Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 7970 GHz Edition


Anbefalte innlegg

Det er ikke Nvidia som sliter med å få ut kortene sine men heller de som produserer brikkene for dem.

 

...og poenget ditt her var? Det er fremdeles nVidias brikker, og dei får fremdeles ikkje nok kort ut på markedet. Så jævla enkelt er det. Er det ikkje din sykkel om det er du som har bestilt og betalt for den, fordi du ikkje sjølv produserte sjølve sykkelen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke Nvidia som sliter med å få ut kortene sine men heller de som produserer brikkene for dem.

 

...og poenget ditt her var? Det er fremdeles nVidias brikker, og dei får fremdeles ikkje nok kort ut på markedet. Så jævla enkelt er det. Er det ikkje din sykkel om det er du som har bestilt og betalt for den, fordi du ikkje sjølv produserte sjølve sykkelen?

 

Ta det med ro - du virker unødvendig aggressiv.

 

Selvfølgelig så påvirker dette Nvidia men det er hovedsakelig ikke deres feil at tredjepart ikke klarer å gjennomføre jobben slik som avtalt. Med andre ord så påvirker det Nvidia men det er ikke direkte relatert til noe Nvidia har gjort feil.

Lenke til kommentar

vel, siden AMD klarer å få ut sine kort, som er større og mer komplekse og var tidligere ute, så kan det jo tyde på at Nvidia gjør noe feil. De bruker tross alt samme fabrikant.

 

- At AMD sine kort er større og bruker mer strøm er ikke positivt med tanke på det faktum at ytelsesforskjellene er minimale. I tillegg så må du nesten utdype hvordan Southern Islands arkitektur er mer komplekst enn Kepler dersom du ikke ønsker å framstå som en AMD-Fanboy.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Du bør kanskje kikka på dette, ettersom det er av interesse imo.

http://www.anandtech.com/show/5699/nvidia-geforce-gtx-680-review/17

 

Nå er det ikkje for meg eller deg relevant, men det er åpenbart at AMD hadde lyst å ha ein større hånd i ein del av compute markedet, mens nVidia var nesten komplett fokusert på spill-ytelse. For spillere gjør det jo nVidia bedre nå, men det eg ønsker å påpeika er at AMDs størrelse og strømforbruk kan attributeres til en grad til deiras forsøk her. :p

Lenke til kommentar

Selvfølgelig så påvirker dette Nvidia men det er hovedsakelig ikke deres feil at tredjepart ikke klarer å gjennomføre jobben slik som avtalt. Med andre ord så påvirker det Nvidia men det er ikke direkte relatert til noe Nvidia har gjort feil.

Vi vet vel ikke hvor problemet ligger. Om det er dårlig planlegging av Nvidia, dårlige avtaler med TSMC, dårlig yields eller om alt dette er iorden og det rett og slett er for dårlig kapasitet hos TSMC iforhold til etterspørsel.

Lenke til kommentar

Vi vet vel ikke hvor problemet ligger. Om det er dårlig planlegging av Nvidia, dårlige avtaler med TSMC, dårlig yields eller om alt dette er iorden og det rett og slett er for dårlig kapasitet hos TSMC iforhold til etterspørsel.

 

Dette stemmer hvorav det ikke har vært noen nyheter eller oppdateringen i forbindelse med problemet fra verken Nvidia selv eller noen andre. Det er ganske god tilgjengelighet på GTX 670 og GTX 680 akkurat nå i de fleste nettbutikker - med andre ord så er det fult mulig at problemet også kan relateres til en for stor etterspørsel.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Du bør kanskje kikka på dette, ettersom det er av interesse imo.

http://www.anandtech...x-680-review/17

 

Nå er det ikkje for meg eller deg relevant, men det er åpenbart at AMD hadde lyst å ha ein større hånd i ein del av compute markedet, mens nVidia var nesten komplett fokusert på spill-ytelse. For spillere gjør det jo nVidia bedre nå, men det eg ønsker å påpeika er at AMDs størrelse og strømforbruk kan attributeres til en grad til deiras forsøk her. :p

 

Beklager - jeg så ikke innlegget ditt før nå av en eller annen merkelig grunn. :hmm:

 

Jeg er helt enig at Nvidia har skiftet fokuset og sentrert det rundt gaming i kontrast med deres tidligere GTX 5xx-serie som hadde betydelig bedre compute ytelse. Hvorfor har Nvidia plutselig skiftet fokus fra blant annet høyt strømforbruk og god compute ytelse til deres nåværende situasjon? Holder de mye av Keplers potensiale tilbake med GTX 6xx-serien? Er intensjonen deres at GTX 7xx skal bli den 'ekte' Kepler?

 

En ting er hvert fall sikkert og det er at denne konkurransen er i forbrukerens favør med tanke på at både Nvidia og AMD forsetter å utvikle nye arkitekturer som er raskere og mer effektive. Dette er win-win for deg og meg. :)

Lenke til kommentar

vel, siden AMD klarer å få ut sine kort, som er større og mer komplekse og var tidligere ute, så kan det jo tyde på at Nvidia gjør noe feil. De bruker tross alt samme fabrikant.

 

- At AMD sine kort er større og bruker mer strøm er ikke positivt med tanke på det faktum at ytelsesforskjellene er minimale. I tillegg så må du nesten utdype hvordan Southern Islands arkitektur er mer komplekst enn Kepler dersom du ikke ønsker å framstå som en AMD-Fanboy.

 

Du overser det fakta at nVidia sine kort bruker MER strøm idle, dvs størsteparten av tiden til maskinen når man bruker den til vanlige ting. Enten overser du det med vilje siden det ikke fremmer din sak, eller så kan du ikke lese.

 

47496.png

Lenke til kommentar

Du overser det fakta at nVidia sine kort bruker MER strøm idle, dvs størsteparten av tiden til maskinen når man bruker den til vanlige ting. Enten overser du det med vilje siden det ikke fremmer din sak, eller så kan du ikke lese.

 

Barnslige og personlige insinuasjoner er unødvendig - hold deg til saken.

 

Den grafen du henviser til ovenfor beskriver en periode hvorav kortet har vært idle lenge. Dersom du bruker YouTube, trykker på bilder eller noe som helst grafisk så forlater kortet strømsparingsmodusen. De fleste som kjøper slike kort bruker de aktivt i løpet av dagen som derav fører til at argumentasjonen din blir for snevert fra et objektivt perspektiv.

 

Cirka 30w forskjell under maks load.

 

45174.png

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om strømforbruket? Strøm er jo nærmest gratis i Norge.

 

Dette varierer men som regel så kan økt strømforbruk relateres til økt varmeproduksjon. I tillegg så gir lavere strømforbruk nye muligheter og en reduksjon av strømregningen for de som er opptatt av det. Dersom du har mange datamaskiner som kjører med for eksempler Kepler-kort så kan 30w mindre strømbruk per kort i kontrast med Southern Islands utgjøre en ganske dramatisk forskjell.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig at Nvidia har skiftet fokuset og sentrert det rundt gaming i kontrast med deres tidligere GTX 5xx-serie som hadde betydelig bedre compute ytelse. Hvorfor har Nvidia plutselig skiftet fokus fra blant annet høyt strømforbruk og god compute ytelse til deres nåværende situasjon? Holder de mye av Keplers potensiale tilbake med GTX 6xx-serien? Er intensjonen deres at GTX 7xx skal bli den 'ekte' Kepler?

GK104 er "gamer" brikken dems, mens GK110 er "compute" brikken. Det var forøvrig også det samme for GF104/114 og GF100/110. Lanserings rekkefølgen og prissettningen er dog anderledes denne runden.

Nvidia var heldig med die size målet dem hadde satt til GK104 og hvor effektiv dem fikk GK104 på spill ytelse, mens Tahiti ble såpass ineffektiv på spillytelse.

 

GK110 vil bli betydlig større, men spill ytelsen vil nok ikke skalere nærheten av så bra. Lignende som Pitcairn til Tahiti.

 

http://www.nvidia.co...-Whitepaper.pdf

Lenke til kommentar

Du overser det fakta at nVidia sine kort bruker MER strøm idle, dvs størsteparten av tiden til maskinen når man bruker den til vanlige ting. Enten overser du det med vilje siden det ikke fremmer din sak, eller så kan du ikke lese.

 

Barnslige og personlige insinuasjoner er unødvendig - hold deg til saken.

 

Den grafen du henviser til ovenfor beskriver en periode hvorav kortet har vært idle lenge. Dersom du bruker YouTube, trykker på bilder eller noe som helst grafisk så forlater kortet strømsparingsmodusen. De fleste som kjøper slike kort bruker de aktivt i løpet av dagen som derav fører til at argumentasjonen din blir for snevert fra et objektivt perspektiv.

 

Cirka 30w forskjell under maks load.

Javel? Har ikkje brydd meg flekken over dette, så eg undersøkte aldri dette på skjermkortet mitt i stor grad, og derfor må eg egentlig spørre om det var så ekstremt.

 

Det meste krever jo ikkje noko svær mengde kraft for å kjøre, spesielt med kor gode kortene er på begge sider per MHz. Eg antok at det meste foruten spill egentlig klarte seg fint med strømsparingsmodusen.

Lenke til kommentar

Javel? Har ikkje brydd meg flekken over dette, så eg undersøkte aldri dette på skjermkortet mitt i stor grad, og derfor må eg egentlig spørre om det var så ekstremt.

 

Det meste krever jo ikkje noko svær mengde kraft for å kjøre, spesielt med kor gode kortene er på begge sider per MHz. Eg antok at det meste foruten spill egentlig klarte seg fint med strømsparingsmodusen.

 

Det jeg skrev tidligere til brukeren 'Rusher' var kun for å henvise til det faktum at GTX 680 bruker en del mindre strøm enn HD 7970 - ja, 30w høres lite ut men blir en del over tid - i kontrast med en cirka 7w høyere strømforbruk under en lang idle-periode.

 

Dersom du gjør noe som helst i Windows som kommuniserer med skjermdriverne (trykker på bilder, YouTube videoer, Flash) så forlater kortene strømsparingsmodusen i noen sekunder før den derav går tilbake til strømsparingsmodusen - dette er helt vanlig for maksimal ytelse. Med andre ord så vil de fleste - mest sannsynlig - multitaske hvorav HD 7970 trekker mer strøm enn GTX 680.

 

Hvem skrur vel PCen på hver dag - hele dagen - uten å bruke den?

Lenke til kommentar

vel, siden AMD klarer å få ut sine kort, som er større og mer komplekse og var tidligere ute, så kan det jo tyde på at Nvidia gjør noe feil. De bruker tross alt samme fabrikant.

 

- At AMD sine kort er større og bruker mer strøm er ikke positivt med tanke på det faktum at ytelsesforskjellene er minimale. I tillegg så må du nesten utdype hvordan Southern Islands arkitektur er mer komplekst enn Kepler dersom du ikke ønsker å framstå som en AMD-Fanboy.

 

 

At brikken er større gjør den i seg selv mer kompleks, pluss at den har en bredere minnebus.

 

Er vel dumt å gå til angrep uten å bry deg om mer enn en av tingene jeg skriver.

Og å trekke frem Fanboy har blitt en eller annen dårlig refleks når folk diskuterer i forum nå om dagen, så slutt med det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem skrur vel PCen på hver dag - hele dagen - uten å bruke den?

 

Jeg har pcen på ca 24 / 7 og setter stor pris på at den trekker mindre strøm ved idle.

Du har dessverre litt dårlige argumenter som for eksempel påstanden om dårlig arkitektur på Radeon 7950/70 Gpu'ene uten at du tar deg tid til å vise til en god kilde eller argumentere godt for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...