Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GnBeuk

Hvor mye kan jeg overklokke? :new_woot:

975 MHz på Core

2440 MHz på Shader

1350 MHz på Memory

 

Du trenger da ikke meg til å lese av grensene i programmet for deg?

Hvafforno? :p Lurte på hvor mange Mhz jeg kan øke..

 

Det er aldri noe fasitsvar på det. Prøv deg fram.

Satt den opp med 50. Ser greit ut til nå. Ligger stabilt på 44C

post-141999-0-39256700-1319655402_thumb.png

Lenke til kommentar

Fikk satt opp mine nye deler igår

ASUS P8Z68-V Pro/GEN3

Intel i5-2500K

Kingston HyperX Grey 1600MHz

 

Kjørte ASUS AI-Suite og auto-tune opplegge for overklokking. Kjører med Intel's Stock-kjøler og det hele sluttet på komfortable 4,7GHz!!! Vet dog ikke om jeg tør å køre noen stress-test på det oppsettet over lengre tid, men er imponert over hvor høyt den klarte å klokke seg opp selv!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GnBeuk

Satt den opp med 50. Ser greit ut til nå. Ligger stabilt på 44C

Jammen da er jo alt bra, dropp å teste i spill om dette fungerer eller ikke.

Ærlig talt, hvem trenger å teste om noe er stabilt eller ikke?

Ta også ro ner hormonan! Er ny innen overklokking, derfor jeg spør her da vetdu

Lenke til kommentar

Satt den opp med 50. Ser greit ut til nå. Ligger stabilt på 44C

Jammen da er jo alt bra, dropp å teste i spill om dette fungerer eller ikke.

Ærlig talt, hvem trenger å teste om noe er stabilt eller ikke?

Ta også ro ner hormonan! Er ny innen overklokking, derfor jeg spør her da vetdu

Kommer du med konkrete spørsmål skal jeg med glede svare på dem :)

Det er ofte greit å gi litt mer informasjon om målene dine, hvilken grafikkprosessor du har, kjøling osv.

Lenke til kommentar

Kjørte ASUS AI-Suite og auto-tune opplegge for overklokking. Kjører med Intel's Stock-kjøler og det hele sluttet på komfortable 4,7GHz!!! Vet dog ikke om jeg tør å køre noen stress-test på det oppsettet over lengre tid, men er imponert over hvor høyt den klarte å klokke seg opp selv!!!

Da bør du hurtigst mulig sjekke hvor stor spenning som er satt på vcore. Etter min erfaring så pøser Auto-tune på med Volt (spenning) for å klare å boote igjen, ofte godt over 1.5Volt som er hinsides for høyt å bruke over noe tid. Så høy spenning medfører veldig høy temperatur på CPU, og du bør rett og slett ikke kjøre lenge med spenning over 1.35V.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

i5-2500k @ 4,4 ghz med h60 kjøler på et ASUS Maximus IV GENE-Z.

 

Er første gang jeg virkelig overklokker, men hadde problemer med bluescreen etter lengre gamingsessions på

1.32v, så kjørte en prime95 og fikk samme problem. Den holdt ut i 90minutt uten BSOD eller tegn til problemer etter oppjustering til 1,33v.

 

max temp avhenger litt av monitor-program, ASUS AI Suite viste 57 grader, CUPID HWMonitor viste 60-67 på de forskjellige kjernene.

 

Har jeg funnet "grensen" min her (som jeg kan være komfortabel med), eller har jeg enda litt å gå på? Føler ikke jeg lider av mangel på prosessorkraft som det er nå. Men kjøpte nå 2500k og har fått inn BF3, så hvorfor ikke.

 

Annet spørsmål: Jeg har kun stilt multiplieren min (altså target rate) - er dette foretrukket? At jeg lar prosessoren klokke ned til 1,6ghz ved null last, eller skal jeg la den kjøre på 4,4 konstant?

Lenke til kommentar

En kompis har lyst til å klokke til C2D E7400 litt for å yte litt bedre i BF3. Han har standard kjøler og P5Q hk. Hvor mye lar den seg klokke med standard kjøler egentlig?

 

Det finnes ikke noe fasitsvar. Legg merke til temperatur når han overklokker, så ødelegger du ihvertfall ikke.

Neinei. Var ikke ute etter et eksakt tall. Bare lurte på om det i det hele tattt er vits. CPUen hannes er ganske så flaskehals.

Vil han få noe særlig mer ytelse ved litt klokking?

Lenke til kommentar

En kompis har lyst til å klokke til C2D E7400 litt for å yte litt bedre i BF3. Han har standard kjøler og P5Q hk. Hvor mye lar den seg klokke med standard kjøler egentlig?

 

Det finnes ikke noe fasitsvar. Legg merke til temperatur når han overklokker, så ødelegger du ihvertfall ikke.

Neinei. Var ikke ute etter et eksakt tall. Bare lurte på om det i det hele tattt er vits. CPUen hannes er ganske så flaskehals.

Vil han få noe særlig mer ytelse ved litt klokking?

E7400 var jo på 45nm, så du burde fint klare 3.6-4.0GHz hvis man har grei kjøling, litt tålmodighet og en god guide.

Du vil jo få mer ytelse av å oveklokke, men til et spill som BF3, så spørs det om han merker det.

 

Kan garantert måles i benchmarkprogrammer.

Under 10% merkes ikke, jeg merker det godt når jeg kjører i7-2600k på 4.7GHz mot stock 3.4GHz i BF3, og særlig HD 6950 på 950/1500MHz mot stock 800/1250

Lenke til kommentar
i5-2500k @ 4,4 ghz med h60 kjøler på et ASUS Maximus IV GENE-Z. Har jeg funnet "grensen" min her (som jeg kan være komfortabel med), eller har jeg enda litt å gå på? Føler ikke jeg lider av mangel på prosessorkraft som det er nå. Men kjøpte nå 2500k og har fått inn BF3, så hvorfor ikke.

 

Annet spørsmål: Jeg har kun stilt multiplieren min (altså target rate) - er dette foretrukket? At jeg lar prosessoren klokke ned til 1,6ghz ved null last, eller skal jeg la den kjøre på 4,4 konstant?

 

Du kan muligens komme noe høyere ved å øke spenningen på Vcore, 2500K skal normalt lett ta seg til 4.5 - 4.6GHz stabilt på en spenning som ikke tar livet av den. Tror du trygt kan øke til opp mot 1.35V men ikke over det for noe lengre tid, evt. kun for å teste hvor langt du når. Følg med temperaturer som ikke bør overstige 80 - 85 Celsius under load. Jeg vet at i7 2500K har en anbefalt max temperatur på TCASE 72,6 Celsius. Dette er en anbefaling og CPU tåler langt høyere temperaturer enn det, opp mot 100 grader takler den fint før den kan ta skade av det. Den slår i tillegg seg selv av før det kommer så langt. Men likevel, overklokking skjer på egen regning, men moro er det.

 

La den bare stå slik at den klokker seg ned når du ikke bruker den, det er fornuftig av flere årsaker, blant annet for hensynet til strømforbruk og miljø.

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei. jeg har en i7 2600k og jeg har nettopp prøvd å overclocke for første gang. jeg har en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494649 som kjøler og jeg stilte bare om multipliern til 40, men nær det blir load på cpun så viser den i cpu-z at den er 43 på multipliern, men det er jo greit det så lenge de funker. og når jeg testet prime 95 i sån ca 10 min var max tempen på 85 grader. er dette farlig og jeg burde ta den ned til 37 eller no sånt? og jeg har ikke fikset på noe annet i bios enn å sette opp rammen til 1600 hz (som rammen min er men bios underclocka den ned til 1333mhz av en eller annen grunn) og fiksa på multipliern. hvordan blir dette med volten da? har ikke skjønt meg på denne volt saken enda. så spørsmålet mitt er om det er noe jeg burde fikse på? eller om det går greit med hvordan det er nå?

 

takker på forhånd for svar.

 

EDIT: jeg prøvde å skru ned til 37 i multiplier, men da ble det 37 og 3 mer i multiplier som i sta. og nå ble varmen sån ca 67 grader max

 

EDIT 2: fikk den endelig til min ønskede clock (4ghz) ved å ha den på 39 i multiplier. har fortsatt på auto på volt og sånt, men ifølge cpu-z så er den på 1,240-1,250 så det burde vel gå greit hvis 1.350 er sån ca max?og jeg er da sån ca på 72 grader max.

 

ekstra spørsmål: jeg holder på å prøve på å overclocke skjermkortet også, jeg har klart å fått overclock på 300 mhz mer på core og 200 mer på memory, men jeg merker ingen fps forskjell i f.eks heaven dx11. så er det da minne på skjermkortet med 512 mb som hindrer med? (har hovedskjerm på 1920x1080, og en ekstra mindre skjerm på 1280*1024 som jeg bruker til internett leser eller cpu them og liknende til å ha åpnet samtidig som jeg spiller. så jeg regner med at det er 512 mb som bottlenecker her da? (ps. har gts 450)

 

 

 

nå blei det mange edits og spørsmål, men håper på svar fra noen snille folk :)

Endret av zeat
Lenke til kommentar

 

hei. jeg har en i7 2600k og jeg har nettopp prøvd å overclocke for første gang. jeg har en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494649 som kjøler og jeg stilte bare om multipliern til 40, men nær det blir load på cpun så viser den i cpu-z at den er 43 på multipliern, men det er jo greit det så lenge de funker. og når jeg testet prime 95 i sån ca 10 min var max tempen på 85 grader. er dette farlig og jeg burde ta den ned til 37 eller no sånt? og jeg har ikke fikset på noe annet i bios enn å sette opp rammen til 1600 hz (som rammen min er men bios underclocka den ned til 1333mhz av en eller annen grunn) og fiksa på multipliern. hvordan blir dette med volten da? har ikke skjønt meg på denne volt saken enda. så spørsmålet mitt er om det er noe jeg burde fikse på? eller om det går greit med hvordan det er nå?

 

takker på forhånd for svar.

 

EDIT: jeg prøvde å skru ned til 37 i multiplier, men da ble det 37 og 3 mer i multiplier som i sta. og nå ble varmen sån ca 67 grader max

 

EDIT 2: fikk den endelig til min ønskede clock (4ghz) ved å ha den på 39 i multiplier. har fortsatt på auto på volt og sånt, men ifølge cpu-z så er den på 1,240-1,250 så det burde vel gå greit hvis 1.350 er sån ca max?og jeg er da sån ca på 72 grader max.

 

ekstra spørsmål: jeg holder på å prøve på å overclocke skjermkortet også, jeg har klart å fått overclock på 300 mhz mer på core og 200 mer på memory, men jeg merker ingen fps forskjell i f.eks heaven dx11. så er det da minne på skjermkortet med 512 mb som hindrer med? (har hovedskjerm på 1920x1080, og en ekstra mindre skjerm på 1280*1024 som jeg bruker til internett leser eller cpu them og liknende til å ha åpnet samtidig som jeg spiller. så jeg regner med at det er 512 mb som bottlenecker her da? (ps. har gts 450)

 

 

 

nå blei det mange edits og spørsmål, men håper på svar fra noen snille folk :)

 

For meg høres det ut som om du har feilmontert kjøleren din. 4.5GHz burde være lett oppnåelig på en Hyper 212+

Husk å justere turbo-multiplier for overklokking, det er også lettere å kjøre alle fire kjernene på samme hastighet. Kanskje det er noe i BIOS du ikke finner ut av her...

Ellers virker det veldig trygt nå, så det er ikke noe galt.

 

Angående RAM er det kun å justere spenningen til spesifikasjonene og justere RAM-multiplier til den hastigheten du kjører på.

 

Jeg tror ikke et øyeblikk at du har klart å overklokke GTS 450 som kommer stock på 783 MHz til 1083 MHz, dette er klokkefrekvenser folk får når man ekstremoverklokker uten å bry seg om stabilitet.

Siden du ikke merker forskjell virker det heller som om du ikke får overklokket kortet. Bruk MSI Afterburner, og test stabilitet i Heaven eller et annet tungt spill. Klarer du mer enn 900MHz på et GTS 450 skal du si deg rimelig fornøyd med dette.

 

Ellers er du veldig uklar på hva du gjør:

Hva bruker du for å sjekke CPU-hastighet?

Hva kjører du i Prime95? Det er egentlig bare custom og blend som er relevant i dag. Intel Burn Test er mye raskere og enklere å bruke for de fleste.

Hva overklokker du skjermkortet med?

Hva bruker du for å sjekke klokkehastigheter på skjermkortet?

Er det Core eller Shader du sier +300MHz?

Hva bruker du for å teste stabilitet på skjermkortet?

Lenke til kommentar

 

hei. jeg har en i7 2600k og jeg har nettopp prøvd å overclocke for første gang. jeg har en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494649 som kjøler og jeg stilte bare om multipliern til 40, men nær det blir load på cpun så viser den i cpu-z at den er 43 på multipliern, men det er jo greit det så lenge de funker. og når jeg testet prime 95 i sån ca 10 min var max tempen på 85 grader. er dette farlig og jeg burde ta den ned til 37 eller no sånt? og jeg har ikke fikset på noe annet i bios enn å sette opp rammen til 1600 hz (som rammen min er men bios underclocka den ned til 1333mhz av en eller annen grunn) og fiksa på multipliern. hvordan blir dette med volten da? har ikke skjønt meg på denne volt saken enda. så spørsmålet mitt er om det er noe jeg burde fikse på? eller om det går greit med hvordan det er nå?

 

takker på forhånd for svar.

 

EDIT: jeg prøvde å skru ned til 37 i multiplier, men da ble det 37 og 3 mer i multiplier som i sta. og nå ble varmen sån ca 67 grader max

 

EDIT 2: fikk den endelig til min ønskede clock (4ghz) ved å ha den på 39 i multiplier. har fortsatt på auto på volt og sånt, men ifølge cpu-z så er den på 1,240-1,250 så det burde vel gå greit hvis 1.350 er sån ca max?og jeg er da sån ca på 72 grader max.

 

ekstra spørsmål: jeg holder på å prøve på å overclocke skjermkortet også, jeg har klart å fått overclock på 300 mhz mer på core og 200 mer på memory, men jeg merker ingen fps forskjell i f.eks heaven dx11. så er det da minne på skjermkortet med 512 mb som hindrer med? (har hovedskjerm på 1920x1080, og en ekstra mindre skjerm på 1280*1024 som jeg bruker til internett leser eller cpu them og liknende til å ha åpnet samtidig som jeg spiller. så jeg regner med at det er 512 mb som bottlenecker her da? (ps. har gts 450)

 

 

 

nå blei det mange edits og spørsmål, men håper på svar fra noen snille folk :)

 

 

Ellers er du veldig uklar på hva du gjør:

Hva bruker du for å sjekke CPU-hastighet?

Hva kjører du i Prime95? Det er egentlig bare custom og blend som er relevant i dag. Intel Burn Test er mye raskere og enklere å bruke for de fleste.

Hva overklokker du skjermkortet med?

Hva bruker du for å sjekke klokkehastigheter på skjermkortet?

Er det Core eller Shader du sier +300MHz?

Hva bruker du for å teste stabilitet på skjermkortet?

 

for å sjekke cpu hastighet bruker jeg cpu-z og da viser den bare core#0 men den klokker seg den til 1,6 ghz når den er i idle så er det da turbo jeg har klokket på? syntes det var vanskelig å skjønne seg på egentlig.

jeg har brukt in-place large ffts til nå og da har load vært på 100%, kan ta og teste intel burn test.

jeg bruker msi afterburner til å overklokke skjermkortet og da bruker jeg også den til å sjekke hastigheter, og da er det core som jeg har flyttet til 1050mhz cirka, utan at jeg merker noe fps forskjell i heaven dx 11 så kan hende at det er en lock elr no sånt.

og det er da heaven dx 11 jeg har brukt så langt.

 

og det kan godt hende at jeg har feilmontert kjølern eller gjort noe feil med kjølepasta fordi jeg var veldig usikker når jeg gjorde dette, siden det var første gang jeg satte på en ny kjøler.

 

"Angående RAM er det kun å justere spenningen til spesifikasjonene og justere RAM-multiplier til den hastigheten du kjører på" hva mener du med dette? som sagt er helt ny til overklokking ^^

 

ps. mitt skjermkort er dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617361

og hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626388 hvis det har noe å si.

 

EDIT: fant ut nå via å sjekke cpu-z så klokker den seg ned til original igjen når jeg går over 950 mhz. og grunnen til at jeg ikke ser noe fps forskjell da er nok fordi jeg alltid gikk rett til 1000 mhz :whistle:

 

EDIT 2: fant da ut max klokken på 900 core 1800 shader og 2000 memory, og fikk da ca. 2-4 fps økning sån ca 10% altså. og da er jeg fornøyd så lenge jeg ser resultater xD btw. noen som kan gi meg link til et sted som forklarer akkuratt hve hver del gjør liksom? lurer mest på hva memory mhzen gjør. og max gradene jeg fikk var 65 grader og da kjørte vifta på minimum (30%)

og bare for å lure må man endre volten da for å få enda mer ut av det da?

Endret av zeat
Lenke til kommentar

Overklokking på Sabertooth P67 burde være ganske lett:

Gå i "advanced mode", og finn fram til den mest venstre-liggende fanen i UEFI.

Turbo justeres til "by all cores"

Turbo multiplier justeres til ønsket hastighet.

ellers er spenning og alt dette lenger nede.

Her kan du også justere RAM multiplier og RAM Voltage.

 

Hva som har mest effekt av Core og RAM er ofte vanskelig å si. Som en tommelfingerregel er det core du ønsker å fokusere på, mens ekstra RAM-hastighet kan du heller se på når du har nådd maks core.

Lenke til kommentar

ok takker for svar det resultatet jeg fikk på skjermkortet var det høyeste jeg kunne få uten noe krongel eller at klokken resetta seg. og for å klokke skjermkortet mer så er det endring på volten da? og det er minnet på skjermkortet som begrenser meg ikke sant?

 

EDIT: fikk til prosessor overklokkinga nå og da ble den også nøyaktig med multipliern :) og med ram multipliern mener du da memery frequency? stilte da denne opp til 1600 hz. cpu-z viser 802.6 mhz men er det kanskje noe å ta og gange med to eller noe sånt?

 

EDIT 2: la merke til at etter jeg restarta pcen var overclocken resetta til default, er detta vanlig ved overclocking via afterburner? kan også ha vært fordi jeg tok restore to default i biosen også.

Endret av zeat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...