannlege etc. etc. Og de som faktisk tjener nok til å leve av kunsten, tjener sjelden mer enn en vanlig lønnsarbeider. Faktisk tjener de stort sett litt mindre.

Et annet faktum fra virkeligheten: Lønn er ikke rettferdig. Ikke for noen. Hvorfor skulle det være det for artister?

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå snakker jeg vel hovedsakelig om Hollywood artister. Ikke Sputnik liksom..

 

Jeg tok taxibuss fra fest en gang, sjåføren var trommis i ett av Norges mest kjente band.. Så Norges kjendiser er ikke akkurat noe jeg tar i betraktning.

Men da faller jo argumentasjonen din sammen. Skal du unnskylde gratis nedlasting ved å vise til Hollywood-kjendiser? De er jo så sjeldne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Så det er helt greitt å ta fra folk bare fordi de er suksessrik ? Her slår jo jante-loven inn for alt det er verd.

 

Dette blir faktisk så dumt at jeg ikke gidder å diskutere mer. Ha en fin dag.

Lenke til kommentar

haha ja, som om du/dere aldri har lastet ned noe gratis.. yeah right ;)

 

Ha en fin dag :)

 

ps. Jeg sier bare at lønninga til folk er ganske så urettferdig. Og suksessrike artister/skuespillere har ofte kommet dit de er pga flaks og riktige forbindelser..

 

Jo de jobber sikkert hardt de og, men det gjør da fader meg milliarder andre også for langt mindre.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

TS: du tror ikke kjendisene i Hollywood har jobbet ræva av seg for å komme dit de er? Hva er forskjellen på musikkartist som f. eks Jay-Z og Donald trumph? Begge er mangemillionær, og lever livet ganske greit. Men det betyr ikke at Jay-Z ikke har jobbet hardt opp gjennom tidene, og det betyr heller ikke at det er greit å ta hans verk bare fordi han har mye penger.

 

Jeg har lastet ned ulovlig når jeg var yngre, men per idag bruker jeg Spotify og youtube hvor offisielle musikkvideoer blir lastet opp av produsenter/selskaper bak artistene. Det er også gratis ;)

 

 

Mvh Faller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell mellom en millionær kjendis som synger eller danser eller spiller inn filmer enn et buss selskap da. Jeg snakker om overbetalte arbeidstakere som artister/skuespillere f.eks.

 

Om alle hadde vært blodigler som meg så hadde artister vært likt lønna som alle andre arbeidstakere. Rettferdighet.

 

Lønna til stjernene har noe med talent å gjøre. Filmskapere vil sikre seg talentene, og for å gjøre dette betaler de godt. Akkurat som fotballklubber og gigantiske børsnoterte selskaper. Ettersom f.eks Angelina og Brad er så dyktige og populære er det stor konkurranse om å få tak i dem.

 

Jeg vet ærlig talt ikke hvem som tar hvor mye av kaka, men etter at en film er solgt så sitter ikke Brad Pitt med hele fortjenesten. For det første må personell, lokaler og utstyr til filmen betales for. I tillegg går det nok store penger til agenter og managere.

 

Det hadde vært artig å hatt alle tallene slik at vi kunne regnet nøye på det. Men det ser nok ut til at lønnsomheten for alle aktører i filmbransjen er litt truet - for med tjenester som Netflix o.l. betaler kundene en langt laver enhetspris enn de gjorde før. Heldigvis er filmer av en slik natur at det kun koster penger å produsere den originale kopien, og deretter kan det distribueres kjapt og billig.

 

En viktig årsak til at ting koster det de gjør er at vi har vilje til å betale for det. Produsentene av en film skulle gjerne funnet en måte hvor de kunne tatt forskjellige priser for samme film, men det lar seg ikke gjøre med et slikt produkt (men i kollektivtransport er det fullt mulig med prisdiskriminering).

Lenke til kommentar

Jo de har sikkert jobbet hardt men ikke noe hardere enn gruvearbeideren i Mexico... Bare at Jay Z og Donald Trumph hadde flaks.

 

Av tusenvis av hvite rappere så klarte Eminem seg. Alle jobbet like hardt, sikkert noen som jobba enda hardere enn Eminem, men det handler om riktig tid og sted.

 

Jo det handler selvsagt om talent også, men jeg vet om folk på gata som synger og spiller bedre enn mange artister. Og dere vet like godt som meg at uten Idol så hadde fortsatt Kurt vært snekker liksom...

Endret av RawNorway
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man heller se på det som at man må være sin egen Robin Hood? ;)

Det kan man selvsagt. Men Robin Hood levde i et samfunn der de rike utnyttet de fattige under tvang. Jeg kan vanskelig se at unge Bieber tvinger deg på noen som helst måte. Tvert om, hans rikdom - "fortjent" eller ikke - kommer da høyst frivillig.

 

Så vil kanskje sosialistene blant oss si at "Jammen, det er fordi de ungene jentene ikke vet bedre." Og det kan hende. I så fall er den gode sosialistiske løsningen å sette aldersgrense på å kjøpe plater, samt beskatte platesalget ekstra, ikke å gjøre det gratis...

 

Og at jeg syns det er grådig uretterdig denne lønnsfordelingen vi har her i verden og at det jeg kan ta det tar jeg.

Det er en stor filosofisk diskusjon. Jeg hører til de som mener det er viktigere å heve bunnen i lønnsforskjellene enn å kutte toppene. Det finnes ingen empiri for at de pengene du tar fra toppen kommer bunnen til gode. (Jeg snakker ikke om beskatning her.)

 

Men jeg ser ikke rettferdighetpoenget i å "ta det man kan ta". Er det ikke nettopp det de rike alltid har gjort da? Blir verden mer rettferdig av at du gjør det samme?

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal jeg gjøre det, jeg kan ikke synge for fem flate øre. Jeg er en jente forresten.

Tok en 50/50 prosent sjanse på den og bomma! Men det jeg skulle frem til var at artister jobber rævva av seg og de lever ikke akkurat ett enkelt liv. Ikke at jeg er en kjendis selv, men jeg tror mange av dem sliter seg ut. Og det de driver med krever kvalitet for å vedlikeholde det stadiet de er på.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...