Gå til innhold

Acer krasjer, trolig grunnet overoppheting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min aspire 5738ZG har begynt å krasje, relativt ofte, og jeg tror grunnen er overoppheting, men utelukker ikke at jeg har hardware problemer.

Bytta til ssd for en måneds tid siden, men har ikke hatt problemer før nå..

Pc'en har alltid blitt forholdsvis varm, men har ikke hatt noen problemer bortsett fra viftestøy. Den har tidligere kun blitt brukt til videoavspilling og surfing, og den har alltid stått på bordet (ikke i fang etc).

Problemene startet derimot etter at jeg begynte å spille diablo 3.

Først slo den seg av et par ganger.. Da satt jeg maskinen helt ute på bordkanten, slik at vifta blåste utenfor bordet. Hjalp litt, men slo seg fortsatt av. Så satte jeg den på to tommestokker for å få bedre sirkulasjon under, noe som hjalp ganske bra .. en stund.

Nå slår den seg ikke av lenger, men jeg får en blåskjerm, og den rebooter. Får ikke tid å lese alt som står, men regner med det er en standard beskjed, og jeg ser den teller opp " crash dump" (?).

Noen som våger seg på en diagnose, og eventuelt en kur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slenger meg på her siden vi er inne på samme tema. Har en Lenovo Thinkpad T61p. I senere tid føles den latterlig varm, likevel skrur den seg ikke av så det er vanskelig å avgjøre om noe er galt. PC'n brukes til enkle oppgaver, og ytelsen er jevn, fra den er kald i oppstart, til varm og må skrus av siden man brenner fingrene når man berører utganger av metall som vga. Max og min temp er med og uten lader. Kan uoriginalt batteri være synderen?

post-235320-0-06068400-1339255148_thumb.jpg

Skrevet

For å eventuelt utelukke batteri kan du jo kjøre maskinen uten batteri, med bare strømforsyningen tilkoblet. Temperaturene er for høye for lett bruk, men om det er ved spilling er ikke temperaturene urovekkende høye, bare høye. Er du sikker på at viften i det hele tatt fungerer?

Skrevet

For å eventuelt utelukke batteri kan du jo kjøre maskinen uten batteri, med bare strømforsyningen tilkoblet. Temperaturene er for høye for lett bruk, men om det er ved spilling er ikke temperaturene urovekkende høye, bare høye. Er du sikker på at viften i det hele tatt fungerer?

Det er ikke mulig å bruke kun lader, da må jeg eventuelt finne frem det gamle batteriet. Jeg er ikke overrasket over at disse temperaturene er høye for lett bruk. Viftene går naturligvis, men jeg kan prøve å blåse vekk støv med en sånn trykkboks.

Skrevet

Har konkludert med at det var overoppheting som forårsaket krasjingen, men det er blitt mye bedre etter at jeg blåste litt støv av vifta :)

Skrevet

Har konkludert med at det var overoppheting som forårsaket krasjingen, men det er blitt mye bedre etter at jeg blåste litt støv av vifta :)

Ok, så PC'en begynte å krasjen igjen i går, uten at varme var noe issue...

En kompis mente det kunne være problemer med rammen, så kjørte minnetest og alt var OK.

Noen ideer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...