Gå til innhold

Den medium store Raspberry Pi-tråden!


Anbefalte innlegg

rpibannerfinal.gif

Den lille Raspberry Pi tråden

 

 

 

 

 

enheten kommer i to Modeller.

A-Modell ($25) 146.308 NOK ihht dagens kurs

B-Modell ($35) 204.831 NOK ihht dagens kurs (Rimelig kjip pris med tanke på tollgrensa)

 

 

 

 

 

 

raspberrypi-front.jpg

Spesifikasjoner:

 

SoC: A/B: Broadcom BCM2835 (CPU, GPU, DSP, and SDRAM)

CPU: A/B: 700 MHz ARM1176JZF-S core (ARM11 family)

GPU: A/B: Broadcom VideoCore IV, OpenGL ES 2.0, 1080p30 h.264/MPEG-4 AVC high-profile decoder

Memory (SDRAM): A/B: 256 MB (shared with GPU)

USB 2.0 ports: A: 1 B: 2 (via integrated USB hub)

Video outputs: A/B: Composite RCA (PAL & NTSC), HDMI (rev 1.3 & 1.4), raw LCD Panels via DSI

14 HDMI resolutions from 640×350 to 1920×1200 plus various PAL and NTSC standards.

Audio outputs: A/B: 3.5 mm jack, HDMI

Onboard storage: A/B: SD / MMC / SDIO card slot

Onboard network: A: None B: 10/100 Ethernet (RJ45)

Low-level peripherals: A/B: 8 × GPIO, UART, I²C bus, SPI bus with two chip selects, +3.3 V, +5 V, ground

Power ratings: A: 500 mA (2.5 W) B: 700 mA (3.5 W)

Power source: A/B: 5 volt via MicroUSB or GPIO header

Size: A/B: 85.60 × 53.98 mm (3.370 × 2.125 in)

Weight: A/B: 45 g (1.6 oz)

__________________________________________________

 

 

 

Jeg tengte vi trengte en tråd om denne, da jeg vil tro mange på diskusjon er intressert i denne, særlig som medieavspiller.

 

Tenker kanskje å bygge den inne i en hjemmelaget boks sammen med en harddisk (usb) og bruke den som bærbar medieavspiller som jeg kan ta med rundt forbi.

Tenker også om jeg kobler til en USB hub kan jeg kanskje også få koblet til WLAN-kort eller liknende? mhm.

Så, da ærklærer jeg tråden åpnet.

Endret av Evelen!
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venter på min, skal bli artig å se hva en kan få til med denne. Tenker primært mediespiller, men også multikopterkontroller kunne vært et artig prosjekt. @TS: Spesifikasjoner er feilstavet ;) (Ikke for å pirke, men tenkte kanskje du ville fikse det siden det er åpningsposten og den nok blir lest MANGE ganger fremover får vi tro ;))

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg fikk bekreftet at min er sendt idag =) Spørsmål: hva annet trenger jeg og hvor kjøper jeg det? Trenger vel iallefall strømadapter og minnekort?

PS: jeg har bestilt case.

 

har nå ventet i 4uker siden jeg bestilte og betalte, venter spent på mail om at pakken er på vei :)

 

Standard Delivery (Despatch expected within 6 week(s))

 

og det du kan trenge er:

1x micro USB kabel (strøm)

1x SD-minnekort

1x hdmi kabel / eller en sånn gammel gul tv kabel

1x nettverks kabel

tastatur / mus?

 

kan også kanskje være kjekt: usb-hub

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

Jeg fikk bekreftet at min er sendt idag =) Spørsmål: hva annet trenger jeg og hvor kjøper jeg det? Trenger vel iallefall strømadapter og minnekort?

 

PS: jeg har bestilt case.

 

Jeg bestillte dette fra Farnell i lag med min PI, men du kan fint bruke en mobil lader med Micro Usb :)

 

Så lenge den er 700ma for B modellen.

Lenke til kommentar

Jeg bestillte dette fra Farnell i lag med min PI, men du kan fint bruke en mobil lader med Micro Usb :)

 

Så lenge den er 700ma for B modellen.

 

ref http://www.raspberry...rg/archives/260

Model B owners using networking and high-current USB peripherals will require a supply which can source 700mA (many phone chargers meet this requirement). Model A owners with powered USB devices will be able to get away with a much lower current capacity (300mA feels like a reasonable safety margin).

 

jeg fikk noen ekstra usb-micro strømforsyninger i dag fra RS-online de er på 5v men med 1200mA :) men hvis man ser på wikipedia http://en.wikipedia....rsal_Serial_Bus standarden så er den definert slik jeg leser det til å max trekke 900mA

Max. current 500–900 mA @ 5 V (depending on version)

dette var de jeg bestilte: http://no.rs-online....pplies/7263053/

 

yes en liten dobbelt sjekk her, når jeg bestilte min PI fra RS-online så var det samme typen enheter som jeg nå i ettertid har bestilt flere av , tipper tommelfinger-regelen er å finne en USB-strømforsyning som minimum klarer 700mA

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

En ting som kunne vært litt spennende å høre mer om er hva folk har tenkt / planlegger / har gjort allerede med sin raspberry pi, poenget med den er å jo å oppmuntre folk til å lære seg å programmere mer :) men jeg skjønner at både jeg selv og flere med meg har tenkt å bruke den til mer banale ting som å streame video over nettverket :p

 

her er mine ideer som har dukket opp mens jeg fortsatt venter på mine PI'es:

1, xbmc - jepp jeg har tenkt å bruke en av mine bestilte pies til media senter med xbmc

2, dørklokke cam - planen er å bruke GPIO delen og lage en trigger der slik at hvis noen ringer på døra så tar et webcam montert slik at det ser hvem som ringer på bilde og sender det med mail til en mailboks som jeg syncer med mobilen

3, dør åpner - tanken er her at jeg kan bruke samme PI som ringeklokke cam saken, men siden jeg har fått montert meg en yale doorman lås med fjernkontroll er tanken å modde en slik fjernkontroll med GPIO delen på PI'en og typ lage en mail / web side funksjon for å åpne døra hvis noen ringer på som skal inn :p

4, mediacenter i bilen - planen her er å skaffe meg en touch screen fra kina e.l som passer i 2din slotten i bilen også koble raspberryen med xbmc til den med en vanlig sigarett tenner mobil lader også koble opp 2 skjermer bak og trikse til med den gule RCA video utgangen til å vise videoer på alle skjermene i bilen, selvfølgelig har jeg ikke tenkt å streame noe fra noe sted, men planen er å bruke en WD usb harddisk på 1tb som jeg fyller med stasj

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk endelig bestille min i dag :) Tenker å bruke den til XBMC og muligens litt programmering. Gleder meg nå. Bare dumt med så lang leverings tid.

 

Jau det leveranse systemet er jo ekstremt, hadde vært enklere hvis jeg stod på den "spam nyhets mail" lista deres frem til jeg kunne bestille / betale også dagen etterpå få frakt bekreftelse fra transportør isteden for å vente i månedsvis uten videre updates etterpå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...