Gå til innhold

Stillegående, sa man "stillegående"..?


Delvis

Anbefalte innlegg

Jada, jeg glemmer slikt jeg som er så sjelden borti det. Min feil sjølsagt, har også beklaget det, men kan beklage igjen. Men har heller ikke sagt at noen andre "har lite peiling". Det var en misforståelse som vi har oppklart nå :)

 

For å si det som det er, var jeg så på bærtur at jeg tenkte slik at skjermkortet var inni kjøleren, før det gikk opp for meg

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, jeg glemmer slikt jeg som er så sjelden borti det. Min feil sjølsagt, har også beklaget det, men kan beklage igjen. Men har heller ikke sagt at noen andre "har lite peiling". Det var en misforståelse som vi har oppklart nå :)

 

 

Hvorfor i allverden anbefalte de meg den da? Trodde alle de som skrev der inne hadde litt peiling.

 

Du antyder ganske klart at folk ikke har peiling der da, men samme det :wee:

 

Jeg kjøpte forresten denne til min prosessor, og temp sank med rundt 8 grader. Hører heller ikke noe til den da skjermkortet er det eneste jeg hører fra pcn.

http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/

Lenke til kommentar

Har mekke mange PC gjennom tidene.. Men sjelden og aldri har støy fra CPU vært et problem.. Bortsett fra når de har blitt slitt eller full av dritt :)

 

Sjekk nøye hva problemet er før du kjøper noe.. Skjermkort kjølere i dag.. har en tendens til å støye. Spesielt dem som ligner på disse: https://prisguiden.no/produkt/xfx-radeon-hd-6870-1-gb-142612

 

Kortet over er kun et eksempel. Jeg har vært borti flere kort av forsjellige merker.. men samme kjøler som over. De Støyer MYE.. Der følger med software som kan redusere denne støyen, les online :) hvordan.

 

Som sagt er det lenge siden jeg har sett en ny CPU kjøler som støyer... At de ikke kjøler så bra har jeg vært borti, men som sagt.. lite støy som høres fra dem pga de er inne i kabinettet :)

Lenke til kommentar

Har mekke mange PC gjennom tidene.. Men sjelden og aldri har støy fra CPU vært et problem.. Bortsett fra når de har blitt slitt eller full av dritt :)

 

Sjekk nøye hva problemet er før du kjøper noe.. Skjermkort kjølere i dag.. har en tendens til å støye. Spesielt dem som ligner på disse: http://prisguide.har...870-1-gb-142612

 

Kortet over er kun et eksempel. Jeg har vært borti flere kort av forsjellige merker.. men samme kjøler som over. De Støyer MYE.. Der følger med software som kan redusere denne støyen, les online :) hvordan.

 

Som sagt er det lenge siden jeg har sett en ny CPU kjøler som støyer... At de ikke kjøler så bra har jeg vært borti, men som sagt.. lite støy som høres fra dem pga de er inne i kabinettet :)

 

Ja, som jeg var inne på i dette innlegget, fant jeg ut at det ikke var kjøleren som bråket mest, etter å ha sjekket med å trekke ut kabinettviftene som en anbefalte.

 

Det er kabinettviftene som (fortsatt) lager mest støy.

Så jeg tror nok det er vel så mye dem som kan skiftes. Kan noe

anbefales der?

 

Skjermkort er der ikke. Skjermkortet er integrert i prosessoren.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Delvis, jeg har samme kabinett som deg. Jeg anbefaler deg og koble opp den medfølgende vifterstyringen som du har avbildet tidligere i tråden.

 

Da kan du justere turtallet på begge kabinettviftene dine etter eget ønske(dvs du får de lydløse visst du ønsker det). Jeg har stilt min på ca klokken 12 på den justeringen, og hører ikke viftene.

Lenke til kommentar

Delvis, jeg har samme kabinett som deg. Jeg anbefaler deg og koble opp den medfølgende vifterstyringen som du har avbildet tidligere i tråden.

 

Da kan du justere turtallet på begge kabinettviftene dine etter eget ønske(dvs du får de lydløse visst du ønsker det). Jeg har stilt min på ca klokken 12 på den justeringen, og hører ikke viftene.

 

Takk for den, det skal jeg gjøre iallefall :)

 

Bare de ikke kan risikere bli skrudd ned for mye, så det ikke får

kjølt nok

Lenke til kommentar

Jeg har ett Define R3 kabinett og byttet viftene i det med disse viftene. http://www.dustinhom...hProvider_dacsa. Det gjorde underverker med støyen da de er lydløse. Eneste jeg hører er skjermkortet.

 

 

 

Kan anbefale dette forumet viss du vil ha tips om stille pc:

 

http://www.silentpcreview.com/forums/index.php?sid=07fe6e1d737b6465d8729bfe4ae70be9

Endret av Junk Inbox
Lenke til kommentar
Neida, skal ikke skylde på noen. Men man regner jo litt med at de som har peiling gjør en obs på slikt som vel sier seg litt selv. En pc til mest bruk for film og surf passer vel dårlig å bråke? Men det er greit
Nei de regnet nok med at du ville ha det billig, noe komponentene du har valgt bekrefter. Lyd er veldig individuelt.
Lenke til kommentar
Neida, skal ikke skylde på noen. Men man regner jo litt med at de som har peiling gjør en obs på slikt som vel sier seg litt selv. En pc til mest bruk for film og surf passer vel dårlig å bråke? Men det er greit
Nei de regnet nok med at du ville ha det billig, noe komponentene du har valgt bekrefter. Lyd er veldig individuelt.

 

Som jeg har skrevet noen ganger, det var en misforståelse og for hastig tanke. Og det har vi nå fått oppklart, beklaget og ferdig med håper jeg :)

Etter at de anbefalte justringene er gjort, er støyen blitt minimal. Og der er jo som man ser nevnt fortsatt mulig å gjøre enkle justeringer som kan få det enda bedre, så dette er ikke noe problem lenger :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg håper du har fått løst dette. Som noen skriver, så forsøk å finne hvilke(n) vifte® som støyer mest, kanskje kople fra en og en, og "se" (høre) hvilke(n) som støyer mest. Den/de bør være fokus, og så kan du, ved siden av å sjekke diverse fora, sende en spesifikk forespørsel til etpar leverandører.

Mht. CPU kjøling så gikk jeg selv over til "vann kjøling", og angrer ikke en "flekk" på dét.

 

Men en tilleggskommentar:

Mange har utsatt deg for "pepper" fordi du forventet noe mere rådgivning ved kjøpet.

Jeg synes den holdinga de viser er helt forkastelig; du har selv innrømmet at du kanskje satte forventningene litt høyt, noe JEG ikke synes du har gjort.

En god leverandør vil gi råd til en kunde (og være "framoverlent"), og for leverandøren sin del så kan han/hun trekke fordeler av mersalg i det samme "case't", økt tillit fra kunden, større kundetilfredshet, mersalg til samme kunde, salg til andre (som den initielle kunden gir anbefalinger til) osv.

Egentlig "basic" kundebehandling.

 

Men uansett: Lykke til :dremel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt det ordnet seg. Ser tempen på CPU er veldig lav, samt at viftehastigheten er rundt 1800 rpm - denne kan du sikkert senke med AMD cool'n'quiet i bios. Er dog veldig usikker på hvor varmt dette blir når integrert skjermkort blir presset.

 

Vet ikke hvordan det fungerer i den biosen, men jeg innbiller meg at du kan sette viftehastighet til f.eks. 60 % når temp er under xx grader, før den øker ved xx grader. Slik mener jeg det var sist jeg rotet i AMDs bios.

Lenke til kommentar

@Pervokris; Takk for støttkommentaren. Men det var vel bare dette første svaret jeg reagerte

litt for spontant på:

Du har en crappy kjøler som følger med prosessoren og så skjønner du ikke hva problemet er?

 

Da trodde jeg at jeg var blitt lurt på noe dritt.

Men de forklarte meg etterpå, at det vanligvis alltid følger slike "crappy" kjølere med selv om det er bra prosessor.

 

Ja temp på Cpu kunne stilles i bios, men det er bare å bruke den AI suite også.

 

Så nå har jeg den innstilt på "silent" hele tiden. Det ser sånn ut da, den har på det meste vært oppe i 32 grader.

Hva er grensen den bør holde seg under?

 

post-12139-0-40480500-1339750416_thumb.jpg

 

Så får jeg vurdere om å få en annen kjøler (hvis den jeg har er "crappy" bør jeg vel helst det iallefall?) Men

det hele er akseptabelt stillegående nå. Har altså da koblet kabinettviftene til den viftestyringen som fulgte med.

Lenke til kommentar

Hva vil det si i praksis, å "sjekke temp under load"?

 

Det vil si å kjøre en test der CPU og skjermkort blir belastet tilnærmet 100%. Så lenge du nå har en PC du er rimelig fornøyd med, ser jeg ingen grunn til at du skal fikle noe mer. Du kan eventuelt kjøre Cinebench, som er en test som er enkel å kjøre selv for nybegynnere http://www.softpedia.com/get/System/Benchmarks/CINEBENCH.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...