Gå til innhold

Cern dropper stort datasenter i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faen! Nå igjen? Selv om dette er en bagatell i forhold til at nesten 5000 dør av feilbehandling ved norske sykehus hvert år så er det ille nok at vår SV-barnehageregjering lar slike sjanser glippe gang på gang. Det er jo slikt som sørger for verdiskapningen som skal finansiere velferden vår. Tiden til neste valg blir lang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faen! Nå igjen? Selv om dette er en bagatell i forhold til at nesten 5000 dør av feilbehandling ved norske sykehus hvert år så er det ille nok at vår SV-barnehageregjering lar slike sjanser glippe gang på gang. Det er jo slikt som sørger for verdiskapningen som skal finansiere velferden vår. Tiden til neste valg blir lang.

Akkurat. Og det er derfor jeg blir så oppgitt over den sosialistiske regjeringens holdning overfor verdiskapning. De er raskt ute med å hjelpe Telenor og SAS hvis de kommer i trøbbel, men bryr seg null og niks om resten av næringslivet. Hvor mye har ikke staten (altså oss skattebetalere) tapt på SAS? Man skriker høylytt om noen skarve landbruksmilliarder, mens de blåser i IT-næringen, som omsetter for flere ganger så mye som de skattekronene sosialistene pumper inn i landbruket.

 

Tandberg ble kjøpt opp av Cisco, Visma ble kjøpt opp av et amerikansk investeringsselskap. Og formueskatten er et sosialistisk produkt som gir bedrifter med utenlandske eiere et konkurransefortrinn vis á vis bedrifter med norske eiere (dette er riktignok på siden, men likevel et poeng som illustrerer hvor lite sosialistregjeringen egentlig prioriterer næringslivet, det er politikernes oppgave å sørge for gode og forutsigbare rammevilkår for næringslivet).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er meget beklagelig at dårlige interne systemer i departementer og Regjering gjør at en slik henvendelse ikke blir besvart. Nå er dog dette ikke noe nytt, slik har det vært som Newton peker på i skiftende regjeringer i de siste 30 år (altså uansett politisk farge). Men det peker på at man mangler systemer for å kunne håndtere store "industrielle etableringer" i det offentlige system. Både når det gjelder etableringsstøtte og infrastruktur. Det er en parodi at vi ikke har et stående "fond" (virkemidler) som kan brukes i slike sammenhenger og som kunne medført at slike saker ikke endte i limboland. Andre land har dette i langt større grad - ikke minst viljen.

 

Dog vil jeg peke på at dette er en sak som uten problemer kunne ha vært håndtert regionalt om man ønsket. Lyse Energi har f.eks et overskudd for 2011 på 602 millioner kroner - og det er et selskap som eies av kommunene i denne regionen.

 

I tillegg er det typisk norsk at privat næringsliv ikke tar opp hansken - alt skal gjøres av staten.

 

Og som enkelte peker på - den sterke oljesektoren i Norge, og et næringsliv som generelt går svært bra har blitt en sovepute på mange måter.

 

Entra sitt forslag om datasenter kommer ikke fra politikerne, men fra en etter min mening "overivrig" administrasjon. Det har fått støtte fra noen sentrale politikere - f.eks Giske, men jeg har ikke sett at Regjeringen står bak. Det har også skjedd lederskifte i Entra.

 

Etablering av slike store datasentre skaper ikke nødvendigvis inntekter av betydning og heller ikke særlig med arbeidsplasser. Kompetansemessig trenger de heller ikke å ha så store betydninger - da kompetansen gjerne kan sitte helt andre steder. Heller ikke når det gjelder infrastruktur har det særlig stor betydning. Infrastrukturen kan legges helt spesifikt for selve datasenteret - dvs den gir ikke nødvendigvis særlig effekt for resten av samfunnet.

 

Så til påstanden om at dette bør flyttes til Polen. Lønnskostnader er så liten del av driftskostnadene ved et datasenter at de nesten neglisjeres ved en etablering - det som betyr noe er kjøling, kraftpriser, infrastruktur og utbyggingskostnader. Så sparer du 25 % energi pga andre kjølemetoder så er det enormt lønnsomt.

 

Men det er klart at vi i Norge har gjennom relativt rimelig energi, egnet klima og gode og rimelige kjølemuligheter har et potensielt fortrinn ved bygging av slike anlegg. Men skal vi ha virkelig framtidig effekt av de fortrinnene må vi nok tenke på en annen måte. Ikke at vi passivt skal motta etableringer fra CERN og andre ved å gi litt etableringstøtte. Dette fordi dette er noe alle aktørene som kjemper om disse gir. Jeg har ikke noe godt svar på hva vi bør gjøre - men uansett må det være noe mer en "passiv" lokalisering av datasentre som i realiteten driftes fra helt andre steder. Det må være en innfallsvinkel som skaper kompetanse, nye tjenester og miljø rundt "tjenesteområdet".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For en tullekommentar. Hva er det som er typisk "sosialistisk" ved å ikke svare på en forespørsel fra Cern, og hvorfor er alle som "stemte sosialistisk" medansvarlige?

Med det mener jeg at sosialister ikke er opptatt av reell verdiskapning, som det ville ha vært hvis CERN hadde besluttet å bruke Norge som lokasjon for et datasenter. De er mer opptatt av å hvile på laubærene oljerikdommen gir oss. Og sosialistpartiene som har regjeringsmakten kan ture frem fordi de har folk som stemmer på dem. Hadde ikke sosialistpartiene fått stemmer, er det godt mulig utfallet ville blitt et annet.

 

Cern er et forskningssenter som er drevet med midler fra 20 europeiske land, deriblant Norge. Ikke bland privat sektor og partipolitikk inn i dette. Problemet her er i hovedsak byråkratiet og ikke politikken.

Lenke til kommentar

Tragisk, trist, og flaut. Et godt eksempel på hvor tilbakestående og inkompetente politikere på såkalt "høyt" nivå er her i Norge.

Som noen såvidt nevnte først i tråden: For Norge er det tydeligvis viktigere at vi får igang destruktive prosjekt som DLD fremfor noe som dette.

Lenke til kommentar

Nok en gang et innsiktsfullt innlegg fra deg, Bolson. Men det er vel ikke helt riktig at henvendelsene ikke ble behandlet i departementene og besvart (slik jeg leser artiklene om dette i TU), selv om de var vel trege på avtrekkeren og ikke ubetinget åpnet statskassen på vidt gap for CERN.

 

Som du også er inne på, kanskje et titalls(?) permanente arbeidsplasser lokalt, i et "hull i fjellet" er ikke all verden. Så det er kanskje ikke en oppgave for staten å spytte penger inn i slikt, om man ikke ser det i sammenheng med større/bredere kompetansesatsinger.

Investeringen på "mellom en halv og én milliard" ville muligens ikke bidratt til så mye annet enn en dårligere handelsbalanse for Norge, dvs. import av hardware og utstyr...så man skal kanskje ikke la seg blende av dette tallet heller...eller?

Lenke til kommentar

Herregud, all den anti-sosialistiske holdningen som spyr ut er plagsom. Alt er visst deiras feil, sjølv om faktum er at same kven som styrer så er makta dei sitter med begrensa.

 

"Sosialistene" er ikkje guder. Dei sitter ikkje ved operasjonene og bestemmer seg for at eit barn skal dø eller leva. Ikkje er det knapt dei som styrer om du får lønna di ved enden av dagen, etc.

 

Dette var åpenbart ein byråkratisk flause, som har nøyaktig null og pokkers niks med kven som sitter som overhode for landet per dags dato, men kven som behandler saken konkret.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Og dette er hva som skjer når vi har en haug med nissepolitikere som tror moral er hva som burde styre ett land, fremfor logikk.

 

Jeg blir sur av å lese dette. Jeg kan ikke fordra regjeringen våres. Dette hadde hatt ekstremt mange fordeler for Norge, men neida, det hjelper ikke når det eneste politikerne våres er brukbar til er å syte om 22. Juli og deres egen inkompetanse i å skaffe flere barnehageplasser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette hadde hatt ekstremt mange fordeler for Norge, men neida, det hjelper ikke når det eneste politikerne våres er brukbar til er å syte om 22. Juli og deres egen inkompetanse i å skaffe flere barnehageplasser.

Nevn disse fordelene da. Personlig ser jeg ikke særlig, utenom en evt. miljøgevinst.

Lenke til kommentar

Nevn disse fordelene da. Personlig ser jeg ikke særlig, utenom en evt. miljøgevinst.

 

Som du nevner, miljøgevinst er en av dem. Det hadde vært en god inntektskilde, bedret nettinfrastruktur, og bevis på at Norske politikere faktisk klarer å ta aksjon til tider. Det hadde også gitt resten av verden inntrykk av at Norge er verdt å prøve seg på innenfor IT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Keymeerah:

 

Hvordan hadde dette være en god inntektskilde. Skatteinntektene hadde vært marginale. Særlig mange andre inntekter for staten ser jeg ikke, heller ikke for andre. Strømmen de ville ha kjøpt er salgbar til samme eller høyere pris andre steder. Datasenteret hadde fått en bra nettinfrastruktur, men det er langt fra sikkert at den hadde hatt særlig effekt for andre.

 

Det hadde blitt noe inntekter for entrepenører som skulle tilpasset lokalene, alt utstyret ville gitt minimale inntekter i Norge.

 

At det kunne bedret synet på norske myndigheters evne til handling er jeg ikke uenig i.

 

Men det er langt fra umulig at å bruke pengene til helt andre ting hadde vært mye lurere. Til å vurdere dette vet vi alt for lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Keymeerah:

 

Hvordan hadde dette være en god inntektskilde. Skatteinntektene hadde vært marginale. Særlig mange andre inntekter for staten ser jeg ikke, heller ikke for andre. Strømmen de ville ha kjøpt er salgbar til samme eller høyere pris andre steder. Datasenteret hadde fått en bra nettinfrastruktur, men det er langt fra sikkert at den hadde hatt særlig effekt for andre.

 

Kun feil ordbruk, og det beklager jeg for. Det jeg mente var forsterket økonomi. Jeg ville tro at fremtidig ville dette definitivt ført til oppgraderinger på Norges infrastruktur og sterkere økonomi, da det hadde bevist at Norge kan bygges store datacenter i også, og da muligens trekke til enda flere som bygger datacenter.

 

Men det er langt fra umulig at å bruke pengene til helt andre ting hadde vært mye lurere. Til å vurdere dette vet vi alt for lite.

 

Joda, men jeg synes en respons hadde vært greit. Har også lyst å se hva regjeringen har å si til dette, men de graver det vel under støvet slik som alle andre saker de gjør feil i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...