Gå til innhold

Vil bygge Pc. Film/lyd/surf (ca 5 tusen)


Anbefalte innlegg

Vil bygge pc.

 

Stikkord:

-Bruker ikke spill i det hele tatt.

 

-ser mye film på pc(Lcd tv er skjerm)

 

-Musikk, lydinnspilling, videored. billedbehandling

ellers bare vanlige ting som surfing og skriving

 

Kunne tenkt meg bluray, og 1TB lagring er nok på pc'en.

 

Vanskelig å antyde pris, men kan ikke tenke meg annet enn at rundt 5 tusen

holder i mitt tilfelle? Det er altså kun snakk om selve pc'en.

 

 

Så tar gjerne i mot gode forslag. Har sett på de som er i tråden "Den perfekte pc-pakke" øverst her

og noe av det i siste nr av "Hjemme-pc", men der var ikke Blue Ray spillere i noen av de oppsettene

( Er ikke sikker om Bluray brenner er noen vits?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du skal bare bruke den til film og surf så tror jeg dette holder

- Intel i3 prossesor / eller AMD prossesor men det vet jeg ikke så mye om

- 4 GB DDR3 ram bør holde

- vis du vil legge til ekstra penger på busjetet så kan du kjøpe en Intel 330 SSD på 60 GB

- DVD brenner, Blu-Ray leser/brenner om du vil ha det

- CORSAIR CX 430W bør verre bra PSU til dit bruk og er ganske billig.

Se på Olestokk sit oppset!

Lenke til kommentar

Nei.. sammen med de andre komponentene og kabinettet, eller er det sånn standard på alt det, at det alltid vil passe?

 

Det ble jo feks nevnt der oppe, at "SSD'en" må byttes bort hvis det skal velges Bluray i stedet for Dvd.

 

Alt passer sammen. SSD ble sannsynligvis nevnt med tanke på pris.

Lenke til kommentar

Mitt nye forslag:

http://prisguide.har...o/liste/132680/

Og butikkene som har delene, 5112 + 99kr frakt hos dustinhome.no

http://prisguide.har...te/132680/shops

Dette er forresten med blu ray leser, og ikke brenner.

Et lite tips er å se etter en blu ray brenner hvis du skal til utlandet (feks USA) der er det ofte mye billiger, jeg betalte rundt 300kr for min på bestbuy i USA

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Man trenger da ikke SSD til en HTPC? Jeg gjetter TS ikke har et NAS, så HTPCen han bør jeg ha skikkelig lagring.

Bluray software som regel er søppel. Jeg tror det funker bedre å ha en dedikert bluray spiller TBH. Eller om du er litt teknisk, ha en VM med bluray spiller software på. Du mister mus-støtte, men det er nok verdt det.

Lenke til kommentar

Bruker eksterne hardisker til å lagre på. 1TB vil holde.

 

Det med bluray får jeg nesten vurdere litt. En bluray leser; har den alltid dvd brenner i seg?

 

Hva vil man si er best av Olestokk sitt og MariusJS sine forslag, eller blir de omtrent like bra?

Lenke til kommentar

Ok. To spørsmål til bare:

Bør jeg trenge sånn kjølepasta til den AMD?

 

Hvor er det best kjøpe og hvilken Win 7?

(har ikke hatt win 7 enda)

Jeg ville gått for Home Premium eller Pro

Win 7 priser https://prisguiden.no/sok?categoryId%5B%5D=41&sort=price&order=asc&pg-q=windows+7&price_min=&price_max= (er ikke sikker, men har hørt om noen som har fått windows oppgradering til å funke som fresh install)

Lenke til kommentar

Ok. To spørsmål til bare:

Bør jeg trenge sånn kjølepasta til den AMD?

 

Hvor er det best kjøpe og hvilken Win 7?

(har ikke hatt win 7 enda)

Det følger med en kjøler som enten har ferdig påsmurt pasta, eller så følger det med.

Å gå for DVD-spiller på en Media-PC er bare tull, spesielt når Blu-Ray spillere i dag nesten er gratis. Ville derfor gått for MariusJS sitt forslag.

 

Husk på Backup. Harddisker failer, og det er ikke noe spørsmål bare om kvalitet, men om tid.

Man bør minimum enten kjøre et Raid-oppsett, eller ha informasjonen sin lagret BÅDE på ekstern OG intern.

Det å ha lagret informasjon (spesielt viktig info) KUN på eksterne disker er ikke særlig smart. Spesielt med tanke på at de har langt større feilrate enn interne.

 

Såklart, om man har mulighet til å miste data så spiller det jo ikke så mye rolle. Nesten annenhver persjon som jeg kjenner, samt folk her på forumet har på et eller annet tidspunkt enten klaget over å ha mistet ting (inkludert meg selv :() pga mangel på backup. Ofte så kommer de løpende til meg. (og det er begrenset hva en enkeltperson kan gjøre om det er full disk-crash)

 

Et siste tips er at du ikke kjøper fra Amentio (ustabil drift) eller Pixmania (fransk, og generelt sett dårlige på alt).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...