Gå til innhold

Den medium store Raspberry Pi-tråden!


Anbefalte innlegg

Dagens ting og tang :) har nå testa litt Media Center

 

første jeg testet var imaget fra http://www.raspbmc.com/ den fungerte greit til å vise film og ikke noe tregheter på verken bilde eller lyd, men menyene og selve Media center delen var treig som bare f*** :)

 

men nå etter å ha testet OpenElec sin versjon av XBMC så var det en veldig stor forskjell på dette med tregheter på menyene m.m, den fungerte faktisk helt konge :) jeg har ikke testet den like grundig som raspBMC, men har enda ikke opplevd noe som irriterer med denne :)

 

det skal nevnes at slik det ser ut så legger OpenElec opp til at du har en eller annen form for linux maskin som man skal bruke til å lage partisjoner på sdkortet og bygge opp en kernel / kopiere over filer m.m, denne metoden er veldig godt beskrevet på siden deres, men er litt kronglete VS å kopiere over et image til SDkortet, legger derfor med link til begge deler, sparky0815.de har ferdige image som ser ut til å fungere

 

linker OpenElec:

http://openelec.tv/

http://openelec.tv/c...berry-pi-part-1

http://openelec.tv/c...berry-pi-part-2

og image som fungerer ok: www.sparky0815.de

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk satt opp min Raspberry i dag med OpenElec også... inntrykk:

 

*Menyene er ganske trege, kan typisk kun bla 2-4 filmer pr sekund i lister. Må vente en stund for at den skal laste grafikken til filmen jeg lander på.

*Klarer ikke å spille av blue-ray-størrelse filmer, begynner å hakke hvert 5. sek. Mulig det er fordi jeg spiller de av over nettverket via windows SMB share, ser at NFS er anbefalt.

*Spoling funker ikke, men kan hoppe i filmen.

*Får en random kræsj av og til på vei inn og ut av menyer, må reboote.

*Ellers funker det greit.

 

Mulig noen av ustabiliteten jeg opplever skyldes at jeg bruker telefonlader, i følge forumene bør man bruke dedikert strømadapter, da telefonladerne visstnok ikke sikrer kontinuerlig strøm med stabil spenning.

 

Edit: NFS share løste problemet med hakking på store filer (6GB+). Se http://wiki.wdlxtv.c..._from_Windows_7 for tutorial (husk å starte konfigurasjonsprogrammet som admin).

 

Edit2: Ustabilitet og noe treghet ser ut til å forsvinne hvis man ikke bruker scrapere for å legge til formaterte filnavn, bilder og metadata i library, men heller bare blar direkte i fillisten.

 

Edit3: Genialt at CEC er kompilert med de seneste OpenELEC-versjonene, funker out of the box å styre XBMC med fjernkontrollen til TV (Sony Bravia 2010-modell).

XBMC på RPi ser ut til å slite med filmer som har DTS encodet lyd, får litt "poppelyder". AC3 funker fint.

 

Edit4: Bruker PopCorn MKV AudioConverter til å legge til en AC3-track i filene mine som har DTS. Den kan ta hele kataloger, så kan bare sette den på som en batchjobb, og det bevarer da DTS-sporet hvis man ønsker. Da er det eneste jeg ikke klarer å spille av filmer som er ren dvd rip, dvs. med IFO/VOB-filene. Har også lest at å sette "dirty regions" til "3" i advancedsettings.xml skal ta ned idle cpu usage til rundt 15%, får ikke testet dette p.t. da jeg ikke får mountet minnekortet i virtualbox for å modifisere settingene.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Jeg har selv en Raspberry pi (modell B).

 

Har testet å sette den opp med både raspbmc og OpenELEC (Bruker OpenELEC nå)

 

Om jeg kobler til en ekstern HDD spiller den filmer, men alle mine filmer ligge på en NAS. Denne får jeg ikke koblet til (SMB network) med min Raspberry. Jeg ser den, men når jeg trykker på den får jeg feilmelding "operation not permitted"

 

Min stasjonære PC som er på samme nettverk får jeg koblet til...

 

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Raspberry pi (modell B).

 

Har testet å sette den opp med både raspbmc og OpenELEC (Bruker OpenELEC nå)

 

Om jeg kobler til en ekstern HDD spiller den filmer, men alle mine filmer ligge på en NAS. Denne får jeg ikke koblet til (SMB network) med min Raspberry. Jeg ser den, men når jeg trykker på den får jeg feilmelding "operation not permitted"

 

Min stasjonære PC som er på samme nettverk får jeg koblet til...

 

Hva gjør jeg galt?

Har du sjekket at du ikke har noen sikkerhetsinstillinger på din NAS?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Jeg ser den, men når jeg trykker på den får jeg feilmelding "operation not permitted" Min stasjonære PC som er på samme nettverk får jeg koblet til... Hva gjør jeg galt?

Sjekk om det er noen relevante feilmeldinger i loggfila (vet ikke om OpenELEC bruker /var/log/messages eller noe annet).

Lenke til kommentar

Har også lest at å sette "dirty regions" til "3" i advancedsettings.xml skal ta ned idle cpu usage til rundt 15%, får ikke testet dette p.t. da jeg ikke får mountet minnekortet i virtualbox for å modifisere settingene.

 

Når du ikkje bringebærpaien via SSH? Køyrer raspbian akkurat no for å teste litt, men meiner å hugse at OpenELEC hadde SSH aktivert som standard?

 

Sleit også med Virtualbox og minnekortlesar, så eg gjorde det enkelt og laga til ein liten USB-stick med Parted Magic på. Perfekt til slike ting. Andre Linux distros kan sjølvsagt også brukast.

 

Det enklaste er å bruke Unetbootin for å lage til usb-pennen, eventuelt skriv ISO-fila direkte med flashnul.

 

Flashnul kan forøvrig også brukast til å skrive image-filer direkte til minnekortet frå Windows for dei av oss som ikkje har fysisk Linux-boks ståande med minnekortlesar. Eit greit alternativ til dd :-)

Lenke til kommentar
Noen som vet om den kommer til Norge? Foreløpig er de for dyre på eBay.

Jeg bestilte fra RS: http://no.rs-online....?id=raspberrypi

men nå ser jeg at de har 11 uker "lead time", og det er jo ikke så morsomt.

 

kan jo være at dagens nyhet kan være av interesse for deg med flere?

Want to buy more than one Raspberry Pi? Now you can!

http://www.raspberrypi.org/archives/1588

*rs = Despatch expected in 11 week(s)

*element 14/farnell = Order today for expected delivery within 5 weeks

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

@FIDOen: testet OpenELEC nå (bruker nyeste image herfra), og her funker det rett ut av boksen og spille filmer fra en Samba-server. Det eneste jeg måtte konfigurere var brukernavn og passord, som XBMC spurte etter når jeg hadde browset til rett katalog. Spiller både SD og HD format filer her - kult.

Lenke til kommentar

Kjører en 2-3 dager gammel build av openelec på RPi'en nå.

Fantastisk liten boks, må jeg si. Tuter gjennom blu-ray ripper uten problem.

For testing, så kjører den filmer fra HTPC'en via samba.

Menyene er litt treige, men det burde vel være mulig å fikse med et lettere skin, evt. litt optimalisering fra utviklerne av xbmc ;-)

 

Eneste som er kjipt er at den ikke har støtte for bit-streaming av DTS-HD (men absolutt ikke en deal-breaker ;) )

Lenke til kommentar
Hvor mye kan man putte i kurven før det blir tollavgift ved grensa? F.eks. Pi, case og EU adaptor. AFAIK er det rundt 200NOK som er grensa.

Dersom totalverdien på pakka overstiger NOK 200.- (husk at Tollvesenet har "egen" kurs) så må du betale tollbehandlingsgebyr + mva.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har du sjekket at du ikke har noen sikkerhetsinstillinger på din NAS?

Hvilke innstillinger tenker du på?

Jeg har aktivert windows filtjeneste, mac filtjeneste, NFS filtjeneste...

 

@FIDOen: testet OpenELEC nå (bruker nyeste image herfra), og her funker det rett ut av boksen og spille filmer fra en Samba-server. Det eneste jeg måtte konfigurere var brukernavn og passord, som XBMC spurte etter når jeg hadde browset til rett katalog. Spiller både SD og HD format filer her - kult.

 

Hvilke innstillinger bruker du på NAS'en?

Eksakt hvilke image bruker du?

 

Raspberry'en min finner som sagt NAS'en, men jeg får ikke spørsmål om brukernavn/passord..

Lenke til kommentar
Hvilke innstillinger bruker du på NAS'en?

Det er en Samba-server, men likevel: man må ha brukernavn og passord for å få ut noe fra den. Ellers så har jeg gitt min "WORKGROUP" et navn. Det er alt.

 

Eksakt hvilke image bruker du? Raspberry'en min finner som sagt NAS'en, men jeg får ikke spørsmål om brukernavn/passord..

Bruker dette imaget: OpenELEC-RPi.arm-devel-20120704203304-r11493

Lenke til kommentar
Hvilke innstillinger bruker du på NAS'en?

Det er en Samba-server, men likevel: man må ha brukernavn og passord for å få ut noe fra den. Ellers så har jeg gitt min "WORKGROUP" et navn. Det er alt.

 

Alle mine enheter er heter "WORKGROUP".

Det kreves brukernavn og passord for å koble til NAS'et, men om jeg velger "NAS-Server" (Som den heter) får jeg umiddelbart opp pop-up vindu med feilmeldingen: "operation not permitted".

 

Det kan jo virke som det er noen innstillinger på NAS'et som ikke er rett, men jeg har prøvd å tillate alt, uten hell.

 

Må du skrive noen linux kommando før du kan koble til, eller kobler du til NAS'et som en vanlig enhet på eit windows nettverk?

 

Frustrert....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...