Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 7970 GHz Edition


Anbefalte innlegg

Liker fremdeles best Nvidia, så får folk generelt tro det de vill :p greit at AMD ofte er bedre å kraftigere, men føler å har alltid følt at AMD er mer smertefritt å knirkefritt + stabilt :)

 

Kanskje du liker grønt bedre enn rødt.

 

Egentlig ikke. men min erfaring over de siste 12 årene er det som har vært med å skape mine personlige meninger om hva jeg velger å hvorfor, har alltid testet et AMD kort, i mid range ettersom jeg som regel alltid tar mid range kort uansett, å har til dags verken på 4000 5000 6000 7000 for eksempel opplved en knirkefri å fin opplevelse.

 

Mitt første problem som jeg har hatt var med 680. Dette var DoA å ble byttet ut i et 670 hehe

 

Men alt av AMD jeg har hatt, har vært en evindelig BSOD experience. så enten bare uflaks etc. men når jeg ikke helt har så lyst å legge mye tid å resurser in på å lete etter custom made drivere etc, så får heller andre like det de vil :)

 

Og rød er mye bedre en grønn ;) Folk er fantastisk forskjellige eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var jo tallene ikke helt det samme som guru3d sin test.

 

http://www.guru3d.co...dition-review/1

 

Anandtech fikk heller ikke tall som konstant var høyere enn GTX680, men det er vel forskjeller i benchmarkmetoder i så fall.

 

 

hvilke forskjeller tenker du på? er det ulike måter å trykke startknappen i 3dmark11 f.eks? ;)

 

Her er det no MUFFENS for å si det mildt. Har aldri vært borti et GTX 680 som yter så dårlig i 3Dmark. Se på Guru3D sin test... der ligger GTX 680 på den scoren den vanligvis gjør... på i underkant av 10000 poeng.

 

Også overraskende resultat i BF3 testen hvor 7970GE her blir målt til å ha en gjennomsnittsfps på nesten +10 i forhold til GTX 670. Dette stemmer ikke overrens med andre tester av dette kortet.....

 

HW.no... hva skjer her da?

 

Morsomt hvordan kortet i deres test er veldigt forskellig fra andre tester, eller hva HW?

 

Hei,

 

Jeg har i morgentimene i dag skummet over en rekke tester rundt om på nettet, og vi kommer alle til syvende og sist frem til mer eller mindre den samme konklusjonen. (Anandtech, Guru3d, Sweclockers, Hexus, VR-zone, Techpowerup osv..)

 

Som dere poengterer er det underlig hvilke utslag vi ser i 3DMark 11 og BF3. Nå tester så godt som alle nettsteder med forskjellig maskinvare, forskjellige drivere, forskjellige steder i spill og flere andre variabler, men akkurat 3DMark skal være en temmelig stabil sak ifh. variabler. Jeg har fyrt opp testbenkene nå for å sjekke hva vi har gjort kontra hva andre har gjort. Men det viktigste her er fortsatt rangeringen helt til slutt. Det er derfor det er nødvendig å teste skjermkort med så mange programmer/spill for å måle kun én verdi, noe som nesten ikke er nødvendig i mange andre produktkategorier.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvis vi skal sammenligne:

 

http://www.digi.no/8...rnede-prosessor mot AMD Radeon HD 7970 GHz Edition og ASUS Radeon HD 7970 DCIITOP 3GB GDDR5.

 

De 2 sistnevnte er vel ca like gode?

HD 7970 når 1 TFLOPS ved FP64-operasjoner og 4 TFLOPS ellers, det er "noe" raskere enn hva Intel kan stille opp med. Dog er det fullt mulig Knight's Corner er enklere å trekke maksimal ytelse ut av og et mer fleksibelt design generelt.

Lenke til kommentar

Bra det ikke bare er jeg som reagerer på tallene til hw på denne testen.

Når det er sagt så er 7970 et kjempe kort og det har det vært siden starten, men det jeg lurer på;

 

Er det gjort noen fysiske inngrep på "GE"?

Ser ikke ut til at man får høyere overklokk på enn på et "vanilla" så da ser jeg ikke det store poenget så lenge kepler stort sett vil vær det foretrukkne valget..

Lenke til kommentar

Det burde nevnes i konklusjonen at AMD har lavere "idle" effektforbruk og temperatur enn konkurrenten

Stemmer det, AMD kortet bruker ca. 10W mindre i når maskinen er lenge idle, da er også støynivået og temperaturen ganske identisk med konkurrenten.

Under last på kortet er derimot situasjonen en helt annen, AMD bruker nesten 70W mer enn konkurrenten, temperaturene er høyere, og bråker merkbart mer. Nesten 10 dBA høyere en konkurrenten.

 

 

Er det gjort noen fysiske inngrep på "GE"?

Ser ikke ut til at man får høyere overklokk på enn på et "vanilla" så da ser jeg ikke det store poenget så lenge kepler stort sett vil vær det foretrukkne valget..

Nope, brikken er identisk. De har kun gjort "binning", det vil si at de sorterer ut brikker med lavere effektbruk. Samme som Nvidia gjør med GK104 brikkene som brukes i GTX 690.

Lenke til kommentar

Det burde nevnes i konklusjonen at AMD har lavere "idle" effektforbruk og temperatur enn konkurrenten

Stemmer det, AMD kortet bruker ca. 10W mindre i når maskinen er lenge idle, da er også støynivået og temperaturen ganske identisk med konkurrenten.

 

Nei, den bruker 13W mindre, og temperaturen er 3 grader lavere.

 

Under last på kortet er derimot situasjonen en helt annen, AMD bruker nesten 70W mer enn konkurrenten, temperaturene er høyere, og bråker merkbart mer. Nesten 10 dBA høyere en konkurrenten.

 

Dette er allerede nevnt som "minus" i konklusjonen. Det de derimot ikke har nevnt under "pluss" er at AMD-kortet holder lavere temperatur og lavere strømforbruk i IDLE. Dette kan være viktig for noen som bruker maskinen til mye annet enn bare å spille, f.eks ved at maskinen genererer mindre varme når du sitter og jobber med noe.

 

Sparte penger: Forbruk ca. 114kWh pr. år for 24/7 bruk. Hypotetisk 114kr/året ved strømkostnad på 1kr/kWh. Forskjellen i strømforbruk i IDLE har for veldig mange (de fleste?) mye større innvirkning på totalt strømforbruk enn ved LOAD.

 

Ikke at dette hadde vært en dealbreaker for meg, men det er absolutt verdt å nevne som et "pluss".

Lenke til kommentar

Du får følge med på komplett kan godt tenkes de har helgesalg men da snakker vi kun om 10% salg.

 

Ellers tar det nok 1-2 år før det vil komme tilsvarende skjermkort til halv pris.

 

Det jeg mente var, når kommer kortet i butikk ;) Ikke når det kommer på "salg" men i salg.

Lenke til kommentar

Det burde nevnes i konklusjonen at AMD har lavere "idle" effektforbruk og temperatur enn konkurrenten

Stemmer det, AMD kortet bruker ca. 10W mindre i når maskinen er lenge idle, da er også støynivået og temperaturen ganske identisk med konkurrenten.

Nei, den bruker 13W mindre, og temperaturen er 3 grader lavere.

Ikke i følge AnandTech sine tester, men dette er uansett ganske individuelt, hver brikke har sin egen unike "signatur" med hensyn på strømbruk.

 

Under last på kortet er derimot situasjonen en helt annen, AMD bruker nesten 70W mer enn konkurrenten, temperaturene er høyere, og bråker merkbart mer. Nesten 10 dBA høyere en konkurrenten.

 

Dette er allerede nevnt som "minus" i konklusjonen. Det de derimot ikke har nevnt under "pluss" er at AMD-kortet holder lavere temperatur og lavere strømforbruk i IDLE. Dette kan være viktig for noen som bruker maskinen til mye annet enn bare å spille, f.eks ved at maskinen genererer mindre varme når du sitter og jobber med noe.

 

Sparte penger: Forbruk ca. 114kWh pr. år for 24/7 bruk. Hypotetisk 114kr/året ved strømkostnad på 1kr/kWh. Forskjellen i strømforbruk i IDLE har for veldig mange (de fleste?) mye større innvirkning på totalt strømforbruk enn ved LOAD.

 

Ikke at dette hadde vært en dealbreaker for meg, men det er absolutt verdt å nevne som et "pluss".

Her er det også rom for en lang diskusjon uten at jeg ønsker å gå inn i den. I Norge er det som kjent mange som allikevel varmer opp med elektrisk strøm, og da vil varme fra PC gjøre at panelovner varmer mindre i deler av året...

 

For min del så er strømforbruk ganske irrelevant, støy, som ofte henger sammen med strømforbruk er derimot mye viktigere. Nå skal ikke jeg ha noe ny GPU nå, hvis tallene fra AnandTech for 7970GE på load stemmer så hadde nok det vært en "show stopper" for meg.

Lenke til kommentar

Her var det mye ngrønn sutring :)

 

Jeg savner en test på 2560x1440 og høyere, som vanlig. Da vil også GE yte enda bedre kontra konkurrentene.

 

I denne testen trekker GE 20 watt mer load og har 3 dba høyere støy, noe som ikke er allverden, da GE bruker 13 watt mindre idle. For en pc som går 24/7, vil faktisk GE dra mindre strøm totalt.

Endret av lucky666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varierende resultater for BF3 fra test til test.

 

Battlefield31920x1200_Hyereerbedre.jpg

47479.png

battlefield%201920.png

 

Merk mulig forskjellige innstillinger for kvalitet, likevel, GTX 680 scorer vanvittig mye bedre på Anandtech (bilde 2) enn her. Noen som kan forklare?

 

Edit: jeg var visst langt fra først til å poengtere dette, men nå er det i alle fall noen grafer i tråden.

Endret av hlnd
Lenke til kommentar

Store variasjoner har det vært siden gtx 680 ble lansert, merkelig nok. Men dette avhenger nok mye av hvilke hardware og drivere som blir brukt i de forskjellige testene.

 

Nå fins det heldigvis mange fler spill enn bf3 derute. Møkkaspill :)

Endret av lucky666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...