Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 7970 GHz Edition


Anbefalte innlegg

Og der har AMD klemt ut resten av kruttet av sin arkitektur , blir spennende å se hva Nvidia svarer med da de har mer å gå på.

Mener du virkelig at AMD designet GCN for å toppe ut på 2048 ALUer og at Nvidia designet Kepler for å toppe ut på 2880 ALUer?

 

For hvis du gjør det, er jeg veldig glad det finnes en blokkeringsfunksjon her på Diskusjon.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og der har AMD klemt ut resten av kruttet av sin arkitektur , blir spennende å se hva Nvidia svarer med da de har mer å gå på.
Mener du virkelig at AMD designet GCN for å toppe ut på 2048 ALUer og at Nvidia designet Kepler for å toppe ut på 2880 ALUer?For hvis du gjør det, er jeg veldig glad det finnes en blokkeringsfunksjon her på Diskusjon.no

 

Jeg tar utgangspunkt i at Nvidia lanserte sitt topp-produkt bare noen prosent bedre enn AMD sitt , for å ha tronen. Nvidia hadde full kontroll på ytelsen til 7970. Tror du at Kepler-kjernen er ferdig utnyttet ? Jeg drit fullstendig i om du blokkerer meg på Diskusjon.no :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og der har AMD klemt ut resten av kruttet av sin arkitektur , blir spennende å se hva Nvidia svarer med da de har mer å gå på.
Mener du virkelig at AMD designet GCN for å toppe ut på 2048 ALUer og at Nvidia designet Kepler for å toppe ut på 2880 ALUer?For hvis du gjør det, er jeg veldig glad det finnes en blokkeringsfunksjon her på Diskusjon.no

Jeg tar utgangspunkt i at Nvidia lanserte sitt topp-produkt bare noen prosent bedre enn AMD sitt , for å ha tronen. Nvidia hadde full kontroll på ytelsen til 7970. Tror du at Kepler-kjernen er ferdig utnyttet ? Jeg drit fullstendig i om du blokkerer meg på Diskusjon.no :)

Nei, jeg tror på ingen måte at arkitekturen med kodenavn Kepler har nådd sin grense med GK104, jeg tror faktisk arkitekturen kan skalere langt forbi hva GK110 skal bli om nødvendig (dog vil den sannsynligvis være mindre effektiv da.) Min post var et svar på din post der du insinuerte at AMDs GCN-arkitektur ikke kan skalere forbi 2048 ALUer eller 1000MHz på disse 2048 ALUene, begge deler kan AMD fint klare.

 

Hvordan du kan påstå at Nvidia hadde full kontroll på 7970s ytelse skjønner jeg ikke i det hele tatt. GK104 hadde tapeout omtrent 3 måneder før HD 7970 ble lansert, ryktet er faktisk at optimaliseringene Nvidia gjorde med Kepler resulterte i bedre resultater enn de forventet og at GTX 670 Ti dermed kunne kalles GTX 680.

 

Fakta er at Nvidia har ingen brikkedesign som er kraftigere enn GK104 som samtidig er mulig å masseprodusere i dag. GTX 680 har hatt massive leveringsproblemer til tross for at Nvidia hadde 3 måneder lengre å tilpasse GK104 til 28nm enn AMD hadde med Tahiti XT, mest sannsynlig fordi klokkefrekvensene på kortet er så høye som de er. Tror du virkelig ikke at Nvidia hadde lansert et kort som knuste HD 7970 om de kunne?

 

Som PerUlv sier: konkurranse driver markedet, uten konkurranse vil prisene øke og fremskrittene stagnere.

 

Hadde du sagt at AMD klemte ut det siste kruttet fra Tahiti XT (altså deres mest avanserte IC) kunne jeg til en viss grad forstått hvor du kom fra, men å insinuere at arkitekturen (Graphics Core Next) ikke kan skalere forbi 2048 ALUer eller 1050MHz core clock får deg til å fremstå som like dum smart som en stokk.

Endret av arni90
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå tester så godt som alle nettsteder med forskjellig maskinvare, forskjellige drivere, forskjellige steder i spill og flere andre variabler, men akkurat 3DMark skal være en temmelig stabil sak ifh. variabler.

 

Men nå er det jo kun Hardware.no som skiller seg ut på 3DMark11, og GTX 680 går seirende ut i omtrent gang på gang. Kun hos Tweak Town og AnandTech AMD vinner på enkelte omrpder i 3DMark men ikke ellers. Virker som det er forskjell på hvor gamle driverene er i de ulike testene og kortene.

 

http://hothardware.com/Reviews/AMD-Radeon-HD-7970-GHz-Edition-Review/?page=5

 

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7970_GHz_Edition/24.html

 

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1527/pg4/amd-radeon-hd-7970-ghz-edition-graphics-card-review-3dmark-11.html

 

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-ghz-edition-review/18

 

http://www.tweaktown.com/reviews/4783/amd_radeon_hd_7970_ghz_edition_3gb_video_card_review/index3.html

 

Uansett ville jeg gått for GTX 670 (Gainward Phantom eller EVGA FTW) på grunn av ytelse per watt og pris. Også merkelig at AMD sluker strøm i forhold til Nvidia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som PerUlv sier: konkurranse driver markedet, uten konkurranse vil prisene øke og fremskrittene stagnere.

 

Hadde du sagt at AMD klemte ut det siste kruttet fra Tahiti XT (altså deres mest avanserte IC) kunne jeg til en viss grad forstått hvor du kom fra, men å insinuere at arkitekturen (Graphics Core Next) ikke kan skalere forbi 2048 ALUer eller 1050MHz core clock får deg til å fremstå som like dum smart som en stokk.

 

Så ille vi er på defansiven her da , jeg har ikke snakket om noe alu meg her eller der , mine innlegg i denne saken har vært om den generelle konkurransen mellom AMD og Nvidia , ro ned :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som PerUlv sier: konkurranse driver markedet, uten konkurranse vil prisene øke og fremskrittene stagnere.

 

Hadde du sagt at AMD klemte ut det siste kruttet fra Tahiti XT (altså deres mest avanserte IC) kunne jeg til en viss grad forstått hvor du kom fra, men å insinuere at arkitekturen (Graphics Core Next) ikke kan skalere forbi 2048 ALUer eller 1050MHz core clock får deg til å fremstå som like dum smart som en stokk.

 

Så ille vi er på defansiven her da , jeg har ikke snakket om noe alu meg her eller der , mine innlegg i denne saken har vært om den generelle konkurransen mellom AMD og Nvidia , ro ned :)

Her har du sitatet:

Og der har AMD klemt ut resten av kruttet av sin arkitektur , blir spennende å se hva Nvidia svarer med da de har mer å gå på.

Du insinuerer at AMDs GCN-arkitektur, som er en stor omveltning fra R600-arkitekturen og har bare vært ute i verden i 7 måneder, ikke er designet for å skalere oppover i det hele tatt mens Nvidias arkitektur er langt bedre og kan skalere mye lengre oppover. Er det rart du får reaksjoner?

 

Poenget er at det er meningsløst å komme med slike kommentarer om arkitekturelle fordeler/ulemper når man kun ekstrapolerer fra et begrenset bruksområde og en implementering egnet særdeles godt for denne et bruksscenario mot en annen implementering designet for å kunne takle et større spekter med oppgaver.

Endret av arni90
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er latterlig å påstå at AMD ikkje kan gå lengre. Klokkene er i utgangspunktet veldig ydmyke på HD 7970en, og eg overklokka til veldig nærme 1100MHz på mitt første kort, som var blant dei kortene med dårligere brikke. Fleste reviews kunne vel nå makse ut CCC sine slidere det eg husker?

 

nVidia har også ein grei del å gå på, men dei kan på ingen måte forlate AMD i støvet her med mindre AMD makter å knuse kneskålene sine sjølv. Spesielt ikkje når nVidias nye serie framleis har dårlig tilgjengelighet på markedet.

Lenke til kommentar

hvor sier jeg at jeg hadde foretrukket kun en aktør?

 

Men det å kalle de to aktørene i skjermkortmarkedet for konkurranse blir å strekke strikken litt vel langt...

for å si det på en annen måte... det er nok nærmere et samarbeid enn det er en konkurranse.

 

Og alternativet er ikke monopol... monopol er nærmest slik situasjonen er i dag... alternativet er skikkelig konkurranse....

Endret av Joona
Lenke til kommentar

Hvem har monopol? Nvidia?

 

Fordi Nvidia akkurat nå selger flere highend kort så er det ikke mange ukene siden situasjonen var omvendt - dessuten er det ikke i dette segmentet de tjener mest penger - det er stort sett på mainstream chips i laptops og desktops (butikkvare) - her er AMD altid vert en sterk aktør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem har monopol? Nvidia?

 

Fordi Nvidia akkurat nå selger flere highend kort så er det ikke mange ukene siden situasjonen var omvendt - dessuten er det ikke i dette segmentet de tjener mest penger - det er stort sett på mainstream chips i laptops og desktops (butikkvare) - her er AMD altid vert en sterk aktør.

 

Selger nVidia egentlig så mange high-end kort? Riktig nok har dei jo aldri noko igjen på lager, men det er jo i stor del pga manglende kvanter når nVidia har vansker med å få ut nok av dei...

 

Nysgjerrig på korleis det går reint konkret.

Lenke til kommentar

(...)

Også merkelig at AMD sluker strøm i forhold til Nvidia.

 

Jeg synes ikke det er merkelig i det hele tatt. AMD har jo gjort det denne gangen som Nvidia har kjørt på i foregående versjoner, de har brukt plass og resurser på funksjoner som ikke har med grafikk å gjøre. Nvidia sin GK104 har jo strippet bort så å si alt som har med "compute"(i mangel av bedre ord) å gjøre for å ha så få som mulig transistorer, og dermed også holde strømforbruket oppe.

GK110 kommer vel antagelig til å ha samme "problem" som GCN og GF100/110 med høyt forbruk og stor brikke.

 

Virker som begge selskapene må bli flinkere til å slå av og på de funksjonene etter behov for å holde strømforbruk nede for begge selskaper.

Lenke til kommentar

Nå, personlig så ser det ut som Amd sitt kort ikke yter så "forferdelig" bedre ved økt klokkefrekvens , noe som tyder på at forbedringer på arkitekturen vil hjelpe til å øke ytelsen i kommende skjermkort.

Uansett at man har både fått til å senke Volt på Gpu og samtidlig økt klokkefrekvensen er en god pekepinne på hva som venter på oss ved neste generasjon skjermkort.

Lenke til kommentar

Siden topp-kortene til AMD og Nvidia yter temmelig likt , kan dette være et tegn på samarbeid ? Ville ikke knallhard konkurranse mellom de ha sikret en større ytelse-forskjell ? Er det mye under bordet vi ikke vet om ?

 

Dette er jo bare tåpelig. Ingenting her krever samarbeid. Alt arbeid her er jo i grunnen basert på å overgå forrige generasjonen, eller motstanderens nåværende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden topp-kortene til AMD og Nvidia yter temmelig likt , kan dette være et tegn på samarbeid ? Ville ikke knallhard konkurranse mellom de ha sikret en større ytelse-forskjell ? Er det mye under bordet vi ikke vet om ?

 

Er ganske sikker på at de ikke stikker fingeren i været når de setter klokkefrekvenser. Regner med at Nvidia tok en nøye titt på 7970 før de satte opp referansehastighet på 680. På billigere kort har vi en tendens til å se at det spriker mer hvis vi ser på utgangsprisene til leverandørene, men at markedet regulerer det slik at ca lik ytelse er priset ca likt avhengig av popularitet og om produktet er mangelvare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...