Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Heihei folkens! Jeg håper at dere kan hjelpe meg og guide meg igjennom min første overklokking.

Jeg antar at dere trenger hardware specs og annen info som kan være relevant så jeg skal prøve mitt beste.

-Mainboard : Asus P5Q SE

-Chipset : Intel P45/P43

-Processor : Intel Core 2 Duo E8500 @ 3166MHz

-Physical Memory(RAM) : 6144MBDDR3-SDRAM(Corsair Dominator om jeg ikke husker helt feil)

-Video Card : NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+

Strømforsyninga er på 600W så det burde holde til litt iallefall.

 

Vil tro jeg har bra kjøling i selve kabinettet.

 

aplus_case_twin_engine_negra.jpg

 

 

Jeg vet ikke om hvor overklokkingsvennlig delene mine er men det håper jeg dere vet :)

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det mulig?

 

For et par uker siden bygget jeg ny PC, (ASUS Sabertooth P67 + i5 2500K) men under montering brakk jeg den ene festeskruen til min Corsair H60 kjøler og måtte utsette OC til jeg fikk tak i en ny skrue. Jeg installerte stock kjøleren og har vært fornøyd med det.

 

Idag fikk jeg tak i noen nye skruer, og har begynt å jobbe med en overklokk. Til min store forudring, stod multiplier allerede på 42. Etter hva jeg har forstått er default 36 på i2500k.

 

Det eneste jeg har gjort i BIOS er å sette på ASUS speed/performance mode eller noe sånt fancy når jeg valgte bootsequence under OS-installeringen min.

 

Har PCn overklokket seg selv og kjørt stabilt på 60-65 grader under load på stock kjøler i to uker?

 

har samme prosessoren selv og ettersom stock speed er 3,3 Ghz og standard BUS speed er på 100 Mhz, vil det si at standard multiplier er 33, men jeg har selv sett at min vil på 34, hva viser programmer som cpu-z som core-speed???

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kor mykje kan eg over clocke AMD Phenom II X4 955 med stock vifte?

 

Jeg har en 965 BE (altså, utlåst multiplier) og har klokket opp til 3,9 ghz ved å la hovedkortet gjøre jobben. Du burde gå til 3,5 Ghz, og alt over 3,8-3,9 hadde ihvertfall jeg vært fornøyd med.

Pass riktignok på temperaturen, siden kjøleren(om det er samme som min) kan bli noe høy.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har en I5 2500K med en Corsair A70 CPU vifte som kjører "silent" med 1600rpm. Prosessoren har jeg klokket opp til 4.5ghz, og kjørte 20 runder med IBT på very high og maks temp lå mellom80-83C, testen kjørte flott igjenom og fikk beskjed om at systemet var stabilt. Det jeg lurte på var om dette blir en for høy temperatur for prosessoren og at jeg heller burde klokke den litt ned.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har en I5 2500K med en Corsair A70 CPU vifte som kjører "silent" med 1600rpm. Prosessoren har jeg klokket opp til 4.5ghz, og kjørte 20 runder med IBT på very high og maks temp lå mellom80-83C, testen kjørte flott igjenom og fikk beskjed om at systemet var stabilt. Det jeg lurte på var om dette blir en for høy temperatur for prosessoren og at jeg heller burde klokke den litt ned.

Det høres rimelig høyt ut faktisk. Sikker på at du har festet kjøleren helt riktig og har passe lav spenning?

En A70 burde klare minst 4.7GHz under 80C med de viftene.

 

Uansett: prøv å holde deg under 80C er min regel, de fleste pleier å anbefale under 70, 75 eller 80°C på Intel-prosessorer avhengig av hvor konservativt man legger seg. Under 80C er uansett trygt og vil ikke degradere levetiden betydningsfullt på noen måte.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har en I5 2500K med en Corsair A70 CPU vifte som kjører "silent" med 1600rpm. Prosessoren har jeg klokket opp til 4.5ghz, og kjørte 20 runder med IBT på very high og maks temp lå mellom80-83C, testen kjørte flott igjenom og fikk beskjed om at systemet var stabilt. Det jeg lurte på var om dette blir en for høy temperatur for prosessoren og at jeg heller burde klokke den litt ned.

Det høres rimelig høyt ut faktisk. Sikker på at du har festet kjøleren helt riktig og har passe lav spenning?

En A70 burde klare minst 4.7GHz under 80C med de viftene.

 

Uansett: prøv å holde deg under 80C er min regel, de fleste pleier å anbefale under 70, 75 eller 80°C på Intel-prosessorer avhengig av hvor konservativt man legger seg. Under 80C er uansett trygt og vil ikke degradere levetiden betydningsfullt på noen måte.

Ganske sikker på det, spenningen er 1.360V så kanskje den som er høy. Kjørte testen en gang til med viften på 2000rpm og da lå den på maks 79C ved IBT på very high og 20 runs.

 

Har lest at IBT gir veldig høye temperaturer i forhold til faktisk bruk, har ikke test under spilling enda.

 

Tror et annet triks for min del er å montere en ekstra eksos vifte i kabinettet (fractal design R3) føler at CPU-viften blåser mer inn i eksosviften enn det kommer ut.

 

 

Edit: hadde det vært en idé å flytte eksosviften fra uttak bak til toppen og la CPU.viften bare blåse rett ut, uten eksosvifte? (føler ikke at eksosviften klarer å holde følge med CPU viften)

Endret av UNSCCapone
Lenke til kommentar

OKei :)

 

 

Hvar stabilitetstesting jeg tenkte på :)

 

Om jeg kunne bruke Prime95 o.l :)

 

 

Å en annen ting. Har ikke peiling hva som er standard spenning på north bridgen på hovedkortet mitt :S

 

Hvor finner jeg det ? :)

 

Å takk for svar Anri90 :)

mvh

Sveibuen

Når du øker spenningen pleier man å bevege seg med standardspenningen som utgangspunkt, men dette vet jeg ikke. Ellers finner du sikkert svar på google.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på noen ting.

 

Har Asus P8Z68-V PRO og I5 2500K

 

Har prøvd å klokke litt i Bios, og bruke TurboV Evo til 4.7ghz, med volt på 1.355

 

Inne på CPU-Z og Coretemp står det på Core Speed noen ganger 1648 MHZ,og noen ganger 4700 mhz

 

Hvorfor er den ikke stabil ? Er noe feil ?

 

Det er helt normalt det er speedstep som klokker ned CPU når den har lite belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...