Gå til innhold

Guide: Mekaniske tastaturer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som mye av fokuset på hva som gjør forskjellige varianter bra til spill er dobbeltrykking, hvorfor er det så viktig? I hvilke spill er det man dobbeltrykker mye?

 

AtW

 

Unreal, quake etc

Så om man ikke spiller de relativt gmale FPSene, så kan man like gjerne bruke Blue-taster?

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette tastaturet passet uheldigvis ikke på den neste pc`en jeg fikk, fordi den hadde denne store ps2 pluggen. Jeg tok dog vare på det og det ligger fremdeles på gutterommet hos faren min i tilfelle jeg skulle komme over en overgang engang som gjorde at jeg kunne bruke det på en moderne pc.

 

Pluggen er sikkert AT, søk på "AT PS2 adapter" på ebay så får du noen varianter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Irriterende fad med disse mekaniske tastaturene. Kan skjønne at de er populære blant skribenter, men "nylanseringen" av gammel teknologi blant folk som ikke vet hva en diskett er har jeg lite til overs for.

 

Hvordan noen kan forsvare et såkalt mekanisk tastatur til en 1000 lapp med bilde av en kobra på, da jeg har hatt slike i garasjen som fungerer på samme måte siden tidlig 90-tall. Ja, det er for meg et mysterium.

 

Om "kidsa" der ute vil ha et sikkelig tastatur kan de oppsøke arbeidsplassene til mor og far, eller gå på loftet. Der finner de sikkert de typiske Keytronic-tastaturene med grå spacetast. Fungerer vel så bra.

 

Edit: Typo... og det er sikkert flere der de kommer fra.

 

Jeg er nå av den meningen at hvis du bruker noe mye, så er det verdt pengene å investere i det.

 

Jeg bruker tastaturet _mye_ på jobb, i ca 8 timer hver dag, samt en del hjemme, og har derfor 2 mekaniske tastatur.

 

Først fikk jeg meg et Filco Majestouch 2 tastaur med Cherry MX Brown (http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=834), Er et bra tastatur, men følte ikke at det var helt 100%. Så det har jeg hjemme.

 

Etter en stund fant jeg ut at jeg måtte prøve et annet, og da ble valget et Topre Realforce 103UB 55g (http://elitekeyboards.com/products.php?sub=topre_keyboards,realforce&pid=rf_se02c0). Dette tastaturet synes jeg er helt fantastisk, og det har jeg derfor tatt med på jobb (trykker jo tross alt på det 8 timer til dagen).

 

Jeg har ingen problem med å investere 1500 kr i det som jeg anser til å være mitt 'hovedverktøy' på jobb. Og jeg synes nå at det er helt forferdelig å bruke vanlige tastatur :)

 

Og bare for å nevne det, så er ikke det Topre tastaturet 100% mekanisk. Det er en hybrid mellom mekanisk og Rubber Dome.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt mitt Corsairs K60 tastatur siden påsken, og må si jeg har ingenting å utsette på dette. Det er prima til FPS spilling, som jeg kjøpte det til, og selv med de kurvede WASD tastene satt på, er det bra til skriving. Dette er Cherry MX Red brytere, som mange mener er for lette, men det stiller jeg meg personlig uforstående til. Har testet Cherry MX blue og brown også, men er så langt ikke noe stor tilhenger av disse bryterne. Spesielt ikke blue, som for meg var både bråkete og mindre behagelig å trykke på.

 

N-Key Roll over er også noe man ikke har bruk for. Man har 10 fingre, hvor 2 av de brukes til spacetasten. Man sitter da igjen med mulighet til å trykke ned 9 taster samtidig, noe som også er svært urealistisk. 6KRO holder i massevis, og da er gjerne CTRL, ALT, SHIFT og slikt utenom.

Lenke til kommentar

Det virker som mye av fokuset på hva som gjør forskjellige varianter bra til spill er dobbeltrykking, hvorfor er det så viktig? I hvilke spill er det man dobbeltrykker mye?

Unreal, quake etc

Så om man ikke spiller de relativt gmale FPSene, så kan man like gjerne bruke Blue-taster?

QuakeLive er ikke så gammelt, selv om det strengt talt er en remake av et gammelt spill :) Dobbelttrykking er ikke bare greia med egne switcher for gaming, er vel hele det med at man bruker tastaturet på et helt annen måte, man går gjerne rundt med wasd etc. og da er det ikke nødvendig med noen taktil respons.

Lenke til kommentar

Nå var dette delvis copypasta fra overclock sin tråd om mekaniske tastaturer, men likevel flott skrevet og oversatt :)

 

Skal sende denne artikkelen til et par stykk som mobber meg for å bruke penger på slikt ^^

 

Uansett, mye bra på HW for tiden.

Lenke til kommentar

Irriterende fad med disse mekaniske tastaturene. Kan skjønne at de er populære blant skribenter, men "nylanseringen" av gammel teknologi blant folk som ikke vet hva en diskett er har jeg lite til overs for.

 

Hvordan noen kan forsvare et såkalt mekanisk tastatur til en 1000 lapp med bilde av en kobra på, da jeg har hatt slike i garasjen som fungerer på samme måte siden tidlig 90-tall. Ja, det er for meg et mysterium.

 

Om "kidsa" der ute vil ha et sikkelig tastatur kan de oppsøke arbeidsplassene til mor og far, eller gå på loftet. Der finner de sikkert de typiske Keytronic-tastaturene med grå spacetast. Fungerer vel så bra.

 

Edit: Typo... og det er sikkert flere der de kommer fra.

 

Jeg er nå av den meningen at hvis du bruker noe mye, så er det verdt pengene å investere i det.

 

Jeg bruker tastaturet _mye_ på jobb, i ca 8 timer hver dag, samt en del hjemme, og har derfor 2 mekaniske tastatur.

 

Først fikk jeg meg et Filco Majestouch 2 tastaur med Cherry MX Brown (http://www.keyboardc...asp?PRODUCT=834), Er et bra tastatur, men følte ikke at det var helt 100%. Så det har jeg hjemme.

 

Etter en stund fant jeg ut at jeg måtte prøve et annet, og da ble valget et Topre Realforce 103UB 55g (http://elitekeyboard...e&pid=rf_se02c0). Dette tastaturet synes jeg er helt fantastisk, og det har jeg derfor tatt med på jobb (trykker jo tross alt på det 8 timer til dagen).

 

Jeg har ingen problem med å investere 1500 kr i det som jeg anser til å være mitt 'hovedverktøy' på jobb. Og jeg synes nå at det er helt forferdelig å bruke vanlige tastatur :)

 

Og bare for å nevne det, så er ikke det Topre tastaturet 100% mekanisk. Det er en hybrid mellom mekanisk og Rubber Dome.

 

Hvor fant du Realforce til 1500 kr? :wee:

Lenke til kommentar

Så det er derfor usb-tastaturer har sugd hittil ja. "oppgraderte" til et Logitech USB tastatur for mange år siden men fant ut at det ikke støttet flere enn 2-3 knapper samtidig og da var det ubrukelig i CS !

 

Trodde det var Logitech som var synderen og har skydd tastaturene deres siden. Har hatt Microsoft wired Keyboard 500 til 79 kr siden 2005, og det fungerte ypperlig :) Nå har jeg et Cherry G230 for det skal være en av de mest lysløse tastaturene. Har "sakse" knapper som gjør det de skal i alle spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter en stund fant jeg ut at jeg måtte prøve et annet, og da ble valget et Topre Realforce 103UB 55g (http://elitekeyboard...e&pid=rf_se02c0). Dette tastaturet synes jeg er helt fantastisk, og det har jeg derfor tatt med på jobb (trykker jo tross alt på det 8 timer til dagen).

 

Jeg har ingen problem med å investere 1500 kr i det som jeg anser til å være mitt 'hovedverktøy' på jobb. Og jeg synes nå at det er helt forferdelig å bruke vanlige tastatur :)

 

Og bare for å nevne det, så er ikke det Topre tastaturet 100% mekanisk. Det er en hybrid mellom mekanisk og Rubber Dome.

 

Hvor fant du Realforce til 1500 kr? :wee:

 

På elitekeyboard linken jeg posten. Men kjøpte når dollar kursen var veldig gunstig, så da ble det ca 1500 med frakt og moms.

Lenke til kommentar

Skjønner fremdeles ikke hva som er fordelen med mekanisk tastatur.

Slitasje:

Jeg har en 7 år kammel laptop. Ingen av tastene er slitt ut.

Bottoming out:

Hva er fordelen med å ikke måtte trykke knappen helt inn? Er det ikke lettere å komme borti feil knapp, hvis de ikke trenger å trykkes helt inn?

Lyd:

Det går vel ann å få klikkelyd fra høytalerne isteden?

Hva slags folk er det som har behov for å trykke på 6 knapper samtidig?

Lenke til kommentar

Skjønner fremdeles ikke hva som er fordelen med mekanisk tastatur.

Slitasje:

Jeg har en 7 år kammel laptop. Ingen av tastene er slitt ut.

Bottoming out:

Hva er fordelen med å ikke måtte trykke knappen helt inn? Er det ikke lettere å komme borti feil knapp, hvis de ikke trenger å trykkes helt inn?

Lyd:

Det går vel ann å få klikkelyd fra høytalerne isteden?

Hva slags folk er det som har behov for å trykke på 6 knapper samtidig?

Laptoper bruker scissor-switches, de tåler vanligvis mer enn rubber-domes. At levetiden er større er egentlig ikke det store.

 

Fordelen med mekaniske taster er det taktilske feedbacket man får, og at tastene skyver fingrene opp igjen som gir deg følelsen av at fingrene spretter til neste tast. Kort sagt er det mer intuitivt, raskere og mindre slitsomt å skrive på mekaniske taster enn rubberdomes og scissor-switches.

 

Lyden fra tastaturet er en smakssak, ingen høyttalere kan gi like rask og nøyaktig tilbakemelding som et tastatur vil.

 

Mer enn 6 taster samtidig er unødvendig, men dette har ingenting å gjøre med mekaniske brytere vs rubberdomes, og alt å gjøre med om du kjører PS/2 vs USB.

 

 

Mekaniske tastaturer er mest av alt en smakssak, men det er absolutt visse fordeler om man skriver mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man skriver mye, kan det også være verdt å tenke ergonomi. Bruker selv et Kinesis Advantage:

 

http://www.kinesis-ergo.com/keyboards.htm

http://www.kinesis-ergo.com/advantage.htm

 

6KRO via USB, programmerbart med makro-støtte - programmerer du mye kan dette spare deg for mye tid. Det eneste problemet jeg har hatt er at symbolene på tastene slites bort etterhvert, men Kinesis har sendt meg nye på garanti med post når det har skjedd. Jeg skaffet meg også et trippel-fotpedalsett, men i ettertid hadde det holdt med én enkel pedal. Den gjør det mye enklere å bruke makroer og numeriske taster.

 

Prisen er ganske så stiv, men siden jeg har hatt problemer med håndledd o.l. før, fant jeg ut at det var like greit å betale ekstra for å unngå det. Foreløpig er det ingen butikker i Norge som jeg har sett har den, men det finnes en nettbutikk (ergoff) i Sverige nå som sender til Norge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...