Gå til innhold

Stillegående, sa man "stillegående"..?


Delvis

Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg sikkert aldri hatt noen "skikkelig" pc før. Men fikk altså for meg at jeg ville sette en sammen selv, som jeg har vilt lenge.

 

Kjøpte på anbefaling da denne.

 

Etter å ha hatt den på noen timer i dag, måtte jeg bare skru av.

Får rett og slett vondt i ørene av susingen fra viftene..! :(

 

Den gamle billige Acer Aspire som kostet bare drøyt 3 tusen i 2009 er jo

dønn stille i forhold.

Dumme meg trodde jo en pc jeg skjøpte i dag til det doble den prisen ville matche den på stillhet, men der har jeg klart misforstått.

 

Noen som har et godt råd? For å sitte høre på den susinga der kommer bare ikke til å gå an for meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jDflNq

Du har en crappy kjøler som følger med prosessoren og så skjønner du ikke hva problemet er? Kjøp en stille kjøler som støtter socket FM1.

Lenke til kommentar

Du har en crappy kjøler som følger med prosessoren og så skjønner du ikke hva problemet er? Kjøp en stille kjøler som støtter socket FM1.

 

Hvorfor i allverden anbefalte de meg den da? Trodde alle de som skrev der inne hadde litt peiling. Den kostet jo en tusenlapp

Ja, og med en boxed CPU følger det med en kjøler som ikke er laget for å være stillegående. Men for å kjøle ned en CPU godt nok til at den kan brukes "ut av boksen".

 

Eksempel på en kjøler som kjøler bra, og har et lavt støynivå.

http://www.komplett....sku=512803#info

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Du nevnte aldri noe om støy i den tråden, og du ble anbefalt en prosessor ut i fra dine ønsker og behov.

 

Kjøler som følger med alle prosessorer (stock) er av billigste sort som gjør jobben de skal, men skjeldent stille.

Dette gjelder om du kjøper en prosessor til 500 kroner eller 7000 kroner. Skal du ha stillegående maskin må du ta hensyn til dette i alle ledd.

Prosessor vifte er beste plassen å starte, men man må også ta med i betraktning støydemping i kabinett, kabinett vifter, skjermkort og PSU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Denne skal være stillegående da du ikke har en prosessor som krever mye krefter for å kjøle.

http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

Bytter du ut vifta på kjøleren med denne så kan du umulig kalle den bråkete.

http://www.dustinhome.no/product/5010618873/noctua-nf-f12-pwm-fan-120mm/#intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Morsomt at behovene dukker opp etterpå, og de som anbefalte deg det, får skylden for noe du ikke har nevnt. Minner ofte om kunder på jobben... Jaja, håper du finner ut av det.

 

 

Den kjøleren som Uderzo nevner er ikke dum, den bråker lite, og kjøler bra.

Endret av cake
Lenke til kommentar

Neida, skal ikke skylde på noen. Men man regner jo litt med at de som har peiling gjør en obs på slikt som vel sier seg litt selv. En pc til mest bruk for film og surf passer vel dårlig å bråke? Men det er greit

 

Ok, nå begynner jeg å skjønne. Det er vel den lille firkanten som var dyrest, mens kjøleren oppå er "crap", så den kan da skifte ut,ingen problem hvis det er stort sett der det ligger.

 

Mange takk for tipsene, jeg får vurdere litt om jeg skal skifte bare vifte som en skriver eller hele kjøleren.

Lenke til kommentar

Hvis du setter opp viftestyringen skikkelig skal du kunne få "boxed" kjøleren ganske stillegående. Du må også sjekke hvilken av viftene som støyer mest. Kabinettviften er ofte synderen. Koble den fra for å sjekke støyen. Det er ingen fare å kjøre uten kabinettvifte i et kvarters tid. Strømforsyningen din skal være relativt støysvak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.noctua.at...ts_id=34&lng=en

SecuFirm2™ multi-socket mounting system

Noctua’s enthusiast grade SecuFirm2™ multi-socket mounting provides broad socket compatibility (LGA1366, LGA1156, LGA1155, LGA775, AM2, AM2+, AM3, AM3+, FM1) and meets the highest demands in safety, contact pressure and ease-of-use.

;)

 

Viktig å nevne at denne kjøleren er diger, så pass på at du har god nok plass i kabinettet.

Edit: Ser ut som det er plass til den :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hvis du setter opp viftestyringen skikkelig skal du kunne få "boxed" kjøleren ganske stillegående. Du må også sjekke hvilken av viftene som støyer mest. Kabinettviften er ofte synderen. Koble den fra for å sjekke støyen. Det er ingen fare å kjøre uten kabinettvifte i et kvarters tid. Strømforsyningen din skal være relativt støysvak.

 

Takk for dette, for nå tror jeg kanskje vi har kommet et par skritt videre.

 

Først: det hjalp mye å installere den Asus utilities og fikk stilt inn på silent.

 

Og fant ut at det ikke var den kjøleviften som bråket mest, det var den kabinettviften i bakenden.

Det viste seg at jeg hadde koblet den til "pwr fan". Når jeg satt den i tilcoblingen rett overfor som er

"cha fan1", gikk den dobbelt så stille.

 

Så jeg må spørre: Var det riktig å flytte den dit, og er det noe annet som skal være tilkoblet den som

er for "pwr fan"?

Kan ikke se at det er noen flere vifter som skal kobles til, men i følge den sensoren ser det ut som en

mangler ?

 

post-12139-0-31894600-1339370785_thumb.png

 

Og beklager litt rot og misforståelser her :closedeyes:

Lenke til kommentar

PWR skal være for strømforsyningen hvis jeg ikke husker feil (lenge siden jeg tuklet med det), men din strømforsyning klarer seg selv, den har egen viftestyring.

 

Beklager hvis jeg tenkte for lite på støy da jeg lagde oppsettet (deler av det), men du kan være glad jeg valgte ett kabinett med støydemping, for hvis du er så sensitiv for viftestøy ville du ikke overlevd med ett vanlig kabinett.

Lenke til kommentar

PWR skal være for strømforsyningen hvis jeg ikke husker feil (lenge siden jeg tuklet med det), men din strømforsyning klarer seg selv, den har egen viftestyring.

 

Beklager hvis jeg tenkte for lite på støy da jeg lagde oppsettet (deler av det), men du kan være glad jeg valgte ett kabinett med støydemping, for hvis du er så sensitiv for viftestøy ville du ikke overlevd med ett vanlig kabinett.

 

Neida, det er jeg som nok helt klart er sensitiv. Her jeg bor er så musestille at man kan høre naboen gjespe. Så det er nok bare vanen :hm:

 

Og nå ble det også mye bedre.

 

Ok så da er det normalt at ingenting trenger kobles til det PWR uttaket altså?

Lenke til kommentar

Bytter du ut vifta på kjøleren med denne så kan du umulig kalle den bråkete.

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

Dette kan jo ikke stemme. Denne er 120 mm, mens den på kjøleren er jo bare 70mm fant jeg ut. ( Holdt på å bestille den før jeg så det)

 

Du mente kanskje bytte med de kabinettviftene? for de er 120 mm

 

Men til kjøleren må det vel da være en vifte på 70 mm.

Lenke til kommentar

Neida, skal ikke skylde på noen. Men man regner jo litt med at de som har peiling gjør en obs på slikt som vel sier seg litt selv. En pc til mest bruk for film og surf passer vel dårlig å bråke? Men det er greit

 

Ok, nå begynner jeg å skjønne. Det er vel den lille firkanten som var dyrest, mens kjøleren oppå er "crap", så den kan da skifte ut,ingen problem hvis det er stort sett der det ligger.

 

 

n4fc345226158e.jpg

 

 

"den lille firkanten" er jo prosessoren, og du har bare betalt en tusenlapp for den. Før var det faktisk en del prosessorer som ble solgt uten vifte, og dette måtte da kjøpes separat. Prosessorer til flere tusen har som regel like dårlige medfølgende vifter, så å si at personen(e) som anbefalte deg denne har lite peiling blir for dumt, når det er du som har lite peiling.

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...