Gå til innhold

- Facebook vil kjøpe Opera


Anbefalte innlegg

Sånn jeg ser det er det ingen tjenester Facebook kan bringe som vil gjøre Opera til en bedre nettleser. Det eneste jeg kan tenke meg er mer ressurser så utviklingen går raskere. Jeg har dog vanskelig se for meg at Facebook ville kjøpt Opera, lagt i ressurser for å fortsette i den retningen Opera selv vil gå og ikke blande seg mer enn det. Det er ingen facebook-branding, tjenesteintegrasjon eller annet Facebook kan tilby som jeg vil sette pris på.

 

Jeg må også bare innrømme at jeg liker hvordan et mindre norsk selskap alene klarer å hevde seg i toppen når det kommer til å lage noe så viktig som en nettleser. Vi får nå se hva som skjer ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper at Opera ikke blir kjøpt opp av en av de store stygge ulvene her (FB og Apple er 2 av dem IMHO, ikke for å skape noe debatt rundt det.

 

Men er redd for at om FB kjøper opp Opera så blir Opera Bloatware med drøss med facebook funksjoner og integreringer. Samt at FB vil innhente så mye som mulig av data om brukere av nettlesere.

 

Men man kan jo håpe at om FB kjøper Opera så forblir det bare på eiersiden. Opera forblir å hete Opera, gjengen i Oslo og andre deler av verden fortsetter å jobbe uavhengig med å lag den beste nettleseren som finnes per dags dato, men med mer midler til å jobbe med. FB kan da optimallisere FB siden sin for Operas nettleser slik at alt fungerer der.

 

Bare se på gmail, google calender etc og Opera, Google rævkjører Opera der. Ustabilt og rett og slett fungerer dårlig. Tror ikke google er snill gutt i klassen der da de implementerer ting som ikke er standardiserte funksjoner. (opplever f.eks i google calender at ofte ikke er mulig å oppdatere og se kalender visningene sine, får bare feil og prøv igjen senere. Samt legger man inn ny kalenderfunksjon så flytter ikke cursoren og visningen om du skriver mer enn det lille tekst vinduet. Man kan pile eller dra og marker med musa for å lese.)

 

Men håper heller at noen andre enn FB kjøper Opera om det er noen som skal kjøpe Opera i det hele tatt.

 

Om Opera blir FB med blå F og fullstendig bloatware og FB integreringer så går jeg over til Chrome eller Firefox permanent. Håper ikke det blir behov for det, men har en stygg magefølelse om ryktene er sanne og de blir gjennomført.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper ikke dette er sant. Da arkiveres Opera etter 11-12 års bruk.

Ja, fy søren ass!!!! Tenk hvordan Opera automatisk blir skikkelig dårlig bare fordi noen kjøper aksjene!!!

 

Det er ikke helt utenkelig at utviklingen påvirkes, og jeg vet ikek helt om jeg vil at surrehuene i facebook skal påvirke opera for mye.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Benytter ikke Opera så kan ikke si jeg bryr meg så mye, men er ikke spesielt begeistret for at alt skal kobles til facebook. Ser for meg nettleserloggen blir postet på facebook, noe som kan resultere i flere pinlige innsyn i ens privatliv :p

 

Nye kontoer må bruke facebook tror jeg. Det er uansett ikke et problem. Man kan deaktivere alle sosiale greier, og så kan en lage en anonym facebook konto om det er så farlig.

 

Å tvinge brukere til å benytte facebook for pålogging gir ingen mening og blir for meg svært lite brukervennlig. Løsningen din med å opprette en anonym facebook-konto vil jo fungere men er unødvendig tungvindt. Slipper heldigvis dette selv men hvis man tilslutt må knytte seg til facebook da dropper jeg Spotify til fordel for Wimp. Frivillig facebook-tilknytning er greit, under tvang så er det bare provoserende.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar
"(...) slik at de kjempe hardere mot giganter som Microsoft, Google, Apple og Mozilla. (...)"
Hvorfor trenger de egentlig det? Ingen av disse er konkurrenter til Facebook, med unntak av Google med Google+. Skjønner at de må bruke pengene på noe, men kunne de ikke brukt de på noe nytt og spennende i stedenfor å starte en kamp med fiktive konkurrenter?
Lenke til kommentar

Benytter ikke Opera så kan ikke si jeg bryr meg så mye, men er ikke spesielt begeistret for at alt skal kobles til facebook. Ser for meg nettleserloggen blir postet på facebook, noe som kan resultere i flere pinlige innsyn i ens privatliv :p

 

Nye kontoer må bruke facebook tror jeg. Det er uansett ikke et problem. Man kan deaktivere alle sosiale greier, og så kan en lage en anonym facebook konto om det er så farlig.

 

Å tvinge brukere til å benytte facebook for pålogging gir ingen mening og blir for meg svært lite brukervennlig. Løsningen din med å opprette en anonym facebook-konto vil jo fungere men er unødvendig tungvindt. Slipper heldigvis dette selv men hvis man tilslutt må knytte seg til facebook da dropper jeg Spotify til fordel for Wimp. Frivillig facebook-tilknytning er greit, under tvang så er det bare provoserende.

 

Så enig, så enig. Hva har Facebook med Spotify å gjøre og hvorfor skal en bruker av Spotify måtte opprette en Facebook bruker? Det gir null mening og blir bare helt latterlig i mine øyne..

Lenke til kommentar

Fra Opera sin visjon:

 

We believe in privacy.

We will always employ the highest ethical standards when dealing with our customers’ private information. Opera Software is licensing out Internet products, not its customers.

 

De har noen andre også:

 

We believe in respect for our users.

We believe in a Net that preserves cultural diversity.

We believe in security.

We believe in a patent-free Web.

We believe in good employment.

We believe in a Net with unlimited accessibility.

We believe in privacy.

 

Dette er vel direkte imot Facebook sine intensjoner om at brukeren skal spores og tagges.

 

EDIT: Og jeg vil ikke at det siste? store firmaet skal havne i utlandet. (FAST, Trolltech, Telenor Satellite Services)

Endret av emva
  • Liker 4
Lenke til kommentar

We believe in privacy, as long as we get in on it too.

We will always employ the highest ethical standards when dealing with our customers’ private information; we don't discriminate in whom we sell your data to.

Opera Software is licensing out Internet products, not its customers. We sell those.

We believe in respect for our users. Giving away all your personal information freely grants respect.

We believe in a Net that preserves cultural diversity, and we will contribute to that diversity by sharing your personal information to everyone.

We believe in security; you can be certain that your personal information will be securely delivered to everyone asking.

We believe in a Net with unlimited accessibility. Do we need to say more?

 

Synes de passet bra sammen jeg.

Lenke til kommentar

Når Microsoft kjøpte Skype, var mange i harnisk over at Skype nå ville bli "ødelagt". Har en merket noe forskjell? Nei.Instagram - facebook? Nei.Jeg synes heller man kan vente og se hva som skjer før en dømmer noe. Dette er også bare rykter, facebook har faktisk enda ikke kjøpt Opera. Så å spekulere i hvor fælt Opera kommer til å bli er for dumt.

 

Skype er ødelagt jo, både jeg og venner har opplevd mye negativt og nå som de i tillegg har begynt å ta betalt for video/skjermdelig i gruppesamtaler begynner det å bli litt for mye dumheter fra Microsoft...

 

Etter det jeg har hørt stoppet vel også utviklingen av Linux versjonen av Skype klienten på grunn av Microsoft, am i right???

Lenke til kommentar

Håper ikke dette er sant. Da arkiveres Opera etter 11-12 års bruk.

 

Har brukt Opera de siste 8 åra, blir selskapet Facebook eie så sier jeg også farvell til den norske traveren.

 

Har store problemer med å ta Mark Zuckerberg seriøst, alt Facebook relatert er meget uattraktivt i mitt syn. Han er en wanna-be Steve Jobs som bryr seg om penger og intet annet, med andre ord ung, uerfaren og uprofesjonell.

Lenke til kommentar

Nei, nei, nei!

Jeg håper inderlig ikke at dette blir en realitet! Om Facebook skal ha en finger i konstruksjonen av nettleseren ser jeg for meg at hele leseren blir en eneste stor "vil du dele din surfe-økt på tidslinjen din?" Full av Facebook-integrasjon og what not.

 

Nei, om Facebook kjøper Opera er det nok stor fare for at det blir kroken på døra for favorittleseren min etter mer enn 12 års trofast bruk. Den er, imo, den beste og mest brukbare leseren som er på markedet i dag, men om Facebook skal styre skuta vil jeg ikke lengre være passasjer. Dessuten ser jeg for meg at brukbarheten kommer til å ta et skikkelig nose-dive.

Lenke til kommentar

Håper ikke dette er sant. Da arkiveres Opera etter 11-12 års bruk.

 

Hvorfor det? Så lenge nettleseren forblir den samme er det ikke noe problem. Facebook vil sikkert bare ha tilgang til kule patenter.

Tror du ikke at en nettleser eid av Facebook hadde støvsugd opp ALT av info den kunne? Det er nok til å avstå.

Muligheten for at Facebook skulle tjent penger/omtale på at jeg bruker nettleseren deres er nok til å avstå.

Lenke til kommentar

 

Akkurat. Integrere Facebook i nettleseren. Nei takk. Har nok med at Facebook skal være integrert i alt mulig annet nå for tida. I nettleseren kan jeg i det minste blokkere mye (eller deler) av det.

 

Jeg har Facebook, men har ingen intensjoner om å bruke en Facebook-nettleser.

 

Håper virkelig at dette ikkje er tilfellet, eg ser alt for meg spotify liknande tilstander:

Ola Olsen leste artikkelen "puppesjokk" på VG.no akkurat nå

Ola Olsen søkte "det svir når jeg tisser" på google.com for 2 timer siden

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...