Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det anbefales at du skrur av speedstep o.l. da dette kan føre til ustabilitet ved klokking.

Til tidligere poster om temperaturer i IBT: Helt normalt, ingen spill eller programmer vil stresse CPU'en din så mye som IBT.

 

Jeg tror det var rett på de gamle core 2 systemene men ikke på nyere i7, det er min erfaring i hvertfall.

Har speedstep og turbo på i flere av mine 1366 systemer som kjører 24/7 men jeg skrur av begge på 1155(Sandy Bridge) systemene da turbo er litt vanskligere å jobbe med på de.

Når det gjelder de forskjellige C-states så skrur jeg stort sett av alle.

 

Speedstep nedklokkingen kan du delvis styre i windows ved å bruke "High Perfomance" under power settings.

Lenke til kommentar

Har et Maximus 1v extreme-z HK med en i5 2500 K som jeg har brukt Auto tuning på, men i cpu-z og andre programmer står det at frekvensen er 1600 Mhz og hopper fram og tilbake på kjernene

Se vedlagt fil for å se hva jeg mener

 

Håper dere kan hjelpe meg å løse problemet

 

Takk for svar på forhånd

 

Mvh Ole-Herman

post-261404-0-75971600-1317929523_thumb.png

Endret av oleh94
Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Har ikke vært så mye borti overklokking før og tenker å prøve meg for første gang.

 

Det gjelder en 2500k på et P8Z68 PRO kort. Har hørt dette er veldig lett, men ønsker en step by step guide. Kjøles av en Noctua NH-D14.

 

Hvor mye kan den klokkes og fortsatt ha en grei temperatur?

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Ta en titt på en av de mange guidene man finner på nett. Her brukes et P67-hovedkort, men det har ikke stort å si.

 

Med korrekt montert NH-D14 vil jeg tro du minst vil kunne kjøre 4.7/4.8 Ghz med fin temperatur såfremt chipen tillater det. Jeg nådde såvidt jeg husker oppimot 60C med i7 2600k- 4.5Ghz/1.27Vcore og 22C romtemp. Du bør ikke gå mye over 70-75C over lengre perioder.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et PowerColor 6970 PCS+ skjermkort og uansett hvor mye eller lite jeg prøver å klokke skjermkortet så klikker det, jeg aner ikke hva som er problemet. Strømforsyningen min er 1200w i AX serien fra Corsair.

 

Her er full liste over spec:

 

- i5 2600k CPU @ 4.0ghz ( stock cooling, skal kjøpe H70 etterhvert )

- GA-Z68X-UD7-B3 hovedkort

- PowerColor 6970 PCS+ skjermkort

- Cooler Master HAF-X Tower

- Zalman MFC1 viftestyring

- 16 GB DDR3 Corsair Dominator DHX RAM ( @ 1333mhz )

- Corsair AX 1200w PSU

- Corsair SSD Force Series F120, 120GB

 

Bruker MSI afterburner til å kjøre clocks og RPM på vifta.

Det som skjer er at pc'en begynner å stoppe litt og litt om gangen når jeg klokker, og skjermen kobler seg ut, osv. Det er ikke temperaturproblemer, for jeg er aldri over 70 'C i vanlig spilling. ( Altså, spill som f.eks Witcher 2 på 1920x1080 oppløsning )

Lenke til kommentar

Med korrekt montert NH-D14 vil jeg tro du minst vil kunne kjøre 4.7/4.8 Ghz med fin temperatur såfremt chipen tillater det. Jeg nådde såvidt jeg husker oppimot 60C med i7 2600k- 4.5Ghz/1.27Vcore og 22C romtemp. Du bør ikke gå mye over 70-75C over lengre perioder.

Er det så mange måter å montere den på da?

Lenke til kommentar

Noen Som kan si en kjapp beskrivelse av hva eg må aktivere deaktivere eller stille på for og få klokket min 2600k til 4.5-5ghz ? har Asus P6p68 pro hk :)

 

Det eg har prøvd er og sette ai overclokker til manual og stil på multiplieren..

kommer ikke så høyt da før den klikker..

har ikke stilt på v-core eller andre spenninger da eg ikke er sikker på ka eg ska sette den til...

Er det noe eg må deaktivere? tubomode? c1e? hyperthreading? osv? :p

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar

Noen Som kan si en kjapp beskrivelse av hva eg må aktivere deaktivere eller stille på for og få klokket min 2600k til 4.5-5ghz ? har Asus P6p68 pro hk :)

 

Det eg har prøvd er og sette ai overclokker til manual og stil på multiplieren..

kommer ikke så høyt da før den klikker..

har ikke stilt på v-core eller andre spenninger da eg ikke er sikker på ka eg ska sette den til...

Er det noe eg må deaktivere? tubomode? c1e? hyperthreading? osv? :p

Takker for hjelp :)

 

Hvis du ikke har stor erfaring med overklokking ville jeg ikke satset på å gå helt opp til 5ghz. Du må huske på at de du ser på youtube som har helt syke overclocks ikke har disse instillingene 24/7 rett og slett fordi det er umulig, å overklokke tar veldig lang tid hvis du vil oppnå helt optimal overklokking.

 

Ikke bare det, men det er ikke alle prosessorene som overklokkes like langt, forskjellen kan være stor eller liten på samme prosessoren, kameraten din som har samme prosessor kan kanskje lett klokke den opp til 4,8ghz uten problemer, mens du sliter med å få den opp til 4,5ghz, fordi forskjellen på prosessorene er stor når de kommer ut av fabrikken selv om det er samme prossesor.

 

Uansett ville jeg ikke rørt noe mer enn multiplier hvis du ikke kan noe om overklokking, eller har lite erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen Som kan si en kjapp beskrivelse av hva eg må aktivere deaktivere eller stille på for og få klokket min 2600k til 4.5-5ghz ? har Asus P6p68 pro hk :)

 

Det eg har prøvd er og sette ai overclokker til manual og stil på multiplieren..

kommer ikke så høyt da før den klikker..

har ikke stilt på v-core eller andre spenninger da eg ikke er sikker på ka eg ska sette den til...

Er det noe eg må deaktivere? tubomode? c1e? hyperthreading? osv? :p

Takker for hjelp :)

http://hardforum.com/showthread.php?t=1578110

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...