Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

ok takker for svar det resultatet jeg fikk på skjermkortet var det høyeste jeg kunne få uten noe krongel eller at klokken resetta seg. og for å klokke skjermkortet mer så er det endring på volten da? og det er minnet på skjermkortet som begrenser meg ikke sant?

 

EDIT: fikk til prosessor overklokkinga nå og da ble den også nøyaktig med multipliern :) og med ram multipliern mener du da memery frequency? stilte da denne opp til 1600 hz. cpu-z viser 802.6 mhz men er det kanskje noe å ta og gange med to eller noe sånt?

 

EDIT 2: la merke til at etter jeg restarta pcen var overclocken resetta til default, er detta vanlig ved overclocking via afterburner? kan også ha vært fordi jeg tok restore to default i biosen også.

Jeg forstår ikke hva du spør om angående skjermkortet. Å øke spenningen kan øke maksimal overklokk før BSOD eller svart skjerm. Det er alltid en flaskehals på alle komponenter, i de færreste tilfeller er flaskehalsen minnehastigheten på skjermkortet. Minnemengden kan være en flaskehals om du prøver å bruke mer enn du har tilgjengelig.

 

Memory frequency er ordet ja. 800MHz er SDR, som er halvparten av DDR (2x hastighet)

 

I Afterburner kan du lagre overklokkprofiler og starte PCen med en gitt overklokk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått et utrolig crappy GTX 560 Ti :(

Klarer ikke en gang to minutter i Furmark på 960/1920/2000@1,1V. Skuffende at et kort som er klokket 900 på core fra fabrikk bare klarer ~940@1,05V.

 

Er ikke spesielt imponert over min 2500k heller, trenger ikke mindre enn 1,43V for å klare 4,6 GHz.

 

Får håpe jeg har mer flaks med Kepler og Ivy :p

Lenke til kommentar

Har fått et utrolig crappy GTX 560 Ti :(

Klarer ikke en gang to minutter i Furmark på 960/1920/2000@1,1V. Skuffende at et kort som er klokket 900 på core fra fabrikk bare klarer ~940@1,05V.

 

Er ikke spesielt imponert over min 2500k heller, trenger ikke mindre enn 1,43V for å klare 4,6 GHz.

 

Får håpe jeg har mer flaks med Kepler og Ivy :p

Furmark er helt ubrukelig, Nvidia klokker kortene ned til 405MHz med en gang programmet starter, uansett hva du bruker av software for overklokking. Det samme gjelder OCCT, Kombustor og andre stressverktøy.

Bruk heller 3DMark11, Heaven eller et lignende hardt spill.

 

Din 2500k har du derimot vært uheldig med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann. Jeg er fullstendig uerfaren når det kommer til overklokking, men prøver å tukle litt med det for tiden siden prosessoren min er en flaskehals. Hovedkortet mitt er en Asus P5N-D og CPU-en er en Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, som ikke bruker stock-kjøler, men noe jeg har glemt navnet på. Kan komme med det senere om det blir relevant. Planen var å klokke til 3.60 GHz.

 

Først forsøkte jeg å gjøre det manuelt etter en guide jeg fant på nettet, men de endte alltid opp med blåskjerm etter kort tid i Windows. I dag prøvde jeg derimot "AI overclock - 20%" hvor hovedkortet klokker for meg, og jeg merket faktisk en forbedring i ytelsen til Skyrim. Problemet er da at spenningen er satt til auto, som visstnok gir prosessoren høyere spenning enn den tåler. Bør jeg gå tilbake til jakten på en manuell finjustert klokk for å redde CPU-en?

Endret av Merk.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ett problem med at den ikke går over 1.6 Ghz når jeg skal ha 4.3 GHz, tips?

Ikke overklokk med Auto tuning.

Bruk CPU-Z for å se om frekvensen endrer seg.

 

Er dette en i7-2600?

2500k, jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal kjøre på uten auto. For mange ting og velge mellom. Det står står 1.6 på CPU-Z, den driver bare og roter rundt der.

Lenke til kommentar

2500k, jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal kjøre på uten auto. For mange ting og velge mellom. Det står står 1.6 på CPU-Z, den driver bare og roter rundt der.

http://hardforum.com/showthread.php?t=1578110

 

Angående mange innstillinger:

Jeg klarte å overklokke min i7-2600k 100% stabilt til 4.5GHz ved å endre på turbo justering til "by all cores" og turbo multiplier til 45x, det er så lite som skal til.

Lenke til kommentar

2500k, jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal kjøre på uten auto. For mange ting og velge mellom. Det står står 1.6 på CPU-Z, den driver bare og roter rundt der.

http://hardforum.com/showthread.php?t=1578110

 

Angående mange innstillinger:

Jeg klarte å overklokke min i7-2600k 100% stabilt til 4.5GHz ved å endre på turbo justering til "by all cores" og turbo multiplier til 45x, det er så lite som skal til.

Har du kjøpt nye deler? :p

Da setter jeg den på 4.3 Ghz fordi jeg bruker stock kjøler, høres det bra ut? :) Med samme volt? eller blir det for mye da. Vet jeg spør om mye, men du svarer bra :p

Endret av Wizzlee
Lenke til kommentar

Har du kjøpt nye deler? :p

Da setter jeg den på 4.3 Ghz fordi jeg bruker stock kjøler, høres det bra ut? :) Med samme volt? eller blir det for mye da. Vet jeg spør om mye, men du svarer bra :p

Har da hatt LGA1155 + 2600k noen måneder nå :p

i5-750 flaskehalset faktisk 6950 CFX.

 

Sitter du på stock kjøling hadde jeg nøyd meg med 4 GHz eller lavere.

Lenke til kommentar

Har du kjøpt nye deler? :p

Da setter jeg den på 4.3 Ghz fordi jeg bruker stock kjøler, høres det bra ut? :) Med samme volt? eller blir det for mye da. Vet jeg spør om mye, men du svarer bra :p

Har da hatt LGA1155 + 2600k noen måneder nå :p

i5-750 flaskehalset faktisk 6950 CFX.

 

Sitter du på stock kjøling hadde jeg nøyd meg med 4 GHz eller lavere.

Men skal jeg forsatt kjøre samme volt som på 4.8ghz?

Lenke til kommentar

Begynn med 1.35V for 4.5Ghz og jobb deg nedover til det blir ustabilt. Med en OK chip kan du fint kjøre 4.5Ghz på 1.26V.

 

AIsuite er ganske kurrant for slik stabilitetstesting da du kan endre Vcore(spenning på CPU) inne i Windows. Skal du dog ha en 24/7 overklokk bør du sette denne i BIOS. AIsuite nullstiller uansett en overklokk ved reboot.

Lenke til kommentar

Begynn med 1.35V for 4.5Ghz og jobb deg nedover til det blir ustabilt. Med en OK chip kan du fint kjøre 4.5Ghz på 1.26V.

 

AIsuite er ganske kurrant for slik stabilitetstesting da du kan endre Vcore(spenning på CPU) inne i Windows. Skal du dog ha en 24/7 overklokk bør du sette denne i BIOS. AIsuite nullstiller uansett en overklokk ved reboot.

Ok, starter på 1.25 på 4, siden jeg har stock vifte. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...