Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Er det mulig å spille av musikk gjennom lightening kabelen? Altså fra iPhone 5 til anlegg i bil. Når jeg kobler til min iPhone 5, så gjenkjenner spilleren telefonen og jeg kan styre musikken fra anlegget, men musikken kommer ut fra høytaleren på iPhonen og ikke høytalerne i bilen.

 

Kabelen skal ha samme muligheter som den gamle 30-pin, men det er noe ekstrautstyr som ikke fungerer med overgang fra 30-pin til lightning av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og en kollega har hengt oss rimelig mye opp i batteriet på telefonen våres, spesielt etter siste oppdatering :p Vi lot telefonene ligge med wifi og mobildata på over 8 timer arbeidsdag. Batteriet sank med 9% på min telefon og en 7-8% på hennes. Dersom vi slår av wifi og mobildata detter batteriet sånn ca med 5-6 % hos begge +- .

 

Det har faktisk blitt litt tragikomisk hele %-greiene, sykelig opptatt av dette har vi blitt :p

 

Hvordan opplever dere batteriet etter siste oppdatering?

Lenke til kommentar

Jeg og en kollega har hengt oss rimelig mye opp i batteriet på telefonen våres, spesielt etter siste oppdatering :p Vi lot telefonene ligge med wifi og mobildata på over 8 timer arbeidsdag. Batteriet sank med 9% på min telefon og en 7-8% på hennes. Dersom vi slår av wifi og mobildata detter batteriet sånn ca med 5-6 % hos begge +- .

 

Det har faktisk blitt litt tragikomisk hele %-greiene, sykelig opptatt av dette har vi blitt :p

 

Hvordan opplever dere batteriet etter siste oppdatering?

 

Hva skal jeg si? Vil beskrive batteritiden som tragisk. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Jeg og en kollega har hengt oss rimelig mye opp i batteriet på telefonen våres, spesielt etter siste oppdatering :p Vi lot telefonene ligge med wifi og mobildata på over 8 timer arbeidsdag. Batteriet sank med 9% på min telefon og en 7-8% på hennes. Dersom vi slår av wifi og mobildata detter batteriet sånn ca med 5-6 % hos begge +- .

 

Det har faktisk blitt litt tragikomisk hele %-greiene, sykelig opptatt av dette har vi blitt :p

 

Hvordan opplever dere batteriet etter siste oppdatering?

er faktisk litt sånn selv, men jeg vill som en oppsummering si at jeg er ganske fornøyd med batteritiden. På en dag med litt bruk som i går, med litt imessaging rundt i klasserommet så endte batteriet på 58% eller 60% før jeg la meg :p så med den type bruk så holder den jo i 2 dager. SIden den bruker så "lite" på en dag så er det masse rom for å bruke telefonen mer, så uasnett hvor mye jeg bruker den så bør den holde en dag, og mer enn det er jo ikke så veldig nødvendig :)
Lenke til kommentar

 

 

Du får ikke byttet Apple-produkter kjøpt direkte fra Apple i disse butikkene, gjør du vel?

 

DOA-saker skal alltid mot selger. Ettersom Eplehuset selger iPhone med abbonement vil han ikke få ny i butikk. Det de evt kan gjøre er å levere den inn på verksted, for så å få en "erstatningsenhet" i retur.

 

Jeg ville tatt det direkte med Apple, de plikter å gi han en ny om den er innenfor DOA-perioden (7 eller 14 dager). Om den ikke er det er det vanlig garantiservice gjennom feks eplehuset som gjelder.

Lenke til kommentar

Er det slik at iOS v5.x ikke klarer å synke seg mot iTunes v11?

Er det flere som sitter med iOS 5.1.1 på eldre enheter som 4 og 4S og iTunes 11 som kan bekrefte dette? Fant ikke noe i den korte tiden jeg feilsøkte på nett.

 

Hvis flere opplever dette så bruker jeg ikke mer tid på å feilsøke men får heller bare oppgradere til iOS 6.0.2 slik at jeg kan få synket lydbøkene til den telefonen jeg blir sittende med en stund til.

 

 

Niram:

 

Når jeg forsøkte å få til en retur i går var jeg innenfor 14 dagers fristen. Men siden de hadde krav om å ringe kundeservice for å få registrert returhenvendelsen (dato blir ikke registrert før telefonsamtale finner sted) og de har begrenset åpningstid rakk jeg ikke fristen. Merkelig praksis at når man kjøper online så får man ikke mulighet til å utføre returprosedyren online og heller ikke gå innom Eplebutikker.

 

Men som du ser i innlegg nedenfor fikk jeg til en deal med kundestøtte så får man bare håpe at det ikke krøller seg til underveis. Dette WiFi problemet sier nå mange i Apple forumet at Apple selv ignorerer (hverken tilkjennegir problemet offisielt eller svarer i forumet) samt at det er påstander om at Apple sensurerer innlegg om dette over en lav sko (må tas med en klype salt).

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Off-topic much...?

 

Ihvertfall. Når jeg skriver SMS får jeg ikke emoji'er, slike smileys.

Har prøvd både :) og :-) men ingenting. Blir nødt til å bruke en app ved siden av for å hente smileys og kopiere inn i meldingen. Skal det være slik? :/

Skal det ikke komme automatisk?

 

Edit: skriveleif.

 

Du må aktivere dem i tastatur språk i instillinger, så trykke på språk knappen på tastaturet når du skriver, da kommer den fram.

Endret av Pargadox
Lenke til kommentar

I dag tidlig fikk jeg selvf. denne meldingen ved retur i apple store, selv om de i deres egne retningslinjer står at jeg har frem til 7. januar på alle kjøpene jeg gjorde.

post-38451-0-56820400-1357287522_thumb.png

Uansett tar jeg telefon til Apple Care siden det ikke var mulig å fullføre denne returen i går.

 

For de som ønsker å lese resultatet etter telefonesamtaler med Apple Care.

 

Du får ikke byttet Apple-produkter kjøpt direkte fra Apple i disse butikkene, gjør du vel?

Er ikke Eplehuset og Apple Store Apples egne butikker/frontend mot kundene? Jeg tar saken uansett med Apple Care siden tid er kritisk og jeg ikke ønsker ta ut avspassering for å kjøre rundt i Oslo pga. feil i en iPhone.

 

 

EDIT:

Det som nå skal gjøres er at jeg får en returpakke i posten som jeg skal benytte for å sende inn telefonen til verksted deretter får jeg en status etter ca. 7 dager.

 

Virkelig bra at jeg ikke har aktivert nano simkortet i telefonen for da hadde jeg nå stått uten telefon i over 1 uke (interesant). Jeg bruker fortsatt min iP4 med micro-sim som telefon siden jeg ville se at alt fungerte som det skulle på denne dyrkjøpte saken.

 

Det ble sagt at "hvis de opplever at den faller ut av nett hele tiden i løpet av 2 timers bruk så blir den reparert eller byttet". Men jeg svarte "hvis den faller ut kun 3 ganger pga. feil i løpet av 2 timer så er det for mye penger å betale for en smarttelefon hvor WiFi er kjerneelementet for min internettbruk".

 

EDIT2:

Jeg ringte Apple Care igjen for å undersøke dette med 7. januar og at jeg ikke hadde fått fullført retur i går (innen fristen) fordi man må ringe Apple Care før man får et returnummer. Konsulenten nevnte at dette med utvidet returrett ikke gjaldt iPhone hvorpå jeg svarte "Det stod vel ikke at iPhone er untatt?". (viste seg at jeg tok feil).

 

Selv om hun ikke korrigerte meg på dette gikk hun med på å gjøre et unntak siden jeg hadde forsøkt å få til en retur i går og strengt tatt hadde forsøkt å få til en retur innenfor 14 dager. Og som jeg sa 14 dager har gått fort pga. jul/nyttår og forsøk på å løse problemer og antakelser om at det mest sannsynlig var et iOS problem som kunne løses med oppdatering som man ennå venter på mens Apple er helt tyst om disse problemene.

 

Men siden mange får løst problemet ved å bytte enheten så virker det for meg som det er en dårlig batch ute å går på flere ting enn bare ytre kvaliteter som bekrefter generelt dårlig kvalitetssikring i produksjonstarten.

 

Siden begge muligheter nå er ivaretatt innenfor tidsfrister får jeg bare bestemme meg for om jeg vil forsøke meg på Apple Care verkstedsrutinene (som jeg frykter kan ta mye tid samt føre til diskusjoner og lang saksbehandling) eller om jeg bare skal returnere den og evt. kjøpe en ny senere. Tid man ikke ønsker å bruke på en dings og derfor kjøper Apple produkter.

 

Antakelig selges det færre av 64GB hvit enn andre slik at de "dårlige" batchene nok varer lenger.

 

EDIT3:

Jeg ser fra min post i går at denne linjen med unntak for iPhone stod i teksten, min feil.

 

Interesant at retningslinjene gjelder for iPad med 4G støtte men ikke for iPhone :hmm:.

Uansett flott at Apple Care forstod situasjonen rundt dato.

 

Når jeg utførte kjøpet (som jo var forholdsvis kostbart) ønsket jeg å ha med Apple Care+ som utvidet service og rettigheter man får hos Apple Care, men ingen steder underveis i bestillingen kunne jeg velge Apple Care+ som en del av kjøpet. Noen som vet hvordan dette gjøres?

 

EDIT4:

Har nå mottatt returbekreftelse

Thank you for contacting the Apple Store. You have requested a return and refund.

Our carrier will contact you within the next two business days to make an appointment for the collection of the original item(s). Please pack the item(s) you are returning along with any cables and documentation in the original packaging and ensure any personal items (CDs, DVDs) are removed. If the original packaging was damaged when opened, please return your item(s) in suitable alternative packaging.

Har også bestemt meg for at jeg utfører en retur og avventer iPhone 5 kjøp inntil jeg ser at problemer er løst. Avlyser dermed servicerequesten jeg også har fått.

 

Har bestemt meg for retur av enheten, det triste er at jeg kommer til å savne de nye ørepluggene som er helt fantastiske. Jeg får kjøpe et ekstra sett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er ikke Eplehuset og Apple Store Apples egne butikker/frontend mot kundene?

 

Eplehuset er en kjede uten tilknytning til Apple, på samme måte som Elkjøp og Expert også selger Apple-produkter uten at de er offisielle utsalgssteder. De er sertifiserte (eller hva det nå kalles) butikker, men det er alt.

Lenke til kommentar

Ser det gjerne blir fremhevet negative ting, og de positive tingene ofte ikke blir nevnt. Og det er vel naturlig :)

 

Var derfor skeptisk til å kjøpe en iPhone 5 etter å ha lest om både det ene og det andre. Men heldigvis mottok jeg en helt feilfri (hvit) telefon uten skrammer/merker, bra wifi-dekning, bra lyd og dekning ved samtaler og ikke minst veldig bra batterikapasitet! En helt annen verden enn Android-telefon jeg hadde før denne. Når jeg la meg i går hadde jeg igjen 44% av batteriet, med den gamle telefonen måtte jeg nesten alltid lade noen timer for det var kvelden.

 

Så for meg var dette et veldig positivt møte med iPhone 5, pluss at (etter min mening) dette er vel den mest elegante telefonen som er designet :)

Lenke til kommentar

At enkelte analoge funksjoner er fjernet i omgjøringen av kontakten. Det var linket til en artikkel om dette tidligere.

De fjernet analog lyd ut, men dette tar overgangen seg av.

Analog video ut støttes ikke.

 

Mener å huske at det var snakk om noe gammelt utstyr som ikke funket selv med adapteren, men jeg husker ikke hvor jeg leste det.

Mulig det var snakk om navigering i musikkbiblioteket?

 

Edit: Det skal visst komme/har kommet adapter for HDMI/VGA.

"As with the 30-pin connector, the Lightning connector supports video output; Apple told Macworld that Lightning-to-HDMI and Lightning-to-VGA cables will be available “in the coming months.”

http://www.macworld.com/article/1168555/what_apples_new_lightning_connector_means_for_you.html

 

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Teste forøvrig via 2 wifi routere på jobb nå og samtlige feiler under speedtest.net. Jeg får browset men ting som innebærer mer data henger seg raskt opp.

 

Eplehuset er en kjede uten tilknytning til Apple, på samme måte som Elkjøp og Expert også selger Apple-produkter uten at de er offisielle utsalgssteder. De er sertifiserte (eller hva det nå kalles) butikker, men det er alt.

Rart, for flere Eple mennesker jeg jobber med har kjøpt ting på Apple.no og fått bytte på Eplehuset i Oslo. Både iMac, iPhone og annet. Så det kan vel ikke stemme?

 

Nei, det stemmer.

Hmm så denne karen på jobb som har brukt Apple produkter i over 10 år og byttet senest 2 produkter i 2012 har fått feil behandling? En annen kar fikk byttet iPhone der i fjor.

 

Ser det gjerne blir fremhevet negative ting, og de positive tingene ofte ikke blir nevnt. Og det er vel naturlig :)

Jeg har fremhevet mange positive ting, men for at brukere skal gjøre seg et godt inntrykk av produktet er det viktig å vise begge sider fremfor å kategorisk holde seg til det man forelsker seg i (som også nevnes).

 

PL160:

:thumbup:

 

 

EDIT:

Nå plutselig fungerte speedtest.net, dermed veldig ustabilt. Men som sagt dette er et problem med begrenset omfang (antall enheter), det bare blir veldig tydelig for de som har det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...