Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 7970 GHz Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å få 4.3 milliarder transistorer til å fungere sammen for å lage en grafikkprosessor er vanskeligere enn å få 3.4 milliarder transistorer til å fungere sammen for å lage en grafikkprosessor, enig?

 

Det er vanskeligere å produsere mindre brikker med bedre ytelse i kontrast med større brikker - dette vet du.. Med andre ord så er det vanskeligere å produsere for eksempel 22nm enn 28nm - noe som er grunnen til at vi ikke har noe mindre enn 28nm enda for GPUer eller 22nm for CPUer.

 

Det han skriver er at (X) er mer komplekst KUN på bakgrunn av at (Y) er større noe som ikke stemmer. En større brikke betyr ikke at den er mer komplekst i seg selv - det er innholdet som avgjør slik du selv konstaterer.

 

Du har dessverre litt dårlige argumenter som for eksempel påstanden om dårlig arkitektur på Radeon 7950/70 Gpu'ene uten at du tar deg tid til å vise til en god kilde eller argumentere godt for det.

 

Til å være en forumveileder så er det trist at du ikke leser det jeg skriver ettersom at jeg ikke har konstatert - på noen som helst måte - at HD 7950/70 har en dårlig arkitektur. Les det jeg skriver og henvis til en eller flere sitater for å dermed kritisere det jeg konstaterer. Jeg vil gjerne vite nøyaktig hvor jeg har skrevet - helt konkret - at HD 7950/70 har en dårlig arkitektur.

 

Jeg har min stående på 24/7, uavhengig om jeg bruker den eller ei.

 

Ok? Jeg regner med at du har et motiv for at den står på 24/7.

Endret av Symmetrical
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vanskeligere å produsere mindre brikker med bedre ytelse i kontrast med større brikker

NEI.

- dette vet du.. Med andre ord så er det vanskeligere å produsere for eksempel 22nm enn 28nm - noe som er grunnen til at vi ikke har noe mindre enn 28nm enda for GPUer eller 22nm for CPUer.

Ikke bland produksjonsteknikk med kretsdesign er du snill.

Det han skriver er at (X) er mer komplekst KUN på bakgrunn av at (Y) er større noe som ikke stemmer. En større brikke betyr ikke at den er mer komplekst i seg selv - det er innholdet som avgjør slik du selv konstaterer.

Flere transistorer i et design betyr mer arbeid for å validere kretsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har dessverre litt dårlige argumenter som for eksempel påstanden om dårlig arkitektur på Radeon 7950/70 Gpu'ene uten at du tar deg tid til å vise til en god kilde eller argumentere godt for det.

 

Til å være en forumveileder så er det trist at du ikke leser det jeg skriver ettersom at jeg ikke har konstatert - på noen som helst måte - at HD 7950/70 har en dårlig arkitektur. Les det jeg skriver og henvis til en eller flere sitater for å dermed kritisere det jeg konstaterer. Jeg vil gjerne vite nøyaktig hvor jeg har skrevet - helt konkret - at HD 7950/70 har en dårlig arkitektur.

 

Jeg leser i alle fall dette innlegget nettopp som det jeg skrev over.

 

- At AMD sine kort er større og bruker mer strøm er ikke positivt med tanke på det faktum at ytelsesforskjellene er minimale. I tillegg så må du nesten utdype hvordan Southern Islands arkitektur er mer komplekst enn Kepler dersom du ikke ønsker å framstå som en AMD-Fanboy.

 

Du kritiserer her Amd sin Southern Island i forhold til ytelsen i Spill vel vitende at arkitekturen til Gpu'en er forbedret med tanke på Gpugpu og ikke minst har en god del forbedringer som Nvidia bare kan drømme om med Kepler som ZeroCore , indirekte sier du nettopp det du hevder å ikke ha sagt.

 

Og husker jeg ikke feil ble det påpekt tidligere i en tråd du postet i at Southern Islands hadde en god del forbedringer i Gpugpu som gjør at kortene yter bedre i applikasjoner som støtter dem, sammenligner man med forrige generasjon Nvidia kort ser man at 580 faktisk yter bedre enn 680 i slike applikasjoner :

 

http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/14-GPGPU-Bitmining,2970.html

http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/15-GPGPU-Luxmark,2971.html

http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/16-GPU-Caps-Viewer-PostFX,2972.html

http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/17-GPU-Caps-Viewer-Particles-1M,2973.html

http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/18-Nqueens,2974.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må du utdype ettersom at et 'nei' ikke henviser til noe som helst. Hvorfor?

 

AMDs Tahiti XT brikke huser 4.3 billioner transistorer over 378 kvadratmillimeter.

nVidias Kepler brikke huser 3.4 billioner transistorer på veil 296 kvadratmillimeter.

 

I det regnestykket er det ca 88mm^2 per billion transistorer på HD 7970en, mens GTX 680 er veil 87mm^2.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskeligere å produsere mindre brikker med bedre ytelse i kontrast med større brikker

NEI.

 

Dette må du utdype ettersom at et 'nei' ikke henviser til noe som helst. Hvorfor?

Jeg nevnte en grunn allerede, men kan fint liste opp et par enkle grunner til at flere transistorer er mer komplekst:

  • Validering
  • Datastier
  • Forbedringer i designet er mindre åpenbare
  • Mer lekkasje
  • Høyere byttetider

PS:

Hvis din teori om at mindre design er vanskeligere å utvikle enn større brikker hadde stemt hadde vi hatt GK100 og ikke GK104 i dag.

 

 

EDIT:

@Drunkenvalley

http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/amd-launches-worlds-fastest-2011dec22.aspx

352mm^2 og 4.3 milliarder transistorer betyr at AMD presser flere transistorer per mm^2 enn Nvidia.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kritiserer her Amd sin Southern Island i forhold til ytelsen i Spill vel vitende at arkitekturen til Gpu'en er forbedret med tanke på Gpugpu og ikke minst har en god del forbedringer som Nvidia bare kan drømme om med Kepler som ZeroCore , indirekte sier du nettopp det du hevder å ikke ha sagt.

 

Og husker jeg ikke feil ble det påpekt tidligere i en tråd du postet i at Southern Islands hadde en god del forbedringer i Gpugpu som gjør at kortene yter bedre i applikasjoner som støtter dem, sammenligner man med forrige generasjon Nvidia kort ser man at 580 faktisk yter bedre enn 680 i slike applikasjoner :

 

http://www.tomshardw...ining,2970.html

http://www.tomshardw...xmark,2971.html

http://www.tomshardw...ostFX,2972.html

http://www.tomshardw...es-1M,2973.html

http://www.tomshardw...ueens,2974.html

 

Jeg må tydeligvis simplifisere det jeg skrev tidligere som allerede var ekstremt simpelt:

 

At AMD sine kort er større og bruker mer strøm er ikke positivt med tanke på det faktum at ytelsesforskjellene er minimale.

 

Ytelsesforskjellene mellom GTX 680 og HD 7970 i spilling er minimale noe som er et velkjent faktum. Når jeg skrev dette tidligere så tok jeg ikke utgangspunkt i compute ytelse eller denne nye 'Ghz versjonen'. Ja, jeg har selv konstatert at HD 7970 yter bedre med tanke på compute:

 

1. Allerede nå så burde du forstå at jeg ikke har konstatert at arkitekturen til HD 7970 er dårlig. Jeg konstaterte faktisk tidligere at HD 7970 er bedre under gitte omstendigheter... Betyr dette at arkitekturen er dårlig? Nei.

 

(...) I tillegg så må du nesten utdype hvordan Southern Islands arkitektur er mer komplekst enn Kepler (...)

 

Når jeg skrev dette så forsøkte jeg å få individet til å styrke sin egen argumentasjon slik at selve diskusjonen har en annen funksjon annet enn subjektiv meningsløshet - "min sykkel er bedre enn din". Det er irrelevant hva han syntes eller tenker dersom det ikke stemmer med tanke på virkeligheten. En eller flere kilder kan styrke hans argument.

 

2. Igjen så er det ingen tegn på at jeg har på noen som helst måte har konstatert at selve arkitekturen til HD 7970 er dårlig.

 

Konklusivt -> Med tanke på dette så er det ingen tvil om at det du konstaterer om meg strider vekk fra virkeligheten i situasjonen. Det du påstår stemmer ikke noe jeg selv nå har simplifisert for deg. Det at du misforstår det jeg skriver på bakgrunn av dine egne følelser eller hva enn det måtte være er irrelevant. Selve hovedformålet og poenget med det jeg skrev har blitt konstatert uten at det blir henvist til at selve arkitekturen til HD 7970 er dårlig.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Synd at du ikke ser det samme som jeg og trolig andre brukere her ser i forhold til hva du indirekte og direkte impliserer i postene dine, men det er vel lite relevant å bruke mer tid på å få deg til å se dette selv.

Det hadde trolig vært langt bedre om du har kunnet kommet med litt mer kildehenvisninger i forhold til et par av kommentarene dine, men du får nesten selv finne ut hvor det er relevant å påpeke disse.

 

Uansett så blir dette en videre avsporing så jeg tror nok det er bedre å fokusere litt mer på topic.

 

 

Personlig føler jeg at testene til Hardware har nå blitt "kjedelige" over tid, det er gjerne så og si det samme man ser i testene når det gjelder framgangsmåte, testmetodikk og bruk av bilder , her behøver virkelig Hardware å innovere litt sånn at det blir mindre gjesp og mer "Aha" opplevelse når man leser en test.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Synd at du ikke ser det samme som jeg og trolig andre brukere her ser i forhold til hva du indirekte og direkte impliserer i postene dine, men det er vel lite relevant å bruke mer tid på å få deg til å se dette selv.

Det hadde trolig vært langt bedre om du har kunnet kommet med litt mer kildehenvisninger i forhold til et par av kommentarene dine, men du får nesten selv finne ut hvor det er relevant å påpeke disse.

 

Det er nok du som bruker feil briller når du leser det jeg skriver. Forsøk objektivitet - det funker i de fleste situasjoner. I tillegg så konstaterer du at jeg insinuerer til noe annet enn det jeg selv mener.. Det blir for dumt.

 

- Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen med mindre du vil fortsette å sløse bort min tid.

 

Jeg nevnte en grunn allerede, men kan fint liste opp et par enkle grunner til at flere transistorer er mer komplekst:

 

Validering

Datastier

Forbedringer i designet er mindre åpenbare

Mer lekkasje

Høyere byttetider

 

PS:

Hvis din teori om at mindre design er vanskeligere å utvikle enn større brikker hadde stemt hadde vi hatt GK100 og ikke GK104 i dag.

 

Greit nok. Med tanke på det du skriver så var resonnementet mitt feil..

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Spørsmålet er når kommer 3rd party cooler på 7970GE? Siden AMD sin løsning bråker og blir varm.

 

"With that said, AMD has made a great sacrifice to get to this point, and it’s one that’s going to directly impact most users. AMD has had to push the 7970GE harder than ever to catch up to the GTX 680, and as a result the 7970GE’s power consumption and noise levels are significantly higher than the GTX 680’s. It’s unfortunate for AMD that NVIDIA managed to tie AMD’s best gaming performance with a 104-series part, allowing them to reap the benefits of lower power consumption and less noise in the process. Simply put, the 7970GE is unquestionably hotter and uncomfortably louder than the GTX 680 for what amounts to the same performance. If power and noise are not a concern then this is not a problem, but for many buyers they're going to be unhappy with the 7970GE. It’s just too loud."

 

Kilde : http://www.anandtech.com/show/6025/radeon-hd-7970-ghz-edition-review-catching-up-to-gtx-680/19

Lenke til kommentar

er driverne bedre, eller er det fortsatt problemer?

Det har ikke vært problemer med driverne til 7970 siden januar.

 

Man kan jo også se på 560Ti SLI som slår 680 noen ganger, og er billigere ;)

Si fra når Nvidia og AMD går vekk fra Alternate Frame Rendering til en løsning som ikke skaper input lag og microstutter, så kan man begynne å sammenligne multiGPU-løsninger på lik linje med singleGPU-løsninger.

 

Dette stemmer ikke, sjekk driver releases siden januar til juni og se på ting som er fikset på så ser du det. Så svaret er ja, driverne er bedre en siden januar. Nå har og AMD gått over til kopiere nvidia på driver release måten som kommer til å løfte driverne et hakk eller 2 på sikt.

Lenke til kommentar

Forstår ikkje heilt spørsmålet ditt eg, jitnekonni. Dei fleste tredjepartiene har jo allerede GHz varianter!

 

Då har du forstått spørsmålet mitt, jeg sjekket ikke prisjakt om de var komt :blush: . Men hvis det er lansert så er det rock on for de som ønsker AMD siden det var eneste negative med kortet som jeg kunne se i forhold til nvidia sin løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Då har du forstått spørsmålet mitt, jeg sjekket ikke prisjakt om de var komt :blush: . Men hvis det er lansert så er det rock on for de som ønsker AMD siden det var eneste negative med kortet som jeg kunne se i forhold til nvidia sin løsning.

Tredjepartiet har hatt GHz varianter siden kort etter at dei begynte med HD 7970er. Dette er bare ein offisiell greie frå AMD dei drar nå, og då med referanse-kort modeller.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...