Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser du glemte å svare på denne. Er veldig interessert i å få vite hva skikkelig 4G støtte er!

(PS: HD Voice, til Bank ID for mobil osv. er tilgjengelig hos Netcom/Chess også)

 

Når det gjelder valg av operatør med iPhone 5S så hadde det kun vært disse jeg hadde valgt mellom:

 

- Telenor

- Djuice

- Talkmore

 

Da er det garantert skikkelig 4G-støtte via Telenor sitt nett som generelt er det som dekker best i Norge, samtidig som du har alt fra HD Voice, til Bank ID for mobil osv..

 

 

 

 

Hva er skikkelig 4G støtte? Er det noe spesielt som Telenor har?

 

Og hvem som har best dekning spiller igrunn ingen rolle. Det er hvem som har best dekning der DU bruker å være som er viktig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ser du glemte å svare på denne. Er veldig interessert i å få vite hva skikkelig 4G støtte er!

(PS: HD Voice, til Bank ID for mobil osv. er tilgjengelig hos Netcom/Chess også)

 

 

Hva er skikkelig 4G støtte? Er det noe spesielt som Telenor har?

 

Og hvem som har best dekning spiller igrunn ingen rolle. Det er hvem som har best dekning der DU bruker å være som er viktig!

 

 

 

Det er ikke noe som heter "skikkelig" 4G støtte. 4G er 4G.

 

4G er en teknologi for fjerde generasjons mobiltjenester (4G) i mobilnett, en etterfølger til 3G og 2G.

 

Netcom var faktisk det selskapet i Norge som var først ute med 4G.

 

"NetCom var først ute, nettet skulle være klart for bruk i Oslo i 2010. De samarbeidet med Samsung om dette. Netcom avduket 14. desember 2009 verdens første 4G-nettverk med LTE-teknologi i Oslo. 1. februar 2011 lanserte NetCom 4G i Trondheim, Bergen og Stavanger. De har siden dette lansert dekning i flere byer/tettsteder og ferieområder. "

Endret av Lsk2013
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke noe som heter "skikkelig" 4G støtte. 4G er 4G.

 

4G er en teknologi for fjerde generasjons mobiltjenester (4G) i mobilnett, en etterfølger til 3G og 2G.

 

Netcom var faktisk det selskapet i Norge som var først ute med 4G.

 

"NetCom var først ute, nettet skulle være klart for bruk i Oslo i 2010. De samarbeidet med Samsung om dette. Netcom avduket 14. desember 2009 verdens første 4G-nettverk med LTE-teknologi i Oslo. 1. februar 2011 lanserte NetCom 4G i Trondheim, Bergen og Stavanger. De har siden dette lansert dekning i flere byer/tettsteder og ferieområder. "

Hehe. Jeg er fullstendig klar over det. Var bare interessert i å vite hva Ramguy mener er skikkelig 4G. Er så mange som er overbevist om at Telenor er best. Spesielt folk som bruker telefoner som ikke støtter alle 4G frekvenser som er vanlig.

 

Det var Huawei utstyr som ble montert i Oslo når det første LTE nettet ble åpnet. Hvor kommer samarbeidet med Samsung inn i bildet?

Endret av Daniel.h
Lenke til kommentar

Hehe. Jeg er fullstendig klar over det. Var bare interessert i å vite hva Ramguy mener er skikkelig 4G. Er så mange som er overbevist om at Telenor er best. Spesielt folk som bruker telefoner som ikke støtter alle 4G frekvenser som er vanlig.

 

Det var Huawei utstyr som ble montert i Oslo når det første LTE nettet ble åpnet. Hvor kommer samarbeidet med Samsung inn i bildet?

 

Det er riktig at Huawei ble valgt til å oppgradere og bygge ut det norske mobilnettet i 2009. Men når Netcom først var ute med det klart for bruk i Oslo i 2010, gjorde de dette i samarbeid med Samsung. Noe mer om dette forholdet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det jeg mener med "skikkelig 4G støtte" er at om du anskaffer deg iPhone 5, iPad 4 eller iPad mini som kun støtter 4G / LTE på 850, 1800 og 2100 MHz så er oddsen for at du vil finne 4G / LTE signal der du bor med Telenor vesentlig større enn med Netcom om du lever i litt urbane strøk (som tross alt brorparten av landets befolkning gjør).

 

Netcom har så vidt meg bekjent ingen aktive 4G / LTE sendere som opererer på verken 850, 1800 eller 2100 MHz i nærheten av noen storbyer i Norge. Og det er som kjent kun Telenor og Netcom som per dags dato har noe 4G / LTE nett i Norge i sin helhet så det er jo per i dag en fordel å velge Telenor med Apple enheter om du ønsker 4G / LTE.

 

Dette gjelder jo også hvis du har importert iPhone 5S eller 5C fra eksempelvis USA som ikke er samme modell som selges i blant annet Norge, Sverige, Danmark, Tyskland osv som støtter 800 DD, 850, 900, 1800, 1900, 2100 og 2600 MHz så vil du med Telenor fremdeles ha ganske så utbredt støtte for 4G / LTE på disse modellene i flere byer i Norge da Telenor har valgt å bytte over til bruk av frekvenser som støttes av de amerikanske modellene, og de eldre modellene av iPhone og iPad som har mulighet for 4G / LTE i storbyer da Apple står for såpass stor del av nettbruken.

 

 

Har du norsk modell av iPhone 5S, 5C og eller iPad Air eller iPad mini med retinaskjerm så har det ikke noe å si, disse støtter jo alle aktuelle 4G / LTE frekvenser i Norge så du vil ha 4G / LTE overalt hvor Telenor og eller Netcom har bygget uavhengig av frekvensene de benytter i de nevnte områdene. Men har du iPhone 5, iPad 4 eller iPad mini, eventuelt en importert modell så vil sjansen for 4G / LTE dekning med Telenor for de som bor mer urbane strøk være vesentlig høyere med Telenor kontra Netcom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener med "skikkelig 4G støtte" er at om du anskaffer deg iPhone 5, iPad 4 eller iPad mini som kun støtter 4G / LTE på 850, 1800 og 2100 MHz så er oddsen for at du vil finne 4G / LTE signal der du bor med Telenor vesentlig større enn med Netcom om du lever i litt urbane strøk (som tross alt brorparten av landets befolkning gjør).

 

Netcom har så vidt meg bekjent ingen aktive 4G / LTE sendere som opererer på verken 850, 1800 eller 2100 MHz i nærheten av noen storbyer i Norge. Og det er som kjent kun Telenor og Netcom som per dags dato har noe 4G / LTE nett i Norge i sin helhet så det er jo per i dag en fordel å velge Telenor med Apple enheter om du ønsker 4G / LTE.

 

Dette gjelder jo også hvis du har importert iPhone 5S eller 5C fra eksempelvis USA som ikke er samme modell som selges i blant annet Norge, Sverige, Danmark, Tyskland osv som støtter 800 DD, 850, 900, 1800, 1900, 2100 og 2600 MHz så vil du med Telenor fremdeles ha ganske så utbredt støtte for 4G / LTE på disse modellene i flere byer i Norge da Telenor har valgt å bytte over til bruk av frekvenser som støttes av de amerikanske modellene, og de eldre modellene av iPhone og iPad som har mulighet for 4G / LTE i storbyer da Apple står for såpass stor del av nettbruken.

 

 

Har du norsk modell av iPhone 5S, 5C og eller iPad Air eller iPad mini med retinaskjerm så har det ikke noe å si, disse støtter jo alle aktuelle 4G / LTE frekvenser i Norge så du vil ha 4G / LTE overalt hvor Telenor og eller Netcom har bygget uavhengig av frekvensene de benytter i de nevnte områdene. Men har du iPhone 5, iPad 4 eller iPad mini, eventuelt en importert modell så vil sjansen for 4G / LTE dekning med Telenor for de som bor mer urbane strøk være vesentlig høyere med Telenor kontra Netcom.

 

Her svarte du akkurat det jeg forventet.

 

Det viktigste du må gjøre er å kjøpe utstyr som er tilpasset det området du skal bruke det i.

"Alt" av telefoner og nettbrett som er blitt solgt i Norge siste årene har støttet norske frekvenser. Bortsett i fra eldre Apple utstyr.

 

Pga av dette så kan ikke du si at Telenor har bedre 4G.

 

Frekvensene som Telenor og Netcom bruker i Norge i dag er 1800 og 2600. Så da må du kjøpe et produkt som støtter dette. F.eks iPhone 5S. Har du en tidligere modell så kan ikke du skylde på nettet. Du må nesten skylde på deg selv som har kjøpt et produkt som ikke er ment for bruk i Norge.

 

At NetCom har valgt å bygge ut på 2600 mhz i større byer er pga av kapasitet. Tror det stort sett er Oslo,Lillestrøm, Drammen, Stavanger, Bergen og Trondheim som har mesteparten av senderene på 2600 mhz. Men NetCom har også veldig mye 4G på 1800 mhz rundt omkring i landet/utenfor sentrum. Det er ikke alle i Norge som bor i sentrum av dei største byene.

 

Så å råde folk til å velge Telenor fordi det er "skikkelig 4G" er helt feil.

Folk må velge den operatøren som gir deg best dekning der du er!

 

Bor du en plass der bare Telenor har 4G så velg Telenor.

Bor du en plass der bare Netcom har 4G så velg Netcom. Verre er det ikke.

 

Jeg reiser veldig mye rundt på forskjellige plasser i jobb sammenheng, og skulle jeg valgt bare en operatør hadde valget falt på Netcom. (Ut i fra min erfaring totalt sett)

Men jeg har heldigvis både Netcom og Telenor abonnement så da bruker jeg selvfølgelig det som gir meg best tjeneste der jeg er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda godt jeg har fått telenor nett på den nye 5s jobbtelefonen.

 

Jeg får riktignok ingen superhastighet på 4G via Telenor nå som jeg sitter i 6. etg på Helsfyr i Oslo med mobilen som hotspot til laptopen. Måler kun 3Mbps på speedometere. Men bygget jeg sitter i er også veldig godt isolert så det kan være noe av årsaken. Dog ikke imponert over 4G hastigheten jeg får i vinduskarmen her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enda godt jeg har fått telenor nett på den nye 5s jobbtelefonen.

 

Jeg får riktignok ingen superhastighet på 4G via Telenor nå som jeg sitter i 6. etg på Helsfyr i Oslo med mobilen som hotspot til laptopen. Måler kun 3Mbps på speedometere. Men bygget jeg sitter i er også veldig godt isolert så det kan være noe av årsaken. Dog ikke imponert over 4G hastigheten jeg får i vinduskarmen her.

Så er spørsmålet: Betaler du for en høyere 4g hastighet, eller betaler du/firmaet minstepris? Det koster ekstra å få skikkelig fart på 4g nettet.

Lenke til kommentar

Etterhvert har jeg fått flere mapper (nå 4 stk) når jeg åpner bilder på pc`n, altså uten bruk av iTunes.

 

Er det mulig å administrere dette, feks at jeg kun har én enkelt bildemappe.

 

Det er greit nok at mappene man oppretter på telefonen blir liggende (feks hyttetur 2013, panoramabilder ol) men jeg skjønner ikke helt hvorfor bilder som er tatt forløpende ikke kan legge seg i samme mappe.

 

Mulig jeg har fortatt meg noe som forårsaker dette, men for meg virker det som om det plutselig opprettes nye mapper. På selve telefonen (bildegalleri) ligger de i samme mappe.

Lenke til kommentar

Han som lager Cydia har ikke fått noe innsikt i utviklingen av jailbreaken. Noe som har ført til at en eldre Cydia-utgave har blitt lagt ved.

Den er noe ustabil.

 

Tweets fra saurik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edit: Jeg trosser forøvrig dette og kjører på med jailbreaken.

 

Edit2: So far so good. Veldig få apps i Cydia som er tilgjengelige på iOS 7 :/

 

Gleder meg til JellyLock er klar!

 

JL.png

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at bare ca 50% av musikken jeg har i iTunes biblioteket blir synkronisert over på iPhonen?

Den andre andelen er bare merket i grått, og med en sirkel med et stopp-tegn inni (se bilde).

 

Når jeg synkroniserer, begynner synkroniseringen også stopper den bare. Ingen feilmelding.

 

EDIT: Fant noe nå. I følge div. forum er det visstnok bare å gå ned den evige veien av synk, reinstal, gjenopprett, osv osv.

post-45715-0-85509400-1387752639_thumb.jpg

Endret av ChristR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...