Gå til innhold

Den medium store Raspberry Pi-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale Raspmc framfor OpenELEC for de som vil ha XBMC. http://www.raspbmc.com/

 

OpenELEC er tregere og mye mer ustabilt etter min erfaring, mens Raspmc har fungert helt flott så langt.

Slippkandidat 4 som kommer snart™ vil også bytte fra Debian Squeeze til Raspbian for å dra nytte av hardware fpu som gir ytterligere bedre ytelse.

 

Ellers er det verdt å merke seg at mange Class 10 kort har problemer på RPI (og andre plasser)

Absolutt verdt og sjekke opp lista på http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#SD_cards

Endret av ShadowMaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå fungerer alt! =)

Nyeste build (R11698 gjorde susen. Og Remote-app'en fungerte også.

Men, å starte selve enheten tar 1-2 minutter. Kommer det til å fortsette slik? Er det mulig å få det til å gå kjappere?

Desverre, ikke akuratt nå, men såvidt jeg leste var det noen som jobbet med å minske tiden på den svarte skjermen.

 

Jeg vil anbefale Raspmc framfor OpenELEC for de som vil ha XBMC. http://www.raspbmc.com/

 

OpenELEC er tregere og mye mer ustabilt etter min erfaring, mens Raspmc har fungert helt flott så langt.

Slippkandidat 4 som kommer snart™ vil også bytte fra Debian Squeeze til Raspbian for å dra nytte av hardware fpu som gir ytterligere bedre ytelse.

 

Ellers er det verdt å merke seg at mange Class 10 kort har problemer på RPI (og andre plasser)

Absolutt verdt og sjekke opp lista på http://elinux.org/RP...herals#SD_cards

Raspbmc kjører dårligere enn OpenELEC R11698 hos meg. Har dog ett 16GB Class10 kort.

 

Holder det å bruke 4gb minnekort eller anbefales det større? 16 gb i en anstendig hastighet koster dessverre flesk og vel så det.

Elkjøp har Class10 kort til ok pris.

 

For de som lurer virker følgende kort veldig bra med Raspberry Pi, kortet er Class 10:

Verbatim 16GB Premium SDHC Class 10

Lenke til kommentar

Holder det å bruke 4gb minnekort eller anbefales det større? 16 gb i en anstendig hastighet koster dessverre flesk og vel så det.

 

Da har du tydeligvis ikke sjekket http://www.mymemory.co.uk/SDHC

16GB av anerkjente merker til en hundrelapp levert i postkassen er jo ikke dyrt? (Frakten til Norge er £2).

Leveringstid rundt en uke.

 

En annen engelsk nettbutikk som jeg av og til bruker er Zoombits, De er dyrere men har av og til gode lokketilbud. Elkjøp tjener gode penger på minnebrikker...

 

Husk å sjekke listen i linken til ShadowMaster før bestilling.

Lenke til kommentar

Holder det å bruke 4gb minnekort eller anbefales det større? 16 gb i en anstendig hastighet koster dessverre flesk og vel så det.

 

Da har du tydeligvis ikke sjekket http://www.mymemory.co.uk/SDHC

16GB av anerkjente merker til en hundrelapp levert i postkassen er jo ikke dyrt? (Frakten til Norge er £2).

Leveringstid rundt en uke.

 

En annen engelsk nettbutikk som jeg av og til bruker er Zoombits, De er dyrere men har av og til gode lokketilbud. Elkjøp tjener gode penger på minnebrikker...

 

Husk å sjekke listen i linken til ShadowMaster før bestilling.

 

Takkar og bokkar! Sjekket bare noen få nettbutikker her i Norge :)

 

Edit: Holder et 8gb kort eller burde jeg slå til med 16?

Endret av Fjelldal83
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg ville fortelle om mitt siste prosjekt :-)

 

Det er mer dokumentert på bloggen min.

 

Kortere fortalt har jeg kjøpt en fjernstyrt leketøys bil, tatt ut innholdet utenom motorene. Satt på en Pi og en motorkontroller og lagd en håndkontroll på min Nokia Lumia (kjører Windows Phone). Pi'en kjører en server som jeg skrev i Python.

 

Telefonen sender da meldinger til Pi'en over wifi, og det kjekke er jo at WP7 fikk muligheten til å opprette wifi hotspots nå tidligere i sommer... så Pi'en kobler seg til telefonenes wifi og venter på kommandoer ved oppstart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen av Xbian/RaspMC som håndterer scrapere på en god måte?

Har gitt opp å bruke scraper på OpenElec etter at ytelsen går rett i dass.

Edit: Jeg får fader ikke lagt over Xbian på minnekortet, feiler med write error på et random tidspunkt mellom 0-80% med Win32DiskImager, og enda tidligere med dd i Ubuntu... herpa minnekort? Prøvd både torrentversjon og webnedlasting av 0.6 og 0.61.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jeg har et problem jeg ikke blir klok på, så håper noen her kan hjelpe meg.

 

Jeg har en Raspberry Pi med OpenElec XBMC som jeg kjører på min Onkyo reciver.

 

Når jeg starter opp og setter oppløsning og skalerer bildet så ser alt bra ut. Helt til jeg starter en film, da kommer det opp en svart linje på topp og bunnen av bildet på tven. Denne svarte stripen legger seg over film og menyene i xbmc. Eneste måten å få de fjernet er å gå ut av filmen og endre på oppløsningen og gå tilbake til opprinnelig oppløsning. Men disse stripene kommer med en gang jeg starter en film igjen..

 

Jeg har prøvd utallige instillinger i XBMC, men jeg får ikke fikset dette.. Noen som har opplevd noe av det samme og har en løsning?

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jeg har et problem jeg ikke blir klok på, så håper noen her kan hjelpe meg.

 

Jeg har en Raspberry Pi med OpenElec XBMC som jeg kjører på min Onkyo reciver.

 

Når jeg starter opp og setter oppløsning og skalerer bildet så ser alt bra ut. Helt til jeg starter en film, da kommer det opp en svart linje på topp og bunnen av bildet på tven. Denne svarte stripen legger seg over film og menyene i xbmc. Eneste måten å få de fjernet er å gå ut av filmen og endre på oppløsningen og gå tilbake til opprinnelig oppløsning. Men disse stripene kommer med en gang jeg starter en film igjen..

 

Jeg har prøvd utallige instillinger i XBMC, men jeg får ikke fikset dette.. Noen som har opplevd noe av det samme og har en løsning?

 

Jepp, har opplevd det samme på mitt oppsett (jeg kobler rpi direkte til VGA porten via en adapter), og opplever også at det kommer svarte striper oppe og nede. Aner ikke hvorfor, men hvis ikke jeg husker feil så får jeg ikke disse når jeg bruker DVI porten på TV'en, det er bare det at der har jeg egentlig koblet til dekoderen og å skifte kabel hver gang jeg vil bruke mediesenteret virker litt meningsløst. Så det er mulig det vil fungere hvis du kobler deg direkte til fjernsynet?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å bruke RPi til å logge tempraturer og vise de som graf (og live) på en veldig enkel nettside.

Kan fryktelig lite med programmering, men har kjøpt meg bok for Pi og Python, så får begynne med det :-)

 

Er det noen som har interesse for å hjelpe til med et slikt prosjekt?

 

Jeg har kjøpt Pi (3 stykk faktisk) og venter nå på å få de levert. I tillegg så må jeg ha det "extention" kortet, og temp følerene. Forhåpentligvis finner jeg noe i løpet av helgen som skal bestilles.

 

Forhåpentligvis kan jeg lage en maskin som booter, og kan starte og stoppe logging via nett. Den skal ha 5 temp soner, som alle skal kables innen 4 meter. (Skal måle vanntemp i en badestamp) Ser for meg å logge temp hvert 10-30 sekund..

 

Temp som skal måles på vannet:

- Inn

- Nå det har har passert ovnen

- Topp i stamp,

- I bunnen.

- Luften ute

 

Nettsiden skal vise live data, og temp for 15 minutter siden, en time siden og gjennomsnitt over 24 timer.

 

Seinere så er det jo å fylle ut nettsiden med gøy info om tempraturene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...