Gå til innhold

ASUS Nexus 7


Fikseren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, alt er standard. Har riktignok trykket syv ganger på "Byggnummer" for å få frem utviklermenyen, og endret et valg om USB en eller annen plass for å få mulighet til å fjernstyre Canon EOS-kamera via USB-OGT.

 

OGT-kabler får man enkelt tak i via eBay eller DX, koster fra under kr 10 og oppover inkludert frakt til Norge. En av dem måtte jeg kutte litt i plastikken da pluggen ikke kom helt inn i kontakten.

Skal ikke ha noe å si om du er "utvikler". Kommer som standar på One X, så ser ingen grunn til at det skal ha noen betydning på N7. Samt. så er det bare at man fikk de ekstra instillingene i menyen, etter det jeg nettopp fant ut :p

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Har sendt inn rma etter å ha snakket med Asus Norge på tlf. Smertefritt hittil. Dette var altså C80 batch, spraking i høgtaler og litt screen-lift. Det siste plager meg ikkje, men nevnte det uansett..

 

Blir vel til at eg slenger inn stock rom viss det ikkje er for mye stress.

Btw, regner med at det er nok å sende inn kun N7'en og ikkje lader osv?

Endret av Ed Hunter
Lenke til kommentar

CWM er en moddet recovery som gir deg litt utvidede muligheter (i forhold til den som ligger der som standard, som kun brukes til å oppdatere tableten):

 

- Du kan ta backup av hele systemet

- Flashe forskjellige ROMs

- Nullstille til fabrikkinstillinger, kun wipe cache, eller dalvik

 

 

TWRP har jeg ikke testet, det er også en erstatter for recovery-modusen, så jeg antar at den har ca de samme funksjonene som CWM :)

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en nexus 7 32GB, men..

Hvordan er det med java og flash støtte på denne?

Og er det mulig å legge til DLNA på den (altså at den f.eks kan vise et bilde fra tableten og rett på tv)?

 

Hittil så står det mellom Nexus 7 og Galaxy Tab 2 7.0..

 

Nexus er jo bedre på CPU og skjerm, men mangler minnekort støtte og HDMI.. Står også at det ikke er inkuldert hverken java eller flash..

 

Galaxy Tab 2 7.0 har mulighet for minnekort, er litt billigere, men også dårligere skjerm og cpu..

Men skal visstnok ha mulighet for HDMI, og det skal følge med både flash og java fra fabrikk..

 

Så derfor spør jeg her, og håper noen som har kjøpt nexus, kan svare meg på disse tingene :)

Lenke til kommentar

Jeg har Nexus 7, 16 Gb, Tab 1, 7 tommer og Tab 2, 10.1 tommer (Pluss diverse annet.)

 

Den gamle TAB 1 7 tommer støtter HDMI via adapter. Skulle tro at den nye gjør det også.

 

Mangelen på Flash støtte på de nyeste enhetene skyldes visst nok noe så enkelt som at Adobe har sluttet å støtte Android slik at de nyeeste Android versjonene ikke har Flash støtte uansett fabrikat.

 

Den gamle Tab 1, som jeg har hatt i snart 2 år, tror jeg, har kjørt knirkefritt og feilfritt, og den har fungert særdeles bra. Kartfunksjoner med GPS og slike ting har vært helt topp. Wifi, microfon, lyd og alle ting har også vært helt topp. De fleste filmformater er støttet.

 

Mitt inntrykk er at dersom man ønsker noe som bare skal fungere her og nå, uten noe "tull" da er Samsung et godt og sikkert valg.

 

Ønsker man der i mot å følge med på det nyeste som skjer på Androidfronten og man gidder å legge ned litt arbeide i å installere "apper" selv fra Google Play, da er Nexus 7 et godt valg.

 

Nexus 7 er meget kjapp og den har en veldig bra skjerm. Det som jeg setter pris på det er at man kan åpne Nexus 7 bare med en fingernegl slik at man for eksempel kan skifte batteri.

 

Grunnen til at jeg også har Tab 2, 10.1 det er at jeg ønsker å ha muligheten til å lese bøker som er på vanlig "bokformat" eller A4. Til dette så blir 7 tommerne for små.

 

Det er ikke godt å si hva man bør velge av Samsung Tab 2 og Nexus 7, det kommer nesten an på hvem man er og personlig smak. Nexus 7 er nok den som har den kraftigste hardware og den beste skjermen.

 

Man bør tenke over om man behøver 3G. Hvis man har en telefon fra før som har 3G så kan man bruke denne som modem. (Selv om det er litt tungvint.) Hvis ikke så er det meget praktisk og bra å ha 3G i selve brettet. (Jeg har 3G i den gamle Tab og i Galaxy Note.)

 

Har meget gode erfaringer med Chess Super kontant som gir 3G dataforbindelse til 10 kroner pr dag, når man bruker den.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Ang internett, jeg har en Nokia Lumia 800, med one call abb, hvor jeg har 1gb i mnd, og mobilen støtter internett deling.

Ellers har samboeren Nokia N9 med one call abb med 3gb i mnd, og den mobilen støtter også internett deling, så der har vi jo 4gb til sammen :)

 

Men vil tro nettbrettet først og fremst vil bli brukt hjemme, og her er det jo uansett fiber fra altibox ;)

Så jeg vil ikke tro at jeg kommer til å koste på meg en 3G utgave.

 

 

Men flash.. Flere produsenter av billige brett (sånn typisk europris, jula osv..) har det skrevet på esken, at det er flash på det.

Men uansett, flash får man tak fra en 3'dje part, men hvor godt det funker, er noe annet har jeg lest..

Grunnen til at jeg vil ha dette, er for å kunne spille på facebook, hvor dem fleste spill krever flash..

 

Jeg har kun mobil og laptop fra før, og ønsker meg en mellomting, og jeg har tidligere brukt mobil med Android, så jeg kjenner litt til operativ systemet, men det har jo uansett endret seg en god del siden jeg selv hadde det (tror det var 2.1 eller noe sånt jeg hadde sist.. var ihvertfall på en Xperia x10 mini pro).

 

 

Jeg var temmelig bestemt på Galaxy tab 2 7.0, da denne er billigst (som 8gb utgave), og dette kan man jo lett utvide kapasiteten på ved behov.

Men.. Nexus 7 32gb, koster jo bare et par hundre mer, og 32GB bør jo holde til det meste, og den har jo bedre cpu og skjerm :)

Har lest at enkelte synes galaxy tab blir litt tregt til tider, og en større cpu vil jo hjelpe på dette :)

Så.. Jeg tror nok en Nexus 7 32gb blir min inngang til nettbrettenes verden.

 

Og jeg kommer vel mest til å bruke det til surfing, kanskje litt streaming av film og musikk via nettverk evt via dlna om man får det til å fungere (har PS3 media server kjørende på en pc, og har også PS3 + Sony Smart tv).

Og spilling på facebook, om det fungerer.

 

Nexus 7 har vel bare kamera foran, men dette bør holde.. har mobil som tar ok bilder, og speilreflex når det virkelig gjelder :) så nettbrettet vil isåfall bli brukt til videosamtaler i såfall.

Lenke til kommentar

Gikk for en Nexus 7 m/8 GB, mest for gøy, teste litt, må følge med på hva som skjer osv. :-) (Skal ikke lagre filmer, bilder, musikk, og har en USB-OTG, så 8 GB holder i massesvis.)

 

Hadde en original Tab 1 (ca 7" skjerm) fra før.

 

Må si jeg er *litt* skuffet over Nexus'en. Hadde regnet med noe mer hastighet i forhold til gammel TAB gitt. Og en del UI-elementer er ganske irriterende mye dårligere nå enn fra to år tilbake. De to viktigste:

 

- Det å sette scrolling i "fart": På gammel TAB kunne jeg med en kjapp liten "vipp" med fingeren sette i gang scrolling f.eks. fra toppen av den veldig lange dagbladet.no-siden, og den ville ta meg stort sett ned til bunnen ganske kjapt, og uten flere dra-bevegelser på skjermen. Med Nexus er det så mye "friksjon" at dette må gjentas sikkert 10 ganger. Helt håpløst...

 

- Auto-brightness skulle hatt en stillbar "offset level". Sånn det er nå er den stort sett alltid for mye dimmet etter min smak. Og å gå "manuelt" er ikke holdtbart. Kan ikke drive å stille på denne manuelt hele tiden.

 

Andre svakheter:

 

- Mangel på flash: Irriterende. Lar seg dog fikse med manuell installasjon av gammel flash-apk fra Adobe + bruke Firefox Aurora. Men dog... et hack.

 

- Sideknappene er ikke på siden, men *under*, Ganske tricky å slå på skjermen med en hånd når pad'en ligger på bordet. Helt utrolig at de ikke satte dem på siden. Har de ikke snakket med proffe designere?!

 

- Ganske treg ved skriving på tastaturet, men er usikker på om TAB'en er bedre. (Dvs., jeg må holde igjen på min egen skrive-hastighet for at Android skal klare å følge med i svingene...)

 

For de som tenker på å oppgradere fordi de faktisk trenger et nettbrett, og ikke bare fordi de er litt gadgetfreaks (som meg) så ville jeg si; glem det... den gamle Samsung TAB holder, og har fortsatt mange fordeler...

Lenke til kommentar

Etter mine observasjoner, og erfaringer, så er det mye av ditt som ikke stemmer helt.

Scrollingen i fart har med hvordan du gjør det. I Jelly Bean (mener også at det skal gå tilbake til Ice Cream Sandwich og, har samme greia på One X) så brukes litt annen teknologi etter det jeg har erfart, og kan være vanskelig å få til i starten. Det som da er greia er at man har den supereffektive scrollingen du savner, bare at man må endre måten man scroller på. Start litt sakt (ikke kjempesakte, prøv deg frem), og avslutte med litt fart. Nådde enkelt bånn av itavisen.no med én enkelt scroll.

Er dog enig med deg om auto-brightness'en, og er visstnok et problem som er på ALLE Nexus 7er. Jeg bruker bare å ha den på fullt hele tiden, og i mørke situasjoner (, noen ganger på skolen) skrur jeg ned til ønsket styrke. Om du ikke visste det, så er det en egen knapp i den hurtigmenysaken på høyresiden av notifikasjonssenteret, som åpner en dimmer i uansett app. Tar deg få sekunder, og man slipper å inn i instillingsmenyene.

Mangel på flash kan være irriterende for mange, men jeg kan ærlig talt ikke huske når jeg kunne trengt flash på min N7. Det som trenger flash gjør jeg afaik på datamaskina, og det som er nytt er jo HTML5, og begynner å ta over store deler av markedet etter det jeg har lest. Om jeg ikke husker feil, så har Chrome for Android full støtte for HTML5.

De knappene er utrolig irriterende, men er ikke stor nok grunn til å velge bort en Nexus. Ofrere ikke mange kalorier for å gi et lite løft på høyresiden, for så og nå knappene.

Tregheten på tastaturet kan jeg ikke se hvor kommer fra! Jeg har ikke den selv, og den lange tiden jeg har vært i tråden her nå, så er vel du den første som tar det opp... Om det er et stort problem, så fins det mange tredjeparts-tastaturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...