Gå til innhold

Få hjelp til forsikring og bank


Eddie1234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noe slikt offentlig tilbud i alle fall. Hvorfor i all verden skulle fastlegen din gjøre det? Det finnes sikkert private "forbrukerøkonomer" som kan hjelpe deg, men de ønsker vel gjerne å tjene penger på ett eller annet selv, så enten må du betale dem for det eller så er de ansatt av en bank som ønsker deg som kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt over, dinepenger og finansportalen er fine sider.

 

Jeg vil anbefale deg å finne en rådgiver du liker/stoler på osv. Det betyr mer enn 0,01% fra eller til. Slike ting utjevner seg over tid. Finn en rådgiver du stoler på, som atpåtil er dyktig i jobben sin, har du funnet en keeper.

 

Rådgivere i bank, har ikke kun kunnskap om lån m.m, men også arverett, eiendomsrett, boligkjøp, førstegangslån gjennom husbanken osv. Dette er ikke tjenester en orker å bruke tid på å formidle med mindre det er en kunde en kjenner (sett fra rådgivers ståsted), ei heller en såkalt "shopper", en kunde som hopper fra bank til bank.

 

Det samme gjelder forsikring. Finn deg en rådgiver (kan være samme rådgiveren du bruker på banksiden) du stoler på. Ring å snakk sammen minst en gang i året for å forsikre deg om at du har gode vilkår og priser. Press han litt på dette. Innhent litt tilbud etc for å se om prisen du har er konkurransedyktig, i de aller fleste tilfeller kan rådgiver "justere" litt på prisen. Dette gjøres stort sett om det er en kunde en har hatt et par år, samt ikke har en skadefrekvens som ikke ligner grisen.

(ja, det ses mer på frekvens enn prosent).

 

Nå skriver du ikke noe om hvor du bor, men lokalbanken kan være en grei plass å starte?

Lenke til kommentar

Som nevnt over, dinepenger og finansportalen er fine sider.

 

Jeg vil anbefale deg å finne en rådgiver du liker/stoler på osv. Det betyr mer enn 0,01% fra eller til. Slike ting utjevner seg over tid. Finn en rådgiver du stoler på, som atpåtil er dyktig i jobben sin, har du funnet en keeper.

 

Rådgivere i bank, har ikke kun kunnskap om lån m.m, men også arverett, eiendomsrett, boligkjøp, førstegangslån gjennom husbanken osv. Dette er ikke tjenester en orker å bruke tid på å formidle med mindre det er en kunde en kjenner (sett fra rådgivers ståsted), ei heller en såkalt "shopper", en kunde som hopper fra bank til bank.

 

Det samme gjelder forsikring. Finn deg en rådgiver (kan være samme rådgiveren du bruker på banksiden) du stoler på. Ring å snakk sammen minst en gang i året for å forsikre deg om at du har gode vilkår og priser. Press han litt på dette. Innhent litt tilbud etc for å se om prisen du har er konkurransedyktig, i de aller fleste tilfeller kan rådgiver "justere" litt på prisen. Dette gjøres stort sett om det er en kunde en har hatt et par år, samt ikke har en skadefrekvens som ikke ligner grisen.

(ja, det ses mer på frekvens enn prosent).

 

Nå skriver du ikke noe om hvor du bor, men lokalbanken kan være en grei plass å starte?

 

Er en sånn rådgiver jeg ser etter, men hvor finner jeg han? Hvis jeg finner en i en bank så vil jo han mest sannsynlig gjøre det han kan for at jeg skal bli i den banken, og ikke være så behjelpelig med andre banker liksom? Jeg har liksom bodd 8 plasser de siste 3 årene og skal studere fremover (forskjellige plasser) så har liksom ikke en lokalbank :p

Lenke til kommentar

Med mindre du har en aksjeportefølje eller andre verdier du ønsker å plassere over 100K, kan det være greit å skaffe seg en rådgiver som jobber i en bank som er tilgjengelig i hele landet siden du skal bytte bopel ofte. Sparebank 1, DNB, Handelsbanken er alle ok banker du finner i hele Norge. Har du skaffet deg en rådgiver i en av de bankene, holder det ofte med telefonkontakt om det er småting du skal justere på.

 

- kreditt

- billån/huslån

- forsikring m.m

 

Etterhvert som du slår deg ned (les: tilro), kan du finne den banken som passer for deg. være seg lokalbank eller en større bank. Som jeg har nevnt tidligere, det er rådgiveren og ikke banken det kommer ned til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...