Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Juli 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helgaværet!

 

Nå om dagen har vi det som kan kalles skiftende vær. F.eks. slik som sist helg, hvor lørdagen var grå/kald/regnfull, og søndagen med sol og blå himmel/litt varmere...

V1 tatt fra verandaen lørdag ettermiddag, og V2 søndag formiddag!

 

Et Nikon D7000 som testes med en NIKON AF NIKKOR 28-80mm/ f3.3-5.6 G denne gangen... Pønsker nemlig på en liten oppgradering fra D90'en... ;)

 

V1 -lørdag ettermiddag

post-251380-0-01476800-1343753830_thumb.jpg

 

 

V2 - søndag formiddag

post-251380-0-89334700-1343753932_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hiver inn noen flere bilder av måker fra tidligere denne måneden:

 

Alle bildene er tatt med Nikkor 135 f3,5

 

Min mor matet måkene utenfor hytta:

7678461702_3eae1d776f_b.jpg

SOON by 3irikur, on Flickr

 

Lukker: 1/160

Blender: f/5.6

ISO: 1000

 

7678600304_1033936a39_b.jpg

Måke b*** please by 3irikur, on Flickr

 

Lukker: 1/3200

Blender: f/5.6

ISO: 400

 

7678571962_e1e3c8b7de_b.jpg

Omfgfoodz by 3irikur, on Flickr

 

Lukker: 1/2000

Blender: f/5.6

ISO: 400

 

 

Edit: La på exif

Endret av 3irik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsetter med Olympus XZ-1:

Det blir støy ser jeg :) Ikke helt ekstatisk for denne type bilder, men det er en helt annen sak.

 

Dette kan være helt ny opplevelse for deg, bare tenk, at man kan faktisk ta bilder med noe annet enn D4 og D800 ;) er ikke det fantastisk?..

 

Edit: jeg er ikke helt ekstatisk for overeksponerte bilder, bruk av 85mm f1.4 på f2.8 og bruk av Lightroom - for å ikke nevne fokusbom på D800 :)

Endret av GCardinal
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fortsetter med Olympus XZ-1:

Det blir støy ser jeg :) Ikke helt ekstatisk for denne type bilder, men det er en helt annen sak.

Synes det er litt unødvendig at du påpeker at det er støy i bildet, samt at du ikke liker det. Helt feil tråd for det, etter min oppfatning. :)

Det var da bare en konstatering siden jeg har sett på XZ-1 selv; var mer en konstatering av snapshot av tilfeldige (tilsynelatende) enkeltmennesker i det offentlige rom faktisk ikke er lov å publisere i Norge.

 

Edit: jeg er ikke helt ekstatisk for overeksponerte bilder, bruk av 85mm f1.4 på f2.8 og bruk av Lightroom - for å ikke nevne fokusbom på D800 :)

Åpenbart er du fortsatt 5 år i hode, saklig! ;)

Lenke til kommentar

Å ta bilder innendørs med Olympus XZ-1 med ISO 800 vil jo åpenbart gi støy. Men det vil jo ikke dermed sagt si at støy = ødelagt bilde.

 

Støy kan i mange sammenhenger være veldig flott. I dette tillfellet synes jeg ikke det gjorde noe med litt støy. Men det du ville påpeke var kanskje at D800 hadde vert et bedre valg til å ta dette bildet?

 

Det er i så fall helt opplagt, men vi snakker da om to kameraer som stiller i HELT forskjellige klasser. Poenget er vel at man bruker det man har, og hvis "tilltalte" ikke hadde tatt bilde med et stort og tungt D800 grunnet den ekstra vekten etc. så er det uansett bedre at man bruker et kamera man faktisk gidder og ta med seg. :)

 

Så jeg synes også at kommentaren din om støy i bildet ikke var spesielt heldig her.

 

Men ellers, så liker jeg bildene du tar veldig godt, bare så det er sagt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker.

 

Støy kan være kult; svart/hvit bilde har jeg faktisk lagt på masse støy i post, jeg liker å velge. Støy-kommentaren var på ingen måte relatert til at jeg ikke liker bilder av random mennesker i det offentlige, det henger mer sammen med lovverk og enkeltindividets rett til selv å bestemme hva som skal publiseres av dem.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Støy-kommentaren var på ingen måte relatert til at jeg ikke liker bilder av random mennesker i det offentlige, det henger mer sammen med lovverk og enkeltindividets rett til selv å bestemme hva som skal publiseres av dem.

Støy kommentaren din var vel relatert til at du ikke likte støyen som var i bildet?

 

Du skriver også at "jeg liker å velge" og det liker jeg og mange andre også, men noen kan rett og slett ikke velge grunnet begrensede ISO egenskaper og det vil jeg jo si Olympus XZ-1 har.

 

Om bildet er "lovlig" med tanke på at det er to peroner som fremstår som hovedmotiv etc. er jo en helt annen sak, og har ingenting med kommentaren din om støy å gjøre, så sant du ikke hadde en meget dyp og ironisk tanke bak kommentaren din :)

Lenke til kommentar

...

Åpenbart er du fortsatt 5 år i hode, saklig! ;)

 

Det er nok unødvendig å komme med person karakterstikker i ett tråd om mnds bilder. Ikke er det bare off-topic - men heller ikke akkurat hyggelig.

 

Kommentaren min var saklig, bildene du publiserte (og selv om jeg har enn del å si både om deg og bildene dine, så velger jeg å la være å komme med dette her) - så kommenterte jeg tekniske apsekter rundt dine bilder på lik linje med det kommentar du slengte med.

 

Det at du velger å overeksponere dine bilder på ett kamera med det største dynamiske omfanget, bommer på fokus og bruker 85mm 1.4 på 2.8 - det er dine valg - på lik linje med at det er mitt valg å bruke ett kamera som jeg liker, treffe på fokus og la være å bruke støyreduksjon i etterbehandling. Vi alle gjør våre valg - du trives sikkert med dine - jeg trives i alle fall med mine.

 

Så er det også slikt at dette er akambrukerenes bilder - jeg publiserer bildene mine her da jeg er interessert i å dele mine bilder med andre Akam brukere - hadde jeg vært interessert i kritikk ang mine bilder hadde jeg benyttet bildekritikk tråd på forumet eller bildekritikken tjenesten - og det gjørde jeg ikke.

Endret av GCardinal
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...