Gå til innhold

Ble slukt av avgrunnen


Budeia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På den ene sida blir det sagt at primitive stammer i skogen ikke egentlig er tilbakestående, men på den annen side blir vitenskapen opphøyet... Selvmotsigende?

Overhodet ikke. er vel ikke så rat at flere har større tro på det beste verktøyet vi til nå har funnet enn overtro og gamle myter vel...

 

Tilfeldigvis noen her som kjenner til det??

Åssen det? Er det så åpenbart at det liksom må være ateister som har gjort dette? Kan jo være en fra en eller annen sær sekt der borte som står bak, de fleste av dem er ikke SÅÅÅ glade i kirken at det gjør noe...
Lenke til kommentar

På den ene sida blir det sagt at primitive stammer i skogen ikke egentlig er tilbakestående, men på den annen side blir vitenskapen opphøyet... Selvmotsigende?

 

Se, her er er en fyr

"mellom 182 til 185 centimeter høy, blek, ha langt svart hår. Han skal ha hatt på seg et svart Iron Maiden-belte, Metallicakjede, svart frakk og svart bukse." Han har kastet stein på et glassmaleri i Domkirken i Stavanger. Tilfeldigvis noen her som kjenner til det??

 

http://www.aftenblad...en-2998188.html

 

Det høres ut som en rebellsk ungdomssatanist som har misforstått litt, eller som liker Varg Vikernes -- eller på annen måte en ungDUM.

Ung. Dum. Skjønner? (<---- Jeg elsker den personen som kom med den kommentaren der for noen år siden!)

 

Eller kanskje en person som ønsker å gjøre gjengjeld for pengene som kirken har fått på grunn av hans ufrivillige bidrag?

 

Tilbake til første avsnitt:

 

Vi måler intelligens i evne til å forstå virkeligheten dersom det foreligger nøytrale fakta som kan analyseres-- ikke i faktisk forståelse av virkeligheten.

Heldigvis.

 

MEN at man oppnår bedre forståelse for virkeligheten gjennom vitenskap (enn fra religiøse tekster) må man nesten bo under en stein eller inni jungelen for å ikke ha fått med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det tenkte jeg ikke en gang på. Det glassmaleriet ble jo muligens betalt delvis av hans skattepenger. Da burde det jo være fritt frem for å gjøre hva man vil med det!

 

Nope... I følge norsk lov tilfaller kirkene, de 1600 vi har her i landet, først og fremt de kristne... Og det er akkurat det vi BØR gjøre, vi bør la dem betale kirkene sine selv.

 

Sånn det er nå er hele samfunnet med på å betale disse byggene (i 2011 ble 1,5 milliard overført til DNK og det var IKKE inkludert prestenes lønn...), så det er på høy tid de få som er igjen betaler husene de skal tilbe guden sin i selv spør du meg, som alle andre med en hobby må.

 

For selv om jeg betaler for disse husene er bruken av dem, for meg, veldig, veldig begrenset.... Kunne foreksempel tenk meg å låne det til store familie treff og lignende pga størrelsen, bare lagt lakner og tepper over myte figurene og tortur instrumentene der, men det får jeg ikke lov til... Det er liksom guds hus... Og hvorfor er det verre å kaste stein gjennom ruta på en kirke en til, la oss si, biblioteket? Blir gud kald på bena eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man er i knusehumør - er det bare å starte med det som står nærmest - du kan jo starte med å puverisere pc'en din (den er bare din, går jeg ut fra) - når du har knust den, fortsetter du med alt møblement - vegger, oppkjørsel, postkassestativer osv osv. Når du så har knust alt i dine omgivelser, og det dukker opp en kirke med glassvinduer - kan du få kaste en stein i valgfri rute.

 

Jeg mener at første bud - bør være å starte i det små, og helst med sine egne ting først.

 

Lykke til! Og ha en knusende kosestund

 

:)

Lenke til kommentar

(det var sikkert veldig mange kristne som døde og veldig mange sekulære som overlevde).. (:

 

Nei, det var flere som tok til vettet, så enkelt. Tenker svartedauen tok både kristen og u kristen jeg, og det tenker nok du også, da du skjønner såpass at slike sykdommer IKKE er din guds straff, men høyst biologiskt betinget epidemier som fra tid til annen dukker opp i store folkemengder.

 

Men helt seriøst: Ville du heller ha levd i et samfunn som tok hensyn til hva en høyst, frem til nå ihvertfall, imaginær guds ve og vel, der straffer og lover ble etterlevet på et høyst teokratisk nivå og straffene som ble utdelt hentet fra en to tusen år gammel bok? Virker som om det er dette du trakter etter liksom, et samfunn der alle må ta hensyn til hva noen to tusen år gamle skrifter sier om en innbildt gud som vi skal etterleve samme hvor urettferdig og umoralsk vi måtte finne dette.

 

Er det slik? Ønsker du deg et teokrati der prester og geistelige bestemmer hvem som skal leve og hvem som skal dø, et teokrati der fremskritt og velstand for mennesker ikke er noe verdt i forhold til denne innbildte gudens velstand og rettigheter og der alle blir holdt nede både intellektuelt og rasjonelt?

 

Er dette selve ideal verdi samfunnet for deg, der liksom moralen man finner blandt religiøse får blomstre fritt?

 

Eller vil du også etterstrebe et samfunn der flest mulig har rettferdighet, utringsfrihet og et handlingsrom som setter menneskene over imaginære guder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man er i knusehumør - er det bare å starte med det som står nærmest - du kan jo starte med å puverisere pc'en din (den er bare din, går jeg ut fra) - når du har knust den, fortsetter du med alt møblement - vegger, oppkjørsel, postkassestativer osv osv. Når du så har knust alt i dine omgivelser, og det dukker opp en kirke med glassvinduer - kan du få kaste en stein i valgfri rute.

 

Jeg mener at første bud - bør være å starte i det små, og helst med sine egne ting først.

 

Lykke til! Og ha en knusende kosestund

 

:)

 

Nei, ta det med ro. Jeg er ikke så destruktiv som visse folk som havner i avisen. Jeg hadde bare veldig lyst på en prekestol i stua.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man er i knusehumør - er det bare å starte med det som står nærmest - du kan jo starte med å puverisere pc'en din (den er bare din, går jeg ut fra) - når du har knust den, fortsetter du med alt møblement - vegger, oppkjørsel, postkassestativer osv osv. Når du så har knust alt i dine omgivelser, og det dukker opp en kirke med glassvinduer - kan du få kaste en stein i valgfri rute.

 

Jeg mener at første bud - bør være å starte i det små, og helst med sine egne ting først.

 

Lykke til! Og ha en knusende kosestund

 

:)

 

Nei, ta det med ro. Jeg er ikke så destruktiv som visse folk som havner i avisen. Jeg hadde bare veldig lyst på en prekestol i stua.

Klarer du deg ikke med den du har?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Den er litt liten

 

Takk for latter og fornøyelse.

Du får heller bruke store ord fra din lille taburett - det er slett ikke uvanlig av folk i dag.

 

Ha en fin dag!

 

:)

Lenke til kommentar

Vel, jeg har heller ikke hevdet at Gud står bak hullene. Det jeg har hevdet er at det er en risiko for brå og uventet død, og at det derfor er lurt å ha sin sak i orden med Gud.

 

Døden fikk herredømme på grunn av ett menneskes fall. Hvor mye mer skal da ikke de som tar imot Guds store nåde og rettferdighetens gave, eie livet og få herredømme ved den ene, Jesus Kristus.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men helt seriøst: Ville du heller ha levd i et samfunn som tok hensyn til hva en høyst, frem til nå ihvertfall, imaginær guds ve og vel, der straffer og lover ble etterlevet på et høyst teokratisk nivå og straffene som ble utdelt hentet fra en to tusen år gammel bok? Virker som om det er dette du trakter etter liksom, et samfunn der alle må ta hensyn til hva noen to tusen år gamle skrifter sier om en innbildt gud som vi skal etterleve samme hvor urettferdig og umoralsk vi måtte finne dette.

 

Er det slik? Ønsker du deg et teokrati der prester og geistelige bestemmer hvem som skal leve og hvem som skal dø, et teokrati der fremskritt og velstand for mennesker ikke er noe verdt i forhold til denne innbildte gudens velstand og rettigheter og der alle blir holdt nede både intellektuelt og rasjonelt?

 

Er dette selve ideal verdi samfunnet for deg, der liksom moralen man finner blandt religiøse får blomstre fritt?

Nå vet jeg ikke hvor du får dette fra (Iran/Saudi/etc?), men det er vel ikke akuratt slik vi kan lese Europas historie?

 

At den jødisk-kristne tanken om kjærlighet og rettferdighet har vært en uvurdelig drivkraft i kampen for likveverd, rettigheter og demokrati er det vel liten tvil om - så kan vel umulig ha vært så ille? ;o

  • Liker 1
Lenke til kommentar
At den jødisk-kristne tanken om kjærlighet og rettferdighet har vært en uvurdelig drivkraft i kampen for likveverd, rettigheter og demokrati er det vel liten tvil om - så kan vel umulig ha vært så ille? ;o

Når du skriver det sånn så høres det nesten ut som om kristendommen oppfant kjærlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...